Cambridge 640P

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hei Svein

Har hatt denne tidligere, og den kan anses som meget god til prisen. Den er kjapp og rytmisk, og har nok en signatur som heller i din retning, hvis man kan si det slik. Koster jo 1000,- kr ny, så her kan man ikke gå på en smell. Solgte min for halv pris etter 6 mnd.

Har ikke testet veldig mye annet i samme prisklasse, men i akkurat ditt oppsett og noenlunde innenfor din lydsmak, tror jeg den kan gjøre en veldig god jobb.

Vidar har vel også litt erfaring med denne, og kan muligens si noe mer kvalifisert om hva slags alternativer du har innenfor samme prisklasse, selv tror jeg som sagt det ikke er så mange.

K

Kaarelars

Gjest
Hei,

takker for opplysningene. Bestilte en i sort (selvsagt;)

Mvh Svein

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Selvsagt ;)

Gi den et par ukers spilling, så er de verste broddene vekk.

Svein skrev:
Hei,

takker for opplysningene. Bestilte en i sort (selvsagt;)

Mvh Svein

K

Kaarelars

Gjest
Har brukt denne noen dager og 640P spiller vesentlig bedre enn mm-kortene som sitter i 32-5 forsynt med strøm fra Hicap. Aner ikke hvor god den er i forhold til andre phonotrinn, men dette er akkurat hva jeg behøver. Fikk forresten nok en lydgevinst ved å plukke ut disse kortene fra forforsterkeren. Moro å jakte på vinyl igjen også, dagen fangst er 7 lp-plater. Bl.a to Dire Straits og nok en versjon av Dvoraks New World. En ting er sikkert, det blir en ny vinylspiler i løpet av høsten.

Enda en tråd på PFM om 640P: http://www.pinkfishmedia.net/forum/showthread.php?t=37573

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Moro å høre Svein. Ting tyder på at denne riiaen fortjener det utslitte "helt rå i sin prisklasse" stempelet. :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
640P er ypperlig den; selv har jeg egentlig ikke helt skjønt hvorfor mange betaler 3-4-5-6k for riaa'er fra andre merker når de samme menneskene har helt åpenbare kompromisser i platespilleren, hvor de heller burde ha lagt tyngden av investeringen.
Imo så skal man bortimot opp til nivået rundt 10-12k (ie Linn Linto, Audiolab 8000PPA, Cyrus X-Phono/PSX-R, Naim Stageline/FC osv for å nevne noen av mine favoritter) for å få noe som er betydelig bedre. Misforstå ikke; mellomsteg vil kunne være "bedre" som sådan, men hvor mye bedre egentlig....? Nok til å være villig til å kompromittere på drivverk/arm? No sir! En 640P klarer seg fint med de fleste entrylevel-og-litt-til platespillere... attpåtil tar den MC på en glimrende måte.

Et utmerket eksempel er en person i en annen tråd ("Min første vinylsnurrer..."), som skal bruke 10-12k på platespiller inkl riaa. I en slik setting er 640P helt uovertruffen imo; for lusne 1k så gir den rom til vedkommende å kjøpe et supert drivverk og arm flunkende nytt, og en velspillende MM pu ala Goldring, Rega etc. Ved senere oppgradering av de slitbare pu'ene, så gir 640P også mulighet til å bytte over til en fin MC (husk, han har jo allerede et godt nok drivverk og arm til det), og 640P vil kunne gi ham plenty MC musikkglede i lang tid. Mer enn lenge nok til å kjøpe LP'er i metervis iallefall... noe som betyr mye mer enn hva riaa'en heter imo.

Denne karen kunne ha blåst 3-4k på en eller annen fancy-riaa med rør eller whatever produsenten bruker som salgsargument; og lett blåst av 2-3k og mer til en pu som har alle de rette fargene; men det levner ham med kanskje omlag 3-4k til drivverk OG arm... hva får man for det da? Og hvordan ser fremtidige oppgraderingsveier ut da? En tullete disponering av budsjett imo; og jeg ville aldri ansatt en slik kar til å styre mitt bedriftsbudsjett :)

640P har, slik jeg ser det, neppe noen reell konkurranse i prisklassen og i klassene like over (dessverre), og gir kjøpere rom og mulighet til å legge inn investeringene der de virkelig gjør nytte for seg, nemlig på drivverk og arm... og den gir rom for fremtidige oppgraderinger.
Som sagt, en super riaa.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.356
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
640P er ypperlig den; selv har jeg egentlig ikke helt skjønt hvorfor mange betaler 3-4-5-6k for riaa'er fra andre merker når de samme menneskene har helt åpenbare kompromisser i platespilleren, hvor de heller burde ha lagt tyngden av investeringen.
Imo så skal man bortimot opp til nivået rundt 10-12k (ie Linn Linto, Audiolab 8000PPA, Cyrus X-Phono/PSX-R, Naim Stageline/FC osv for å nevne noen av mine favoritter) for å få noe som er betydelig bedre. Misforstå ikke; mellomsteg vil kunne være "bedre" som sådan, men hvor mye bedre egentlig....? Nok til å være villig til å kompromittere på drivverk/arm? No sir! En 640P klarer seg fint med de fleste entrylevel-og-litt-til platespillere... attpåtil tar den MC på en glimrende måte.

Et utmerket eksempel er en person i en annen tråd ("Min første vinylsnurrer..."), som skal bruke 10-12k på platespiller inkl riaa. I en slik setting er 640P helt uovertruffen imo; for lusne 1k så gir den rom til vedkommende å kjøpe et supert drivverk og arm flunkende nytt, og en velspillende MM pu ala Goldring, Rega etc. Ved senere oppgradering av de slitbare pu'ene, så gir 640P også mulighet til å bytte over til en fin MC (husk, han har jo allerede et godt nok drivverk og arm til det), og 640P vil kunne gi ham plenty MC musikkglede i lang tid. Mer enn lenge nok til å kjøpe LP'er i metervis iallefall... noe som betyr mye mer enn hva riaa'en heter imo.

Denne karen kunne ha blåst 3-4k på en eller annen fancy-riaa med rør eller whatever produsenten bruker som salgsargument; og lett blåst av 2-3k og mer til en pu som har alle de rette fargene; men det levner ham med kanskje omlag 3-4k til drivverk OG arm... hva får man for det da? Og hvordan ser fremtidige oppgraderingsveier ut da? En tullete disponering av budsjett imo; og jeg ville aldri ansatt en slik kar til å styre mitt bedriftsbudsjett :)

640P har, slik jeg ser det, neppe noen reell konkurranse i prisklassen og i klassene like over (dessverre), og gir kjøpere rom og mulighet til å legge inn investeringene der de virkelig gjør nytte for seg, nemlig på drivverk og arm... og den gir rom for fremtidige oppgraderinger.
Som sagt, en super riaa.

Mvh Vidar P
Tiltredes. Jeg har nettopp kjøpt denne som «stand-in» for LC-Audio RIAAen + MC stepup (lampene har omsider tatt kvelden etter noen år). 640Pen er pt. litt råere og litt mer flisete i HF-/diskantområdet (symbaler og enkelte s-lyder i næropptak skjærer litt mer ut enn tillvant), mulig ørene og RIAAen skal ha noe mer tilvenning så dette evt. gir seg etterhvert; det kan også være at LC-Audio komboen er litt rund i det samme området, jeg har samtidig byttet til en REGA arm på Thorensen så det kan også hende den har litt av «skylda» i form av at gamle feil kommer litt bedre fram. Ut over dette små plukket så står 640Pen seg veldig godt i sammenlikningen (dvs basert på sviktende hukommelse i mangel av direkte sammenlikning). Kort og godt en suverent god RIAA til prisen.

mvh
KJ

Topp Bunn