Hm, merkelig hvor få som er opptatt av dette som er noe av det verste med moderne cd-innspillinger (ved siden av komprimering og manglende dynamikk da). Kanskje det til og med er nettopp en bieffekt av komprimering og ikke for intim omgang med mikrofon vi hører? Overdreven bruk av romklang har også lignende effekt, det er jeg enig med Roald i.
Vel, teknisk er jeg ikke skolert så jeg skal ikke innlate meg på å prøve å forklare og med det kverulere med både målemafia og subjektivister. De trådene synes jeg for øvrig begynner å bli veldig kjedelige og langtekkelige og ikke minst ta fokus vekk fra musikken og hva vi faktisk hører.
I dag var jeg i butikk og hørte på nettopp denne cd av Katie Melua som jeg har nevnt ligger i grenseland og har et par låter (1 og 3) som s-er i vokal blir i overkant skarpe. Det ble nok en bekreftelse på det jeg har sagt før, og ingen overraskelser. Spilte på Dynaudio Focus 220 til 22k, med Hegel h200 til 29k og Hegel cd-spiller (husker ikke typenavnet) til ca.11k. Det er altså ikke en cd-spiller til kr.100.000,- men jeg tror faktisk ikke det hadde hjulpet noe vesentlig. Innspillingen er slik rett og slett..
Ettersom denne cd er i grenseland og noen steder tipper over, mener jeg at den er ideell som test-cd når en skal ut og prøve utstyr. Utover det nevnte problem er lyden flott og langt bedre enn det meste som utgis innen pop / rock.
Utfordringen gjelder fortsatt 8), men strekningen Drammen - Oslo er en begrensning jeg må sette - da jeg ikke er direkte bortskjemt med fritid.