Chord Epic Twin og Epic Reference

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Antall liker
29
Sted
Vestfold
Jeg har den siste tiden oppdaget at jeg må oppgradere meg på kabel/ ledningsfronten.
Jeg bor slik til at jeg har gode muligheter til å teste Chord hjemme i eget anlegg og i utgangspunktet var det signalkabler jeg skulle skifte ut.
Der ender jeg med å skaffe meg et par sett med Chamelon. De ga meg et skikkelig løft i lyden og jeg synes de spiller bedre enn Cobra på mitt anlegg.

Dette fristet meg jo til å prøve ut høyttalerkabler også. Jeg sitter fra før av med QED XT 400 som har gitt meg fin og åpen lyd til rimelig kost.
Jeg prøvde Odyssey 2 først, men den passet ikke inn hos meg, den ga mørkere lyd, uten at jeg helt følte den store gnisten.

Så nå sitter jeg med både Epic Twin og Epic Reference her hjemme.
Epic Twin er et stort sprang fremover fra Odyssey, litt mer bass og mye mer dynamikk enn med QED. Jeg måtte også flytte høyttalerne en cm lengre fra bakveggen med disse. Dette gir en åpen og detaljert lyd hvor jeg føler at alt er på plass og jeg kan fint leve med denne kombinasjonen hjemme hos meg.

Med Epic Reference opplever jeg at det blitt enda mer bass, varmere og enda mer detaljert lyd i fra mellomtonen og oppover. Jeg opplever at lyden går litt mot det jeg har hørt fra gamle Holfi anlegg der akustikk og instrumenter føles varme og ekte. Det hadde jo vært så mye enklere om jeg ikke opplevde særlig forskjell, men den er betydelig. Jeg måtte flytte høyttalerne enda en cm lengre fra bakveggen. Stemmer oppleves som varmere og mer ekte med denne kabelen.

Hva skjer om jeg prøver noe enda dyrere? Nei, jeg tror ikke jeg tør. Jeg har råd til det, men bør ikke bruke så mange penger på det... Æsj.

Topp Bunn