640P er ypperlig den; selv har jeg egentlig ikke helt skjønt hvorfor mange betaler 3-4-5-6k for riaa'er fra andre merker når de samme menneskene har helt åpenbare kompromisser i platespilleren, hvor de heller burde ha lagt tyngden av investeringen.
Imo så skal man bortimot opp til nivået rundt 10-12k (ie Linn Linto, Audiolab 8000PPA, Cyrus X-Phono/PSX-R, Naim Stageline/FC osv for å nevne noen av mine favoritter) for å få noe som er betydelig bedre. Misforstå ikke; mellomsteg vil kunne være "bedre" som sådan, men hvor mye bedre egentlig....? Nok til å være villig til å kompromittere på drivverk/arm? No sir! En 640P klarer seg fint med de fleste entrylevel-og-litt-til platespillere... attpåtil tar den MC på en glimrende måte.
Et utmerket eksempel er en person i en annen tråd ("Min første vinylsnurrer..."), som skal bruke 10-12k på platespiller inkl riaa. I en slik setting er 640P helt uovertruffen imo; for lusne 1k så gir den rom til vedkommende å kjøpe et supert drivverk og arm flunkende nytt, og en velspillende MM pu ala Goldring, Rega etc. Ved senere oppgradering av de slitbare pu'ene, så gir 640P også mulighet til å bytte over til en fin MC (husk, han har jo allerede et godt nok drivverk og arm til det), og 640P vil kunne gi ham plenty MC musikkglede i lang tid. Mer enn lenge nok til å kjøpe LP'er i metervis iallefall... noe som betyr mye mer enn hva riaa'en heter imo.
Denne karen kunne ha blåst 3-4k på en eller annen fancy-riaa med rør eller whatever produsenten bruker som salgsargument; og lett blåst av 2-3k og mer til en pu som har alle de rette fargene; men det levner ham med kanskje omlag 3-4k til drivverk OG arm... hva får man for det da? Og hvordan ser fremtidige oppgraderingsveier ut da? En tullete disponering av budsjett imo; og jeg ville aldri ansatt en slik kar til å styre mitt bedriftsbudsjett
640P har, slik jeg ser det, neppe noen reell konkurranse i prisklassen og i klassene like over (dessverre), og gir kjøpere rom og mulighet til å legge inn investeringene der de virkelig gjør nytte for seg, nemlig på drivverk og arm... og den gir rom for fremtidige oppgraderinger.
Som sagt, en super riaa.
Mvh Vidar P