CD brenner til ripping

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Antall liker
0
Er det noen gode tips der ute for gode CD brenner for ripping. Har hørt at dette er meget viktig for å få den best mulige rippingen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Da har du hørt noe helt annet enn det jeg har hørt.

Jeg har rippet ca. 500 CDer via den sikkert helt standard diskstasjonen som fulgte med PCen - jeg har altså ikke tatt noen spesielle forholdsregler her. Begge sønnene mine har rippet minst et tilsvarende antall CDer, de også - på samme måte. Ingen av oss har vært i stand til å merke den aller minste uregelmessighet i lyden. Rent datateknisk er det en smal sak å lese av en CD korrekt - enhver diskstasjon som ikke er defekt, klarer det.

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Antall liker
0
Da må jeg si at dette var nytt, men nye erfaringer tar jeg med med takk.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.503
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Rent datateknisk er det en smal sak å lese av en CD korrekt - enhver diskstasjon som ikke er defekt, klarer det.
Det du sier, er korrekt for data-CD, men for audio-CD er forholdet ikke fullt så enkelt. Det er forskjeller på hvordan ulike CD-lesere håndterer lesefeil, C2 feil, buffring, lead-in/-out og så videre. Se http://www.xiph.org/paranoia/faq.html#play for mer info.

I praksis, med en nyere CD-avleser og et godt rippeprogram, er disse tingene sannsynligvis ikke noe å bekymre seg om. Anvender du et rippeprogram som bruker AccurateRip vil du dessuten kunne se om resultatet er bit-identisk med andres ripp av samme CDen.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.503
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
stejorge skrev:
Sjekk denne listen http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?t=18088 på Illustrate sin forum side. Der er en anbefaling over de mest nøyaktige cd drevene.(selv om de mest anbefalte er ute av produksjon :mad: )
Da jeg kjøpte min Squeezebox for nesten 3 år siden, kjøpte jeg til rippeformål en slik Plextor 230A som jeg ser topper nøyaktighetslisten som du linker til. Det pussige er at da jeg kjørte EAC sin drev-initialisering på maskinen med Plextoren, en gammel NEC DVD-brenner og en Sony DVD-leser, rangerte EAC Plextoren lavest på anbefalingslisten. ???

Bruker likevel stort sett Plextoren til å rippe med, men på enkelte kopibeskyttede eller på annen måte skadde CDer får jeg bedre resultat med en av de andre leserne. Andre ganger er det motsatt. Go figure.

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Antall liker
0
coolbiz skrev:
Det du sier, er korrekt for data-CD, men for audio-CD er forholdet ikke fullt så enkelt. Det er forskjeller på hvordan ulike CD-lesere håndterer lesefeil, C2 feil, buffring, lead-in/-out og så videre. Se http://www.xiph.org/paranoia/faq.html#play for mer info.

I praksis, med en nyere CD-avleser og et godt rippeprogram, er disse tingene sannsynligvis ikke noe å bekymre seg om. Anvender du et rippeprogram som bruker AccurateRip vil du dessuten kunne se om resultatet er bit-identisk med andres ripp av samme CDen.
Det ante meg at mine antagelser var korrekt i forhold til Audio CD, i mine øyne så virker også dette fornuftig. Hvorfor skal man når man spiller av lyd på HiEnd anlegg bruke flere 10 talls tusen lapper på drev for å få best mulig lyd. Da kunne man jo kjøpt noe til en par 100 lapper og brukt bøtter på en DAC?

M

marsboer

Gjest
Dette med hvilket CD-drev du har er av null betydning for kvaliteten siden bit-ene lagres i en fil etter flere leserunder om det skulle oppstå noen problemer.

MEN, enkelte CD-drev sliter veldig (dvs at programmet bruker veldig lang tid) med å rippe enkelte vanskelige CD-er, kanskje 1 av 50 eller noe, og da fungerer det gjerne bare du ripper den i en annen maskin med et annet drev. Vet ikke om det finnes noen drev som er immune mot dette, men noen er jo bedre enn andre. Men det virker som om de fleste har sine CD-er de sliter med, som da fungerer i et annet drev og visa versa.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg bruker EAC til ripping, og har altså brukt en helt standard diskstasjon til ripping - den som hører til PCen. For alle de ca. 500 CDene jeg har rippet, har jeg fått den ytterst beroligende beskjeden: All tracks accurately ripped - no errors occured. Det kan da ikke bli bedre enn feilfritt??

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
XD-845 skrev:
Det ante meg at mine antagelser var korrekt i forhold til Audio CD, i mine øyne så virker også dette fornuftig. Hvorfor skal man når man spiller av lyd på HiEnd anlegg bruke flere 10 talls tusen lapper på drev for å få best mulig lyd. Da kunne man jo kjøpt noe til en par 100 lapper og brukt bøtter på en DAC?
Akkurat dette med drivverkets betydning for lyden, ble diskutert ganske så heftig her på Hifisentralen tidligere i sommer - jeg finner ikke tråden nå i farten. For å oppsummere veldig kort: Det var svært delte meninger om akkurat dette.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
XD-845 skrev:
Hvorfor skal man når man spiller av lyd på HiEnd anlegg bruke flere 10 talls tusen lapper på drev for å få best mulig lyd.
Fordi det føles så godt, nesten like tilfredsstillende som tykke fine kabler med vevd strømpe. Om det betaler seg lydmessig er et annet spørsmål. Forøvrig er det nettopp drev til noen hundrelapper som sitter i de fleste high end spillere.

M

marsboer

Gjest
Man kan ikke sammenligne det å oppleve forbedret lyd med et bedre CD-drivverk i hi-fi verdenen med det å skulle få bedre lyd i rippe-verdenen uavhengig om disse forbedringene faktisk gir hørbare forbedringer eller ei.

I CD-drivverk verdenen vil lesefeil og eventuell ujevn utsending av bit-strøm til DAC (jitter) kunne gi potensielle avvik i den resulterende analoge lyden.

Ved ripping av CD-en i PC-verdenen derimot, vil man for det første lese opp igjen problemområder når feillesning detekteres så lesefeil blir ikke et problem man har så lenge EAC rapporterer en 100% feilfri rip.
Jitter vil heller ikke være noe problem siden bitene lagres sekvensielt i en fil (f.eks FLAC eller ALAC). Denne filen tar ikke vare på tidsinformasjonen mellom bitene, så selv en massivt ujevn bitstrøm vil ikke kunne påvirke hvordan sluttresultatet avspilles fra den resulterende filen som i seg selv er perfekt.

Håper dette var litt mer oppklarende. Moralen er at du må ha en leser som klarer å lese vanskelige CD-er godt, rett og slett for å muliggjøre ripping i det hele tatt. Men utover dette så er det ingen gevinster som vil gi noen lydmessige forandringer.

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Antall liker
0
marsboer skrev:
Man kan ikke sammenligne det å oppleve forbedret lyd med et bedre CD-drivverk i hi-fi verdenen med det å skulle få bedre lyd i rippe-verdenen uavhengig om disse forbedringene faktisk gir hørbare forbedringer eller ei.

I CD-drivverk verdenen vil lesefeil og eventuell ujevn utsending av bit-strøm til DAC (jitter) kunne gi potensielle avvik i den resulterende analoge lyden.

Ved ripping av CD-en i PC-verdenen derimot, vil man for det første lese opp igjen problemområder når feillesning detekteres så lesefeil blir ikke et problem man har så lenge EAC rapporterer en 100% feilfri rip.
Jitter vil heller ikke være noe problem siden bitene lagres sekvensielt i en fil (f.eks FLAC eller ALAC). Denne filen tar ikke vare på tidsinformasjonen mellom bitene, så selv en massivt ujevn bitstrøm vil ikke kunne påvirke hvordan sluttresultatet avspilles fra den resulterende filen som i seg selv er perfekt.

Håper dette var litt mer oppklarende. Moralen er at du må ha en leser som klarer å lese vanskelige CD-er godt, rett og slett for å muliggjøre ripping i det hele tatt. Men utover dette så er det ingen gevinster som vil gi noen lydmessige forandringer.
Dette avklarte mye det, men det vil jo som du sier være viktig å ha en brenner som leser alle plater godt. Med det jeg har i dag opplever jeg noen plater som vannskelig å rippe, nå er brenneren 3-4 år så det kan jo ligge der.

Topp Bunn