Bil, båt og motorsykkel Clutch trøbbel - Kia Cerato

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vi har en konebil, KIA Cerato som har gått 50 000km på de ti årene vi har hatt den.

I vinter oppstod det litt clutch trøbbel.
Man måtte trykke klutchen helt til bunns for at den skulle frikoble helt slike at bilen ikke "ræpa" på gira.

Bilen har hydraulisk Clutch overføring fra pedal til kasse.

Før EU kontroll, så tittet jeg litt på dette, og fant ut at det gikk an å justere litt på forbindelsen mellom pedal og staget.
Jeg justere vel kanskje 1 cm slik at stempelet presset lengre inn enn før.

Da fungerte alt supert igjen og jeg var lykkelig.

Bilen besto EU kontrol, men verkstedet kommenterte at Clutchen var slitt.

I går sluttet clutchen å virke. Jeg var ikke i bilen når det skjedde, men nå frikobler altså ikke cluthen i det hele tatt.
Så selv med pedalen helt inne - så frikobler den ikke. Både hvis jeg starter bilen i fri og prøver å gire, eller om jeg starter bilen i gir (Vel - her er det nok litt sluring, for bilen kan holdes igjen med brems uten å kveles.)

Bildet som ligger i bunnen viser overføringen mellom Cluthwire og girkassen - tilsyneltatene er det god vandring her. (Jeg tror altspå ikke det er noe feil med overføringen, selv om pedalen kjennes litt slapp og slarket)

Bilen er jo damekjrøt i alle år - så det er vel i grunn ikke utenkelig at clutchen er utslitt.

Noen tanker om det er noe annet å vurdere enn å skifte clutch?

Mvh
OMF

Clutch.jpg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.114
Litt OT; men dersom lamellene er så slitte at naglene kommer i kontakt med svinghjul og pressplate, ryker vel disse også?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.738
En slitt clutch frikobler hele tiden, for å si det sånn. At den ikke frir tyder på feil i overføringen. Siden det er hydraulisk overføring, har du sjekket væskenivået på beholderen til pumpen?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
En slitt clutch frikobler hele tiden, for å si det sånn. At den ikke frir tyder på feil i overføringen. Siden det er hydraulisk overføring, har du sjekket væskenivået på beholderen til pumpen?
Nei - får prøve å finne den - noen tips til hvor man kan lete.?

Det sitter en liten sylinder nede ved "spaken" på girboksen, også går det slanger/rør derifra og inn i torpedoveggen.

Mvh
OMF

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
På noen biler er det samme beholder som bremsevæsken.

Frode

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takker for tips.

Har feilsøkt litt mer i dag, og sylinderen nede på girkassen beveger seg først når pedalen er godt og vel halveis inne.

Clutchhdyraulikken er tilkoblet bremsevæsken på denne bilen.

Jeg har prøvd å lufte systemet ved å åpne lufteskruen nede på kassen, trykke pedalen inn, lukke luftingen og trekke pedalen ut igjen. Men det virker ikke som cylinderen ved pedalen greier å suge til seg ny olje/bremesvæske.

En slik cylinder koster bare noen hundrelapper, så tror jeg kjøper en slik og ser om det blir bedre.

Mvh
OMF

Givercylinder.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.738
Du er nok inne på noe her, mye som tyder på at pumpen har tatt kvelden. Kanskje en ide å skifte slavesylinderen samtidig? Har man sagt A kan man like godt si B også...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Du er nok inne på noe her, mye som tyder på at pumpen har tatt kvelden. Kanskje en ide å skifte slavesylinderen samtidig? Har man sagt A kan man like godt si B også...
Ja - nå har jeg sagt A med god margin.

Jævlig knotete, men nå er cylinderen ute....også må jeg skifte noen rør også da jeg ikke greide å få skrudd av koblingen på trykksiden.

Mvh
OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.114
Hvorfor?

Bor ikke du mellom bakkar og berg ved havet hvor relativ fuktighet er 99% 99% av tiden? Hvis du hamrer istykker den ødelagte sylinderen, hvordan ser den ut inni?

Edit; og dette var bilen til "sockermom" og kanskje øvelseskjøring?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.310
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ja, jeg er ikke så veldig bekymret for at bremsevæsken skal begynne å koke nei...

Mvh
OMF
Men du fikk føle effekten av vann og dermed korrosjon i sylinderen... Et mist like stort problem. Husker en Audi jeg hadde som og hadde hydraulisk kløtsj. Bilen hadde vært på alle service og bremsevæsk var skiftet og luftet ut alle steder untatt på kløtsj sylinderen. Det så jeg når jeg gjorde det selv etter at garantien var utgått. Den var brun ja...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, jeg er ikke så veldig bekymret for at bremsevæsken skal begynne å koke nei...

Mvh
OMF
Men du fikk føle effekten av vann og dermed korrosjon i sylinderen... Et mist like stort problem. Husker en Audi jeg hadde som og hadde hydraulisk kløtsj. Bilen hadde vært på alle service og bremsevæsk var skiftet og luftet ut alle steder untatt på kløtsj sylinderen. Det så jeg når jeg gjorde det selv etter at garantien var utgått. Den var brun ja...
Det er jo et poeng... ;-)

Men, nå vet jeg ikke helt årsaken ennå så vi får se.

Denne bilen har vi hatt i 9 år, og har vel hatt et stellom med 1 og 2 tusen i året i vedlikeholdskostnader. (en tannkrans til ABS sensor, bremser, oljeskift, luftfilter)

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, da er delene ankommet og på plass.

Virker som clutchen er bedre, men når jeg skulle starte bilen igjen så dukket det opp et nytt problemt. Jeg regner jo med at dette er noe jeg har kommet borti eller på annen måte forårsaket.

Bilen startet med en gang, gikk noen sekunder, og så stoppet den.
Jeg får ikke start igjen.
Bilen "tørner" og høres grei ut, men den vil altså ikke starte.

Det er dieselbil - så det er vel i grunn bare luft, diesel, kompresjon og timing som trengs.
Kompresjon og timing skal jo ikke være knotet med.

Så da gjenstår vel luft og diesel....?
Noen tips...?

Mvh
OMF

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.987
Sted
oslo
Hører du dieselpumpen prime når du vrir om tenningen?
kan jo selvfølgelig være glødepluggen også.

• Liker
Reaksjoner: OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.738
Siden bilen startet så vil jeg mistenke dieseltilførsel. Har du vært borti dieselrør når du knotet under den? F.eks. løsnet på røret? Kan også være kontaktproblemer til ventilen som åpner/stenger for diesel til pumpen.
Glødeplugg ville jeg sett bort fra i og med at motoren startet.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.114
Enig, glødeplugger er ikke viktig.

Dieselpumpe går normalt 1-3 sekunder når man vrir tenninga første hakk.

Har du noengang skifta dieselfilter forresten? Er denne beholderen mulig å sjekke om er full med diesel?

• Liker

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, tror vi nærmer oss problemet nå. Takk for tips!

Jeg har skrudd løs holderen til dieselfilteret og løsnet ene slange for å få det ut av veien, og hele greia har vel blitt snudd litt rundt også. Jeg har dog ikke merket at det har rent diesel ut, men det kan jo ha kommet luft i systemet og at dieselen har rent tilbake i tanken.

Da må jeg finne ut hvordan jeg primer og lufter dette...så får vi se om det starter igjen....

Mvh
OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.114
Sjekk om filterboksen har lufteskrue, og ev. prøv tenninga første hakk noen ganger for å starte dieselpumpe. Har du diagnoseverktøy kan du kjøre pumpe manuelt.

I verste fall er har du ikke disse mulighetene og med luft i systemet er du dessverre i en "world of trouble" som engelskmennene kaller det.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.730
Torget vurderinger
0
Og nå når OMF har fikset disse problemene kommer han til å være så jævlig lei av hele bilen at han bytter den inn og kjøper en annen!

Det ville i så fall være ganske typisk. Fikser feilene og synes at biljævelen koster så mye at det er på tide å bytte!

Og jeg mener selvsagt at når den nå er reparert så kan han jo like gjerne slite med den til neste feil.

Når det gjelder fukt i bremseveske så er det noe man bør ta på største alvor. Da jeg kjøpte Range Rover dro vi på ferie og skulle underveis kjøpe nye dekk til bilen. Satte av fruen og barna på Pers på Gol. Der var det baseng og morro for barna mens jeg skulle en "svipptur" over et eller annet fjell til et dekk/vulkfirma som solgte dekk med meget god rabatt til medlemmer av Land Rover Klubben. Hadde beregnet at jeg skulle vær hos firmaet ca 30 min før stengetid. Det gikk mildt sagt fort over fjellet, full fart, kraftig innbremsing før svingene og så full gass ut fra svingen. Aktiv kjøring med stor tung bil som er godt motorisert. Bensin V8 på 3,5 liter. Gikk fint dette, helt til, uten mye forvarsel, bremsene var bare borte!!! Ikke morro. Det gikk bra, men da vi målte bremseveska så var det helt klart ta den var på overtid i forhold til å byttes. Kraftige innbremsinger gjorde selvsagt at bremseveska ble varm og til slutt kokte vannet i bremseveska. Så moralen er, sjekk bremseveska hver gang bilen er på service.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.114
Paradoks egentlig; skifte bremsevæske kan man gjøre hvert 2.år. I tillegg koster det mindre enn oljeskift. Likevel er folk ofte mer opptatt av årlige oljeskift, enn bremser på bilen. Go figure..

Edit; samme paradokset når barna fyller 18 år og faren kjøper en 16 år gammel rustholk til barna, fordi barna skal ihvertfall ikke kjøre familiens (farens) nye og trygge X5...

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Fant noen deler oppi motoren jeg ikke er helt sikker på hva er - så da blir det quiz.

Hva gjør denne greia her:
Bilde 2.jpg

Og hva er denne (altså biten med trykkrørene på):
Bilde 1.jpg

Mvh
OMF

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Det øverste er en vakumventil som styrer et eller annet, feks wastegate/vnt på en turbodiesel. Den nederste er ganske riktig ABS-pumpa/sentralen.

Syns btw jeg ser en vakumklokke på det øverste bilde med en åpen stuss på toppen.

Sist redigert:
  • Liker

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.444
Sted
Trondheim
Ja, da er delene ankommet og på plass.

Virker som clutchen er bedre, men når jeg skulle starte bilen igjen så dukket det opp et nytt problemt. Jeg regner jo med at dette er noe jeg har kommet borti eller på annen måte forårsaket.

Bilen startet med en gang, gikk noen sekunder, og så stoppet den.
Jeg får ikke start igjen.
Bilen "tørner" og høres grei ut, men den vil altså ikke starte.

Det er dieselbil - så det er vel i grunn bare luft, diesel, kompresjon og timing som trengs.
Kompresjon og timing skal jo ikke være knotet med.

Så da gjenstår vel luft og diesel....?
Noen tips...?

Mvh
OMF
Jeg hadde akkurat det problemet med en bensinbil for mange år siden. Det viste seg at problemet var at det ble undertrykk i bensintanken når motoren gikk slik at bensinpumpa ikke greide å forsyne motoren med bensin. På den bilen var det et lite hull i røret ned til tanken som utjevnet trykket ettersom tankene ble tømt, og dette hullet var gått tett. Det er sikkert mer avanserte løsninger på dette nå, men det kan jo være noe å sjekke. Symptomene var akkurat slik du beskriver - motoren startet, gikk en liten stund (noe lenger enn noen sekunder) og så stoppet den. Hvis jeg åpnet bensinlokket (slik at trykket ble utjevnet), startet motoren igjen, for så å stoppe etc...

NB: Jeg har ingen spesiell kunnskap om motorer og biler, så det er et skudd i blinde fra min side, men jeg har altså vært ute for noe lignende, og løsningen var svært enkel.

• Liker

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.310
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.789
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Beklager at jeg er idiot her, men finner ikke helt ut av dette.

Har sjekket sikringen til dieselpumpen - den er OK. Har ikke sjekket releet (men det står flere like der så det kan jeg jo teste i morgen)

Her er filteret. Når jeg jobbet med clutchen demonterte jeg koblingen merket med blått.
Jeg misstenker at denne går til tanken.

I dag tok jeg av koblingen på rødt som går frem til høytrykkspumpen, den slangen er tilsynelatende full av diesel.
Det er også tre elektriske konnektorer på filterhuset - hva er de til (trykkvakt?)

filter.jpg

Her er pumpen:
De to røde ringene viser lavtrykkskoblinger (en eller annen form for hurtigkobling). Den ene går til koblingen på filterhuset, og jeg tror den andre går til tanken.

pumpe.jpg

Også sitter det så vidt jeg vet en fødepumpe i tanken. Siden jeg ikke har diesel "inn" på filteret - kan det være den som har gått...? Men hvorfor går den akkurat når jeg skrur på noe annet...?

Hvor kan jeg lufte og leske dette...?

mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.738
Hvis fødepumpen sitter i tanken så er luft i anlegget uaktuelt. Det er på sugesiden luft er fy-fy.
Noen biler har sensorer på oljenivå og vann. Sjekket dette? Og så det dumme spørsmålet, er det diesel på tanken?

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Det er jo håndpumpe på filterhuset. Har du pumpet til armen holder på å falle av, og så like lenge en gang til?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.310
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Luft i diesel er ikke for menigmann. Har ikke peiling da jeg ikke hatt diesel, men her må du trolig følge er prosedyre.

Her noen forslag:
- skaff en reparasjonsbok. Fås i større bil rekvisita forretninger som Torshov.
- stikk bortom baksiden av et Kia verksted på ettermiddagen før gutta som er ferdig med dagens dont går hjem. Det kan gi deg nyttige tips.
- ring Viking/NAF. Koster vel ikke stort om dagen
- bestill time på verksted og Viking..

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.114
Et tips kan også være å finne et Kia forum for å spørre.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.738
Luft i diesel er ikke for menigmann. Har ikke peiling da jeg ikke hatt diesel, men her må du trolig følge er prosedyre.
.........
Luft i dieselsystemet var trøblete dengang man hadde mekaniske innsprøytningspumper som også fungerte som fødepumpe. Nå er det separate pumper for tilførsel og innsprøytning.

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.122
Luft i dieselsystemet er ca like trøblete den dag i dag og det er helt vanlig å plages selv om det er fødepumpe i tanken og common rail.
På denne ville jeg, hvis den ikke starter etter intensiv håndpumping, prøvd å løsne på et og et dyserør på toppen og sett om jeg fikk pumpet diesel helt frem. Noen omdr bare sånn at røret er litt slarkete, og vha håndpumpen selvfølgelig.

Topp Bunn