Hei, Iby og velkommen til forumet.
Til å være ny på forumet, må jeg si du stiller noen gode - ja faktisk ganske essensielle - spørsmål, rundt platespillermediet.
Jeg har litt erfaring med platespillere, og dette er vel et like godt sted som noen annen, å dele noe av denne erfaringen. En
platespillerbasert lydkilde består av en haug forskjellige komponenter, som påvirker lydkvaliteten i mer eller mindre grad. Jeg
mener de enkelte komponentene påvirker totallyden i denne rekkefølgen:
Påvirker mest - derfor mest viktig.
- Pickup. Liksom høyttalere, er pickupen den eneste komponenten i et hifianlegg, som står for en overføring mellom mekanisk
bevegelse til et elektrisk signal (motsatt av høyttalere). Derfor vil pickuper ha langt mer innflytelse enn de rent elektroniske-
(RIAA+kabler) eller rent mekaniske- (tonearm+driverk) komponentene i et platespillersystem. Pickuper varierer derfor enormt i
lydkvalitet (og pris).
- Riktig justering av pickup. For at platespilleren skal fungere optimalt er en korrekt justering avgjørende, selv på rimelige
komponenter. Fordelen er at dette er billig (gratis om du handler hos en dyktig forhandler).
- Riktig matching av komponenter. Pickupen skal matche både RIAA og tonearm. Kan fort bli dyrt da de beste pickupene
(som regel MC) ofte er stive, noe som krever bedre kvalitet på lagrene i tonearmen. RIAAer med omfattende justeringsmuligheter
koster også fort litt penger.
- Platespillerforsterker (RIAA). Siden platespillerforsterkeren ikke bare skal forsterke det knøttlille signalet fra pickupen, men
også drive equalisering i følge RIAAkurven, har denne en langt vanskeligere jobb enn andre elektroniske komponenter som linjetrinn
og effektforsterkere. RIAAen skal gjøre denne jobben; uten å tilføre for mye støy, uten å undertrykke dynamikken og uten å påvirke
gjengivelsen for mye klangmessig eller tonalt. På grunn av den komplekse jobben RIAAen er satt til å utføre, vil det også her være
stor forskjell på lydkvalitet (og igjen pris). Det er dessuten av stor betydning at RIAAen gir optimale arbeidsvilkår (riktig gain, impedans
og kapasitans) for pickupen.
- Tonearm. Tonearmen har i utgangspunktet en enkel jobb, å posisjonere pickupen korrekt på platesiden - i følge en geometri fastsatt
av den svenske mattematikkprofessoren Erik Løvgren i 1937 - for å minimere vinkelfeil og dermed forvrengning. Tonearmen skal videre
undertrykke de vibrasjoner som oppstår fra stiftens gang gjennom rillene, samtidig som den har minst mulig friksjon i lagrene. Det er av
stor betydning at tonearmen også gir optimale arbeidsvilkår (riktig effektiv masse) for pickupen.
- Drivverk. Drivverkets jobb er ennå enklere; rotere platen med stabile 33,3, 45 eller 78 omdreininger i minuttet! Til tross for den enkle
oppgaven er det her vi ser flest variasjoner rundt et tema; med remdrift, mellomhjuldrift, direktedrift, flytende oppheng, stivt oppheng,
DC-motorer, synkronmotorer, forskjellige motorstyringer osv. osv. Og drivverk vil ha forskjeller i lydkarakter, men ikke så store som overnevnte
komponenter. Jeg tror at den overdrevne fokusen på drivverk - fra oss brukere - og produsentene - er at dette er den komponenten
man "ser" i anlegget. Den komponenten som er mest spennende på grunn av de uendlige variasjonene på et tema, med enorme visuelle
forskjeller som resultat. Drivverket er i stor grad en uavhengig komponent - som teknisk hverken trengs å matches med pickup, RIAA eller
tonearm - men som selvfølgelig vil ha en påvirkning av totallyden (tonalt og dynamisk).
- Kabler. Med pickupens minimale signal vil kablene i et platespilleroppsett være viktigere for resultatet enn signalkabler (for linjenivå) og
høyttalerkabler. God skjerming for undertrykkelse av innstrålt støy, solid kvadrat for å minimere DC motstand (viktig på MC pickuper), og
moderat kapasitans og induktans er vesentlig for platespillerkabler.
Påvirker minst - derfor minst viktig.
Desverre vil variasjonen i lydkvalitet på komponentene - i forhold til pris - forstyrre en slik tilnærming til å sette sammen et anlegg. Så selv
om min oppfattelse av hva som har mest eller minst påvirkning på lyden er korrekt, vil de gode kjøpene forpurrer en slik systematisering.
Det at du ser dette som en begynnerrigg, som etterhvert skal forbedres, gjør at tonearm og drivverk må vektlegges i større grad enn om
du siktet for en endelig vinylrigg. Så her kommer jeg endelig til mine anbefalinger...
Så i stedet for å anbefale en god billig spiller fra Rega eller ProJect - med en dyr (men også myk MM/MMC) pickup, anbefaler jeg i stedet:
Det kanskje beste kjøpet jeg vet om på platespillermarkedet i dag; Rega RP-8. Dette er en spiller som er utstyrt med en fantastisk god
(RB-800) tonearm som vil fungere med det aller meste av pickuper der ute, det være seg en myk MM eller en stiv MC. Varmere i klang-
karakteren enn tidligere Regaer, men fortsatt masser P.R.A.T. som de og andre britiske spillere er kjent for. Siden denne spilleren tar så
mye av budgettet ditt, kan du begynne med en helbillig pickup som Audio Technica AT-95E eller Nagaoka MP-110.
Går du noe mer opp i pris - kan du vurdere Ortofon 2M Bronze, Ortofon 2M Black, Audio Technica AT-33EV, Dynavector 10X5 eller
Sound Smith Carmen.
Tar du den etterhvert helt ut, kan du vurdere Sound Smith Aida (eller de ennå dyrere modellene), Ortofon Cadenza Black eller hva det
skal være av high end pickuper. Spilleren vil takle det.
Du bør også etterhvert vurdere en ekstern RIAA som Graham Slee ERA V Gold (kun for high output pickuper) eller ASR Mini Basis Mk. III
eller Electrocompaniet ECP-2 (med både high og low output pickuper).
mvh
Gunnar Brekke