Clearaudio Performance DC vs Concept og hva med Pick-Up

Iby

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
274
Antall liker
266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Første platespiller - Clearaudio performance DC vs Concept.

Hei, min første post her.

Tenkte jeg skulle kjøpe platespiller og prøve meg på vinyl. Har ingen erfaring med vinyl fra tidligere.

jeg trenger råd både med tanke på spiller og pick up.

Har fått ett bra tilbud på en demo Performance DC med Clarify arm. Men denne strekker budsjettet noe, og jeg tenker det kanskje er overkill for meg og at jeg bør gå ned på noe ala Clearaudio Concept, denne kommer jo også ferdig oppsatt.

Dersom jeg går for Performance pakken må jeg også ha en Pick-up. Må holde litt tilbake her men er veldig usikker på hvor eg skal legge meg. Vil ha noe som er relativt rimelig og heller oppgradere senere når eg har opparbeidet meg litt mer erfaring. Men vil heller ikkje være så gnien at det frarøver meg gleden med musikk/vinyl, er også redd for å ødelegge en dyr PU.

Ortofon 2m Blue, Soundsmith Otello, og Dynavektor 10x5 i er i ett greit prisleie. Kan dette fungere med en performance DC, eller er det bare tull å kjøpe dyr platespiller for så å være gnien på PU'en.

Skal kobles til en Parasound P7.
 
Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
25.770
Antall liker
46.012
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Du må uansett bytte pu om du kjøper Concept imo,spilleren fortjener en mye bedre pu

Lykke til :)

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: Iby

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.458
Antall liker
1.155
Sted
Oslo
Hvis du opplyser om hvilket utstyr du har (forsterker, riaa osv) så er det lettere å gi deg gode råd. :)
 

Iby

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
274
Antall liker
266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis du opplyser om hvilket utstyr du har (forsterker, riaa osv) så er det lettere å gi deg gode råd. :)
Jeg har en parasound halo p7, denne har innebygd riaa, og det er den jeg har tenkt å bruke. Iallefall til å begynne med.
Effekt får jeg fra en Parasound Halo A51.
Høyttalerene er Adam audio Gtc 77.
I tillegg har jeg to Ken Kreisel 12012 subwoofere.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
En ting du MÅ være klar over med Concept spilleren, er at denne er ufattelig kilen på vibrasjoner, dette gjelder kanskje den andre spilleren også om armløsninger er noe av det samme ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Iby

Iby

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
274
Antall liker
266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En ting du MÅ være klar over med Concept spilleren, er at denne er ufattelig kilen på vibrasjoner, dette gjelder kanskje den andre spilleren også om armløsninger er noe av det samme ?
Noted. Og har forsåvidt fått det med meg fra de review og brukererfaringene jeg har sett.

Ser du har rp6. Den har jeg også tenkt på.
 

spidipidi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2012
Innlegg
77
Antall liker
31
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har Concept-spilleren med standard pickup (enn så lenge) men med Clearaudio Nano V2 riia. Superfornøyd så langt, men som det blir nevnt så plukker den veldig lett opp vibrasjoner. Kjøpte et par tykke sorbothane-føtter fra ebay og de har hjulpet mye. Klart gir du på med hælen i gulvet, så blir det vibrasjon.
 
  • Liker
Reaksjoner: Iby

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
25.770
Antall liker
46.012
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
En ting du MÅ være klar over med Concept spilleren, er at denne er ufattelig kilen på vibrasjoner, dette gjelder kanskje den andre spilleren også om armløsninger er noe av det samme ?
Bruk vegghylle og mykt underlag så er problemet løst :)

mvh

$_12øøll.jpg
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Iby

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.289
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei, Iby og velkommen til forumet.

Til å være ny på forumet, må jeg si du stiller noen gode - ja faktisk ganske essensielle - spørsmål, rundt platespillermediet.

Jeg har litt erfaring med platespillere, og dette er vel et like godt sted som noen annen, å dele noe av denne erfaringen. En
platespillerbasert lydkilde består av en haug forskjellige komponenter, som påvirker lydkvaliteten i mer eller mindre grad. Jeg
mener
de enkelte komponentene påvirker totallyden i denne rekkefølgen:

Påvirker mest - derfor mest viktig.

- Pickup. Liksom høyttalere, er pickupen den eneste komponenten i et hifianlegg, som står for en overføring mellom mekanisk
bevegelse til et elektrisk signal (motsatt av høyttalere). Derfor vil pickuper ha langt mer innflytelse enn de rent elektroniske-
(RIAA+kabler) eller rent mekaniske- (tonearm+driverk) komponentene i et platespillersystem. Pickuper varierer derfor enormt i
lydkvalitet (og pris).

- Riktig justering av pickup. For at platespilleren skal fungere optimalt er en korrekt justering avgjørende, selv på rimelige
komponenter. Fordelen er at dette er billig (gratis om du handler hos en dyktig forhandler).

- Riktig matching av komponenter. Pickupen skal matche både RIAA og tonearm. Kan fort bli dyrt da de beste pickupene
(som regel MC) ofte er stive, noe som krever bedre kvalitet på lagrene i tonearmen. RIAAer med omfattende justeringsmuligheter
koster også fort litt penger.

- Platespillerforsterker (RIAA). Siden platespillerforsterkeren ikke bare skal forsterke det knøttlille signalet fra pickupen, men
også drive equalisering i følge RIAAkurven, har denne en langt vanskeligere jobb enn andre elektroniske komponenter som linjetrinn
og effektforsterkere. RIAAen skal gjøre denne jobben; uten å tilføre for mye støy, uten å undertrykke dynamikken og uten å påvirke
gjengivelsen for mye klangmessig eller tonalt. På grunn av den komplekse jobben RIAAen er satt til å utføre, vil det også her være
stor forskjell på lydkvalitet (og igjen pris). Det er dessuten av stor betydning at RIAAen gir optimale arbeidsvilkår (riktig gain, impedans
og kapasitans) for pickupen.


- Tonearm. Tonearmen har i utgangspunktet en enkel jobb, å posisjonere pickupen korrekt på platesiden - i følge en geometri fastsatt
av den svenske mattematikkprofessoren Erik Løvgren i 1937 - for å minimere vinkelfeil og dermed forvrengning. Tonearmen skal videre
undertrykke de vibrasjoner som oppstår fra stiftens gang gjennom rillene, samtidig som den har minst mulig friksjon i lagrene. Det er av
stor betydning at tonearmen også gir optimale arbeidsvilkår (riktig effektiv masse) for pickupen.


- Drivverk. Drivverkets jobb er ennå enklere; rotere platen med stabile 33,3, 45 eller 78 omdreininger i minuttet! Til tross for den enkle
oppgaven er det her vi ser flest variasjoner rundt et tema; med remdrift, mellomhjuldrift, direktedrift, flytende oppheng, stivt oppheng,
DC-motorer, synkronmotorer, forskjellige motorstyringer osv. osv. Og drivverk vil ha forskjeller i lydkarakter, men ikke så store som overnevnte
komponenter. Jeg tror at den overdrevne fokusen på drivverk - fra oss brukere - og produsentene - er at dette er den komponenten
man "ser" i anlegget. Den komponenten som er mest spennende på grunn av de uendlige variasjonene på et tema, med enorme visuelle
forskjeller som resultat. Drivverket er i stor grad en uavhengig komponent - som teknisk hverken trengs å matches med pickup, RIAA eller
tonearm - men som selvfølgelig vil ha en påvirkning av totallyden (tonalt og dynamisk).


- Kabler. Med pickupens minimale signal vil kablene i et platespilleroppsett være viktigere for resultatet enn signalkabler (for linjenivå) og
høyttalerkabler. God skjerming for undertrykkelse av innstrålt støy, solid kvadrat for å minimere DC motstand (viktig på MC pickuper), og
moderat kapasitans og induktans er vesentlig for platespillerkabler.

Påvirker minst - derfor minst viktig.

Desverre vil variasjonen i lydkvalitet på komponentene - i forhold til pris - forstyrre en slik tilnærming til å sette sammen et anlegg. Så selv
om min oppfattelse av hva som har mest eller minst påvirkning på lyden er korrekt, vil de gode kjøpene forpurrer en slik systematisering.

Det at du ser dette som en begynnerrigg, som etterhvert skal forbedres, gjør at tonearm og drivverk må vektlegges i større grad enn om
du siktet for en endelig vinylrigg. Så her kommer jeg endelig til mine anbefalinger...

Så i stedet for å anbefale en god billig spiller fra Rega eller ProJect - med en dyr (men også myk MM/MMC) pickup, anbefaler jeg i stedet:

Det kanskje beste kjøpet jeg vet om på platespillermarkedet i dag; Rega RP-8. Dette er en spiller som er utstyrt med en fantastisk god
(RB-800) tonearm som vil fungere med det aller meste av pickuper der ute, det være seg en myk MM eller en stiv MC. Varmere i klang-
karakteren enn tidligere Regaer, men fortsatt masser P.R.A.T. som de og andre britiske spillere er kjent for. Siden denne spilleren tar så
mye av budgettet ditt, kan du begynne med en helbillig pickup som Audio Technica AT-95E eller Nagaoka MP-110.

Går du noe mer opp i pris - kan du vurdere Ortofon 2M Bronze, Ortofon 2M Black, Audio Technica AT-33EV, Dynavector 10X5 eller
Sound Smith Carmen.

Tar du den etterhvert helt ut, kan du vurdere Sound Smith Aida (eller de ennå dyrere modellene), Ortofon Cadenza Black eller hva det
skal være av high end pickuper. Spilleren vil takle det.

Du bør også etterhvert vurdere en ekstern RIAA som Graham Slee ERA V Gold (kun for high output pickuper) eller ASR Mini Basis Mk. III
eller Electrocompaniet ECP-2 (med både high og low output pickuper).



mvh
Gunnar Brekke
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.554
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
de beste pickupene (som regel MC) ofte er stive, noe som krever bedre kvalitet på lagrene i tonearmen.
Hm... Minst mulig friksjon i tonearmen er selvsagt bra, men hvorfor er dette viktigere med stivt nåleoppheng enn mykt? Ser ikke helt det.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.289
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

En stiv pickup overfører mer vibrasjoner - fra platas riller - til armrøret.

Man benytter forskjellige tilnærminger for å redusere vibrasjoner i armrøret - uavhengig av lagrene. Man kan (og bør) ha økt (effektiv) masse,
egendemping i selve materialet (som karbonfiber), sammensatte armrør av forskjellige materialer, koniske- eller andre "ikke uniforme" former på
selve armrøret, huller og slisser i armrørets vegger og å benytte seg av dempemateriale innvendig (skum) eller utvendig (lakk) på armen.

Men den viktigste måten å kvitte seg med vibrasjoner på, er å ha stramme lagre som leder disse vibrasjonene ned i platespillerens chassis
- der de dempes i den langt større massen. Man kan ha en enkel tilnærming for å få stramme lagre - i form av unipivot lagre - men de aller
fleste foretrekker å betjene en arm med mer konvensjonelle (kule/rulle) lager. Er det slærk i disse lagrene - mislykkes de med å overføre
vibrasjonene ned i chassiset.

Det finnes eksempler på armer med "løse" lagre, som luftlagre (Forsell, Eminent, Bergmann) og trådlagre (Well Tempred Arm, Clairaudio
Consept arm) tonearmer - som ikke gir denne "jordingen" av vibrasjoner. Der må all demping av vibrasjoner - foregå i selve armen.

Så minst mulig friksjon, er ikke det jeg mener med gode/stramme lagre. Kulelagrede armer har mer friksjon enn luft- eller tråd-lagrede armer,
men er bedre på å "jorde" vibrasjoner fra pickupen. Bare kulelagrene er gode nok.

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.554
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hei.

En stiv pickup overfører mer vibrasjoner - fra platas riller - til armrøret.

Man benytter forskjellige tilnærminger for å redusere vibrasjoner i armrøret - uavhengig av lagrene. Man kan (og bør) ha økt (effektiv) masse,
egendemping i selve materialet (som karbonfiber), sammensatte armrør av forskjellige materialer, koniske- eller andre "ikke uniforme" former på
selve armrøret, huller og slisser i armrørets vegger og å benytte seg av dempemateriale innvendig (skum) eller utvendig (lakk) på armen.
Jepp. Alt dette er jeg med på, og i utgangspunktet skal alle pickuper i alle matchende armer med riktig effektiv masse idéelt sett overføre så nær som mulig null vibrasjoner til armen. Så gitt at en pickup er matchet riktig med en arm, er det jo ikke slik at en myk pickup overfører mindre vibrasjoner til armen enn en stiv?

Men den viktigste måten å kvitte seg med vibrasjoner på, er å ha stramme lagre som leder disse vibrasjonene ned i platespillerens chassis
- der de dempes i den langt større massen. Man kan ha en enkel tilnærming for å få stramme lagre - i form av unipivot lagre - men de aller
fleste foretrekker å betjene en arm med mer konvensjonelle (kule/rulle) lager. Er det slærk i disse lagrene - mislykkes de med å overføre
vibrasjonene ned i chassiset.
Kan være med på at vibrasjonene i armen kan dempes bedre med minst mulig slark i koblingen til platformen, men det bør gjelde like mye med myke som med stive pickuper. "Stramme lagre" betyr for meg at de er for tighte og tilfører for mye friksjon, forresten. Opplagringer uten slark og med minst mulig friksjon vil jeg mene er en god beskrivelse av det man ønsker.

Takk for utdypningen.
 

Iby

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2015
Innlegg
274
Antall liker
266
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hei, Iby og velkommen til forumet.

Til å være ny på forumet, må jeg si du stiller noen gode - ja faktisk ganske essensielle - spørsmål, rundt platespillermediet.

Jeg har litt erfaring med platespillere, og dette er vel et like godt sted som noen annen, å dele noe av denne erfaringen. En
platespillerbasert lydkilde består av en haug forskjellige komponenter, som påvirker lydkvaliteten i mer eller mindre grad. Jeg
mener
de enkelte komponentene påvirker totallyden i denne rekkefølgen:

Påvirker mest - derfor mest viktig.

- Pickup. Liksom høyttalere, er pickupen den eneste komponenten i et hifianlegg, som står for en overføring mellom mekanisk
bevegelse til et elektrisk signal (motsatt av høyttalere). Derfor vil pickuper ha langt mer innflytelse enn de rent elektroniske-
(RIAA+kabler) eller rent mekaniske- (tonearm+driverk) komponentene i et platespillersystem. Pickuper varierer derfor enormt i
lydkvalitet (og pris).

- Riktig justering av pickup. For at platespilleren skal fungere optimalt er en korrekt justering avgjørende, selv på rimelige
komponenter. Fordelen er at dette er billig (gratis om du handler hos en dyktig forhandler).

- Riktig matching av komponenter. Pickupen skal matche både RIAA og tonearm. Kan fort bli dyrt da de beste pickupene
(som regel MC) ofte er stive, noe som krever bedre kvalitet på lagrene i tonearmen. RIAAer med omfattende justeringsmuligheter
koster også fort litt penger.

- Platespillerforsterker (RIAA). Siden platespillerforsterkeren ikke bare skal forsterke det knøttlille signalet fra pickupen, men
også drive equalisering i følge RIAAkurven, har denne en langt vanskeligere jobb enn andre elektroniske komponenter som linjetrinn
og effektforsterkere. RIAAen skal gjøre denne jobben; uten å tilføre for mye støy, uten å undertrykke dynamikken og uten å påvirke
gjengivelsen for mye klangmessig eller tonalt. På grunn av den komplekse jobben RIAAen er satt til å utføre, vil det også her være
stor forskjell på lydkvalitet (og igjen pris). Det er dessuten av stor betydning at RIAAen gir optimale arbeidsvilkår (riktig gain, impedans
og kapasitans) for pickupen.


- Tonearm. Tonearmen har i utgangspunktet en enkel jobb, å posisjonere pickupen korrekt på platesiden - i følge en geometri fastsatt
av den svenske mattematikkprofessoren Erik Løvgren i 1937 - for å minimere vinkelfeil og dermed forvrengning. Tonearmen skal videre
undertrykke de vibrasjoner som oppstår fra stiftens gang gjennom rillene, samtidig som den har minst mulig friksjon i lagrene. Det er av
stor betydning at tonearmen også gir optimale arbeidsvilkår (riktig effektiv masse) for pickupen.


- Drivverk. Drivverkets jobb er ennå enklere; rotere platen med stabile 33,3, 45 eller 78 omdreininger i minuttet! Til tross for den enkle
oppgaven er det her vi ser flest variasjoner rundt et tema; med remdrift, mellomhjuldrift, direktedrift, flytende oppheng, stivt oppheng,
DC-motorer, synkronmotorer, forskjellige motorstyringer osv. osv. Og drivverk vil ha forskjeller i lydkarakter, men ikke så store som overnevnte
komponenter. Jeg tror at den overdrevne fokusen på drivverk - fra oss brukere - og produsentene - er at dette er den komponenten
man "ser" i anlegget. Den komponenten som er mest spennende på grunn av de uendlige variasjonene på et tema, med enorme visuelle
forskjeller som resultat. Drivverket er i stor grad en uavhengig komponent - som teknisk hverken trengs å matches med pickup, RIAA eller
tonearm - men som selvfølgelig vil ha en påvirkning av totallyden (tonalt og dynamisk).


- Kabler. Med pickupens minimale signal vil kablene i et platespilleroppsett være viktigere for resultatet enn signalkabler (for linjenivå) og
høyttalerkabler. God skjerming for undertrykkelse av innstrålt støy, solid kvadrat for å minimere DC motstand (viktig på MC pickuper), og
moderat kapasitans og induktans er vesentlig for platespillerkabler.

Påvirker minst - derfor minst viktig.

Desverre vil variasjonen i lydkvalitet på komponentene - i forhold til pris - forstyrre en slik tilnærming til å sette sammen et anlegg. Så selv
om min oppfattelse av hva som har mest eller minst påvirkning på lyden er korrekt, vil de gode kjøpene forpurrer en slik systematisering.

Det at du ser dette som en begynnerrigg, som etterhvert skal forbedres, gjør at tonearm og drivverk må vektlegges i større grad enn om
du siktet for en endelig vinylrigg. Så her kommer jeg endelig til mine anbefalinger...

Så i stedet for å anbefale en god billig spiller fra Rega eller ProJect - med en dyr (men også myk MM/MMC) pickup, anbefaler jeg i stedet:

Det kanskje beste kjøpet jeg vet om på platespillermarkedet i dag; Rega RP-8. Dette er en spiller som er utstyrt med en fantastisk god
(RB-800) tonearm som vil fungere med det aller meste av pickuper der ute, det være seg en myk MM eller en stiv MC. Varmere i klang-
karakteren enn tidligere Regaer, men fortsatt masser P.R.A.T. som de og andre britiske spillere er kjent for. Siden denne spilleren tar så
mye av budgettet ditt, kan du begynne med en helbillig pickup som Audio Technica AT-95E eller Nagaoka MP-110.

Går du noe mer opp i pris - kan du vurdere Ortofon 2M Bronze, Ortofon 2M Black, Audio Technica AT-33EV, Dynavector 10X5 eller
Sound Smith Carmen.

Tar du den etterhvert helt ut, kan du vurdere Sound Smith Aida (eller de ennå dyrere modellene), Ortofon Cadenza Black eller hva det
skal være av high end pickuper. Spilleren vil takle det.

Du bør også etterhvert vurdere en ekstern RIAA som Graham Slee ERA V Gold (kun for high output pickuper) eller ASR Mini Basis Mk. III
eller Electrocompaniet ECP-2 (med både high og low output pickuper).



mvh
Gunnar Brekke
Takk for utfyllende svar/info. Skal sjekke RP-8 også.
Prisen er omtrent den samme som jeg får Clearaudio performance DC med clarify arm for. Jeg er for tiden bosatt i USA, så mulig dette ikke samsvarer med Norske priser.
 
Topp Bunn