Coax F-skjøt ?

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Å spare 800kr i "gjør det selv pakke" var nok ikke så attraktivt lell:
Monterte parabol og terminerte kabelen i veggboks med satelittuttak (slik en med gjenger på).
Det stod ingenting i bruksanvisningen fra Canal Digital at dette ikke var "tillatt".
Null signal på TV (har peilet inn signal med kompass, gradskive og satelittsøker).
Canal Digital sier at veggboksen antakelig gir for mye demping og sender ny kabel (skikkelig sjau i dette tilfellet).
Har hørt om en "F-skjøt" som fås kjøpt hos TV-forhandler, noen som erfaring med denne ?
Eller er det bare å legge kabel..

N

nb

Gjest
Vet ikke om det er dette som er problemet hos deg, men...

Elektrikeren som koblet opp kabeluttaket hos meg hadde koblet skjermen feil i vegguttaket i den enden der jeg plugger inn kabelen fra tuneren. Jeg hadde bilde med ekstremt mye støy. Fyren fra Get som kom og koblet riktig var sjokkert over at jeg hadde bilde i det hele.

Mitt eneste tips.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
Jeg har brukt "F-skjøt" på kabel i satelittanlegg uten å merke noen problemer.
Er også litt forundret over at veggboksen ikke fungerte. Er du sikker på at det er koblet riktig? Satelittunerne har også vanligvis mulighet for å sjekke signalstyrke og kvalitet, har du sjekket?

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Takker for svar.
Jeg har montert kabelen i veggboksen slik:
skjermen er bøyd tilbake og ligger i klem under metall-lokket.
Senterleder er stukket inn i 1 av 2 hull og skrue over hull dratt til.
I hull nr 2 sitter en komponent (motstand eller kondis ?) mellom leder og jord.
Har sjekket med lupe at det ikke er noen kabel-bust mellom jord og leder.
Isolasjon rundt senterleder går helt frem til inngang for hull.
Mulig at det er feil her et sted likevel.
Jeg får signal fra dekoder og inn på skjermen: Den viser en målegraf og 3 fargeskala for god / dårlig signalstyrke. (Thor). her vises null utslag.
I og med at satelittsøker uler ved parabolen, må signaler (matespenning ?) fra dekoder nå frem ?

S

Storebror

Gjest
Tror nok du skal fjerne den dempemotstanden i hull nr 2.
At det uler på hodet ute på parabolen tyder bare på at du har funnet en satelitt, og at du har signal der ute.
Det er ikke det samme som at signalet er sterkt og bra inne ved tuneren.
Selv erfarte jeg at det var den nederste skalaen som hadde størst betydning da jeg innstallerte parabolen her om dagen.

Har du mulighet å strekke kabel rett fra hodet og inn til tuneren så eliminerer du en feilkilde i alle fall.

Brukte selv en coax-skjøt fra Clas til 19 kroner på kabelen i kjelleren.
Er flotte bilder fortsatt, har ikke blindtestet 8)

Hell og lykke videre, håper det løser seg

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
wilbur-x skrev:
Å spare 800kr i "gjør det selv pakke" var nok ikke så attraktivt lell:
Monterte parabol og terminerte kabelen i veggboks med satelittuttak (slik en med gjenger på).
Det stod ingenting i bruksanvisningen fra Canal Digital at dette ikke var "tillatt".
Null signal på TV (har peilet inn signal med kompass, gradskive og satelittsøker).
Canal Digital sier at veggboksen antakelig gir for mye demping og sender ny kabel (skikkelig sjau i dette tilfellet).
Har hørt om en "F-skjøt" som fås kjøpt hos TV-forhandler, noen som erfaring med denne ?
Eller er det bare å legge kabel..
Hei,

Antar som en selvfølge at du har koblet riktig på dekoderen, den har vel en inngang og en "bypass" til eventuelt en annen dekoder.
Ville også prøvd med en annen utgang fra LNB, hvis du har fått en slik med 4 utganger i pakken så kan det være noe galt med den du bruker, det sies at dette ikke er uvanelig.

Selv ville jeg unngått skjøter, hadde to skjøter selv men endte med å legge opp ny kabel og fikk ca 12-14% bedre signal og mente da at det generelle tv bilde også da blei bedre.

Mvh
Geir

L

lark

Gjest
Hadde også problemer med at boksen dempet signalet merkbart. Tok vekk hele boksen, beholdt dekselet og førte kabelen ut gjennom et av hullene i dekselet. Satte en f-connnector på kabelen og skjøtte sammen med kabelen som går til mottaker med en f-skjøt. Fikk også dekselet til å sitte fast på veggen med litt tokomponent-lim.

Men uansett er det merkelig at du ikke har signal i det hele tatt. Har du sjekket LNB-opsettet på mottakeren din?
Har du sjekket f-connectorkoblingen på LNB'en på antennen?

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Jess, det løste seg !

Fjernet dempemotstanden i veggboksen og skiftet utgang på parabolhodet (4 utganger).
Da kom signalet.
Finjusterte så parabolen fra stigen via mobiltelefon med junior i stua som observatør.

Takk for gode tips.

Topp Bunn