Cartridge til Tandberg TT5000

Jøgs

Fersking
Ble medlem
21.01.2025
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Hei,
Har arvet en Tandberg TT5000 som ikke funker. Kan veldig lite om vinyl spillere, har derfor lest meg litt opp og funnet ut at den trenger en ny cartridge og nål. Ser det finnes mange forskjellige typer og aner ikke hva å velge. Ønsker hovedsaklig noe rimelig som vil fungere bra.
Takk for svar. IMG_2642.jpeg

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.613
Du trenger et nytt headshell, altså den delen som pickup/element/cartridge monteres på. Du må også ha en pickup. Usikker på hvilket headshell som passer på denne spilleren, søk på headshell tandberg 5000 så får du svar. Lønner seg å handle fra en norsk butill.

jifbaderom

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2022
Antall liker
2.156
Sted
Stavanger
Hei,
Har arvet en Tandberg TT5000 som ikke funker. Kan veldig lite om vinyl spillere, har derfor lest meg litt opp og funnet ut at den trenger en ny cartridge og nål. Ser det finnes mange forskjellige typer og aner ikke hva å velge. Ønsker hovedsaklig noe rimelig som vil fungere bra.
Takk for svar. Vis vedlegget 1091475
Ta den med til Hifiklubben, Soundgarden eller annen hifi butikk så monterer dem en riktig for deg gratis kjøper du hos dem.

3006A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2025
Antall liker
83
Sted
Nordland
Mener bla at det ble brukt Shure pickup på disse med varianter av M75 stift montert.

3006A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2025
Antall liker
83
Sted
Nordland
Var også montert originalt Audio Technica CN2316R på disse.

Produsent av platespiller var vist Toshiba.
Ble solgt som Tandberg, Radionette og flere andre navn.

3006A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2025
Antall liker
83
Sted
Nordland
Merket het Tayo og ble produsert av Toshiba.
Foruten Tandberg TT 5000 Radionette 5000 ble den også solgt som Luxor 3002S.

RoDa

Medlem
Ble medlem
10.05.2020
Antall liker
5
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Som de sier over, Radionette 5000 Hi-Fi og Tandberg TT5000 er samme spiller - sikkert "montert" i samme fabrikk her på fjellet.
Samme spiller finnes nok under andre navn i forskjellige land.
Den var et Toshiba- produkt fra det japanske firmaet CEC (Toshiba-eid?). Originalt med en Audio Technica CN2316R Pickup påmontert en Taya LP100 tonearm. Motor er AC-drevet fra OCS Japan.
Topprammen er plastikk, men ganske "død", rammen er spon hvor treimitasjonen er en vinyl-/plastremse. Bunnplaten er huntonitt med noen stakkarslige gummiføtter. Det mekaniske (tallerken/arm) er fjæropphengt.
HasseBasses forslag til headshell/pickup synes beste forslag :). Mala Audio har samme, til samme pris. Ellers ville jeg dempet bunnplaten med gummi-/asfaltplate (Biltema o.a.), noe som nok demper "trommeeffekten". Noen kroner i andre gummiføtter vil sikkert heller ikke være negativt ;)
Ser ut til at du mangler antiskating-loddet, Jøgs. En mutter el.l. i en sytråd gjør nytten. Vekt sies å være 4 gram.
Jeg har selv en Radionette 5000 som trenger litt TLC. Så om noen har en servicemanual for denne (eller Tandberg TT5000), vil jeg :D. Spiller ingen rolle om det er hardcopy, fotokopi, skannet... alt er velkommen!

Sist redigert:
Topp Bunn