Bytte DC kabel mellom Power supply og hovedkomponent

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Bytte DC kabel mellom Power supply og hovedkomponent, har det noe for seg.
    Byttet ut den svarte lakris snora med teflon isolert ledere og med skjerm, alt pakket inn i teflon isolasjon.
    Jeg kommer ikke til å bruke lakris snora mer i allefall;)

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    609
    Ser lakrisen er utstyrt med ferit.Det kan du jo utstyre ny kabelen med også☺

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.450
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med risiko for å bli beskyldt for å "ødelegge" nok en kabeltråd: Det har veldig lite for seg.

Legg merke til den runde ferrittklumpen på "lakriskabelen". Den er der for å filtrere bort høyfrekvent støy fra strømforsyningen. Den vil virke sammen med en kondensator på strøminntaket i apparatet for å danne et LC lavpassfilter for radiofrekvent støy på strømkabelen. Jeg kan ikke se at du har noe tilsvarende filter på hjemmebygget.

Dessuten tipper jeg at "lakriskabelen" har en coax-oppbygning med minusleder/jord som skjerm. Det er ikke opplagt at et tvinnet par gir like god skjerming mot inn- eller utstrålt støy. Det betyr at du har bygget en kabel av "bedre materialer", men som ikke har samme funksjon som originalen.

Hva slags strømforsyning er denne til? Er det en switch-mode (SMPS)? I så fall ville jeg ikke brukt en kabel uten ferritt på den. Det kommer ikke noe godt utav å slippe høyfrekvent switchestøy rett inn på neste trinn.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.351
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    30
    Det finnes eksemel der tilført støy har gitt bedre "opplevd" lyd.
    Sier ikke at dette er tilfellet her. Bare en tanke siden DC spenningen umulig kan ha blitt "bedre".

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Med risiko for å bli beskyldt for å "ødelegge" nok en kabeltråd: Det har veldig lite for seg.

Legg merke til den runde ferrittklumpen på "lakriskabelen". Den er der for å filtrere bort høyfrekvent støy fra strømforsyningen. Den vil virke sammen med en kondensator på strøminntaket i apparatet for å danne et LC lavpassfilter for radiofrekvent støy på strømkabelen. Jeg kan ikke se at du har noe tilsvarende filter på hjemmebygget.

Dessuten tipper jeg at "lakriskabelen" har en coax-oppbygning med minusleder/jord som skjerm. Det er ikke opplagt at et tvinnet par gir like god skjerming mot inn- eller utstrålt støy. Det betyr at du har bygget en kabel av "bedre materialer", men som ikke har samme funksjon som originalen.

Hva slags strømforsyning er denne til? Er det en switch-mode (SMPS)? I så fall ville jeg ikke brukt en kabel uten ferritt på den. Det kommer ikke noe godt utav å slippe høyfrekvent switchestøy rett inn på neste trinn.
    Lakris kabelen er ikke coax og uten skjerm, den har to ledre. Den nye har to ledre og skjerm.
    Jeg har også ferritt på den. Bruker liner powersupply. Switch powersupply som fulgte med, er ikke brukende om en fyller hele lakriskabelen med ferritter;)

image.jpg
    image.jpg

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.361
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men alltid kjekt å se diy prosjekter på forumet.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Byttet ut den svarte lakris snora med teflon isolert ledere og med skjerm, alt pakket inn i teflon isolasjon.

Vis vedlegget 385574 Vis vedlegget 385575 Vis vedlegget 385576 Vis vedlegget 385577 Vis vedlegget 385578 Vis vedlegget 385579 Vis vedlegget 385580
    Selvbygg er alltid moro syns jeg :) Rent bortsett fra at den selvbygde kabelen ser 100 ganger penere ut enn den andre, så har det nada å si hvilken farge eller form det er på en DC-kabel.
    Jeg hadde for øvrig aldri trodd at jeg skulle syns at en DC-kabel er pen å se på :)

Vidar

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan lyder det? Litt skeptisk til å "kødde" til slike kabler da produsenten gjerne har lagt inn litt innsats for å få det lyde slik de ønsker.

Rectify Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.06.2016
    Antall liker
    5
    Hvordan lyder det? Litt skeptisk til å "kødde" til slike kabler da produsenten gjerne har lagt inn litt innsats for å få det lyde slik de ønsker.
    Min opplevelse er at lineære strømforsyninger, som jeg renger med denne skal brukes med, ikke er særlig kresene på kabler og eventuelle forskjeller vil i bestefall være mikroskopiske.

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om produsenten eller han som har laget Power supplyet har tengt så mye på det, Dette er den billigste og simplest plastikk kabel som er å få tak. vanlig hyllevare spør du meg. ikke noe fiksfaks med denne fra produsenten nei. det eneste som koster noe er vel ferritten som er smeltet på kabelen.;)

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Min opplevelse er at lineære strømforsyninger, som jeg renger med denne skal brukes med, ikke er særlig kresene på kabler og eventuelle forskjeller vil i bestefall være mikroskopiske.
    Prøv og ha en uskjærmet kabel like ved en plasmaskjærm da vil jeg ikke kalle det mikroskopisk. ;)

Geiren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1

Vis vedlegget 385574 Vis vedlegget 385575 Vis vedlegget 385576 Vis vedlegget 385577 Vis vedlegget 385578 Vis vedlegget 385579 Vis vedlegget 385580
    Selvbygg er alltid moro syns jeg :) Rent bortsett fra at den selvbygde kabelen ser 100 ganger penere ut enn den andre, så har det nada å si hvilken farge eller form det er på en DC-kabel.
    Jeg hadde for øvrig aldri trodd at jeg skulle syns at en DC-kabel er pen å se på :)

Vidar
    Takker for fin og konstruktiv tilbakemeldig;D
    En trenger vel ikke være rakketforsker for å skjønne at fargen har NADA innvirkning på kabelen.
    Form / tvinning av ledere vet også du like godt som meg, at det har en betydning for kabelens innvirkning samt skjærming.
    Isolasjon også har en betydning. eller var det Dielektrikum, Dilektra, Direktorium, Electrium, eller Rektum
    det heter;).
    Var det skrivekløen som overtok framfor din lærdom og kunnskap
    ;D

Rectify Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.06.2016
    Antall liker
    5
    Prøv og ha en uskjærmet kabel like ved en plasmaskjærm da vil jeg ikke kalle det mikroskopisk. ;)
    Finnes plasma forsatt? :cool:

Savner mye med plasma, men akkurat det savner jeg ikke!

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn