CD kjøp utenlands Moms

S

Stover

Gjest
Når maksgrensen for avgift/ moms på kr 200,- overstiges. Betaler man moms av summen over kr 200,- eller av hele.

Vil det uten unntak være lurt å holde seg under 200,-

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når maksgrensen for avgift/ moms på kr 200,- overstiges. Betaler man moms av summen over kr 200,- eller av hele.

Vil det uten unntak være lurt å holde seg under 200,-
Man betaler moms av hele summen, pluss et gebyr for forenklet tollbehandling.

Dvs; kjøper man for f.eks 300,- (deklarert verdi), så blir det et tillegg på mva på 75,- + gebyr (er det ikke 85,- da tro? Eller er det 75,-?)

Uansett; da ender du opp med en total pris på kr 300,- + kr 160,-

For cd-kjøp så er frakt vanligvis såpass lav, at det lønner seg å holde seg under 200,- (obs for deklarert verdi! Noren firmaer deklarerer kun vareverdi, andre legger på frakta også).

Mvh Vidar P

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
357
Sted
Southwest
Torget vurderinger
3
Hvis det er cd'er du skal kjøpe, så er jo www.play.com et glimrende sted å handle. Da slipper du å tenke på frakt, toll og avgifter. De sender cd'ene enkeltvis.

ThomasF

Medlem
Ble medlem
08.12.2005
Antall liker
1
Du må også betale moms av eventuell frakt, dersom totalbeløpet er over 200,-  :-/

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hvis du kjøper fra Ebay eller privatpersoner kan du be dem om å krysse av for "gift" på den grønne klistremerkelappen som skal settes på pakka. Ellers vil jeg anbefale deg å hente pakka på tollstasjonen selv da jeg ihvertfall aldri har vært nødt til å betale når jeg har møtt opp der.
De fleste tollerne er ganske så velvillige når de skjønner at dette er noe du skal bruke selv og ikke selge videre...

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis du bor i nærheten av svenskegrensen, kan du få sakene sendt til nærmeste postkontor der 'Poste restante' og plukke dem opp ved leilighet. Spesielt aktuelt ved kjøp av varer fra EU land.

Tollgrensen går da på 3000/6000 kr avhengig om man har vært ute av landet i 24t. Ikke noe ulovlig med denne metoden. Deler du opp pakken og tar med noe tjommier i bilen kan de jo handle for ganske store beløp slik.

Hvis man ikke bor ved svenskegrensen kan en tur med Danmarksbåten være like greit. Bil m. 4 pers er ofte ganske rimelig og samme metode benyttes. Selve tuen kan man tjenne inn igjen på røyk og drikkevarer.

S

Stover

Gjest
Tusen takk for alle tips.

Jeg er allerede igang med kjøp.

:)

Topp Bunn