Bytte rør!

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Jeg skal bytte rør på min CJ PV11.

Til linje delen skal det være 2 stk 12AU7..de rørene har jeg jeg to sett av : Electro-harmonix miniwatt og ett sett Mullard.

Til phono delen skal det være 2 stk 12AX7, ett stk 5751 og ett stk 1212AU7.

Jeg er helt uten erfaring med rør...hvor får jeg kjøpt rør, og er det en enkel sak og bytte rørene?

Er det kanskje noen i Bergen som selger rør.?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.932
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Brynjar Kvanlid i Motron kan gi deg masse råd på telefon. Rør er en smal sak og skifte, røsk de ut og putt i de nye. :) Mullard er snask :)

L

Ludo

Gjest
Ring Brynjar omgående :)

Mullard som Necroth anbefaler har mange gode rør, men de koster gjerne endel ekstra. Vil anbefale CV4004 som meget gode alternativ til 12AX7 og CV4003 som gode
alternativ til 12AU7. Om det skulle vise seg at disse ikke skulle matche er det ganske så lett å selge dem videre igjen :) Han har også noen RCA rør som låter meget godt. Disse finnes også til begge typer, men da med forskjellig merking.

Uansett så får du kanonbra service av Motron... Ikke no å lure på det nei!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.536
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Snakk med MOTRON ja. I tilfellet C-J er det ofte kritisk med valg av rør. Brynjar har god kontakt med C-J og kan gi deg riktige råd. I noen tilfeller er det ikke noe valg. Kun en type som kan benyttes for et godt resultat.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.372
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Får henge meg på jeg også da.
Trenger nye rør til min CJ, fått tips om at RCA funker bra.
Hva er mailadressen og tlf til Mortron.

Håvard

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.536
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
I noen tilfeller er det kun en spesiell RCA type som kan brukes. Går under navnet "clear top".
MOTRON: 32752150.
Brynjar er pt i Troms. Svarer på telefon.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.372
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Clear top ??
Kan du forklare for oss uinvidde ;)
Kan Clear top sees?

Fant noen RCA rør på ebay nå og la inn et bud på 5687 rør.

Håvard

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Haavard skrev:
Clear top ??
Kan du forklare for oss uinvidde ;)
Kan Clear top sees?

Fant noen RCA rør på ebay nå og la inn et bud på 5687 rør.

Håvard

;D

/jan

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg hiver meg på her med et ekstraspørsmål:

Jeg ser at det er et par RCA 5687-rør på eBay som selges fra Spania, og det ligger noen bilder der av rørene som holdes i en hånd. Jeg er blitt fortalt at man ikke bør ta i rør med bare nevene, fordi fettstoffer og den slags fra nevene da fester seg på røret og dette kan føre til at røret blir ødelagt når det blir varmt. Da jeg fikk rørutstyr i hus dro jeg derfor til apoteket og investerte i et par hvite bomullshansker til dette bruket. Er dette bare hysteri, eller bør man absolutt unngå å ta i rørene? Tror hanskene kostet 29 kr, så det var uansett ikke noen stor affære.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
For å si det kort og instendig, Ta aldri direkte på rørene. Kjøp hansker! Spanjolen er en amatør. Punktum.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
På småsignal rør som utvikler lite varme er det ikke så kritisk med fingermerker som på effektrør. Nå unngår jeg også å ta mye på rørkolben uansett, og hansker har jeg opptil flere par av. Ellers vil jeg ut i fra egne erfaringer advare mot å kjøpe rør på ebay. Spesielt er det vanskelig å se på rør hvor mange timer de er brukt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.536
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Andreas skrev:
Ellers vil jeg ut i fra egne erfaringer advare mot å kjøpe rør på ebay.
Kjøp i hvert fall ikke for store beløp. Fort gjort at opplæringen blir dyr.
Selv her hjemme er det risiko ved å kjøpe brukt dersom du ikke kan teste rørene først.
Jeg har noen eksempler :(
Til og med rør som er hvite på innsiden. Sikkert tegn på at det er luft i røret.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som et apropos til dette med å bytte rør;

En kamerat av meg har anskaffet et kresent og vellydende anlegg for ikke så lenge siden.Det kjøpes kabler, det tweakes, det eksperimenteres med plassering. Plutselig begynner et rør å fuske. Vi snakker NOS 5U4g. I sin påtagelige frustrasjon over å gå en helg i møte uten lyd, ringer han rundt i hovedstaden for å sjekke tilgang. Omkvedet er det samme. Ring Motron. Joda, han, altså Kvanlid, er en hyggelig fyr, og han har mer rør på lager enn de fleste. Det er bare det at det fort tar litt tid å få noe derfra. Burde ikke en og annen forretning som selger rørforsterkere i hovedstaden ha rør inne? Motron er sikkert glad for å være hele bransjens redningsmann hva rør angår, men likevel....

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.536
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Noen kan kanskje ha noe. Problemet ligger nok i at de fleste ikke har peiling og overlater slikt til den / de som har. Det er tross alt et lite miljø.
I et knipetak kunne nok kompisen din fått forsterkern i sving ved å benytte noe annet enn 5U4.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
impulse skrev:

En kamerat av meg har anskaffet et kresent og vellydende anlegg for ikke så lenge siden.Det kjøpes kabler, det tweakes, det eksperimenteres med plassering. Plutselig begynner et rør å fuske. Vi snakker NOS 5U4g. I sin påtagelige frustrasjon over å gå en helg i møte uten lyd, ringer han rundt i hovedstaden for å sjekke tilgang. Omkvedet er det samme. Ring Motron. Joda, han, altså Kvanlid, er en hyggelig fyr, og han har mer rør på lager enn de fleste. Det er bare det at det fort tar litt tid å få noe derfra. Burde ikke en og annen forretning som selger rørforsterkere i hovedstaden ha rør inne? Motron er sikkert glad for å være hele bransjens redningsmann hva rør angår, men likevel....
Så sant som det er sagt.

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
impulse skrev:

Det er da ikke bare i hovedstaden dette er et problem?

På den annen side: Det skader vel heller ikke å ha et par ekstra rør liggende når tilgangen er såpass vanskelig. Personlig har jeg "backup" over hele linjen. En viktig del av tweakingen med rørutstyr er vel også å prøve ut forskjellige rør.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.536
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
BT skrev:
impulse skrev:

Så sant som det er sagt.
Mulig det kan høres ut som sant for en som ikke driver butikk.
Et godt råd er å ha noen rør i reserve. Eventuelt en "plan B" dersom musikken uteblir noen dager.

Rune3440

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Antall liker
0
Ellers er jo dollar-kursen gunstig om dagen...

Har kjøpt fra denne noen ganger:
http://www.boiaudioworks.com/index.php?language=en (og apropos 5U4G -> står under "Rectifier Tubes" )
pass på å bestill ekspress varianten. Brukte vel kortere tid fra USA enn fra en butikk i Oslo en gang...

Motron osv er sikkert greie de også, men jeg liker å kunne titte på utvalget på en ryddig nettbutikk.

Topp Bunn