|
Denne? Sikter meg inn på den først, den ble nevnt lenger opp også.pedal skrev:Hadde en fin versjon av denne på Philips(?), var det vel. Inngikk i referanselista til danske High Fidelity rundt 1980. Den hadde nydelig lydkvalitet med flott perspektiv/dybde. Var klassisk bestykket, men husker ikke navnet på gitaristen eller orkesteret. Mistet den i flyttelasset i 1983. Coveret hadde fargerikt maleri med figurativt, landlig motiv. Er muligens den siste tittelen blant mine gamle LP favoritter som jeg ikke har funnet på CD.
Ja, dette ble en nyttig anbefaling, gitt! ;D
Joda, den er bare forferdelig vanskelig om ikke umulig å få kjøpt i dag. Det finnes andre muligheter da... nok om det. Den eksisterer på cd i allefall.pedal skrev:Ahhh! Den var det ja. Supert! :-*
Får se om jeg kan lete den opp på Amazon. Har et par andre versjoner av Concierto de Aranjuez, men det er rart dette med din første kjærlighet!
EDIT: Lpen er fra 1979. Ser ikke ut som den er gjenutgitt på CD. :-(
Det var vel den jeg hadde også, men coveret tror jeg var annerledes. Det er lenge siden nå, og den har jeg ikke lenger. Bill/Miles' versjon har jeg selvsagt (hvem har ikke det...). Jeg har også hørt utallige brassband-arrangementer av denne konserten, og det bør det finnes noe av på plate. Black Dyke? Det passer godt til messinginstrumenter.vredensgnag skrev:Det er nok innspillingen, ja. Tviler på at de har gjort noe med nivåene på den. Cover jeg har ser slik ut:
![]()
Jeg spilte meg ganske fort lei av denne da den kom på CD på 80-tallet, og synes nesten den ble litt kitschy til slutt, med sine kastanjetter og vulgære Espania instrumentering.totte skrev:Gill Evans' arrangement med hans eget orkester og Miles Davis på "Sketches of Spain" er noe av det beste som er gitt ut over hodet, synes jeg.
Ja, den er ikke gått ut på dato, men for meg er det ikke det sikkert i sin tid nyskapende arrangementet som er det viktige med innspillingen, men hvordan Miles gjør sin jobb. Dette var vel på den tiden han syntes at "music had gotten thick" og ønsket seg en "return to melody", og det fikk han jo til. En innspilling for evigheten, i begge retninger!pedal skrev:Jeg spilte meg ganske fort lei av denne da den kom på CD på 80-tallet, og synes nesten den ble litt kitschy til slutt, med sine kastanjetter og vulgære Espania instrumentering.totte skrev:Gill Evans' arrangement med hans eget orkester og Miles Davis på "Sketches of Spain" er noe av det beste som er gitt ut over hodet, synes jeg.
Sikkert veldig spennende og nyskapende da den kom, men har den egentlig tålt tidens tann?
Dette er Harry Pearsons (TAS) favoritt. Morsom variant.ottone skrev:Yepes på DGG er veldig fin, og jeg mener det er den som ligger i den gule DG111-boksen.
Ellers kan kanskje denne være noe å ha:
Lurer på hvordan det er å være gitarist når komponisten henger over skulderen din og følger med på fingerarbeidet?ottone skrev:Mye fint dukker opp i Spotify når jeg søker på denne musikken.
Og veldig forskjellige tolkninger, som man kan forvente.
Her kom jeg over en versjon med Paco de Lucia i konsertopptak, den likte jeg
![]()
http://open.spotify.com/track/3FPKjsVy2at510taiUw55R
ps: ser nå at det er samme framførelsen som nevnes tidligere i tråden.
Ålreit, jeg skal lytte gjennom den skikkelig en gang til ved anledning. Men Aranjuez handler ikke om å spille skjorta av noen eller noe. Det er et veldig sentimentalt og følelsesladet verk, og derfor synes jeg ikke det virtuose teller så mye her. Dessuten er orkester og dirigent også meget viktig for å underbygge gitardelene, så jeg ender kanskje opp med flere favoritter etterhvert som jeg lærer flere innspillinger å kjenneCanales skrev:og rodrigo har rett...
den uskolerte paco de lucia spilte skjorta av alle andre før ham.
Halleluja! En opprydding i støvete kroker på Karmøy i dag har gitt overraskende resultater. Der dukket pinadø Yepes opp mot alle odds. Hvis jeg grisler litt mer så dukker kanskje Legalize It også opp? Den har vært savnet i omtrent ti år. Det var etter at den forsvant at jeg sluttet å låne bort cd-er, for jeg er ganske overbevist om at den ble lånt bort til en glemsom kompis. Nok OT.baluba skrev:Det var vel den jeg hadde også, men coveret tror jeg var annerledes. Det er lenge siden nå, og den har jeg ikke lenger. Bill/Miles' versjon har jeg selvsagt (hvem har ikke det...). Jeg har også hørt utallige brassband-arrangementer av denne konserten, og det bør det finnes noe av på plate. Black Dyke? Det passer godt til messinginstrumenter.vredensgnag skrev:Det er nok innspillingen, ja. Tviler på at de har gjort noe med nivåene på den. Cover jeg har ser slik ut:
![]()
BigSwifty skrev:Dette er Harry Pearsons (TAS) favoritt. Morsom variant.ottone skrev:Yepes på DGG er veldig fin, og jeg mener det er den som ligger i den gule DG111-boksen.
Ellers kan kanskje denne være noe å ha:
Jim Hall har en legendarisk jazzversjon med superlyd (finnes på sacd).
Nå følger vel ikke Rodrigo med på fingerarbeidet, i og med at han var blind!vredensgnag skrev:Lurer på hvordan det er å være gitarist når komponisten henger over skulderen din og følger med på fingerarbeidet?
Paco de Lucia kan ikke lese noter, men det stanset ham selvsagt ikke.
Dette er versjonen som Rodrigo endte opp med å ta til sitt bryst som den definitive.
otare skrev:Nå følger vel ikke Rodrigo med på fingerarbeidet, i og med at han var blind!vredensgnag skrev:Lurer på hvordan det er å være gitarist når komponisten henger over skulderen din og følger med på fingerarbeidet?
Paco de Lucia kan ikke lese noter, men det stanset ham selvsagt ikke.
Dette er versjonen som Rodrigo endte opp med å ta til sitt bryst som den definitive.
Morsomt at (du mener at) den beste versjonen av et verk som ble skrevet av en komponist som ikke kunne se notene er spilt av en gitarist som ikke kan lese dem![]()
PdL spilte skjorta av JMcL og AdM i Oslo Konserthus også!Canales skrev:og rodrigo har rett...
den uskolerte paco de lucia spilte skjorta av alle andre før ham.