Clearaudio med slapp motor

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
En kompis hadde handlet inn en del 45 rpm vinyl. Skuffelsen var stor da det viste seg at spilleren ikke ville gå fort nok rundt.
I går rigget vi oss til med motor, spiller og litt måleutstyr.
På 33 rpm er alt ok. Motoren ble målt til å gå 300 runder / minutt. Det virker fornuftig. Dersom reima tas av og motoren går uten belasting er hastigheten den samme.
Da vi giret om til 45 rpm, sank motorhastigheten til ca 190 rpm. Motoren får litt mer å jobbe med ved 45 rpm, men med minimalfriksjon i spilleren er det merkelig at den ikke orker.
Motoren er en Clearaudio Champion.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
VilhelmW skrev:
Hvorfor spiller du den ikke på H/K T60'en? Den spiller da utmerket på 45 rpm.... ;D

mvh. VilhelmW
Du må lese med brillene på ;)
Det er en kompis som eier denne. Mine spillere går så riktig så.
I løpet av dagen har jeg skremt den opp i 45 ved å dytte på tallerken. Da klarer den å holde hastigheten. Nå slo jeg av etter flere timer på 45, startet igjen og der strever den rundt på bare 22 rpm.
Ikke noe svar fra tyskeren som ha laget den heller.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
194
Sted
Trondheim
Hvilken utgave av Clearaudio Champion er dette, level 1, 2 ?
Jeg har hatt level 1 utgaven med samme problemme..
Spilleren så slik ut

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ser helt lik ut.
Finner ikke level nr på motoren. Er dette merket på spilleren?
Motoren er fra februar 2002.
Hva var feil hos deg?

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
194
Sted
Trondheim
Problemmet var at Aksling/pinn ut fra motor spant inni plasthylsen som er
skrudd fast på motor pinnen (med en plastskrue). Dette ble kun et problem
når jeg flytte reim til 45 hakket på plasthylsen, det ble da tyngre for motor å starte
opp, og hastigheten ble for lav slik som du forklarer.
Jeg brukte en tynn taip rundt pinnen slik at hylse ble tettere mot pinnen, også
skrudde jeg plastskruen godt til.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Takker for tipset. Vi var inne på den tanken også, men siden set skruene var dratt godt til droppet vi den muligheten. Skal sjekke. Gjøre rent og kanskje ha på noe "kliss" som gjør at det ikke sklir. Ser ikke for meg at dette skal demonteres noen gang.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det virker som utvekslingshjulet sitter fast. Ikke mulig å rikke. Ikke glipper det når jeg holder igjen heller.
Mens jeg måler hastigheten øker jeg gradvis belastningen på motoren. Den holder riktig hastighet helt til den "bryter sammen". Normalt det også.
At selve spilleren kan belaste motoren slik at den mister omtrent halve farta er merkelig og må være tilfeldig. Står vi igjen med et lager problem? For stor friksjon i spilleren?
Jeg sammelignet med min gamle Thorens. Den snurrer nesten av gammel vane i forhold til Clearaudio.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Har du rengjort & smurt lageret?
(og sjekket innmaten til motoren?-dårlig kondensator?)

Arne K

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Eieren sa han hadde skiftet olje. Hører fra han om ikke så lenge tenker jeg.

Ola Bukse jr.

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2007
Antall liker
136
Nu er det vel på tide at eieren gir lyd fra seg også ;)

Jeg har gjort følgende etter at jeg oppdaget problemet:

- smurt lageret med oljen som fulgte med spilleren
- byttet reim
- sjekket og skrudd til skruene på motoren

Dette hjalp ikke, og da var veien kort opp til hifidoktor Hans.

Er det noen som har erfaring med CMB-lageret (ceramic magnetic bearing) til Clearaudio? Dette er en oppgradering som koster ca 4.000,- i flg Lars på Soundgarden. Mulig det kan være nok til å få spilleren til å fungere igjen?

Ragnar S

Rasofiel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Antall liker
0
Jeg har CMB-lageret på min Clearaudio Ambient.
Det skal ikke mye kraft til å snurre platetallerkenen
rundt her i alle fall .
Men det er vel helst motoren som er kompisplatespillerens problem .

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
194
Sted
Trondheim
Det er vel fremdeles garanti igjen på motoren ? Lurer på om det ikke det var 10 års
garanti på den, om jeg ikke husker feil ...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Audiomix skrev:
VilhelmW skrev:
Hvorfor spiller du den ikke på H/K T60'en? Den spiller da utmerket på 45 rpm.... ;D

mvh. VilhelmW
Du må lese med brillene på ;)
Det er en kompis som eier denne. Mine spillere går så riktig så.
I løpet av dagen har jeg skremt den opp i 45 ved å dytte på tallerken. Da klarer den å holde hastigheten. Nå slo jeg av etter flere timer på 45, startet igjen og der strever den rundt på bare 22 rpm.
Ikke noe svar fra tyskeren som ha laget den heller.
Yepp! Har tatt på briller nå---- 8) Spørsmålet var nå mest på ert...

Håper dere får fikset dette. Jeg har ingen erfaring med Clearaudio, men er det mye feil på disse og på Pro Ject? Synes det meldes relativt ofte om hastighetsproblemer, ugreie armer osv..

Mvh. VilhelmW

Ola Bukse jr.

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2007
Antall liker
136
Sjekket det opp i manualen, der står det 5 års garanti.

Det var veldig synd, ny motor koster 8.000,- :'(

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det finnes massevis av tilsvarende motorer som kan passe, til betydelig lavere pris.
Men ser ikke bort fra at motor-unit'en kan repareres.

Arne K

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
194
Sted
Trondheim
Ola Bukse jr. skrev:
Sjekket det opp i manualen, der står det 5 års garanti.
Det var veldig synd, ny motor koster 8.000,- :'(
Ser nå at det er kun noen av de dyrere modellene som har 10 års garanti.
Det var synd..

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Får sjekke lageret på spilleren igjen. Det går langt fra så lett som på Thorens. Eller T-60 :)

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Koster det 8000kr for en ny motor?
Hadde en Thorens td124 n gang som skulle ha ny motor. Den kosta 4000kr ny,men 8000kr for en motor til en "ny" platespiller....er alt av gull?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Tok opp lageret i går. Det skal være innsatt med riktig smøremiddel, men det var ganske seigt. Jeg gjorde det helt rent og hadde på en oljetype som jeg bruker til Thorens. Det gikk utrolig mye lettere, men ikke lett nok. Må hjelpe til med å komme opp i rett turtall.
Lageret her er "omvendt" av det jeg har sett på mange spillere (men ikke helt ukjent) og det skal sikkert ha annen smøring enn slik tynn olje som en har i lager der en kan fylle smøremiddelet opp i lageret.
Eieren har tatt kontakt med Clearaudio. Ikke noe svar så langt.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Steinkare skrev:
Koster det 8000kr for en ny motor?
Hadde en Thorens td124 n gang som skulle ha ny motor. Den kosta 4000kr ny,men 8000kr for en motor til en "ny" platespiller....er alt av gull?
Motor til Linn LP12 koster rundt 1200 kroner.....litt OT, men 8000 for en motor til en ikke alt for dyr spiller høres litt vilt ut imo.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Enig! Synes også det høres heilt sykt mye ut. For et år siden, var jeg midt oppi det å skulle bestemme meg for ny evt. brukt vinylspiller. i den forbindelse var Clearaudio Performance "Black Pearl" en heit kandidat. Jeg hadde et par, tre lange og svært givende samtaler med en riktig så flink vinylmann hos Soundgarden i Trondheim - men ikke husker jeg hva han het og telefonnr. har jeg rota bort. Men ringer du Soundgarden i trønderhovedstaden og spør etter noen som har virkelig god peiling på Clearaudio, får du garantert snakka med vedkommende. Bare et lite tips...

Lykke til!

Mvh. VilhelmW

Ola Bukse jr.

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2007
Antall liker
136
Sende en mail til fabrikken i Tyskland i slutten av forrige uke, ennå ingen svar...

Er det noen andre som har prøvd å komme i kontakt med dem? Er de hjelpsomme eller henviser de deg bare videre til den norske importøren?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ola Bukse jr. skrev:
Sende en mail til fabrikken i Tyskland i slutten av forrige uke, ennå ingen svar...

Er det noen andre som har prøvd å komme i kontakt med dem? Er de hjelpsomme eller henviser de deg bare videre til den norske importøren?
Jeg snakket med Soundgarden i Trondheim. Med han som jeg ble anbefalt å ta kontakt med.
På spørsmål om hva Clearaudio synes om å bli kontaktet direkte, svarte han at det bare var positivt og at di sikkert ville svare omgående.
Det vil nok alltid være litt forskjell på om en spør om råd eller forslag i forhold til om en har et problem med produktet.
Send en reprise eller ring.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.792
Torget vurderinger
4
Har en Champion II.
Er det normalt at man må hjelpe motoren i gang?
Har vært slik siden den var ny.
Har ikke reflektert noe over det før jeg så denne tråden og prisen på ny motor.
Det er nemelig enda garanti på spilleren....

Ola Bukse jr.

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2007
Antall liker
136
Jeg har hatt min siden 2002, fungert helt utmerket frem til nå.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
RJEL skrev:
Har en Champion II.
Er det normalt at man må hjelpe motoren i gang?
Har vært slik siden den var ny.
Har ikke reflektert noe over det før jeg så denne tråden og prisen på ny motor.
Det er nemelig enda garanti på spilleren....
Hadde Clearaudio Champion selv før jeg gikk over til TW Acustic Raven One. Opplevde aldri i løpet av de to årene jeg hadde min Champion at jeg måtte hjelpe motoren i gang (verken på 33 eller 45 rpm)!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.792
Torget vurderinger
4
Greit å vite, men nu har jeg deb STORE tallerken som er 7 cm høy.
Så det er betraktelig mere masse som skal draes i gang enn de vanlige modellene

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Har hatt en Champion Level 2 på besøk i hulen i Son en ukes tid, og heller ikke her (men da vesentlig kortere tidsrom enn erfaringene med Level 1 spilleren) måtte jeg noen gang hjelpe i gang motoren.

Audiophile-Arve her på sentralen har jo testet en Champion Level 2 (samme spiller som deg) hvor han i tillegg til den 7 cm høye platetallerkenen brukte platestrammer og Clearaudio sin "platekrans". Selv ikke med denne "ekstravekten" nevner han noe om manuell motorhjelp. Det kan jo være at han kommer inn i tråden, og eventuelt kan bekrefte/avkrefte om dette var tilfelle (selv om det som sagt ikke står noe spesifikt om dette i testen hans)

http://www.audiophile.no/omtaler/vinyl/item/277-clearaudio-champion-level-2

Ola Bukse jr.

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2007
Antall liker
136
Endelig kom et svar fra Tyskland:

After conculting with our business manager we like to please you to put some oil into the shaft of the motor axle and try again.

If it is not going to be better please send the motor back via the Distributor, so we can repair it.

Så da får vi prøve å smøre litt til...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ola Bukse jr. skrev:
Endelig kom et svar fra Tyskland:

After conculting with our business manager we like to please you to put some oil into the shaft of the motor axle and try again.

If it is not going to be better please send the motor back via the Distributor, so we can repair it.

Så da får vi prøve å smøre litt til...
Men er business manager den rette for å konsultere tekniske spørsmål ???
Prøver med litt Thorens motor öl der også.

Ola Bukse jr.

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2007
Antall liker
136
Er det noen som kan hjelpe oss?

Vi er nå faktisk litt usikker på om det er motoren eller lageret i selve spilleren som går tregt.

Derfor; er det noen som har en Clearaudio-spiller med tilsvarende motor som er villig til å ta i mot et besøk? Da kunne vi få sjekket ut om problemet ligger i motor eller spiller.

Holder til på Kongsberg.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.208
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Ola Bukse jr. skrev:
Er det noen som har erfaring med CMB-lageret (ceramic magnetic bearing) til Clearaudio? Dette er en oppgradering som koster ca 4.000,- i flg Lars på Soundgarden. Mulig det kan være nok til å få spilleren til å fungere igjen?

Ragnar S
1. Utfra det jeg leser er jeg rimelig sikker på at problemet må ha med lager å gjøre, motoren skal jo gå med samme hastighet hele tiden. Du bare endrer utvekslinga, på hjulet. Friksjonen skal ikke være mye annerledes. Kanskje oljen i lageret reagerer ulikt av av rotasjon (og dermed varme)?

2. CMB lageret er en fantastisk oppgradering, tallerkenen roterer nesten friksjonsfritt, og lydløst. Ting jeg trodde var rillestøy viste seg å ligge i lageret. Resultatet er at du hører "lenger inn" i musikken.
"Problemet" er at hastighetsvariasjoner fra motor (les: reim) høres bedre, siden det ikke er noen lagerfriksjon som jevner ut draget fra motor. (løses med svinghjul eller flere motorer, Clearaudio har begynt med dc motorer og et nyutviklet hastighetskontrollsystem på sin siste spiller)

mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Tre kraftige karer ;) brakk opp motoren i går. Skjønner ikke hvorfor skruer må låses fast i slike konstruksjoner som er nærmest fri for all vibrasjon.
Nå er motoren smurt i begge ender. Tallerkenlageret er renset og smurt. Og den går nesten fort nok. En anelse bevegelse i mønsteret på tacho skiva ved 45 rpm.
33 rpm er ok.
Vi må nok slite oss fram til en løsning. Clearaudio er lei av maset og henviser til lokal distributør.
If you have further questions please contact our distributor in your country.
Ved hver henvendelse til Clearaudio har svaret vært det samme: Olje motoren.
Mens de fleste tips her går i retning feil i tallerkenlager.
Jeg sa det igjen sent i går: Skaff deg en gammel Thorens :)

Topp Bunn