cocteau twins

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

ønsker å anbefale et av de fineste pop-orkesterene gjennom tidene, nemlig skotske Cocteau Twins med Elisabeth Frazer i spissen. ( har bl.a. samarbeidet med Massive Attack "mezzanine-albumet" ). det er i desse dager 10 år siden bandet ble oppløst. Men musikken lever og tåler absolutt tidens tann. er det andre på forumet som setter pris på dette bandet ? vakrere vokal og gitar-linjer skal man lete lenge etter. og det med at tekstene er så vanskelig å tolke gjør det bare enda mer interesant og lytte til. her er mystikk så det holder.

for nybegynnere er platene "victorialand","blue bell knoll".heaven or las vegas" og "four-callendar-cafe" de beste og starte med.

Cocteau twins- ingen over,ingen ved siden. punktum.

takk for oppmerksomheten mvh, s,

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.768
Torget vurderinger
4
Tiltredes!

Var et smått genialt lite orkester det der.

...og det var mye annet på samme plateselskap, 4AD, på den tiden (ca1985-95)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
464
Sted
Bergen
Alltid likt dem. Hørte nettopp på Garlands fra 1982. Samtidig som den er tidstypisk hørtes den ut som noe som kunne vært laget nå. Platene fra tidlig 90-tall liker jeg best, er Milk & Kisses den siste?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

flott med respons ! ja "milk and kisses" var deres siste LP.kom våren '96. ja plateselskapet 4AD var/er(?) synonymt med kvalitet og stor kunst , bare se på coverene der i fra. 4AD ga jo ut band som Dead can Dance,This Mortail Coil og Lush.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
EDIT :

cocteau twins brøt med plateselskapet 4AD etter "heaven or las vegas" i '90, og de to siste platene ble gitt ut av Capitol .div. samleplater i etterkant er gitt ut på Bella Records.

mvh.s,

O

om.s

Gjest
hei !

flott med respons ! ja "milk and kisses" var deres siste LP.kom våren '96. ja plateselskapet 4AD var/er(?) synonymt med kvalitet og stor kunst , bare se på coverene der i fra. 4AD ga jo ut band som Dead can Dance,This Mortail Coil og Lush.

mvh. s,
Skal ikke spore av tråden her men bare gi litt bifall til to de to nevnte gruppene Dead Can Dance og This Mortail Coil, mange gode minner med skiver fra disse, selv om de har stått en tid i samlingen nå, mmm kanskje på tide å blåse av litt støv igjen, ved anledning....

mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei igjen !

Ja har den doble LP'en "blood" med This mortail coil. et slags "hus-orkester" fra aktørene som befant seg på 4AD-labelen rundt 84-88. et storslått album som krever endel av lytterene !

mvh s,

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Tiltredes, 4AD var ett av de mest oppgående plateselskapene på det ofte utskjelte 80-tallet. De hadde lekre omslag.

O

om.s

Gjest
hei igjen !

Ja har den doble LP'en "blood" med This mortail coil. et slags "hus-orkester" fra aktørene som befant seg på 4AD-labelen rundt 84-88. et storslått album som krever endel av lytterene !

mvh s,
This Mortail Coil "Blood" og "Filigree & Shadow" og Dead Can Dance "Spleen and Ideal" og "Into the Labyrinth" er de albumene som befinner seg her i huset, på cd bare dessverre, men de har blitt spillt relativt jemnt opp gjennom tiden fra de kom ut, spessiellt og vakkert på sin særegne egne måte.......

mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.274
Torget vurderinger
4
This Mortail Coil "Blood" og "Filigree & Shadow" og Dead Can Dance "Spleen and Ideal" er de albumene som befinner seg her i huset, på cd bare dessverre, men de har blitt spillt relativt jemnt opp gjennom tiden fra de kom ut, spessiellt og vakkert på sin særegne egne måte.......

mvh
Dead Can Dance har gitt ut en samleboks med 3 cd'er og én dvd. Meget bra!
Cocteau Twins har jeg desverre hørt alt for lite på, men det jeg har hørt har vært meget bra. Skal sjekke ut anbefalingene til trådstarter
:)
Elisabeth Frazer synger jo forresten en nydelig versjon av Tim Buckley's "Song for the siren", og hun var jo også kjæreste med Jeff Buckley på et tidspunkt ::)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Problemet i dag er vel å få tak i noe på cd?
Tror ikke Cocteau Twins har gitt ut noe av materialet sitt på cd.

Til de av dere som har mange av LP'ene til CT er det også et must å kjøpe 12" (maxi singel). Tror, mulig jeg tar feil, at på 12" ble det også gitt ut låter som ikke ble gitt på Lp. Har forresten en mye fra ¤ad og anbefalinegen støøtes her. Samlet en stund på Cocteau twins plater og har vel det mest som er gitt ut på 12" og Lp. Vakkert er et veldig dekkende ord.

Håvard

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.768
Torget vurderinger
4
Ikke på CD?

Jeg har ihvertfall "Victorialand" og "Four-callendar-cafe" på CD.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

alt av cocteau twins er tilgjengelig pa cd ! de ble for kort tid siden remastret. det er også kommet 2 doble singel-samlinger "lullabies to violaine" vol 1+2. pl.komp. selger desse for 169 pr.stk.

mvh s.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
hei !

alt av cocteau twins er tilgjengelig pa cd ! de ble for kort tid siden remastret. det er også kommet 2 doble singel-samlinger "lullabies to violaine" vol 1+2. pl.komp. selger desse for 169 pr.stk.

mvh s.

Noen ganger er det godt mantar feil!
Med alt, mener du maxi singlene da også?

Håvard

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

maxi-singlene er nok desverre ikke tigjengelige fortsatt. husker jeg ba min søster spørre etter de på en stor plate-forettening i London for noen år siden.

samtalen gikk slik :

søs: do you have any 12 inch singles by cocteau twins?
arrogant selger : no, definitive not.

mvh, s,

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
hei !

søs: do you have any 12 inch singles by cocteau twins?
arrogant selger : no, definitive not.

mvh, s,
He, he. jeg har, men ikke for salg. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Uff nå var jeg :mad:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ville aldri funnet på å selge de selv om jeg hadde hatt de 8)

mvh, s,

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Nei, disse vil jeg ikke slege.
Men jeg solgte en bunke The Smiths maxi singler et år. Noen mente jeg var dum, selv syntes jeg de tok for mye plass. Hadde alle låtene på Lp.

Håvard

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.768
Torget vurderinger
4
Men jeg solgte en bunke The Smiths maxi singler et år. Noen mente jeg var dum,....
"Noen" hadde kanskje rett ;-)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hva mener du? ;D

Vel , jeg er klar over at noen ville mene at dette er galskap, men de tenker penger vil jeg tro. Plass er et problem, de måtte vike. Det dummeste ved å selge dem var at disse maxi singlene var "coverkunst". sånn sett var jeg litt dum.

Hadde jeg bare funnet igjen "hot chocolade" kassetten min med Elvis Costello". Den var pakket inn som sjokolade.

Håvard

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
Det var en fire siders sak på Cocteau Twins i mainummeret av musikkmagasinet The Word. Bra band, men har alltid hatt mer sansen for andre 4AD artister som Dead Can Dance, This Mortal Coil, Throwing Muses og Pixies. Den nye platen til Scott Walker er også ute på 4AD!

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
464
Sted
Bergen
Throwing Muses har jeg forbundet litt med tidlig Cocteau Twins, var ikke klar over at de var på samme label. Pixies er jo min favoritt fra grungen. Ps: Grungedal i telemark burde lage en grungefestival.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Nei, disse vil jeg ikke slege.
Men jeg solgte en bunke The Smiths maxi singler et år. Noen mente jeg var dum, selv syntes jeg de tok for mye plass. Hadde alle låtene på Lp.

Håvard
Ringstrøm i Oslo hadde en nesten komplett samling av The Smiths' maxi singler inne for noen måneder siden. Jeg tror prisen lå rundt en 100-lapp per stykk.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ringstrøm i Oslo hadde en nesten komplett samling av The Smiths' maxi singler inne for noen måneder siden. Jeg tror prisen lå rundt en 100-lapp per stykk.
Det er vel en ok pris kanskje.
Solgte mine for 35 per stykk. Dette var vel i 1994 tenker jeg. Fikk igjen det jeg hadde betalt for dem. En person kjøpte alle. Sitter igjen med de som har låter som ikke ble gittt ut på lp. I dag er veldet meste gitt ut på et eller annet cd format tenker jeg.

Ser ikke bort i fra at man også kan finne Cocteau maxier også
rundt omkring.

Håvard

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg synes også prisen var ok. At Ringstrøm priser varene sine fornuftig, er min erfaring. Du får det du betaler for. Om man kjøpte hele samlingen kunne man sikkert forhandlet seg frem til en rabatt.

Leter man lenge nok, finner man også Cocteau Twins' maxi singler.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

stemmer det ja.Pixies var jo også på 4AD ! mimre,mimre ;)

kjøpte nye Scott Walker "the drift" torsdag. sær plate,mye a-tonalt. trenger flere gjennom-lyttinger før jeg kan anbefale den videre.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

og tar jeg ikke helt feil så var jo også Clan Of Zymox også på 4AD, noen som husker de ?

mvs, s,

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
hei !

og tar jeg ikke helt feil så var jo også Clan Of Zymox også på 4AD, noen som husker de ?

mvs, s,
Og course ;D
Har endel fra 4ad. Husker denne "ambient" lignende perioden godt. Kjøpte også Jon Hassel, David Sylvian, Brian Eno etc ogs på denne tiden. Blir mye mimring dette gitt.

håvard

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
The Drift er en plate som du trenger lang tid på. Den er en veldig forskjellig fra dagens mainstream musikk. Det er ikke en plate for folk flest. Scott Walkers plate er for meg årets beste så langt. Platen er et kunstverk i seg selv: Vakker, mørk, nifs, ekkel, sterke tekster, en særpreget stemme, uvante arrangementer ... det er bare å vente cirka elve år til neste gang.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg synes også prisen var ok. At Ringstrøm priser varene sine fornuftig, er min erfaring. Du får det du betaler for. Om man kjøpte hele samlingen kunne man sikkert forhandlet seg frem til en rabatt.

Leter man lenge nok, finner man også Cocteau Twins' maxi singler.
Fin side dette.
Her finner du jo alt.

Håvard

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
nyeste nytt !

cocteau twins' to siste album "four calender cafe" og "milk and kisses" blir gjenutgitt i remastret utgave ca 10.juli.

mvh. s,

Topp Bunn