Hei!
Vi har en konebil, KIA Cerato som har gått 50 000km på de ti årene vi har hatt den.
I vinter oppstod det litt clutch trøbbel.
Man måtte trykke klutchen helt til bunns for at den skulle frikoble helt slike at bilen ikke "ræpa" på gira.
Bilen har hydraulisk Clutch overføring fra pedal til kasse.
Før EU kontroll, så tittet jeg litt på dette, og fant ut at det gikk an å justere litt på forbindelsen mellom pedal og staget.
Jeg justere vel kanskje 1 cm slik at stempelet presset lengre inn enn før.
Da fungerte alt supert igjen og jeg var lykkelig.
Bilen besto EU kontrol, men verkstedet kommenterte at Clutchen var slitt.
I går sluttet clutchen å virke. Jeg var ikke i bilen når det skjedde, men nå frikobler altså ikke cluthen i det hele tatt.
Så selv med pedalen helt inne - så frikobler den ikke. Både hvis jeg starter bilen i fri og prøver å gire, eller om jeg starter bilen i gir (Vel - her er det nok litt sluring, for bilen kan holdes igjen med brems uten å kveles.)
Bildet som ligger i bunnen viser overføringen mellom Cluthwire og girkassen - tilsyneltatene er det god vandring her. (Jeg tror altspå ikke det er noe feil med overføringen, selv om pedalen kjennes litt slapp og slarket)
Bilen er jo damekjrøt i alle år - så det er vel i grunn ikke utenkelig at clutchen er utslitt.
Noen tanker om det er noe annet å vurdere enn å skifte clutch?
Mvh
OMF
Vi har en konebil, KIA Cerato som har gått 50 000km på de ti årene vi har hatt den.
I vinter oppstod det litt clutch trøbbel.
Man måtte trykke klutchen helt til bunns for at den skulle frikoble helt slike at bilen ikke "ræpa" på gira.
Bilen har hydraulisk Clutch overføring fra pedal til kasse.
Før EU kontroll, så tittet jeg litt på dette, og fant ut at det gikk an å justere litt på forbindelsen mellom pedal og staget.
Jeg justere vel kanskje 1 cm slik at stempelet presset lengre inn enn før.
Da fungerte alt supert igjen og jeg var lykkelig.
Bilen besto EU kontrol, men verkstedet kommenterte at Clutchen var slitt.
I går sluttet clutchen å virke. Jeg var ikke i bilen når det skjedde, men nå frikobler altså ikke cluthen i det hele tatt.
Så selv med pedalen helt inne - så frikobler den ikke. Både hvis jeg starter bilen i fri og prøver å gire, eller om jeg starter bilen i gir (Vel - her er det nok litt sluring, for bilen kan holdes igjen med brems uten å kveles.)
Bildet som ligger i bunnen viser overføringen mellom Cluthwire og girkassen - tilsyneltatene er det god vandring her. (Jeg tror altspå ikke det er noe feil med overføringen, selv om pedalen kjennes litt slapp og slarket)
Bilen er jo damekjrøt i alle år - så det er vel i grunn ikke utenkelig at clutchen er utslitt.
Noen tanker om det er noe annet å vurdere enn å skifte clutch?
Mvh
OMF
