Campingvogn?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Lurer litt på å teste ut campinglivet til sommeren.
Tenker da på å kjøpe en brukt nyere campingvogn i så fall. (under 10 år gammel)
Er det noen her som har greie på hva man bør se etter?
Er jo masse forskjellige løsninger med tanke på senger, for oss med to små barn er vel køyer til ungene det greieste.
Tysk / Nordisk vogn? Etter hva jeg kan se har de tyske ofte de smarteste løsningene, mens de nordiske virker mer solide. Til sommerhalvåret er det vel ikke påkrevd med avanserte vannbårne varmeanlegg? Eller?
Tips mottas med takk! :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.863
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Campingvogn var veldig ok då ungane var små, men det er ille å dragse på. Fint når ein stansar på rasteplassar eller står i ferjekø (heilt til billettøren kjem, og du må betale) Greitt når det skal lagast middag, takast pause, skifte bleie. Tungvint i bytrafikk, og noko herk når det skal lagrast for vinteren. Tvilsam glede i påska om det er kaldt der vogna står (men heilt fint om sommaren). Og så aukar drivstofforbruket ganske mykje.

Eg har ein utgammal Combicamp som funkar greitt når veret er passeleg. Stort sett like ok...

Kvifor ikkje leige ei campingvogn eit par veker i sommar, og gjer deg erfaringa med kva du likar?

(sjølv tykkjer eg båtferie med relativt stor båt er beste måten å drive familieferie på når ein har ungar. Men det er vesentleg dyrare).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Campingvogn er moro det. Det viktigste er å tilpasse vogna til behovet.
Dvs at skal du kjøre mye, så må du ikke ha for stor vogn (og gjerne en 230cm bredde vogn), og har du barn så bør disse ha en egen plass å oppholde seg. Skal du kjøre fra plass til plass på sommeren så bør du spørre deg om du egentlig er tjent med å drasse på et digert fortelt som tar halve dagen å sette opp. Skal du stå i ro et sted hele sommeren så er det suverent med fortelt. Skal du bruke den om vinteren må den helst ha gulvvarme (trenger slett ikke være vann) og gjerne et lite vintertelt. Ofte er mikr standard, men bruker man det? Er man bedre tjent med å ha en vanlig steikeovn på gass i samme hull istedet? Ferske rundstykker osv mener jeg. Slike ting. Masse å tenke gjennom.

Selv tror jeg det spiller omtrent ingen rolle om man kjøper en ny eller brukt vogn for økonomien i det; verditapet er uansett nogenlunde det samme, altså rimelig aldersproposjonalt. En brukt vogn utenom garanti kan imidlertid bli dyr hvis den lekker vann. Kabe og Polar er de beste svenske, solide men også tunge og gammeldagse. De tyske er gjerne ofte mer snasne i interiør, og masseproduseres ofte (Hobby f.eks) på en måte som gjør at prisene gjerne er svært konkurransedyktige.

Vi kjøpte en ny Hobby 540 Ufe Exclusive i 2006 (se disse bokstavene står for interiørløsninger) og koser oss med den! Hobby er både rimelig og bra synes nå jeg iallefall da.

http://www.lara.no/hobby/

Vi skulle også egentlig kjøpe en brukt vogn, pga innstegspris på nye, men fant ut at en ypperlig Hobby koster jo bare rundt 150k, og nytt er nå nytt da... og verditapet på de var ikke mye rart å snakke om allikevel. Angrer ikke på det valget å kjøpe en ny.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Kanskje prøve første sesong med å leie en vogn.

Jeg har i "årevis" slitt med å få fruen med på å kjøpe båt for feriere i. Som Hedmarking var hun meeeeeget skeptisk. Forrige året leide vi stor båt i Irland, 42 fot, og hadde en kjempeflott ferie på Shannon. Vi oppnådde veldig mye med å leie som vi ikke ville hatt nytte av om vi hadde kjøpt med en gang.

Viktigst av alt var at fruen fant ut at båtferie var kjempegreier. Slippe opp/ned pakking i kofferter hver dag og likevel komme seg fra sted til sted. "Hadde med" hotellrommet og hvis man ville bli en dag ekstra var ikke det noe problem. Dette er jo helt likt med campingvogn.

Vi lærte også noe om verdien av store baderom istedet for mange, ikke noe problem i en vogn som bare har ett baderom.

Totalt sett tror jeg dere vil lære en god del som vil være nyttig å vite FØR den første vogna innhandles hvis dere leier en vogn første sommeren. Det kan jo være at dere oppdager at dere hater denne ferieformen, og da vil det være dumt å tape masse penger på å selge en feilkjøpt vogn.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Vi har hatt campingvogner siden 1986, og har prøvd litt av hvert. Vi begynte med ei Knaus 5,30. Etterhvert som flokken økte, ble vognene større. Nå har vi en Solifer 670, den andre på rad. Det er den beste vintervogna jeg har prøvd. Det er ei såkalt "2,30 vogn", d.v.s. at innvendig bredde er 2,30 sånn ca. Jeg vil anbefale 2,50-bredde dersom vogna skal brukes som heilårsvogn. Jeg vil også anbefale de nordiske vognene ( Solifer, Polar, Kabe og Cabby ). De to føste eies av samme konsern, og det vises på innredning m.m. Jeg ser en her på forumet meiner at de nordiske er "gammeldagse". Det må isåfall være reint designmessig innvendig, hvor de nordiske er meir tidløse enn de fra kontinentet. Men hvor lenge liker man blå-gulstripete puter, fancye gardiner osv..?? Jo,akkurat så lenge den trenden er in.. De meir tidløse, nordiske, vinner i lengden. Der også!

Den Solifer'n vi har nå, er ei av de siste 670'ene som ble produsert. Den har fast dobbeltseng ( anbefales ). I tillegg er det fast overkøye, ei skapkøye ( kun egna for mindre barn ) og en liten sittegruppe som kan gjøres om til køye. I større vogner kan man få eget barnerom, gjerne med opptil fire soveplasser. Det er kjempefint om man har flere barn / ungdommer. Kabe har flere, Knaus og Hobby også. Vannbåren varme er heilt klart å foretrekke i vårt klima, og gulvvarme er nesten et must når man først har prøvd det. Steikovn er heilt klart en fin sak å ha til pizza- og bollesteiking osv. Dusj i ei campingvogn er tull, rett og slett fordi vannsøl og fukt, er vognas verste fiende. Bare et par nyere vogner er egna å dusje i. De har innebygd dusjkabinett. Har ikke vogna det, glem dusjing.

Jeg er forøvrig heilt enig med de som anbefaler å leie ei vogn og prøve. Men vintercamping er noe heilt anna enn sommerbruk. Det er mange hensyn å ta om man skal ha ei god vintervogn. Etter min vurdering, er det få av de kontinentale vognene som er skikkelig gode vintervogner. Men oppsøk en campingplass som driver vintercamping og prat med folk. Da vil dere få tips, masse gode råd osv. Caravanfolket deler meir enn gjerne sine erfaringer med andre!!

Jeg kan anbefale campingvogn på det varmeste. Fordelen i forhold til hytte er mange - det er bakdelene også, så det kommer heilt an på hva man er ute etter. Vi foretrakk campingvogn p.g.a. mobilitet, rett og slett. Vi kan stå på innlandet om vinteren og med kysten om sommeren. Vi har dessuten farta mye med vognene våre. Lykke til med leitinga!

;D

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Ja her var det mange fornuftige tips, takk skal dere ha! :)
Blir nok "kjørevogn" dvs 230 som blir mest aktuelt for oss.
500 - 540 virker som en grei størrelse.
Sentralvarme på gass (luft) virker som å være standard på alle vogner, og er nok tilstrekkelig for sommerbruk.

Var inn på et forum for caravan-eiere her forleden, og der var det mye nyttig å lese for en som kun her erfaringer med såkalte festival-vogner der ingenting virker. (bortsett fra kjøleskapet) ;D
Her er det blant annet heftige diskusjoner om Hobby; om dette er bra vogner eller ikke. Noen mener de faller fra hverandre under kjøring, mens andre mener dette er de absolutt beste vognene når pris er med i betraktningen.

Dette med merker er nok ikke så avgjørende for oss, men det ser ut for meg som Hobby, Dethleffs, og Solifer er de som er mest utbredt blant nyere 230- vogner.

Å leie vogn er sikkert smart, skal vurdere dette.
Er jo sikkert smart å prøve ut ferieformen før man svir av 150 000 på vogn kansje. Problemet med å leie kan bli at man da intensiv-freierer i leieperioden og ikke får muligheten til å ta seg en helgetur ved et fiskevann eller lignende på sparket dersom man har en ledig go-værs helg.

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Vi kjøpte vogn våren 2008, og har ikke angret et sekkund. Dro vel på litt hva størrelse angår, og kjøpte en Dethleffs 740TK som har 2,50 bredde. Jeg synes ikke det er noe problem å kjøre med denne. Litt kronglete å manøvrere på trange campingplasser, men stabiliteten på en stor boggi vogn er nydelig når man kjører på vanlig vei. Skal man ha så stor vogn kreves det dog litt av bilen, og det var der vårt budsjett sprakk... :)

Vi vurderte lenge Hobby, men de fleste vi var i kontakt med som hadde hatt det syntes det var for skranglete. Som kunderådgive på en caravan-butikk sa. Der andre vogner skrus sammen, stiftes Hobby sammen...

Lykke til!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.336
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Da ble det en Dethleffs Lifestyle 650SK på oss, en 2009 modell med komplett vinterpakke - dette blir moro :)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Gratulerer! Lykke til og kos dere. :D

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.336
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Får vel holde litt liv i denne tråden! Har vogna på fjellet og det er ikke noe problem å holde varmen i -20 kalde. Elektrisk som hovedvarme og litt ekstra gass på de kjølige dagene gjør at dette er gulle godt :) Kos på fjellet!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.815
Torget vurderinger
0
Audiophile-Arve skrev:
(sjølv tykkjer eg båtferie med relativt stor båt er beste måten å drive familieferie på når ein har ungar. Men det er vesentleg dyrare).

The Understatement of The Year ! ;D

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.336
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Familieferie med båt på vinteren og i påskeferiren er vel kanskje ikke så enkelt, eller er det bare meg som er dum? Kanskje det hadde vært lurt å starte en egen båtferie-tråd til dette? Må innrømme at jeg aldri har hørt om opplagsplasser i nærheten av skiløypa, men hva vet vel jeg...

Topp Bunn