Alt til hus og bolig Bygge tidløst bad?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Som overskriften sier så skal jeg bygge bad og det skal være "tidløst"

Jeg skal IKKE ha border på vegger, ikke rosa/Turkist toalett. Jeg skal ikke ha fliser inspirert av Tyrkiske spa-bad eller fliser fra Toscana i jordfarger!

Jeg synes baderomsinnredning i Eik er tidløst så det blir noe slik. Det kommer også håndkletørker på veggen.
Videre blir det åpnet opp inn mot naborommet og bygget en nisje som vask/tørketrommel skal stå i med en tilhørende skyvedør.

Finnes det folk her inne som vil/kan fortelle meg litt om hva man bør unngå for å få badet til å se ut som en instittusjon/sykehjem?

Det blir fliser bare sånn at det er sagt. Drømmen min er gummi på gulvet da det er fantastisk deilig å gå på, men også skummelt dyrt hvis man skal ha litt kvalitet og fruen sier det ikke blir aktuelt!

Mvh
Griffenfeldt som ikke akkurat er interiørdesigner..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dermed er arkitektkonkurransen utlyst, og jeg følger spent med. Ønsket om nytt bad deles, og gjerne et man ikke blir lei av før støvet har lagt seg.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.479
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Gummi egner seg vel dårlig for våtrom og dessuten er det langt fra tidløst. Bruk relativt nøytrale ensfargete fliser og ha gulvet mørkere enn veggene. IKKE bruk svarte fliser på gulvet hvis du ikke vil vaske det hver morgen og kveld. Bruk kvadratiske fliser og bruk samme størrelse på alle flisene i rommet. Tenk plass og armslag og ikke monter ting slik at de begrenser plassen unødvendig. Et eksempel her er å montere både batteri og såpe-/sjampoholder i dusjen på samme vegg.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.163
Jeg ser at du vil ha fliser, men du bør også sjekke ut baderomspanel. Mer holdbart, billigere totalt sett og finnes i et uttall av farger og design.
Hvis du med gummi mener vinyl så er det et meget godt alternativ. Jeg pusset opp badet for noen år siden og lot det gamle vinylbelegget ligge. Det var da over 40 år gammelt og er like tett den dag i dag. Det fikk et strøk maling og vips så var det så godt som nytt.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Gummi egner seg vel dårlig for våtrom og dessuten er det langt fra tidløst. Bruk relativt nøytrale ensfargete fliser og ha gulvet mørkere enn veggene. IKKE bruk svarte fliser på gulvet hvis du ikke vil vaske det hver morgen og kveld. Bruk kvadratiske fliser og bruk samme størrelse på alle flisene i rommet. Tenk plass og armslag og ikke monter ting slik at de begrenser plassen unødvendig. Et eksempel her er å montere både batteri og såpe-/sjampoholder i dusjen på samme vegg.
Takk for gode tips.

Det blir dusjkabinett i et av hjørnene. Et buet skap med inngang på midten.

Hvis man tenker litt praktisk for de som skal støpe gulvet med fall så er det også enklest å legge kvadratiske fliser på gulvet? Type 30x30cm?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg ser at du vil ha fliser, men du bør også sjekke ut baderomspanel. Mer holdbart, billigere totalt sett og finnes i et uttall av farger og design.
Hvis du med gummi mener vinyl så er det et meget godt alternativ. Jeg pusset opp badet for noen år siden og lot det gamle vinylbelegget ligge. Det var da over 40 år gammelt og er like tett den dag i dag. Det fikk et strøk maling og vips så var det så godt som nytt.
Badet blir i et rom i kjelleren hvor veggene allerede er pusset.
Jeg har ikke lyst å få snekkeren til å lekte ut veggene med tanke på evt kondens bak veggen. Ergo så blir de pussede veggene flislagd uten å lekte/isolere.
Jeg synes det finnes et utall av flotte baderomspaneler og hadde nok brukt det hadde jeg hatt vegger bygget opp på tradisjonell måte med stenderverk!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg brukte de baderomspanelene som heter Aquatile. De er relativt tynne og kan ikke brukes i dusjen. Disse platene limes på med monteringslim og fuges etterpå.

Forøvrig - dusjkabinett anbefales. Dette gir mye mindre sjans for fukt- og råteskader...

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.163
Selv om vegger og gulv er betong så må man ha fuktsperre. Flisene er tette men fugene har en lei tendens til å suge og lede vann.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
De bruker selvsagt membran på vegger og gulv.

Har forresten brutt opp ca 1/4 av gulvet allerede slik at rørleggeren fikk dratt ut det gamle sluket i går. Jeg har tatt på meg ansvaret med å bryte opp hele gulvet og fjerne massen under. Det gleder jeg meg IKKE til. Det er mye kulesteiner og drit under. Det posive er at takhøyden vil øke med 10-15 cm. Dvs at det nye badet vil få en netto takhøyde på 230 cm ca.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.479
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
30x30 cm fliser er for store, bruk 20x20 cm. Store fliser er vanskelige å ha med å gjøre i forhold til fall mot sluket, det blir sjeldent pent. Dusjkabinett er en vinner, men det bør ikke være mindre enn 80x80 cm. De som har buet front for ikke å stikke så langt ut i rommet er helsikes trange å dusje i. Ikke kjøp før du har prøvd.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Da noterer jeg meg fliser på 20x20 bak øret.
Har du noen tanker om hvordan avlange dusjkabinetter fungerer? 70x100cm f.ex

På badet i 1.etg har jeg Hvite avlange fliser lagt i forbandt. Det er muligens en idé jeg tar videre ned i kjelleren.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.479
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Det var en 70 cm bred dusj i huset jeg kjøpte i Italia, den ble fort byttet med noe større. Det blir for smalt selv om lengden er 100 cm. Prøv med å folde hendene på brystet med albuene rett ut til sidene og mål hvor bred du er da. Det er den plassen du trenger for å kunne snu deg i dusjen uten problemer. Spesielt for oss eldre er det viktig å kunne dusje uten å måtte vri seg for mye i ubehagelige stillinger.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.157
Torget vurderinger
4
Senk dusjen og dropp fall på badet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Senk dusjen og dropp fall på badet.
Hva hvis man får vannlekkasje fra vaskemaskin eller innførselsledning?
Det er hovedsaklig ikke pga dusjkabinettet jeg vil ha fall mot sluk.
Dusjkabinettet blir koblet rett i sluket uansett.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.516
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Tidløst er omtrent umulig - det som blir sett på som tidløst i dag, er neppe det om 10 år.

Velg nøytrale farger (hvite/lysegrå på vegg og mørkere grå på gulv).
Så kan fruen i huset variere farger på matter, såpeholdere, håndklær og duftlys etter sesong og humør.

Jeg har pusset opp to bad de siste årene, og ikke laget fall på noen av de.
I dusjen, bruker jeg dusjhjørne som silikoneres mot gulv og vegg - så vannet blir i dusjen. Det som blir med deg ut gulvet fra dusjen, eller om du har barn som spruter og søler, renner uansett ikke ned i sluket uansett hvor mye fall du har.

Sikkerhet mot lekkasjer har du med høy terskel - og selv om du ikke har fall - så kan jo sluket godt være det laveste punktet i rommet. ;-)

Varmekabler er et must. Da tørker jo også disse vanndråpene opp fort.

Jeg er glad i IKEA - og syens disse møblene er tidløse og fine!

Mvh
OMF

bademøbel.JPG

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.157
Torget vurderinger
4
Tenk også hvor man vil ha varme i forhold til sluk. Hvis ikke man skal ha vann i det så ofte kan man legge varmen litt unna. Ikke det at det er så viktig hvis man har kabinett da man ikke går på gulvet.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man ønsker å dusje i kar når man uansett ender opp med å betale 200k for badet.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Kabinettet har en viktig funksjon, imo - det er en ekstra barriere for fuktskader. Selv om Litex, membraner og annet skal være the bees knees, så skal det bare en slurvefeil til for at du sliter. Å stille håndtverkere til veggs for sånt, er ikke alltid helt enkelt.

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.460
Torget vurderinger
0
Driver å renovere bad selv og spekulerer på om det er noen måte man kan bytte varmekabler på uten å bryte opp gulvet?

Legge to sett varmekabler ved siden av hverandre og gjøre klart til kobling i en boks i veggen?

Men så er det også et spørsmål om hvor ofte varmekabler "brenner opp" når de er montert korrekt?

Vanlige EL kabler legges jo i rør så de er det ikke vanskelig å bytte ut, men varmekabler må jo støpes inn.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.445
Torget vurderinger
12
Kan legge varmekabler i stålrør, men du greier ikke trekke de på et normalt bad. Det er heller ikke rådyrt å bryte opp igjen gulvet etter x år, men noe herk når det står på.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det enkleste ved bytte, er slik vamefolie som legges rett under flisene.

Johan-Kr

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.157
Torget vurderinger
4
Det enkleste ved bytte, er slik vamefolie som legges rett under flisene.

Johan-Kr
Dårligere garanti og forventet levetid på en sånn løsning enn konvensjonell varmekabel.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.526
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er det, men spørsmålet var hva en kan gjøre uten å meisle opp.

Om en har overskuddshøyde under taket, og høy nok dørterskel, så kan en selvfølgelig fjerne de gamle flisene og flyte på mere. Det kan selvfølgelig bli upraktisk om en må gjøre det mange ganger (bad for kortvokste, og gardintrapp ved døra).

Johan-Kr

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Driver å renovere bad selv og spekulerer på om det er noen måte man kan bytte varmekabler på uten å bryte opp gulvet?

Legge to sett varmekabler ved siden av hverandre og gjøre klart til kobling i en boks i veggen?

Men så er det også et spørsmål om hvor ofte varmekabler "brenner opp" når de er montert korrekt?

Vanlige EL kabler legges jo i rør så de er det ikke vanskelig å bytte ut, men varmekabler må jo støpes inn.
Jeg ser for meg at min lille forsikring mot brente varmekabler er å gå for riktig dimensjon på kabel. Jeg støper ned 8mm varmekabel på badet.
I kjellerstuen vegg i vegg gikk jeg for 4 mm da disse er lagt på 3mm isolasjonsmatter på eksisterende gulv med ca 15mm støp på toppen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Tenk også hvor man vil ha varme i forhold til sluk. Hvis ikke man skal ha vann i det så ofte kan man legge varmen litt unna. Ikke det at det er så viktig hvis man har kabinett da man ikke går på gulvet.

Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man ønsker å dusje i kar når man uansett ender opp med å betale 200k for badet.
Det hadde ikke vært noe problem å laget en dusjløsning uten kabinett iogmed det er i kjelleren. Vannet forsvinner liksom ikke 1 etg ned om det skulle gå galt, men går for kabinett da jeg synes det er "ryddigst"
Prismessig er du spot on for min del, men da er det inkl graving i hagen for å bytte ut V.K helt ut ( det lå nye rør på tomtegrensen og ventet )

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
964
Baderomsfliser 43 år gamle - faktisk ikke verst mot hvitt, og vi valgte å beholde dem på hovedbad. Så tidløst man kan komme tror jeg;
IMG_4859.jpg

Nye fliser i gang; skal også legge disse på bad nr2 neste år:
IMG_4857.jpg

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.579
Sted
Trondheim
Hvis det er mulig ville jeg bruke et slikt sluk:

Lettere å bruke med store fliser, da det er mye enklere å få et jevnt fall mot sluket.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.479
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Hvis det er mulig ville jeg bruke et slikt sluk:

Lettere å bruke med store fliser, da det er mye enklere å få et jevnt fall mot sluket.
Ja til det du sier her, men i praksis er det ikke så lett allikevel. Jeg har vært på diverse hotell som har denne løsningen uten at det blir helt vellykket. Det betinger relativt mye fall for at det skal bli vellykket. Mange velger også å bruke dette sammen ned en åpen dusjløsning som mangler den ene veggen og da bør dusjen være stor. Ofte er den ikke det.... De tilfellene jeg har erfart så krever denne løsningen mer plass enn et dusjkabinett. Men for all del, med et godt design på baderommet kan det bli veldig bra.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.579
Sted
Trondheim
Vi har det på vårt bad, og det fungerer utmerket. Kombinert med varmekabler i gulvet forsvinner vannet fra gulvet på noen minutter. Sluket tar unna 95%+ og resten fordamper kjapt. Vi har et relativt stort dusjhjørne (0,90 * 1,20) (ikke dusjkabinett) der dette fungerer flott. Behagelig med såpass god plass. Såper/shampoo etc. har plass i en nisje i veggen.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.162
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
En liten oppdatering slik at dere får et inntrykk av hva min jobb på dette prosjektet er.
Jeg pigger opp gulv og fjerner massen. Ikke bare den gamle betongen, men også 15 cm av grus, pukk og kulestein som ligger under.
Og nei jeg bruker ikke pigghammer og nei jeg har ikke transportbånd ut vinduet.
Her er det meisel, håndslegge, spade og bøtte som gjelder.

IMG_0706.jpg

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.445
Torget vurderinger
12
Så slipper du støyen, mye av støvet samt at det blir en touch håndlaget perfeksjonisme over det. Som å håndgrave en liten grøft i stedet for å la en gravemaskin rote opp hele tomta. Tiltredes!

Topp Bunn