Bygger lytterom og trenger litt råd.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg lurer på en del småting, som forsåvidt er tatt opp også i andre tråder.
En ting er hva enkelte mener er av stor betydning kontra hva som kanskje er godt nok.
Jeg var på Maxbo i dag, for å orientere meg litt.
15mm gipsplater hadde de ikke ???
Jeg trenger også 30 cm (på en kortvegg) lydmatter, det hadde de heller ikke ???
15mm gipsplater hvor kan jeg så finne det (er beregnet det på allerede oppsatt stenderverk.
Er det påkrevet å ha fyllt opp med lydplater/isolasjon bak gips, eller går det fint å lege 20 bak selv om dybden er 30?
Altså 1o cm luft fra gips til lydmatter?
Finnes det 30 cm lydplater, ellers kan jeg jo legge 20+10, men blir ikke det (unødvendig dyrt, pengene forsvinner fort nok til dette prosjektet uansett)
Dette med liming/ikke liming og hva slags tar jeg opp i annen tråd som bl.a. omhandler Green Glue.
Er det noen vits i horisontsale "oppstivere" mellom de fra "gulv/tak" ca midt på?
Er dette viktig/mindre viktig opp mot liming mellom gipslagene som skal være dobbelt?
På forhånd takk til de som har noen viktige infoer å komme med som er nogen lunde basert på mer reelle "fysiske" ::) fakta ;)
Hva med "tomrommet bak og mellom stendere (ikke mye men dog?)

Mvh.KW

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Det går fint å legge 20 cm glava eller rockwool. Forskjellen på 20 og 30 cm glava/rockwool vil jeg tro er ganske beskjeden i forhold til ditt behov. 10 cm med ren luft isolerer faktisk ganske bra hvis du klarer å tette lekkasjer.

Horisontale oppstiverere vil gjøre veggen stivere. Dermed vil veggene få høyere egenresonnans enn uten. Og det er ved egenresonnansene at veggene absorberer mest lyd. Så det spiller en rolle. Hva som gir best resultat avhenger av hvilke resonnanser du trenger å kontrollere. Har du ikke målinger kan det jo være greit å variere litt - slik at ulike deler av veggen får ulike resonnansfrekvenser.

Tomrom bak isolasjon er et bra -ofte nesten like bra som isolasjon hele veien. Men huller i isolasjonen er ikke bra.

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Takker for svar Bx!
Tomrom BAK isolasjonen kan være greit sier du, men i og med at stenderverket er 4" og det er 30 cm fra "gips" til murvegg, hvordan skal jeg "få" til at isolasjonen ligger mot gipsplatene og lufte mellom den og murveggen ???
Jeg tror jeg går for fullt lag med isolasjon jeg, det er jo bare en vegg som blir 30cm dyp så det får heller bli 20+10 akkurat der ;)
Jeg får hjelp allerede mandag morgen så da må jeg handle i dag (isolasjon og plastikk).
Hvem selger 15mm gipsplater?

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hjeeelp!
Jeg må nok ha inn en del ting med teskje, eller er det varmen ::)
Jeg får hjelp til mandag og har nettopp vært på maxbo for å kjøpe det jeg trodde skulle være 20 cm lydplater ???
Det største de hadde var 5cm, så derfor spør jeg og ønsker om mulig HURTIG svar (alternativt et telefonnummer på pm. til en som kan hjelpe meg på rett vei)
SKAL det være 20 cm med LYDPLATER(isolasjon) mellom mine to lag med gips og yttermurvegg, eller bruker man vanlig byggisolasjon bak disse to lagene med gips ? ? ? ? ?
Jeg trenger ikke isolasjon for varmeisolasjon, jeg er kun ute etter innvendig gode akustiske lydkvaliteter og derfor er også lydisolasjon for omverdenen heller ikke av viktighet (i alle fall ikke viktigst)
Please hjelp en gammel mann i alt for varmt vær, det kommer til å bli rekordvarmt i dag, så litt pusling i kjelleren er vel greit nok.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Fant en eldre tråd som hjalp meg med mitt problem angående isolasjon og type.
Kjøpte vekselvis Glava 20 cm og Rockwool 15 (x2) og 10.
Derimot lurer jeg fortsatt på dette med 15mm gips, Maxbo har kun 13 ???
KW

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
KW
Vil ikke tro det har noe å bety om Gips'n er 13mm istedet for 15.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
KW
Alstå, hvis du er på jakt etter akustikken inne i lytterommet, så har isolasjonen bak gipsplatene mindre betydning.

For de aller laveste frekvensene er det utlufting/lekkasje, romstørrelse og geometri som har mest å si. Litt lengre oppi frekvens kan du gjøre noe med vegger som "tapsvibrerer" i takt med musikken - i mellombassen.

Fra mellomtonen og oppover er det diffraksjon og absorbsjon inne i lytterommet som gjelder.

Når det gjelder absorbsjon: Lydplater vil fungere lengre ned i frekvens jo tykkere de er, og jo større avstand det er til gipsplaten bak. Og for demping av de høyeste frekvensene er overflatebehandling av lydplatene kritisk. Det er stor forskjell på en porøs lydplate, med kalklignende maling og en lydplate mettet med vanlig veggmaling.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
lang tid tilbake så benyttet jeg dobbelt lag gips med "heavy" rundtømmer panel utenpå. det funker meget godt den dag i dag.
jakr

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Alt som bør gjøres inne i selve rommet tar jeg etterhvert og der er jeg straks LITT mer med ;)
Det jeg derimot er mer usikker på er dette med "utlufting" lekkasje å gjøre.
Det blir egentlig dårlig med det, bortsett fra at jeg i den ene kroken (før nye vegger) har et hull i (mur)veggen til pipe"gang" beregnet for peisutløp.
Dette hadde jeg tenkt å benytte til uttrekk av luft, da jeg har lufteventil over det ene (lille) vinduet som er i dette rommet.
Veit foreløpig ikke hvordan jeg eventuelt skal "ordne" med (lsøning) på dette her.
Hadde vel tenkt meg en kanal fra hullet og litt ned på veggen og en helt vanlig luke der ::)
Noen gode tips og tanker som (om mulig) kan slå to fluer i en smekk her?
Utlufting i dobbel forstand (lyd? og luft)
Jeg har ingen løsning i form av åpen trappeoppgang direkte fra rommet, men det er jo selvfølgelig en dør i dette rommet da ;D (og et mindre vindu oppe på veggen.

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Ikke lett å oppdrive 15mm gipsplater, det må tydeligvis bestilles (kunne visstnok hente sjøl i Drammen,ette å ha bestilt i butikk)

I min søken (på Norgips) så kom jeg over denne:

http://danoline-no.com/perforations/designpanel/index.html

Noen som har prøvd?
Kan det være en (god) løsning?
Eventuelt på det ytterste laget, eller er det bare tull,noen som vet?

Mvh.KW

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Bygger'n i Trondheim leverte 16mm branngips til meg, et par paller. Vet ikke hvor de fikk det fra, ring dem! www.byggern.no

Branngipsen er ca. 16mm, ikke 15.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
For de aller laveste frekvensene er det utlufting/lekkasje, romstørrelse og geometri som har mest å si. Litt lengre oppi frekvens kan du gjøre noe med vegger som "tapsvibrerer" i takt med musikken - i mellombassen.
Helt riktig, men uansett vil du ha en egenresonans i rommet. Et "tap" i mellombassen kan også være ønskelig ettersom mange ht'er har en litt for stor mellombass.

Og for demping av de høyeste frekvensene er overflatebehandling av lydplatene kritisk. Det er stor forskjell på en porøs lydplate, med kalklignende maling og en lydplate mettet med vanlig veggmaling.
Ja dette er viktig. Skal du bruke gipsplater på veggene vil du kanskje få det beste resultatet uten overflatebehandling (det er mulig å bruke vannfarger). Husk også at det er bedre å ende opp med et litt for levende rom som du demper etterhvert enn omvendt.

Topp Bunn