Consonance Droplet 5.0 CD-spiller.

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Consonance Droplet 5.0 CD-spiller.

Noen som har erfaring med overnevnte cd-spiller?
Synes den ser veldig interessant ut med tanke på at den også har innebygget pre-amp!

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Re:  Consonance Droplet 5.0 CD-spiller.

Har lest de fleste testene, men er litt spennende å høre hva folk som kanskje eier denne spilleren erfarer. Hvor god er pre-ampen? Er den verdt de 25 000,- som den koster i Norge? :)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

Noen av styrken til spilleren er
- fjellstø, massiv og avgrunnsdyp bass
- bredt, dypt og høyt! stereobilde
- instrumentene holdes klippefast og er lett å identifisere
- instrumentklagen - i sær på akustiske og blåserinstrumenter

Den dype og massive bassen avkrevde basstiltak. Fordel med høyttalere med lav Q.

Ante ikke at det var mulig at stereobilde også kunne tegnes så stort i høyden. Bredden er så stor at lyden virker på enkelte CD kommer rett fra sidene og ikke foran.

Akustiske instrumenter fremstår med en tyngde i grunntonen og sprøhet oppover i frekvens - som bare rør kan greie? Nå går det en god del i jazzmusikk.

I diskantområdet er tygnden og romfølelsen på høyden og kanskje bedre enn vinylriggen. Spilleren har samme evne til å gi spilleglede som vinylriggen.

Kan ikke si at lydbildet er spesielt "røraktig" i form av "varmt" og tilbakelent lydbilde, men har ikke transistorens tendens til skingrende lydbilde.

Kvaliteten på preampen har jeg ikke testet. Kjører spilleren fullbalansert. Drivverket er forøvrig suveren. Tror den stammer fra Sonys beste SACD drivverk - i alle fall er responstiden treg til å være CD-spiller. Ikke tradisjonelle skuff som kan skape "slinger i valsen". Drivverket samt topploading er trolig hovedgrunnen til klippefast og vanvittig stort lydbilde.

Kunne vært interessant med en test i Fidelity opp mot "referansen" ECM-1.

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84

Noen av styrken til spilleren er
- fjellstø, massiv og avgrunnsdyp bass
- bredt, dypt og høyt! stereobilde
- instrumentene holdes klippefast og er lett å identifisere
- instrumentklagen - i sær på akustiske og blåserinstrumenter

Den dype og massive bassen avkrevde basstiltak. Fordel med høyttalere med lav Q.

Ante ikke at det var mulig at stereobilde også kunne tegnes så stort i høyden. Bredden er så stor at lyden virker på enkelte CD kommer rett fra sidene og ikke foran.

Akustiske instrumenter fremstår med en tyngde i grunntonen og sprøhet oppover i frekvens - som bare rør kan greie? Nå går det en god del i jazzmusikk.

I diskantområdet er tygnden og romfølelsen på høyden og kanskje bedre enn vinylriggen. Spilleren har samme evne til å gi spilleglede som vinylriggen.

Kan ikke si at lydbildet er spesielt "røraktig" i form av "varmt" og tilbakelent lydbilde, men har ikke transistorens tendens til skingrende lydbilde.

Kvaliteten på preampen har jeg ikke testet. Kjører spilleren fullbalansert. Drivverket er forøvrig suveren. Tror den stammer fra Sonys beste SACD drivverk - i alle fall er responstiden treg til å være CD-spiller. Ikke tradisjonelle skuff som kan skape "slinger i valsen". Drivverket samt topploading er trolig hovedgrunnen til klippefast og vanvittig stort lydbilde.

Kunne vært interessant med en test i Fidelity opp mot "referansen" ECM-1.
Takk for utdypende svar! Jeg var veldig interessert i å teste denne spilleren og blir ikke mindre interessert nå:)
Lurer på hvordan den måler seg mot min nåverende Ancient Audio Lector IV spiller?
Denne er også top loadet med samme type rør i utgangen.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Noen som har erfaring med overnevnte cd-spiller?
Synes den ser veldig interessant ut med tanke på at den også har innebygget pre-amp!
Versjonen med innebygd pre blir ikke tatt inn til norge. Kjenner ikke igjen noe særlig av det frans beskriver. Jeg ville heller ha sagt finesse, teksturer, renhet, glød og sjel, ihvertfall hvis du kvitter deg med 6H30 rørene og putter inn noe av litt eldre årgang.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Versjonen med innebygd pre blir ikke tatt inn til norge. Kjenner ikke igjen noe særlig av det frans beskriver. Jeg ville heller ha sagt finesse, teksturer, renhet, glød og sjel, ihvertfall hvis du kvitter deg med 6H30 rørene og putter inn noe av litt eldre årgang.
Dette er en sannhet med modifikasjoner.
En kompis av meg har en, og den er det innebygget pre i.

Håvard

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Dette er en sannhet med modifikasjoner.
En kompis av meg har en, og den er det innebygget pre i.

Håvard
Da er den ikke kjøpt fra den norske importøren.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Jo, den er kjøpt hos Hifi Guiden på Hamar.
Selv bor han på Lillehammer.

Skal for sikkerhetens skyld sjekke med han.

Har vurdert Droplet selv en gang til sommeren, men Arild reklamerer ganske kraftig for cd 120. Har bare hørt litt på den, og likte det jeg hørte. Har en mistanke om at den er noe mer livlig enn Droplet. Hørte og litt på Eastern Electric. Den låt flatt syntes jeg.

Håvard

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

Jo, den er kjøpt hos Hifi Guiden på Hamar.
Selv bor han på Lillehammer.

Skal for sikkerhetens skyld sjekke med han.

Har vurdert Droplet selv en gang til sommeren, men Arild reklamerer ganske kraftig for cd 120. Har bare hørt litt på den, og likte det jeg hørte. Har en mistanke om at den er noe mer livlig enn Droplet. Hørte og litt på Eastern Electric. Den låt flatt syntes jeg.

Håvard

Dette er i tilfelle helt nytt for meg. Skal sjekke det med Arild.

Arild har fått cd120 til å spille veldig bra, men jeg har hørt droplet spille enda bedre der. Det er også mulig å bytte rør i dropleten å få en langt bedre lyd enn det som oppnås med 6h30 røret som sitter der orginalt.

Dette er i hvertfall min mening. Prisforskjellen på disse to cd-spillerne er ganske stor.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Ja, forskjellen er stor, men kankje verdt det?

Har iallefall tenkt å låne Droplet'en til kompisen min.
teste den i egen stue. Har og lyst å teste cd 120 samtidig. Problemet akkurat nå er at Arild har stor pågang på dem. Da jeg var innom hadde han bare en i butuikken, og noen ute på lån.

Håper at Arild tar inn Forbidden city serien, cd spilleren der ventes å være rimligere enn Droplet. Iallefall er den det i Danmark. Lurer på hvordan denne låter?
Blir uansett ikke noe kjøp før til sommeren.

PS kan tenkes jeg tar feil ang. pre i Droplet. Iallefall har han volumjustering på den, men han sa da virkelig at den hadde innebygget pre. HMM

Håvard

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.023

-Forbidden City er på vei, i følge Arild.

-Taes ikke inn med volumkontroll, igjen ifølge Arild. Dette begrunnet i at det aldri viser seg å bli bra nok (iforhold til en skikkelig pre).

Kjente ikke igjen beskrivelsene til "Frans". Har bare hatt denne på lån i eget oppsett men kjenner mye mere igjen beskrivelsen til "ayaboh".
Dårligere bass enn f.eks. Wadia 850 som jeg lånte samtidig (eller ecm1up eller min nåværende Bow for den saks skyld) Men er ellers en meget bra spiller etter min opplevelse. Låt meget oppløst oppover i frekvens hos meg med en besnærende mellomtone (ikke dårlig bass heller men som sagt slått på dette punktet) Også enig i viktigheten av utskifting av 6H30 røret som sitter i alle disse spillerene er søppel! Dette har jeg komentert i flere tråder tidligere :)
- Det sitter vel philips drivverk i spilleren? (ikke Sony som noen hevdet).
Min konklusjon etter testingen var at jeg absolutt likte spilleren, knuste f.eks. Ec og Wadia på viktige punkter hos meg. Manglet litt trøkk i bassen og generelt en smule dårligere dynamikk en de beste jeg har testet i mitt system. Likevel den spilleren jeg ville v dealgt dersom ikke Bowen hadde dukket opp :D

-Arild sier han forterekker den meget rimelige A120Linear fremfor alle de dyrere modellene. Han har testet disse inngående. Anbefaler en telefon til ham for nærmere beskrivelse!
mvh.
Kjetil

robrein

Medlem
Ble medlem
03.05.2004
Antall liker
0

Jeg må si meg enig i Frans sin karakteristikk av Droplet...uten at jeg synes det går på bekostning av beskrivelsene som ayaboh kommer med. Det er en formidabel spiller, flott finish og et vakkert møbel. Jeg har sammenlignet den i noen uker med CD120 og for meg var det liten tvil, droplet var bedre. Jeg synes ikke rørene som sitter i er søppel...men har likevel nettopp byttet rør til Electro Harmonix 6H30-EB Pi Gold Pin, og fikk umiddelbart en forbedring av lyden, bla enda bedre bass og dynamikk. Har bare brukt de nye rørene i noen timer og forventer ytterligere forbedringer. Hadde Droplet spilleren bare vært enda en "svart cd-spillende boks" til den prisen, tror jeg mange likevel ville vurdert den som et godt kjøp basert på sine lydkvaliteter alene.

Topp Bunn