Diverse Byttelåning

Lieberung

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Antall liker
50
Torget vurderinger
2
Jeg har en delvis praktisk og for meg vellydende hifi kombinasjon, men "box swapping" -galskapen har begynt å våkne til live. Jeg har blitt fortalt at jeg bare må ha en viss type forsterker til mine høytalere og jeg er litt nyskjerrig på hva "all the fuzz is about".
Jeg har:
- lyst til å teste ut andre typer utstyr over tid (dvs litt lenger periode enn man får med hjemmedemo fra butikk)
- en forsterker og annet utstyr jeg ikke vil kvitte meg med (på nåværende tidspunkt, dvs før jeg virkelig vet at det finnes noe bedre for meg til en overkommerlig pris)
- ikke plass eller råd til å oppbevare dobbelt opp av dyrt utstyr

Hva da med byttelåning av brukt utstyr? Feks jeg låner bort min forsterker mot din i samme prisklasse over noen uker. Er dette et konsept som er utbredt i dag? Noen her på HFS som holder på med slikt?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Selvsagt, gjør mye det. Men det avhenger litt av boplass, ellers er jeg svært keen på og byttelåne med hvemsomhelst med hvasomhelst

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg er i samme possisjon som deg Liberung, har lysst å prøve ting og tang. Og jeg har heller ikke penger til å ha to av hver inne. Så jeg er også meget intr i å byttelåne med andre.

Det må da vere en super måte å få testet ulike kombinasjoner hjemme hos seg selv, som du sier, over litt lengre tid enn man får låne ting fra butikker.

Man må bare sørge for å ha en slags kontrakt mellom partene i tilfelle noe skulle skje. Som at en ting kan bli ødelagt eller et rør ikke virker lenger, lynnedslag osv.

Men ideen er nok meget god den.

Mvh Peter

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Kanskje noen har lyst til å lage en standardkontrakt som kan gjøres tilgjengelig i en låst tråd på sentralen?

Alle aom er interessert i å byttelåne, bør komme med hva de vil teste, hva de vil låne ut, og hvordan frakten skal finne sted, samt hvor de bor. :)

Jeg holder til i Tønsberg. Kunne godt tenke meg å byttelåne hodetelefoner, headamps/dac, av den litt fornemme klassen.

Frakt - I nærhet, slik at vi kan bruke bil.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hva vil du teste da retep?
Mogreina er ikke langt unna ;-)

Håvard

Lieberung

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Antall liker
50
Torget vurderinger
2
Det er en risiko med å låne ut kostbare eiendeler til noen man ikke kjenner. Hvordan skal man f.eks håndtere det om noe går i stykker uten i perioden men slik er det jo også når man kjøper brukt uten garanti. Finnes kanskje noen form for kontrakt eller intensjonsavtale som kan skrives om.

I dag sitter jeg med en Chapter precis koplet til et par Tannoy Definition DC10t, noe jeg synes funker bra. Forsterkeren spiller oppløst og dynamisk, har masse kraft og blir ikke varm. Har ikke voldsomt med sammenlikningsgrunnlag og har lenge tenkt på om jeg skulle prøve en klasse A (omtrent i samme prisklasse), men er litt skreptisk til varmeutviklingen, om den er praktisk i bruk og størrelse og plass.

+

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg er i den situasjonen at jeg snart ( påske ) får mitt eget lytterom, Inn der skal det en del godsaker og jeg vil egentlig teste ut høyttalere og forsterker kombinasjoner når det står ferdig. Jeg vil møte det nye rommet med blanke ark og finne noe som spiller godt.

Jeg er for eks vedig intr i å få testa større Klipsch fra Hertrige serien, Men også Marten og Usher, men dette er fysisk store ting som kanskje blir vanskelig å få lånt.

Men ikke umulig heller.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Jeg er i samme possisjon som deg Liberung, har lysst å prøve ting og tang. Og jeg har heller ikke penger til å ha to av hver inne. Så jeg er også meget intr i å byttelåne med andre.

Det må da vere en super måte å få testet ulike kombinasjoner hjemme hos seg selv, som du sier, over litt lengre tid enn man får låne ting fra butikker.

Man må bare sørge for å ha en slags kontrakt mellom partene i tilfelle noe skulle skje. Som at en ting kan bli ødelagt eller et rør ikke virker lenger, lynnedslag osv.

Men ideen er nok meget god den.

Mvh Peter
Skjønner at juridisk avdeling ikke blir arbeidsledig med det første.

Oftest går det nok bra for folk flest, men hvis jeg låner bort utstyr - uansett hva - skjer det alltid et eller annet. Og det er jeg som blir sittende med regninga, fordi det er jeg som eier tingene. Erstatning fra låntageren kan man trygt se bort fra.

Fredric_86

Fersking
Ble medlem
07.08.2013
Antall liker
1
Jeg er interessert i å låne et heftig rør-anlegg med kostbare hifi høytalere. Stereoanlegget kan være i klassen mellom 70 og 100 tusen kroner i nypris. Jeg er villig til å byttelåne dette mot noe av antikvitetene mine..

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Har byttelånt litt og testet forskjellige ting med folk i lydlauget. Greit å få hørt på forskjellige komboer hos andre, de dette gjør det enklere å vurdere lydopplevelser og forutse hvordan komponenter vil fungere i eget oppsett. Har også lånt en del fra forhandlere (tingene har en stygg tendens til å bli værende, noe som går utover lommeboka). Tviler på at jeg hadde lånt bort noe til en helt fremmed person. Ikke veldig morro å sende/frakte tung Hi-Fi og kjedelig hvis noen ødelegger noe. Er mange som ikke har råd til å erstatte det hvis de ødelegger det.

Topp Bunn