Vi har hatt campingvogner siden 1986, og har prøvd litt av hvert. Vi begynte med ei Knaus 5,30. Etterhvert som flokken økte, ble vognene større. Nå har vi en Solifer 670, den andre på rad. Det er den beste vintervogna jeg har prøvd. Det er ei såkalt "2,30 vogn", d.v.s. at innvendig bredde er 2,30 sånn ca. Jeg vil anbefale 2,50-bredde dersom vogna skal brukes som heilårsvogn. Jeg vil også anbefale de nordiske vognene ( Solifer, Polar, Kabe og Cabby ). De to føste eies av samme konsern, og det vises på innredning m.m. Jeg ser en her på forumet meiner at de nordiske er "gammeldagse". Det må isåfall være reint designmessig innvendig, hvor de nordiske er meir tidløse enn de fra kontinentet. Men hvor lenge liker man blå-gulstripete puter, fancye gardiner osv..?? Jo,akkurat så lenge den trenden er in.. De meir tidløse, nordiske, vinner i lengden. Der også!
Den Solifer'n vi har nå, er ei av de siste 670'ene som ble produsert. Den har fast dobbeltseng ( anbefales ). I tillegg er det fast overkøye, ei skapkøye ( kun egna for mindre barn ) og en liten sittegruppe som kan gjøres om til køye. I større vogner kan man få eget barnerom, gjerne med opptil fire soveplasser. Det er kjempefint om man har flere barn / ungdommer. Kabe har flere, Knaus og Hobby også. Vannbåren varme er heilt klart å foretrekke i vårt klima, og gulvvarme er nesten et must når man først har prøvd det. Steikovn er heilt klart en fin sak å ha til pizza- og bollesteiking osv. Dusj i ei campingvogn er tull, rett og slett fordi vannsøl og fukt, er vognas verste fiende. Bare et par nyere vogner er egna å dusje i. De har innebygd dusjkabinett. Har ikke vogna det, glem dusjing.
Jeg er forøvrig heilt enig med de som anbefaler å leie ei vogn og prøve. Men vintercamping er noe heilt anna enn sommerbruk. Det er mange hensyn å ta om man skal ha ei god vintervogn. Etter min vurdering, er det få av de kontinentale vognene som er skikkelig gode vintervogner. Men oppsøk en campingplass som driver vintercamping og prat med folk. Da vil dere få tips, masse gode råd osv. Caravanfolket deler meir enn gjerne sine erfaringer med andre!!
Jeg kan anbefale campingvogn på det varmeste. Fordelen i forhold til hytte er mange - det er bakdelene også, så det kommer heilt an på hva man er ute etter. Vi foretrakk campingvogn p.g.a. mobilitet, rett og slett. Vi kan stå på innlandet om vinteren og med kysten om sommeren. Vi har dessuten farta mye med vognene våre. Lykke til med leitinga!
;D