Cd skuffen kommer ut igjen??

S

smog

Gjest
Har en Rotel rcd991 som 2 av 10 ganger sender cd skuffen ut igjen etter bytte av cd. Noen som vet om det er noe jeg kan gjøre selv med dette lille problemet? Ellers er denne oppraderte spilleren et funn til prisen.

Mvh
Smog

T

timc

Gjest
Det som skjer er at spilleren ikke klarer å lese platen. Rens plate og spiller. Dersom dette ikke hjelper er nok spilleren på vei til å bli utslitt.

Er enig i at dette er gode spillere til prisen :)

Mvh

S

smog

Gjest
Det virker som om skuffen går så hardt igjen at den skvetter ut igjen. Han kommer ut igjen før han får begynt å lese noe som helst.

Smog

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Det skjedde med min Rotel RCD-951 som jeg hadde for noen år siden også.

Jeg sendte den inn for en sjekk, og laseren ble byttet. Jeg slapp heldigvis å betale noe for det.. :)

T

timc

Gjest
hm....Dette høre rart ut. Mulig at selve lukkemekanismen er sliten. Den består av motor og en plastservo. Dersom noen av tennene på denne er ødelagt kan slikt forekomme. Dette er lite å gjøre med uten å skifte drivverk.

Mvh

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Antall liker
0
Dette høres mest ut som om det er noe med mekanismen til skuffen som ikke fungerer som den skal lenger. Det høres ut som om den åpner seg før plata rekker å spinne rundt, og det har jeg opplevd tidligere.

På en eller annen måte skal skuffmekanismen forstå at den er helt inne. Det gjør den enten ved at den teller antal omdreininger på motoren el. eller at det er en sensor som trykkes inn når den er helt inne. Antagelig så tror den at det er noe i veien som stenger for at skuffen ikke klarer å lukke seg helt. For å slippe å ødelegge noe hvis det er tilfelle så er den antagelig laget slik at den åpner skuffen istedenfor å forsøke å "tvinge" den. Flere CDspillere fungerer slik. Det kan tenkes at en sensor er litt løs, eller at mekanismen har hoppet over et hakk på et tannhjul en gang.

Hvis du har litt selvtillitt når det gjelder skrutrekkeren så kan du åpne spilleren og se om det er noe slark som kan trenge en limdråpe eller en teipbit el.

Lykke til
Mikkel

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Er det ikke bare å levere den inn, så lenge den er kjøpt i Norge og er under 5 år gammel?

S

smog

Gjest
Noen som vet hvor mye det koster å bytte drivverk i en slik spiller? 1000-1500kr? Er det mulig å gjøre det selv?
Tror det sitter et billig sony drivverk i den.
Spillern er fra ca 2000 så det er ikke noe å hente på garantien. Men den spiller så bra at jeg er villig til å koste på den litt.

Smog

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
En del drivverk har også en liten gummireim i lukkemekanismen. Når denne er slitt / uttørket får en sluring som igjen kan gi akkurat det fenomenet du beskriver. Ta en liten titt på mekanismen. Ny drivrem skulle vel la seg gjøre å finne et sted? ;)
Jeg mekket for ikke så lenge siden en kip 80-tallssak med en strikk...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.057
Sted
Østfold
Det sitter en liten mikrobryter som registrerer at skuffen er lukket. Dersom denne ikke får den forventede impulsen når motoren møter motstand vil skuffen returneres.

Det at den går hardt igjen tyder på det samme.

Trolig er denne bryteren enten ute av stilling, eller den gir ikke skikkelig kontakt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.118
Det stemmer,- det sitter en liten bryterkontakt nede til høyre sett fra fronten. Denne bøyes bakover over tid slik at funksjonen forringes. Mulig du kan bøye denne tilbake, men den kan være lett å ødelegge helt.

Drivverket er som tidligere nevnt av billigste hylle til Sony. Laseren koster 50,-, hele drevet inkl. laser koster ~150,-

Dalens Elektronikkservice kan utføre denne reparasjonen for deg,- tipper det vil koste det du antyder.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Legger til et lite spm til jeg. Mitt drivverk har av og til en høyfrekvent skrapelyd av cden som spinner. Er det cden eller drivverket? kan jeg gjøre noe med det? Hører alt for godt og blir gal av det. Hører også trafoen til en lampe som står 5 meter unna og som dama påstår er lydløs så kanskje jeg bare er rar.

S

smog

Gjest
Har snakket med Dalens Elektronikkservice og de kunne skifta de slitte delene for en billig penge. Har nå rengjort og smurt drivverket. Det ser faktisk ut som om det har hjulpet.

Mvh
Smog

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.057
Sted
Østfold
Legger til et lite spm til jeg. Mitt drivverk har av og til en høyfrekvent skrapelyd av cden som spinner. Er det cden eller drivverket? kan jeg gjøre noe med det? Hører alt for godt og blir gal av det. Hører også trafoen til en lampe som står 5 meter unna og som dama påstår er lydløs så kanskje jeg bare er rar.
Ofte er det laseren som forårsaker denne rare lyden (hvis den du beskriver er den jeg tror det er da). Kan hende det er noe som skulle vært smurt inni der.

Om du hører en lampe med dimmer er det ikke noe revolusjonerende i det. At dama di ikke hører det er kanskje en god grunn til en legesjekk?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Noen som vet hvor mye det koster å bytte drivverk i en slik spiller? 1000-1500kr? Er det mulig å gjøre det selv?
Tror det sitter et billig sony drivverk i den.
Spillern er fra ca 2000 så det er ikke noe å hente på garantien. Men den spiller så bra at jeg er villig til å koste på den litt.

Smog

Kjente meg plutselig igjen, har en gammel Sony liggende et sted, den gjør dette HVER gang, utrolig gøy på fest når andre skal prøve seg ;D ;D ;D
Bruker bare powerknappen jeg da, men dersom det hadde vært "hus-spilleren" hadd den nok fått en tur på verksted

Snilling

Fersking
Ble medlem
26.12.2024
Antall liker
0
Sted
aleksandra11
Takk for et forum med mye kunnskap! Har satt opp en gammel stereo bl.a. en Sony CD spiller fra ca år 2000.
Skuffen går ut og inn av seg sjøl kontinuerlig. Dette tror jeg har skjedd fordi spilleren ikke har vært i bruk en 2-3 år.
. Hvis jeg setter spilleren på høykant, skjer det ikke, så det er åpenbart noe mekanisk med disse sensorene.
Sony har et artig forslag på en support-side om å dra ut kontakten og vente 30 sek. He,he. Den har vi jo hørt før.
Her en link til en grundig gjennomgang av dette problemet med skuff (tray).
Det blir vel å skru av dekselet en gang man har god tid, spilleren har nok gjort sitt og det lønner seg aldri å levere inn noe, med mindre det er i garantiperioden.

Sony CDP-102 Tray Doesnt Stay Open | diyAudio

Topp Bunn