CES 2017

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    EgglestonWorks. Solide kabinetter og stativer.

    018 (Large).jpg

    020 (Large).jpg


    Mye prangende elektronikk på messen. Her er det ikke snakk om innebygget elektronikk som er skjult.

    019 (Large).jpg


    Heftig vinylrigg.

    021 (Large).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mer Revel Salon2 og Mark & Levinson. Salon2 har vært uendret i 8 år nå. Spurte om det kom en erstattet snart og fikk til svar at det var et par år unna.

    022 (Large).jpg


    VTL sitt rom med Wilson Audio formidlere.

    023 (Large).jpg
    024 (Large).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    SVS med rimelig surround oppsett. Heftig basstrøkk.

    025 (Large).jpg


    En Elac prototype. Koaksial med woofer. Vedkommende som står for designet har tidligere jobbet for Kef.
    026 (Large).jpg
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    786
    Antall liker
    1.403
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk Orso for masse flotte bilder og inntrykk fra Vegas :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mark Sound. System med subwoofer.

    036 (Large).jpg



    Syngende gondol har man også her. Beste stemmen på messen. ;)

    037 (Large).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    MBL. Rundstrålende låter veldig annerledes. Her må man nullstille hjernen og gi det tid da det skiller seg så mye. Lyden vil jeg karakterisere som veldig "live". Selv tørre innspillinger har et live preg over seg. Liker man et presist stereobilde så ikke dette veien. Lyden er langt mer utflytende uten tydelig lokalisering eller det vi kaller "pin-pointing". Lydbildet er litt alle steder og ingen steder.


    037 (Large).jpg
    038 (Large).jpg


    Det hadde vært interessant og hørt en god rundstrålende i et rom med solid avstand til alle flater og bruk av skikkelig kvalitets diffusjon. Å dempe refleksjonene vet jeg ikke helt om gir mening til en rundstrålende. Da tenker jeg man har begynt med feil høyttaler i utgangspunktet. Måtte i så fall bare vært de aller tidligste ankommende refleksjonene.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Arcam hadde to rom. Et til hifi og til hjemmekino. Under er hifi rommet med Dali høyttalere. Her fikk jeg også demonstrert med og uten Dirac. Fikk bedre inntrykk her, men vanskelig å sammenligne godt da volumet var 5-6dB høyere med Dirac. Uansett vil gå så langt i å si at Dirac her i dette oppsettet er det minst dårlige romkorreksjonene jeg har hørt. Også her ble lydbildet bredere, men fortsatt noe som ikke stemmer i mine ører med inntrykk av litt rar og unaturlig gjengivelse. Det beste er dog å teste dette i egne omgivelser med rask bytting og nivåmatching.

    039 (Large).jpg

    Andre gang jeg var innom i Arcam sitt hifi rom så var jeg sammen med selgeren av Antimode i USA. Vi snakket mye sammen og han delte mye av mine tanker og sa rett ut at romkorreksjon oppover i frekvens var tull og fungerte ikke. Antimode korrigerer i dag opp til 200 Hz. De kommer med en ny og dyrere modell som blant annet korrigerer opp til 500 Hz, så det mener de tydeligvis er uproblematisk.

    Under er Arcam sitt surroundrom med Kef høyttalere. Atmos høyttalere på toppen av fronter og bakhøyttalere som peker mot taket og skaper deretter reflektert energi fra taket. Også fikk jeg demonstrert med og uten Dirac. Veldig vanskelig å få et inntrykk her da man kjørte spor på godt over 1 minutt til hver før bytte. Film og surround er dessuten ikke så kritisk da det allerede er relativt ukorrekt med mange kanaler med mye lobing og kamfilter.
    040 (Large).jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Mener jeg har fått med alle bildene jeg tok nå. Har noen videosnutter som jeg muligens vil legge ut senere.
    Dette er forøvrig bare en liten brøkdel av rommene og det som ble vist frem.

    CES er en messe først og fremst for aktører. Her finner man også utviklere av software, forsterker moduler osv. Den største dreiningen ser ut til å gå mot aktive høyttalere og trådløse. Men da primært i rimeligere prisklasser og fortsatt er passive konstruksjoner det rådende. Fokuset er fortsatt mye på design, utseendet, store imponerende bokser osv. Lydkvaliteten var generelt svak IMO. Mange av rommene var også ganske små med vanskelig forhold. Veldig mange spilte forøvrig CDer og vinyl.

    Det er få som fokuserer på akustikk, korreksjon i bassen og høyttalere med uniform spredning. Og det merkes. Noen rom hadde noe begrensede tiltak, men ingenting av seriøs karakter. CAT brukte litt korreksjon til subbene (delt ved 60 Hz) og foruten oppsett med Dirac antar jeg at noen av hjemmekino rommene brukte korreksjon.

    Mye av musikken som spilles er av veldig høy kvalitet mange steder. En del spilte nesten bare enkel pling-plong musikk med lavt volum. Spesielt noen av de dyrere anleggene. Det gjør det vanskelig å bedømme kvaliteten. Eneste rommet hvor jeg hørte på medbrakt musikk var rommet til PartsExpress/Dayton med CBT24. Av de som spiller mer variert musikkkvalitet så varierer også inntrykkene. Ene gangen når man er innom låter det bra og neste gang med annen type musikk faller det litt igjennom.

    De beste anleggene for meg var de som låt bra på mange områder. Da vil jeg nok trekke frem to anlegg som skilte seg ut i mine ører. Begge spilte riktig nok bare gode innspillinger, men kvaliteten skilte seg uansett ut. Og det var CAT og Elac Concentro. CAT høyttalerne var bygget for 16 år siden og var soveromsanlegget til direktøren. Han mente at selv om de bygget bedre nå med bl.a. nyere elementer, så var ikke forskjellen så stor. Han sa at når man gjorde noe skikkelig og grundig så holdt kvaliteten seg og brukte analogien til en eldre sportsbil som fortsatt ville være en fantastisk bil. Han bar preg av å selge dyrt med forlokkende ord om dette var den raskeste bassen man ville høre osv., men samtidig likte jeg veldig godt den perfeksjonistiske tankegangen hans på mange områder. Så låt det jo tross alt bra.
    046 (Large).jpg

    CAT hadde hatt det samme rommet på messen i mange år og kjente rommet ut og inn. Han la inn delefrekvens mellom tweeter og mellomtone spesifikt til dette rommet med volumet som var nødvendig med avstanden her. Så var som nevnt frontene delt til subber ved 60 Hz og man tok ned noen få peaker med DSP. Han var veldig opptatt av å bruke så lite DSP som mulig og mente analogt/passivt med fysisk tidskorrigering var bedre mellom tweeter og mellomtone. CAT oppsettet låt veldig åpent, helhetlig, stramt i bunn med bra trøkk og samtidig rimelig behagelig på veldig høye nivåer. Med gode innspillingene vel og merke. Mener toppene alene veide over 100 kg. Egenproduserte elementer med neodymium og andre dyre løsninger. Skjønner at Stereophile har tidligere kåret dette til messens beste lyd. SAE forsterkeren som viste RMS og peak watt var veldig kul. Snakket forøvrig med han som har utviklet SAE og som JENO nevnte står også bak Theta. Interessant å høre hva han mente når det gjaldt SAE vs Ncore.

    Elac Concentro imponerte også. Også her veldig åpen og koherent lyd. Litt mer bassproblemer i rommet her enn hva CAT hadde, men samtidig også en mer uanstreng bass med lavere komprimering og mer trøkk med fire 10" woofere i push pull konfigurasjon. Koaksial løsning som jeg regner med deles rimelig lavt til neste element.
    020 (Large).jpg


    Andre oppsett som var bra som jeg kommer på, men ikke fult så helstøpte var CBT24, ATC, Vandersteen og Focal med en rimeligere Naim integrert. CBT24 skilte seg forøvrig godt ut med en meget uniform spredning hvor lyden var god alle steder og man hører det allerede når man kommer innenfor døren at det er annerledes.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Flott reportasje her Orso , moro å følge med på :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det Torolan.

    Brukte ikke veldig mye tid på bilde og TVer, men fikk et visst overblikk og inntrykk. Besøkte LG, Sony og Samsung. Jeg ble litt skuffet over hva de viser frem. Nesten bare enkel grafikk og supergode egne produserte videoer. Synes de i det minste kunne vise mer av filmer i 4K. Så var det kommet flere nye teknologier som skal forbedre diverse, men her virket det ut som det var snakk om imponerende teknikker ved første øyekast framfor mer naturtro bilder. Veldig oversaturerte farger o.l. hvor de viser noen blast ved siden av. Mulig de overdriver noe på en slik messe for å vise tydelig forskjell, men virket allikevel som at dette var snakk om sidesprang fra naturtro bilder.

    Ble ikke helt overbevist om at Samsung QLED matcher OLED. Har ikke sett de ved siden av hverandre i en rettferdig sammenligning og mulig inntrykkene mine var feil, men det virker litt kunstig ut i forhold til OLED. Blir spennende å se etterhvert.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Snakket forøvrig med han som har utviklet SAE og som JENO nevnte står også bak Theta. Interessant å høre hva han mente når det gjaldt SAE vs Ncore.
    Takk for flott rapport!

    Kunne du utbrodere hva som var interessant her...?

    Mvh
    OMF
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Den eldre Revel Ultima serien, samt flaggskipet nå Salon 2, er så mye flottere og bedre enn de nye..kjipt utseende på dem. synes jeg da.
    Ultima serien med Studio og Salon er de absolutt beste og flotteste
     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Bra tråd, takk for at du tar deg tid! Kan du si noe om lyden på Devore Fidelity O96? Jeg har aldri fått hørt de, men er av en eller annen grunn skikkelig sugen på et par.

    Vis vedlegget 419928
    Vis vedlegget 419929 [/QUOTE]
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Snakket forøvrig med han som har utviklet SAE og som JENO nevnte står også bak Theta. Interessant å høre hva han mente når det gjaldt SAE vs Ncore.
    Takk for flott rapport!

    Kunne du utbrodere hva som var interessant her...?

    Mvh
    OMF
    Takk for det OMF.

    Å tilby begge deler handlet om å nå ulike markeder og hvilke tanker som gjør seg gjeldende. F.eks at flere fortsatt er overbevist om at klasse D ikke er like bra som klasse A og AB og derfor retter man seg etter det. For når det gjelder forvrengning, så var det ikke tvil om at Theta forsterkerne var bedre.

    Ellers mente de at deres linære strømforsyning til Ncore gav litt bedre kontroll i bunn enn Hypex sin svitsjede PSU.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bra tråd, takk for at du tar deg tid! Kan du si noe om lyden på Devore Fidelity O96? Jeg har aldri fått hørt de, men er av en eller annen grunn skikkelig sugen på et par.

    Vis vedlegget 419928
    Vis vedlegget 419929
    Vanskelig å bedømme med ukjent musikk, men det låt tamt med lite fundament i lyden i dette rommet med den plasseringen. Det har sikkert sammenheng med utfasinger p.g.a. romnoder. Akkurat her låt det derfor uengasjerende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn