Heisann, når du bytter utgangsrør i en push pull amp bytter du alle rørene. I denne ampen er det så vidt jeg kan se 2 rør på hver av de 2 uthangstrafoene, (4 rør til sammen) og hvis du bare bytter rørene på den siden med skurr vil du ha en veldig dvask lyd i de gamle rørene i forhold til de nye. Så her må det invisteres, det går bare ikke å ha en sånn amp i bruk uten å sørge for at allt er perfek..
Det aller beste for ampen og ørene dine ville være å bytte ALLE rørene når man først gjør det. Her er det snakk om: 4 stk 2A3, 2 stk 6SN7, og 2 stk 12AX7.
Denne rekken med rør går det an å bruke uhorvelig mye penger på, de finnes i prisklasse 'helt greit' til 'hva faen, kødder du?'..
Her er firmaet som ser ut til å importere disse ampene. De kan nok svare på mye.
HiFi - Guiden A/S
Hjellumveien 81, 2322 Ridabu, Norway
Tel: +47 62 52 97 06
Fax: +47 62 52 97 06
Her er en grei nett-butikk som har alle rørtypene du trenger:
2A3 Tube Types
Jeg klippte med meg en oversikt over forskj utg.rør produsenter og prisene. Her er det åsså pakket to rør som er 'matchet' til å jobbe på samme trafo i hver pakke, altså prisen du ser er for en pakke med 2 rør, og du vil da trenge 2 pakker.. hmm
$99.95 Sovtek 2A3
$127.95 Electro-Harmonix 2A3 EH Gold Grid
$147.95 Shuguang 2A3C
$429.95 Shuguang Treasure 2A3-Z
Min erfaring med rør -merker og priser er at jo dyrere jo bedre!!!!!!! Tro meg!!
Joda, de sovtekrørene lyder nok greit, men 2a3-z'erne lyder garantert helt fantastisk..
Her er er forresten litt av hva som står i manualen til ampen din:
-When should I replace the tubes?
Practically speaking, you should only replace tubes in an audio amplifier when you start to notice changes in the
sound quality. Usually the tone will become "dull", and transients will seem to be blunted. Also, the gain of the
amplifier will decrease noticeably. This is usually enough of a warning for tube replacement.
-Bias
Bias is a negative voltage applied to a power tube's control grid, to set the amount of idle current the tube draws. It
is important to bias a tube to stay within its rated dissipation. Otherwise, you DO NOT need to worry about small
deviances from the manufacturer's recommendations. Many times we have customers asking us things like, "I
replaced the tubes, the old tubes ran at 35 mA, the new ones run at 38 mA. I'm worried that I have to rebias the
amp." This is NOT worth worrying about. Anyway many consonance amps have bias adjustments. In that case,
rebiasing is necessary. And some of them are designed so that you do not need to concern yourself with bias.
This includes all self sustained single-ended triode hi-fi amps.
-TECHNICAL SPECIFICATION for consonance cyber 10
OUTPUT IMPEDANCE FOR SPEAKER: 4 Ω , 8 Ω
OUTPUT POWER: 11 W x 2 RMS 1kHz
FREQUENCY RESPONSE: 6Hz - 60kHz - 3dB (8W)
HARMONIC DISTORTION: <1% (7W, 1KHz)
S/N RATIO: 87dB
INPUT SENSITIVITY:180mV
INPUT CONNECTOR: 5 set (RCA)1,2,3,4,5
OUTPUT INTERFACES: 1 groups (RCA)
POWER CONSUMPTION: 80W
VACUUM TUBES: 2A3 x4, 6SN7 x 2 , 12AX7 x2
DIMENSION: 430 (L) x 340 (W) x 200(H) mm
WEIGHT: 25kg
Ok, da finner du nok ut av det.. -lykke til.