Bygge lette høyttalere

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg er i gang med en liten oppgradering av hjemmekinoen.

Planen er å flytte mine 4 stk Adam Audio GTC 55 opp i taket som atmoshøyttalere. Det er i grunn to ting som er litt utfordrende med det 1) vekten/størrelse og 2) vinkling/spredning

Jeg har lurt på om jeg skal bygge nye kasser til de med en skråstilt baffel (Ca 45 grader) slik at de peker rett mot sweet spot. Da kan jeg også bygge en kasse som er flatere og ikke gjør så mye ut av seg.

Hva er beste måten å bygge slik kasser - tynne kryssfinerplater - også rikelig med fugemasse i alle hjørner/skjøter?

GTC55.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.499
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvis dem ikke skal spille bass under 100 Hz, kan du bygge med doble 6 mm MDF eller x-finer, og Green glue i mellom.

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Antall liker
4.310
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
2
Jeg ville ha bygget kassene i 15mm kryssfiner eller MDF, og brukt rikelig med avstivere mellom baffel og bakside. Og gjerne med trestykker i hjørner også. Hvis du limer med PU-lim trenger du ikke fuge noe, det blir helt tett uansett. Her er et bilde av mine atmos-kasser:

IMG_20210530_141442.jpg

S

Syncrolux

Gjest
Uansett blir det veldig spennende å følge med på hva slags oppgraderinger som kommer her.... ☺

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Uansett blir det veldig spennende å følge med på hva slags oppgraderinger som kommer her.... ☺
I dag har jeg 3 stk GTC 77 i front, 4 stk GTC 55 som side og bak høyttalere og 4 stk rimelige BOSE i taket som atmos.

Når alt som er kontrahert kommer på plass - så blir det 2 stk 88 + 1 stk 77 som front (Leter fortsatt etter en 88 til).
Så har jeg 6 stk 77 som jeg skal bruke til side, bak og jeg tror vel også jeg implementerer Wide.
Også bygger jeg ny kasse til 55 som jeg setter i taket som atmos.
Så da blir det 9.1.4

Også plukket jeg opp en 8 kanals Nord Acoustics NC252 og har 4 kanaler med NC400 fra GentAudio liggende også.

Så da gjenstår bare en habil prosessor - Anthem/JBL? Men det får vente litt tror jeg.

Også tror jeg også jeg bygger om litt på gardinsystemer for å få enda bedre blending.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tja, nå tror jeg de jeg har er bedre og ikke minst så har de samme elementer som resten av oppsettet.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.722
Torget vurderinger
0
Ja, og den begrensede spredningen med båndiskant for fislelyder fra Atmos-kanalen er en annen mismatch som lett kan velges bort...

S

Syncrolux

Gjest
Jeg hadde egentlig håpet du skulle oppgradere til et multikanals Magnepan oppsett jeg da. Det er jo faktisk ganske mye musikk i surround også, som låter svært bra. Men uansett blir nok dette en fin oppgradering (y)

• Liker
Reaksjoner: OMF
Topp Bunn