Clearaudio Twister Record Clamp (og andre platestrammere....)

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
485
Sted
Bergen
Torget vurderinger
12
Noen som har vært borti denne?
Vet noen om det er mulig å skaffe denne innenlands?

Andre som har erfaringer med platestrammere generelt? (Ikke platevekter....)

Vedlegg

gaute

Fersking
Ble medlem
31.08.2004
Antall liker
0
Clearaudio Twister record clamp

Vet de har hatt den på Soundgarden. Vet ikke om de fører Clearaudio lengre, men du kan jo stikke innom og sjekke.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.652
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Clearaudio Twister record clamp

Har prøvd ut ein del. Dei aller fleste verkar meir eller mindre merkbart. Eg likar best ei solid vekt, men så har eg då også ein spelar som fiksar dette. Michell-strammaren er den beste eg har vore bort i til spelarar som ikkje tåler allverda av vekt på lageret, men han kan sitte vel hardt til spindelen. Og på somme direktedrivne spelarar er han med på å understøtte ein eigenlyd. Men denne kan dempast ved å bruke Plattermatter eller anna tjukk, seig tallerkenmatte av gummi.

Den enklaste Clearaudio-strammaren, som er av plast og veg om lag ingenting, funkar også, og denne kan brukast på alle dei spelarar eg har prøvd. Men ein Michell eller eit tungt lodd verkar betre.

Elles er det fullkomne anten vakuum eller ein platekrans. Kenwood KD 07 var den fyrste spelaren med slik. Så kom vel Clearaudio, og nokre heimelaga greier av god kvalitet. Den beste produsenten av slikt er VPI. Denne er berre genial, og kjempelett i bruk.

Vakuum tyder anten ein Luxman, S.O.T.A. eller Basis. Dersom det ikkje lukkast å få tak i AudioTechnica AT 777 EX (trur eg han heitte) - ein laus vakuumtallerk som kunne leggjast på den vanlege tallerkenen (dersom lageret tåler den ekstra vekta)

Nokre spelarar fungerer heilt greitt utan platestrammar, dersom platene er plane og gjerne tjukke. Tynne oljekriseplater vinn gjerne på å vere fastspente, og er objekt som gjer spelarar som t.d. VPI (som er utan platematte, og nesten ikkje fungerer skikkeleg utan platestrammar eller -krans) svært så attraktive.

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
485
Sted
Bergen
Torget vurderinger
12
Clearaudio Twister Record Clamp

Takker for svarene så langt.

Har noen erfaringer med forskjellige platematter(eller uten) og strammer på akryl?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

erikr skrev:
Andre som har erfaringer med platestrammere generelt? (Ikke platevekter....)
Ikke selv, har brukt vekt, men ikke strammer. Har nå en Rega P3-24 der det anbefales å la motoren gå når man skifter plate...litt kinkig med strammer da. Spilleren synes dessuten ikke å ha særlig robust senterdrivhjul (den plata som tallerken ligger på og beltet går rundt, "subplatter" på engelsk) mtp at noen strammere krever at man må trykke ned med litt kraft for å feste den. Satt nå å leste strammere forleden og bokmerket flg. forumtråd på diyaudio.com:http://www.diyaudio.com/forums/analogue-source/79543-diy-lightweight-record-clamp-not-based-weight.html Clearaudio strammeren er en av flere som ble omtalt der.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

erikr skrev:
Har noen erfaringer med forskjellige platematter(eller ingen) og strammer på akryl?
Plattematter, utvalg og noe å tenke på - se: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=42682.msg789053#msg789053 (+ et matteforslag til Thorens spiller et par meldinger lengre ned i samme tråd). Erfaringer med matter, mange og varierte, prøv et søk her på platematte. Strammer på akryl? Ingen erfaring selv, men sikkert like varierte erfaringer der også dersom det er hvordan det påvirker lyden du spør om og ikke noe annet.

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
485
Sted
Bergen
Torget vurderinger
12

Takker :)

Skal bruke strammeren på en ny diy-spiller med lager fra en nyere pro-ject.
Lageret ser ikke ut som det er dimensjonert for kilovis med vekter, derfor er nok en strammer et sikrere valg enn platevekter.
Så en demovideo på Clearaudio-strammeren og den så veldig lovende ut, med en god
strammemekanisme, er ikke for tung og som heller ikke krever stort trykk nedover ved montering.
Har forskjellige erfaringer med matter, og lest en del om det på div fora, men ikke særlig spesifikt på akryl.
Synes lyden uten matte på akryl blir veldig frisk og detaljert, men kanskje litt kald?
Lurer på hvordan lydbildet blir uten matte, men med strammer..... ?

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim

erikr skrev:
Takker :)

Lageret ser ikke ut som det er dimensjonert for kilovis med vekter, derfor er nok en strammer et sikrere valg enn platevekter.
Så en demovideo på Clearaudio-strammeren og den så veldig lovende ut, med en god
strammemekanisme, er ikke for tung og som heller ikke krever stort trykk nedover ved montering.
Har forskjellige erfaringer med matter, og lest en del om det på div fora, men ikke særlig spesifikt på akryl.
Synes lyden uten matte på akryl blir veldig frisk og detaljert, men kanskje litt kald?
Hei. Jeg bruker denne strammer på min Clearaudio champion 1.
Funger greit den.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

erikr skrev:
Når det gjelder matter, jf. sitat fra en artikkel i Stereophile i den posten jeg viste til, der det bl.a. sies at: "A platter mat will tend to sound the way it feels to the touch. A relatively hard, stiff material will reflect a lot of energy back to the disc, making the sound crisp and detailed or, if you don't like it, hard and analytical. A soft, rubbery mat will make the sound richer and warmer - that is, "more musical" if you like what it does, or "less lively" if you don't." Ergo prøve noe som er mykere enn akryl i ditt tilfelle. Mtp at noen av disse mattene koster litt, så kan det jo være en ide å starte i den myke og billige enden med en enkel filtmatte, for å få en ide om hvor langt over i det myke du skal bevege deg ifht til akryl (om ikke en billig filtmatte viser seg å være svaret).

Ellers er det sikker noen her som har erfaring med og uten bruk av matte og ev. også strammer på akryl-tallerken, om de nå bare titter inn i tråden her da, hvis overskrift jo indikerer at den primært handler om en bestemt strammer :)

Selv har jeg prøvd å erstatte filtmatta på min Rega (som har glasstallerken) med en litt stiv og hard gummi/sorbotan-basert matte fra en annen spiller. Det ble enkelt sagt litt hardere i bunn og topp, og på bekostning av mellomtoner syns jeg. Opplevde det slik at byttet av matte tok bort noe av "nerven" og livfullheten jeg syns preger Regaens opprinnelige klangkarakter/lydbilde, så derfor havnet den opprinnelige filtmatta etter litt tilbake på tallerken.

Btw: Har du prøvd spilleren på ulike underlag mtp det du hører/ønsker å oppnå? Og i samme hensikt, har du forsøkt å justere litt VTA, gitt at det er mulig med din arm, alternativt endre litt på stifttrykket? Om betydningen av VTA i denne sammheng, et sitat fra Rudis pickupliste http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=42918.msg791055#msg791055
OK.......... hva er korrekt VTA, jo kort sagt:
Med for mye postiv VTA (armen står for høyt) så blir lyden spiss og skarp,
med en for lav posisjon, altså for mye negativ VTA (armen står for lavt) blir lyden diffus og uklar.
Tingen er og finne balansegangen mellom bra fokus og skarphet, men med fylde og rike klangfarger uten for spiss og skarp diskant
Generelt bør armen ligge vannrett med platetallerknen, MEN mange pickup'er låter best med ørlite negativ VTA altså at armen "henger" bitte litegranne i bak kant. Dette er noe man absolut bør prøve seg frem med. Har man ikke mulighet for trinnløs VTA justering (f.eks på Rega spillere) er det lureste og forsøke og få til så vannrett innstilling som mulig. Husk på at så godt som ingen pickup låter bra med positiv VTA (altså at armen står for høyt).

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
485
Sted
Bergen
Torget vurderinger
12

Takker for alle innspill :)

Har forsøkt å endre forskjellige parametre. F.eks. div platematter, filt, kork,gummi, og til og med ruskinn. Også eksperimentert med vta-justering. Resultatene er til dels
veldig interessante.
Har ingen erfaring med strammere, så jeg får skaffe meg en og starte
eksperimenteringen...

Topp Bunn