Bil, båt og motorsykkel campingbil tråden

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
noen som kjører camping bil her? hvilken bil og bilder :)

T

TT.

Gjest
Hvorfor i all verden klarer ikke disse campingbilene å kjøre fortere enn 65 km/t i 80 km/t sone? Please bruk speil og slipp oss forbi ved å blinke til høyre når det er klart! Hilsen en av mange som ligger i kø bak!

play-boy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.04.2014
Antall liker
44
Sted
telemark
mye skyldes dårlige sjåfører som ikke klare å mikse gasspedal, giring og planlegging før bakker. er man på ferie så har man jo veeeldig god til.
jeg kommer til å investere i bobil nå til våren, eller muligens før det.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.476
Torget vurderinger
0
Det skyldes vel ofte at den jevne bobilsjåfør gjerne er "noe opp i årene" kanskje i utgangspunktet en überforsiktig sjåfør og nå plutselig synes han at han sitter bak rattet i en KJEMPESTOR bil! Den er også skrekkelig B R E D!!! Og da føles veien veldig smal. Det er mange sjåfører som ennå ikke har oppdaget den av livets små sannheter som sier at "veien blir ikke bredere om man bremser"!

Dertil kommer at mange bobiler egentlig har alt for liten motor som må presses opp i turtall denne samme sjåføren oppfatter som både uvant og ikke minst ubekvemt støyende! Da blir det ofte slik at det føles mere "normalt" å ligge rundt 60-65kmt.

Og så må man ikke glemme at dette gjerne er folk som ikke har stress, de har et hav av tid, de MÅ ikke nå noe som helst, de er på ferie og de skal se og nyte synet av landskapet de kjører i gjennom!

Når man har kjørt langtransport på vestlandsveier med frysevogntog ( de er "noe bredere" enn vanlige vogntog ) og har forsøkt å synkronisere svigningene på eget vogntog med svigningene på det som kommer i mot, på en vei som knapt er 6 meter mellom grøftene, slik at begge svinger ut mot autovernet når man møtes, ja da ser man på det å kjøre bobil som "a walk in the park".;) For øvrig bør dere legge merke til at vogntog normalt ligger i 80+ der det er lov å kjøre 80. Fartssperra slår inn omkring 80-90kmt, og for å kunne levere varene innenfor tidsfristen ligger man normalt "på sperra". Unntaket er tankbiler som kjører brannfarlig last. De er sperret på 80kmt og de har heller ikke leveringsfrister som må holdes.

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
kjører selv på vestlands veier og er utrolig mange camping biler med løker bak rattet,men prøver selv og ikke lage kø og det går stort sett bra.
men når du kjører campingbil så må alle forbi selv om du ligger i 100 i 50 sonen,litt rart det der.
de fleste nyere camping biler fra ca år 2000 har motor nok til og holde normal hastighet over alt,så tror at det er en myte fra gammelt av av de går så dårlig.
tror mest at det er de gamle som er redd(pensjonister) for å kjøre og har altfor god tid som lager kø.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.718
Sted
Holmestrand
Ser problemet, men er nok mer redd for mange av dere som ikke er noe opp i årene, vet hvor gassen er, kan kjøre bredt, ikke synes veien blir smalere i høyere hastighet, skrur av antiskrens etc, etc.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.476
Torget vurderinger
0
..........................., skrur av antiskrens etc, etc.

Det der er noe jeg har spekulert på lenge, hvofor i all verden skrur man av hjelpesystemer som utvilsom er mye dyktigere enn deg selv til å "hente igjen" bilen om du har "driti på draget" ??

Og det er også et uomtvistelig faktum at det går fortere om man kjører en "korrekt" linje uten skrens! Ikke fullt så morsomt, men det går fortere!! Og det å leke seg, kjøre morsomt, er faktisk noe man ikke bør gjøre på offentlig vei!! Det er ikke artig lenger når du kommer i firehjulsskrens gjennom svingen og bestemor med barnebarn kommer i mot i en Polo. Da blir du drapsmann, og det kan da ikke være noe morsomt i det hele tatt!? Og hvis du møter noen som er større enn deg selv så dør du og blir husket som "han iddioten som...", er det noe morro da??

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Da jeg var liten dro de oss ut på bilferie med telt i fellesferien.

Nå har de blitt pensjonister og kjører land og strand med campingbil.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
14.928
Sted
Bergstaden
..........................., skrur av antiskrens etc, etc.

Det der er noe jeg har spekulert på lenge, hvofor i all verden skrur man av hjelpesystemer som utvilsom er mye dyktigere enn deg selv til å "hente igjen" bilen om du har "driti på draget" ??

Og det er også et uomtvistelig faktum at det går fortere om man kjører en "korrekt" linje uten skrens! Ikke fullt så morsomt, men det går fortere!! Og det å leke seg, kjøre morsomt, er faktisk noe man ikke bør gjøre på offentlig vei!! Det er ikke artig lenger når du kommer i firehjulsskrens gjennom svingen og bestemor med barnebarn kommer i mot i en Polo. Da blir du drapsmann, og det kan da ikke være noe morsomt i det hele tatt!? Og hvis du møter noen som er større enn deg selv så dør du og blir husket som "han iddioten som...", er det noe morro da??
Når jeg hadde sportsbil med midtmontert motor og bakhjulsdrift var det forbausende hvor lett det var å hente inn bilen, og å legge den ut i kontrollert sladd på snøføre, og på asfalt også for den saks skyld. Men det er selvsagt ikke noe man gjør på landeveien i 60-sona, jeg turte iallfall aldri det, selv om det kunne være veldig moro i tomme rundkjøringer og steder hvor det var god plass, og man kjørte sakte.
Det er jo også litt sånn at hvis man har ESP, antiskrens, og alt det der så stoler man for mye på disse systemene i forhold til hvis man kjører bilen selv uten elektronisk hjelp. Kjører man uten disse krykkeløsningene tror jeg også at man kjører penere, for da får man vel mer følelse for hvor mye man har å gå på.

Ellers er det uten tvil raskest å kjøre den korteste linja mellom to punkter, uten hjulspinn eller skrens av noe slag. Men man må jo vite å stille opp bilen før svingen. :)
Forøvrig enig i at folk som stuntkjører på offentlig vei er idioter.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det største problemet med hjelpesystemer som abs, esp og annet, er tullingene som bruker den ekstra marginen disse systemene gir til å øke farten ytterligere. Når så fysikkens lover inntar en, så går det ordentlig åt skogen...

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.476
Torget vurderinger
0
Misforstå meg rett her. Jeg prøver å la være å kaste stein i glasshus. Jeg husker meget godt hvordan jeg kjørte da jeg var ung!! Vet at det gyselig morsomt å legge ut bilen i bredsladd gjennom svingene, men nå er jeg "litt" eldre og formodentlig mye visere!? Husker fortsatt en tur om vinteren i Finland der jeg lå med 6 hjulssladd i flere svinger. Bil med tilhenger! Vogntoget var snorrett og gikk sideveis gjennom svingene, gøy som pokker, men lurt?? Så selv om jeg faktisk "kan" kjøre med sladd så må jeg nok innrømme at "krykkesystemene" fungerer over all forventning. Jeg heter ikke Martin Sckanke eller Solberg, hvilket ville ha vært fordelaktig om jeg skulle prestere bedre enn automatikken.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.476
Torget vurderinger
0
En grunn til at det "går åt skogen" i dag er at både bilene og veiene er så mye bedre. Når det først slipper er det mye vanskeligere å hente seg inn igjen. I min ungdom da det fortsatt var mange grusveier var det noe annet. En Amazon slapp mye tidligere ( i lavere hastighet ) enn det dagens biler gjør. Man kunne sladde seg gjennom veien i 50-60 kmt og det føltes fort. Ikke ofte man var over 100-110 kmt, bortsett fra når man var i Sverige da med fartsgrense 110 kmt. Da kunne det går fort, men en Amazom ble ubehagelig ustabil når man passerte 140 kmt, selv på god vei. Da jeg fikk SAAB ble det straks noe annet.:D

Og siden har jo utviklingen gått sin gang.............! Men dagens unge...........nei!!! :mad: ;););)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.218
.... men en Amazom ble ubehagelig ustabil når man passerte 140 kmt, selv på god vei.
.....! Men dagens unge...........nei!!! :mad: ;););)
Tull og tøys, Amazon er fjellstø i hastigheter opp mot 170. Det vet jeg. :rolleyes:

Angående hjelpesystemer, du vet jo det at bilfører bedre enn gjennomsnittet, d.v.s. ca. 95% av de som ferdes på veien, er så dyktige at hjelpesystemer bare gjør ugang.

play-boy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.04.2014
Antall liker
44
Sted
telemark
å man kan fint kjøre fortere uten antiskrens og alt det frakoblet, på de fleste nye vanlige biler. selv med lite erfaring.

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Antall liker
1.883
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
ingen som kjører bobil her? bilder?
og forresten,en ting du ikke vil og det er og kjøre sidelengs med bobil,tenke deg 2000kg på bakaksel .

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.476
Torget vurderinger
0
Tull og tøys, Amazon er fjellstø i hastigheter opp mot 170. Det vet jeg. :rolleyes:

Eller som guttungen sier: " Det har jeg sett på youtube!";D

Min far hadde ikke tilgang på bil da han var ung (under krigen ) så han trodde jo på meg når jeg forsikret at jeg kjørte veldig forsiktig. Jeg VET hvordan ungdommen kjører!:p Det er kanskje straffen for mine ungdommelige synder?8)

Men tilbake til campingbil, bygget på MB Sprinter med største motoren klarer den vel 160kmt selv om de siste 40 tar "noe" tid. Rimelig stødig på veien er den også, men den har et ganske stort vindfang som kan merkes når det blåser eller man møter trailere. Skal jeg har campingbil må den være bygget på et US chassi med en svær diesel V8. Da får den en smule mer aks. enn det de fleste europeiske bilene klarer.

Topp Bunn