Clearaudio Aurum Classic, bedre enn AT 95?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Hei

Lurte på om jeg skulle stikke ned på hificenteret og handle meg en Clearaudio Aurum Classic.
Hvordan vil denne spille i forhold til den AT 95 som står i min Pro-ject rpm 5/speedbox mk2 fra før?
Kunne gjerne tenke meg en noe mykere lyd enn AT95 gir. Skal brukes inn i en Pro-ject phonobox mk2.

Noen som har hørt Aurum classic?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.658
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Aurumen er på dei fleste måtar betre enn AT 95, meir nøytral, tredimensjonal og dynamisk, med god sporing og dynamikk (litt feit bass, men det er berre positivt i svært mange anlegg). Eg har ikkje prøvd han i ProJect-armar, men det burde ikkje vere den heilt vanskelege kombinasjonen.
Han har ein feil samanlikna med AT 95 - plukkar opp meir rillestøy og knitring.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Audiophile-Arve skrev:
Aurumen er på dei fleste måtar betre enn AT 95, meir nøytral, tredimensjonal og dynamisk, med god sporing og dynamikk (litt feit bass, men det er berre positivt i svært mange anlegg). Eg har ikkje prøvd han i ProJect-armar, men det burde ikkje vere den heilt vanskelege kombinasjonen.
Takk for svar Arve.

Dette du skriver angående rillestøy bekymrer meg litt. Mine Autograph mini sparer ikke på kruttet i de øverste oktavene, noe som gjør at knitring høres veldig godt.

Kanskje en Ortofon 2M blue er et bedre alternativ? http://hifiklubben.no/produkter/tilbehoer/platespillertilbehoer/ortofon_2m_blue_pickup_blaa.htm

Vi har både hificenteret og hifiklubben her i byen nå, så den saken er grei. Jeg er sugen på å stikke ned i løpet av dagen og handle en pick up, så har jeg noe å leke meg med i helgen.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.658
Sted
Torget vurderinger
0
SOEDAL skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Takk for svar Arve.

Dette du skriver angående rillestøy bekymrer meg litt. Mine Autograph mini sparer ikke på kruttet i de øverste oktavene, noe som gjør at knitring høres veldig godt.

Kanskje en Ortofon 2M blue er et bedre alternativ? http://hifiklubben.no/produkter/tilbehoer/platespillertilbehoer/ortofon_2m_blue_pickup_blaa.htm

Vi har både hificenteret og hifiklubben her i byen nå, så den saken er grei. Jeg er sugen på å stikke ned i løpet av dagen og handle en pick up, så har jeg noe å leke meg med i helgen.
Eg ville tatt kontakt og spurt om dei hadde ein opprigga pickup du kunne fått prøve ei av dine kjende plater på.
Elles testar eg akkurat no Garrott sin billegaste modell. Svakaste punkt er manglande oppløysing i den øvste diskanten, men elles er dette ein heidundrande god MM-pickup, med god tredimensjonalitet og svært låg rillestøy. Typisk er dyre pickupar med dyre slipingar betre m.o.t. rillestøyen, men Garrott har tydelegvis greidd å få til noko også i mellomprisklassen...omtale kjem om ikkje så lenge

T

Thomas1

Gjest
Jeg hadde Aurumen i kombinasjon med Pro-ject phonoboks mk1, og det synes jeg låt litt "sirup" Bassen ble litt bløt og treg. Mk2 boksen er jo et lite sprang opp den riktige veien, så derfor antar jeg at mye av skylden lå i den. ( har forøvrig mk2 nå, men med en Rega P.U )

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Takker for svar. Litt synd at man ikke kan få testet disse tingene før kjøp.

Fant denne testen: http://www.avguide.com/file-download?review=1450

Jeg vet hva jeg har, men ikke hva jeg får ved bytte av pick up. Kanskje like greit å vente litt med det hele, eventuelt legge mer penger i det. Vil nødig ende opp med lyd som er kvalitativt dårligere enn det jeg opplever i dag. Det fungerer fint med AT95, men jeg har spillt en god del vinyl i det siste, noe som kvalifiserer til en liten oppgradering om dette kan gjøres for en liten penge.

Ingen som har noen forslag til alternative pick-uper da?
Ingen som kjenner til Ortofonen nevnt ovenfor?

L

Lars.N

Gjest
Hei

Ligger en oppgradering tweek du kan utføre selv på AT-95 i fidelity ,en av de siste utgavene husker ikke helt nr på bladet.Spiller selv på en Ortofon M2 black den er ikke innspillt så jeg vil ikke si verken fugl eller fisk.

Mvh

Laban

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Gadd ikke sitte her og lure mer. Det er ikke allverdens med penger heller, så jeg stakk ned på centeret og handlet en Clearaudio Aurum Classic. Foreløpig virker dette som et løft i forhold til AT95. Den virker noe mer oppløst enn AT og litt mindre hissig i lyden. Bassen virker en del kraftigere, slik som både Arve og testen det er linket til ovenfor beskriver. Passer bra for meg.

Skal bli artig å se om den endrer seg noe over tid og etter litt innspilling.
Fint at den har kropp av tre forresten. Passer til både høyttalerne og tresidene på forsterkeren.

Vedlegg

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Har fått spillt noen plater nå, og må si at de første inntrykkene står seg. Lyden er i forhold til AT95 mer finkornet og litt fyldigere. Øvre mellomtone/nedre diskant er trukket litt tilbake i forhold til AT95. På en måte så mister man noe i opplevd tempo og friskhet når man går over på Clearaudio. Jeg kan forstå de som skryter av AT95. Den leverer mye spilleglede og energi. For min del passer Clearaudio nok likevel bedre inn i den konteksten jeg benytter for tiden. Lyden fra vinyl har vært for lys tidligere. Ved overgang til Clearaudio Aurum Classic har platespillersystemet rent tonalt beveget seg i retning av min CD/dac. Ved avspilling av plater jeg har i begge formater lyder disse nå likere hverandre i tonalitet.

Følsomheten i forhold til knitring som du beskriver Arve, er noe jeg ikke legger spesielt merke til. Tror nesten jeg føler at dette var mer fremtredende på AT95.

Altså, jeg kan godt anbefale denne pick-upen til de som vil oppgradere sin pro-ject rpm 5.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.658
Sted
Torget vurderinger
0
Fint du er fornøgd. Knitring er rimeleg tydeleg også på AT 95. Har du gode plater, er det kanskje ikkje den store skilnaden?
Det er mange som opplever AT 95 som svært lys. Dette kan sjølvsagt kompenserast, men om anlegget ditt kler Aurum, er det ganske sikkert eit minst like godt val, spesielt om du tykkjer digitalkjelda di matchar vinylriggen bra. Det er irriterande med eit anlegg som let kaldt på ei signalkjelde, og varmt på ei anna....

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Byttet Ortofonen som fulgte med spilleren min til en AT 95E, oioioi for en oppgradering. Koster jo ingenting og er milevis bedre på alle parametre. Fine greier.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
121
Torget vurderinger
9
Fidelio skrev:
Byttet Ortofonen som fulgte med spilleren min til en AT 95E, oioioi for en oppgradering. Koster jo ingenting og er milevis bedre på alle parametre. Fine greier.
Helt enig, denne er virkeeelig bra, hadde ikke forventet noe i nerheten av det her, her er det trøkk i bassen og dynamikk i bøtter og spann, litt lys kanskje men det kan jeg leve med, spiller gjenneom project tube box, via advantage a 300. og til mine eminente snell a2 som er de beste ht jeg har hatt i hus ;D

Topp Bunn