Bytte diskant Jamo Concert 8.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Er i tankene å bytte diskant i mine jamo concert 8. Det jeg er ute etter er en mer oppløst men roligere (kansje mørkere?) diskant. Kan bli lyst på enkelte innspillinger. Tanken i utgangspunktet var dynaBel superexact, men jeg har blitt frarådet å kjøpe dem pga effekt.

Men jeg trenger tips på diskanter, budsjettet er 2000 kr for ett par. Har sett på peerless v-line til 620 kr, men vet ikke helt hva som er å satse på..?
Kom med forslag.
Jeg er ikke helt sikker på spesifikasjoner på concert 8 diskanten (er litt dårlig på å finne nyttig info).

På forhånd takk

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
er forresten en diameter på ca 11 cm.

PK

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Noen tanker fra meg.
Kan du åpne boksen og lese på diskantelementet? Se om den har noen benevnelse.
Og samtidig sjekke delefilteret.
Mulig det er bedre å endre litt på delefilteret med bedre komponenter i serie med diskanten?
Tror nemlig elementene i concert 8 er av rimelig bra kvalitet
Kanskje også bytte til en bittelitt høyere verdi på dempemotstanden til diskanten.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Skar sjå om je får gjort det i dag.

Takk for svar.

PK

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Er i tankene å bytte diskant i mine jamo concert 8. Det jeg er ute etter er en mer oppløst men roligere (kansje mørkere?) diskant. Kan bli lyst på enkelte innspillinger. Tanken i utgangspunktet var dynaBel superexact, men jeg har blitt frarådet å kjøpe dem pga effekt.

Men jeg trenger tips på diskanter, budsjettet er 2000 kr for ett par. Har sett på peerless v-line til 620 kr, men vet ikke helt hva som er å satse på..?
Kom med forslag.
Jeg er ikke helt sikker på spesifikasjoner på concert 8 diskanten (er litt dårlig på å finne nyttig info).

På forhånd takk

PK
I utgangspunktet vil jeg ikke anbefale å «bytte diskant» med mindre du er forberedt på å designe og byggge et helt nytt delefilter til høtalernen dine (en ofte tidkrevende og omstendelig jobb selv for enkle toveishøyttalere). Så vidt jeg husker så benytter Jamo Concert 8 et diskantelement fra SEAS sin Excel serie. For å få et tilfredsstillende resultat rent estetisk er det avgjørende at du finner et diskantelement med samme chassis mål (særlig diameter og tykkelse), alt annet blir blir ulidelig stygt. Jeg kjenner ikke til andre produsenter som har std. disanter med samme chassismål som SEAS bruker i Excel serien.

Før jeg evt. skulle vurdere å bytte diskant så ville jeg muligens ha vurdert å justere delefilteret litt, dvs. i praksis å bygge et nytt delefilter, med utgangspunkt i komponentverdiene i det gamle. Som nevnt kan dette i seg selv være en langvarig og omstendlig prosess, og som alltid er det en fordel å vite hva det er man bedriver. En håndfull efektmotsander i lave verdier og små polyproppkondensatorer kan være en start mht å dempe diskantnivået noe. I forhold til Jamo Concert 8 så kan det hende at det du opplevere som lys (skingrende/skrikende?) diskant, egentlig er oppbrytningen i bass-/mellomtone-elementet til høtalerne, som kansje er for lite dempet (?); dette er i tilfellet også et delefilter problem. Du kan evt. sammenlikne delefilteret i Dynabel Exact og dine egene høyttalere (disse høyttalerene er forholdsvis like, dvs egentlig den forrige Exacten vs. Jamo Concert 8, og jeg tror Eltek vil være behjelpelig med dette). Så lenge du tar vare på det gamle delefilteret så vil skifte av delefilter uten problemer være reverserbart, noe som vil kunne være en stor fordel ved videresalg av høyttaleren.

mvh
KJ

T

theStig

Gjest
Så vidt jeg kunne se oppgir Jamo en følsomhet på 90 dB på denne høyttaleren. Ikke rart det låter lyst!! I worstcase får 8 dB mindre midbass enn mellomtone/diskant, så mye av forklaringen kan ligge her.

Jeg vil heller anbefale et enkelt baffle-step filter, evt. skru opp basskontrollen 8-10 dB hvis du har en slik.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Meinar å hugse at forskjellen mellom Exact (Den opprinnelege som eg har) og Jamo var at diskanten i Jamo har sink-baffel og at bass/mellomtone var fabrikkspesifisert til 4 Ohm mot standard 8 nominelt. Dette skulle gjere Jamo meir følsam. Men 90dB høyrest optimistisk ut mot Exact sine reelle 83/84dB. Hos Eltek seier dei at Exact har eit problem med at diskanten blir litt hardt pressa ned mot delefrekvensen. Det kan vere at dette er eit problem med Jamo også. Når det er sagt så opplever eg ikkje dette problemet, i alle fall på moderate lydtrykk. Kanskje har det med kabinettutforming. Eg er glad i mine Exact, men har tankar om å bygge bassmodul og dele aktivt for å avlaste bass/mellomtone og få meir og djupare bass.

Sigurd

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Takker for bra svar.
Ser ut som det kansje blir ny forsterker i hus, og det kan jo hende det blir skikkelig bra da. Det er små justeringer det er snakk om her, visste ikke at det var så mye endringer ved å skifte diskant. Får se hva som skjer, og poster en post her når jeg har bestemt meg for noe.

Takker!

PKS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Takker for bra svar.
Ser ut som det kansje blir ny forsterker i hus, og det kan jo hende det blir skikkelig bra da. Det er små justeringer det er snakk om her, visste ikke at det var så mye endringer ved å skifte diskant. Får se hva som skjer, og poster en post her når jeg har bestemt meg for noe.

Takker!

PKS
Det er ikke det at det er så mye jobb i å bytte diskantelement, dersom du finner et som passer vel og merke. Det som passer er det som sitter der fra før, og da er du like langt. Andre elementer en det som allerede sitter der blir mye «om og men og kanskje, men kanskje ikke». Det skader for såvidt ikke å prøve men du skal ha usannsynlig mye flaks for å komme noen vei på egen hånd, med mindre du vet noen lunde hva det er du bedriver. Du kan alltids høre med Eltek om oppgradering av delefilteret, og i samme slengen høre med dem om de kan gjøre noen justeringer mht. å temme diskanten litt. Det skader ikke å spørre.

mvh
KJ

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Hallo igjen.

Har vært i kontakt med eltek, og der sa dom at det er en seas excel diskant som sitter i Concert 8; Seas E0036 T25C003. Vis jeg ville gjøre en liten justering i diskanten uten noen problemer skulle jeg gå for denne Seas E0006 T25CF001. som er den samme, bare med oljefylt bakkammer, som gir en demping på 0,5 dB, og har ellers ganske like egenskaper, men de trodde det kansje passet meg litt bedre. Har forøvrig byttet effektforsterker, så diskanten er allerede merkbart bedre. Tror ikke jeg skal gjøre noe bytte, men har da funnet ut mer om høytalerene mine. og rom tuning er nok en enklere vei å gå ;D
Men vis jeg går for et bytte noen som ønsker å kjøpe et par Seas E0036 T25C003 i grå utførelse, så si ifra! Selges samlet for 700 kr inkl frakt. Får jeg dette budet bytter jeg diskanter for moroskyld.

mvh

PK

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Diskantene er solgt alt ;)
Her er det ingen som ligger på latsida;D

PK

Topp Bunn