Bytte rca digital ut til bnc?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Har lest flere plasser at bnc er antatt bedre enn rca til overføring av digitale signaler, er det noe i veien for å bytte ut rca digital ut kontakten fra cd drevet med en bnc kontakt? koster jo ca. ingenting....
Slik at jeg kan bruke bnc->bnc istedet for rca->bnc/ eller rca->rca+overgang bnc.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har lest flere plasser at bnc er antatt bedre enn rca til overføring av digitale signaler, er det noe i veien for å bytte ut rca digital ut kontakten fra cd drevet med en bnc kontakt? koster jo ca. ingenting....
Slik at jeg kan bruke bnc->bnc istedet for rca->bnc/ eller rca->rca+overgang bnc.
Bare å bytte i vei det. Tar 10 min med innlagt kaffepause.
Gikk motsatt vei på min gamle AN dac. Satt 2xbnc der, byttet ut den ene med rca, fleksibelt vettu ;)

nb: overganger er nok kanskje ikke ideelt.

/jan

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Får bestille og varme opp loddebolten, er vel bare evt. å bytte tilbake :)
Vente til jeg får testet BJ rca->bnc først da... går unna i svingene...

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Noen som vet hvor man får kjøpt Bnc hun apparatkontakt 75 Ohm?
Trenger egentlig bare en eller to så porto blir så dyrt fra utland eller f.eks. ljudia... noen som evt. har å selge og som kan sende som brev?

JanR to the rescue :)

Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.446
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Noen som vet hvor man får kjøpt Bnc hun apparatkontakt 75 Ohm?
Trenger egentlig bare en eller to så porto blir så dyrt fra utland eller f.eks. ljudia... noen som evt. har å selge og som kan sende som brev?

JanR to the rescue :)
ELFA
75 ohm er litt ukurant, men riktig i denne sammenhengen.
Det er først og fremst senterpinnen som lager krøll hvis du blander typene. Den er en god del tynnere i 75 ohm. Det vil si at forskjellen mellom diameter på senterpinne og hylse er større i 75 ohm.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Bare for å forsikre meg, skjerm loddes til utstikkeren og selve ledern til pluggens sentrum/selve pinnen?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Fra printkort i cd drev går det to ledninger, tynne sådanne bort til rca/coax utgang en rød og en svart. Den svarte er koblet til tapp som går til kappe utenpå rca, metalldelen på utsiden, den røde går til en tapp som forsvinner inn i plastikken... Kan jeg bytte disse tynne svart og rød eller gi f... i å bytte ut disse? Er litt usikker på hva som skal loddes hvor, og må evt. den røde og den sorte ledningen erstattes med hver sin ledning, en ny coax kabel for hver? Og om jeg lar de tynne ledningene være i fred, skal da sort på utstikkende øre/tapp på bnc plugg og rød på senterpinne?
Klår i fingrene...

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Ok, kan hende jeg ikke burde ha fjernet ledningene fra printkort og erstattet dem :( Var smått og vanskelig å lodde, får ikke locking på dac nå...får prøve videre i morgen, analogutganger fungerer fortsatt da men...må muligens se etter nytt drivverk...ja ja, uansett en erfaring rikere, ikke prøv å lodde på bittesmå loddepunkt.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.810
Ok, kan hende jeg ikke burde ha fjernet ledningene fra printkort og erstattet dem :( Var smått og vanskelig å lodde, får ikke locking på dac nå...får prøve videre i morgen, analogutganger fungerer fortsatt da men...må muligens se etter nytt drivverk...ja ja, uansett en erfaring rikere, ikke prøv å lodde på bittesmå loddepunkt.
Hey læg et billede op af det drev . Et eller andet er gået galt. Det med lock burde ikke forekomme da det normalt ikke er kritisk med de 75 ohm.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Ble litt svidd på printkort, kanskje jeg har brent av noe? :( Er en thule spirit 150b, får kose meg med ol resten av kvelden, ta noen bilder i morgen.

Topp Bunn