Clearaudio - tangentarmer - forslag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.392
    Jeg ønsker å handle ny platespiller, og har vel egentlig lenge halveis siklet litt på en tangential-arm montert på et egnet chassis.
    Særlig kikker jeg på Clearaudio, fortrinnsvis brukt, og har sett at det er noen til salgs rundt omkring, se særlig her:
    http://www.higherfi.com/audio_phono/1

Her er det Statement til U$85K, Master Reference til U$22K, og (den mest aktuelle) Maximum Solution til U$12.9K

På Audiogon selges en Kuzma til U$18.5K
    http://www.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl?ddanlgtabl&1221823804&demo&3&4&

Spørsmålet er som følger: Er disse tangentialarmene robuste nok til et daglig liv, eller må de stelles og pusles med som småunger?
    Eller sagt på en annen måte: Har du forslag til platespiller / arm som er 'fornuftig' priset, dvs. ca 100K NOK?

Cheers!

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.186
    Torget vurderinger
    6
    Er ikke helt sikker på om det er det du lurer på, men jeg har levd lykkelig med tangential arm i flere år. Jeg opplever mindre plunder mht justeringer o.l enn jeg har hatt med mine radialarmer. Om Clearaudios armer vet jeg lite, men jeg anbefaler gjerne en tangentialarm av god kvalitet generelt. Det du må ta hensyn til, er oppheng. Jeg vet at bla. LMC lever lykkelig med flytende oppheng og tangentialarm (stemmer ikke det?), men det enkleste og mest vedlikeholdsfrie vil nok være en spiller uten flytende oppheng som til stadighet må justeres. Tangentialarmen er avhengig av absolutt vater! Lykke til på jakten! PS. har du kikket på Audioroyal sine VYGER spillere med tangentialarmer? De ser ganske så lekre ut :)

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.392

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    min tunge airtangent reference har stått på min flytende basis ovation siden 1993 og opphenget har ikke vært justert siden 2000
    NO PROB
    ligger en airtangent i sverige til 7500
    clearaudio er bare en videreutviklet souther arm som var noe ordentlig rakkel!
    imo
    mvh

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.392
    LMC skrev:
    imo
    mvh
    Meget interessant! Ligger det noe på nettet som underbygger det du sier, eller er det din egen personlige erfaring?

--------------

Når det gjelder air-tangent som ligger ute til salgs for 7.500.- (SEK?), hva slags arm er dette?
    Ser nemlig hos Urban Bulow at han har 2 ulike air tangent armer 'liggende', den ene heter air tangent 2001 mk2, og går for 160.000.- SEK, og den andre heter air tangent 2006 og går for 75.000.-SEK

http://www.esoterisk-hifi.se/customer/start.html

Hva slags air tangent arm har du? Finner ingen URL til noe annet enn air tangent 2001 mk2

JackX

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.186
    Torget vurderinger
    6
    Airtangent er sjefs tangential'en det JackX. De dyre er nok reference armer, mens den rimeligere nok likner mer på min. Min er en noe eldre modell, og forskjellen fra den til de nyere reference armene er i hovedsak lufttrykket etter hva jeg har forstått. LMC kan nok fortelle mye mer om forskjeller. Trodde at reference armene bruker et mye høyere trykk og de har vel også fjernbetjent VTA justering med mer.. Uansett; 7500 svenske hørtes veeeeldig billig ut da. Det lå nettopp en Airtangent arm ute på AudiogoN for 3500$ om jeg ikke husker feil, og den var enda eldre enn min. Svenskehandel høres ut som røverkjøp :) Du kan ellers lese mer om Airtangent og filosofien rundt konstruksjonen her; http://www.airtangent.net/airtangentphoto.html

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Airtangent Referense er kun laget i 100 ex(forpliktet max-antall fra produsent)
    Den har en pumpestasjon med Norgren filtre for avfukting og temperering av luft (ca 40 grader) som bringes opp til ca 4,5 kg av en Gast pumpe.Dette styres av en fjernbetjent kontrollenhet med en stor Hitachi-display(150x30mm) som viser trykk vta m.m..
    Lufttrykket til armrøret justeres her via en trykkmåler og en ventil.Selve armen har karbonrør og i armbasen sitter 3 sveitsiske Escap-motorer; 2 for fjernbetjent styring av vta og en for autolift.Alt styres via en Krell designet fjernkontroll,der du kan justere vta slik at du kan "skanne" et interessant intervall mens du sitter i lytteposisjon.Steppene kan justeres ned til 0,1mm per stepp.Tidsintervallet for innslag av autolift kan også justeres.Signal og luft ut til moving assy går via en spesialutviklet LEMO -kontakt slik at ferdige justerte assyer med motvekt ,pu og alt kan byttes ved å dra ut en spak på panelet som kutter luft-trykket og deretter løsnes bajonettkoblingen på LEMO-kontakten.slik at luft og signal brytes i en operasjon.luften går ut til moving assy gjennom en neoprenslange som opprinner fra hjerte-kirurgi området(konstruktøren har bakgrunn fra medisinsk elektronikk).Jeg kjører med 3,1 kg på røret.Klaringen mellom moving assy og slide er 1/1000 mm og følsom for kondens,derav avfuktingen og tempereringen!Luft-trykket gir et skikkelig lager i motsetning til andre MikkeMus armer! Viktig for bassgjengivelsenLuftlager har forøvrig sin bakgrunn fra medisinsk og militær forskning.der man hadde behov for vibrasjons og friksjonfri flytting av måleinstrumenter,mikroskoper etc.
    Forøvrig er armen en fryd å bruke og i så måte ikke mulig å prise i bruktmarkedet!
    HP i TAS har i årevis og forgjeves prøvd å smiske seg til å få produsenten til å sette sammen en til men 100 stykk står!Årsaken er at armen foruten å lyde bra er et fantastisk evaluerings-instrument for å teste pickuper.
    Bilder følger snart
    mvh
    Leif "lucky ;D" Christensen

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    LMC skrev:
    min tunge airtangent reference har stått på min flytende basis ovation siden 1993 og opphenget har ikke vært justert siden 2000
    NO PROB
    ligger en airtangent i sverige til 7500
    imo
    mvh
    Airtangent Reference er nok toppen av tangentiering. Har berre høyrt "folkevognutgåva", noko som var overtydande nok, men har fått referat frå slike som har fått audiens hjå Reference-eigarar (var sikkert LMC), som sa det var nokre hakk opp på rangstigen.

Når det gjeld alternativa av tangentialarmar, er LMC såpass høgt til hest at han kan driste seg til å snakke nedsettande om Souther, men han tek alt for sterkt i. Clearaudioarmane er gode. Du slepp dette tullet med luftslangar, rett lufttrykk og masse eksperimentering (som iallfall eg har vore nøydd til for å optimalisere ymse pickupar i luftlagra armar (der gledde eg meg med ein ET2 gjennom iallfall eit tiår)
    Oppsettet av Clearaudio er ganske lett, og det er bagatellar å justere ut sjølv dei særaste pickupar. Ein Shure V15II funkar t.d. perfekt i ein sånn arm, med minste armlodd, og ein Koetsu er også barnemat å få til. Elles: eg har eit knep som gjer armen betre; juster han ei halv aning "over vater", slik at wiren som armsleden glir på hallar innover mot platesentrum. Det er veldig lite som skal til. Då spelar pickupen 1812-overture og andre utfordringar som ein draum.

S

slowmotion4

Gjest
    Jeg kjøpte en slags Air Tangent kopi av en fyr som het Leif for mange, mange år siden.

LMC, kunne du være så snill å prøve å legge ut bildene av selve armen i litt større utgave?
    De er så fryktelig små, de bildene, for mine slitne øyne ...

;)

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.392
    Audiophile-Arve skrev:
    Clearaudioarmane er gode. Du slepp dette tullet med luftslangar, rett lufttrykk og masse eksperimentering (som iallfall eg har vore nøydd til for å optimalisere ymse pickupar i luftlagra armar (der gledde eg meg med ein ET2 gjennom iallfall eit tiår)
    Oppsettet av Clearaudio er ganske lett, og det er bagatellar å justere ut sjølv dei særaste pickupar. Ein Shure V15II funkar t.d. perfekt i ein sånn arm, med minste armlodd, og ein Koetsu er også barnemat å få til. Elles: eg har eit knep som gjer armen betre; juster han ei halv aning "over vater", slik at wiren som armsleden glir på hallar innover mot platesentrum. Det er veldig lite som skal til. Då spelar pickupen 1812-overture og andre utfordringar som ein draum.
    mmmm ..... er noe i den duren jeg også tenker: alle disse luftslangene, justeringene. Sikkert greit for den som er ihuga vinylsnurrer, og ser på arbeidet rundt som en vesentlig del av nytelsen (forspill, anyone?). Men for undertegnede må det være enkelt, driftsikkert .. og godt.

Er det noen flere her på Forumet som har erfaring med Clearaudios ulike tangentarmer?

Cheers!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    ja det var noen tidlige pre-produksjons utgaver som kom ut på markedet i begynnelsen(midten av 80-tallet tror jeg)

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    min har gått siden 1996 hvor driftssikkert vil du ha det?
    er ikke Clearaudio også basert på en kobling til senterspindelen?
    og en mekanisk bane som armen ruller på ...den påvirkes også av signalledningen
    og at sliden går i svak nedoverbakke for å spore bedre...give me a break! mao variabel VTA
    og med det ekstremt korte armrøret bør jommen platene være flate!
    mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    forresten så finnes det jo Rockport,Eminent Technology,Kuzma og VYGER av andre luft-LAGREDE armer
    så har du noen som flyter på en luft-pute som gamle Dennesen og Forsel
    av mekaniske tangentialarmer har du RABCO SL-8(E) og en hel haug modifiserte utgaver av denne,samt Goldmund m.fl.
    Jeg personlig ville heller hatt en Davinci eller BASIS radialarm enn en tangentialarm som Clearaudio/Souther.
    imo
    mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    15.088
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    til trådstarter:
    hvorfor vurderer du ikke en Airtangent spiller?
    den er grom og det finnes en i Hardanger med den nye luftarmen og Titan i
    mvh

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.392
    LMC skrev:
    til trådstarter:
    hvorfor vurderer du ikke en Airtangent spiller?
    den er grom og det finnes en i Hardanger med den nye luftarmen og Titan i
    mvh
    Er ingen prinsippiell motstander av verken det ene eller det andre. Men jeg vet av erfaring at når tiden er inne for å sette seg ned (etter en hard arbeidsdag) er det dårlig politikk i heimen - på rent generelt grunnlag - å måtte justere, posisjonere, fikle & tukle med systemet, hva enten dette er pre/pro/amp/høyttaler ... eller en platespiller. Jeg er (muligens uberettiget?) litt skeptisk til å måtte starte (?) diverse luftpumper, muligens sjekke pakninger (?) ... hva vet vel jeg hva som kan vederfares disse sikkert meget delikate skapninger/skulpturer (jfr mitt bilde av VYGER, se nedenfor)

Jeg skrev litt lenger oppe i tråden følgende:

Når det gjelder air-tangent som ligger ute til salgs for 7.500.- (SEK?), hva slags arm er dette?
    Ser nemlig hos Urban Bulow at han har 2 ulike air tangent armer 'liggende', den ene heter air tangent 2001 mk2, og går for 160.000.- SEK, og den andre heter air tangent 2006 og går for 75.000.-SEK

http://www.esoterisk-hifi.se/customer/start.html
    Vet du hva forskjellen er på disse 2 armene?

--------------------

KUZMA ser jo stilig ut da!

http://www.kuzma.si/stabixlang.htm

kan ikke se at den er 'belemret' med alskens underlige luftslanger etc. Men de er vel der, de også .. muligens litt mer diskrèt plassert i lendet?

Cheers!

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    LMC skrev:
    min har gått siden 1996 hvor driftssikkert vil du ha det?
    er ikke Clearaudio også basert på en kobling til senterspindelen?
    og en mekanisk bane som armen ruller på ...den påvirkes også av signalledningen
    og at sliden går i svak nedoverbakke for å spore bedre...give me a break! mao variabel VTA
    og med det ekstremt korte armrøret bør jommen platene være flate!
    mvh
    Eg reknar sjølvsagt med at Clearaudio ikkje er verdas beste arm (og om det er eit alternativ ville eg sett både på Kuzma, Airtangent Reference og nokre av dei andre omtalte). men han er grei å få tak i, ikkje avsindig i prisen (vel, det er subjektivt) og lett å sette opp. Skeive plater ordnar du med platekrans + Spider (ikkje så godt som VPI-systemet, men det funkar)
    Break kan du få, BMC. Har du prøvd "litt-meir-enn-vater"-metoden, forresten?

S

slowmotion4

Gjest
    JackX skrev:
    Er ingen prinsippiell motstander av verken det ene eller det andre. Men jeg vet av erfaring at når tiden er inne for å sette seg ned (etter en hard arbeidsdag) er det dårlig politikk i heimen - på rent generelt grunnlag - å måtte justere, posisjonere, fikle & tukle med systemet, hva enten dette er pre/pro/amp/høyttaler ... eller en platespiller. Jeg er (muligens uberettiget?) litt skeptisk til å måtte starte (?) diverse luftpumper, muligens sjekke pakninger (?) ... hva vet vel jeg hva som kan vederfares disse sikkert meget delikate skapninger/skulpturer (jfr mitt bilde av VYGER, se nedenfor)
    Jeg har brukt luftlagrede tangentialarmer i ca 20 år, tror jeg.
    Bruker fremdeles den samme luftpumpen, og bortsett fra noen forsøk med radialarmer av og til,
    og et år med en Ladegaard, er jeg tilbake til den første armen, selv om den også er ganske modifisert.

Man kan fikle og justere osv. på alle vinylsystemer, men jeg tror ikke luftlagrede tangentialarmer er
    vanskeligere å ha med å gjøre enn vanlig radialarmer.
    Kanskje er det en smakssak, noen liker det ene og noen det andre.
    Dessuten er tangentialarmer meget enkle å justere, rent geometrisk.

Realistisk sett kommer jeg nok aldri til å gå tilbake til radialarmer,
    selv om jeg har lekt med tanken.

;)

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.716
    slowmotion4 skrev:
    Man kan fikle og justere osv. på alle vinylsystemer, men jeg tror ikke luftlagrede tangentialarmer er
    Kanskje er det en smakssak, noen liker det ene og noen det andre.
    Dessuten er tangentialarmer meget enkle å justere, rent geometrisk.

Realistisk sett kommer jeg nok aldri til å gå tilbake til radialarmer,
    selv om jeg har lekt med tanken.
    Har brukt en ET2 sammenhengende i 22 år nå, og har omtrent nøyaktig samme erfaring som slowmotion4.
    Sjekker av og til at armen er vater, og en gang i mellom gjør jeg armrøret rent (mindre enn en 1 gang i året).
    Pumpen har gått jevnt og trutt uten problemer.

mvh

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    Jeg har også en 20 år gammel ET2. Kun positive erfaringer i forhold til de radialarmene jeg brukte tidligere (Mørch, Grace, FR64fx), både lydmessig og bruksmessig.

JackX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Antall liker
    1.392
    slowmotion4 skrev:
    Er det slik at luftpumpen står ON hele tiden, eller starter man den ved hver økt?

Cheers!

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.716
    JackX skrev:
    Er det slik at luftpumpen står ON hele tiden, eller starter man den ved hver økt?
    Jeg starter ved hver økt. Slår av når det ikke spilles.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn