Bygge en ny og bra aktiv subwoofer

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
Hei:
Eg holder på å bygge meg subb å eg lurer på nokre gode måtar å bygge kassen på ??

Elementet er eit cadence ultra drive 12" 4ohm og meir info so er det bare å spørre.
(NB finner ikkje nokon side der det er info om elementet..) :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sikkert lurt med litt mer info om elementet om du skal få det til på en bra måte.. :)

Mvh Vidar P

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
her har du info i massevis...

ohm 4
fs 25
vas 4,28
qes 0,44
qms 4,99
qts 0,410
re 3,6
xmax 0,32
vc 2"
rms 350
spl 94

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Bilstereo-subber er jo ofte ekstremt tungdrevne og våkner ikke til liv uten flere tusen watt! Jeg har ingen praktisk erfaring med elementet ditt, men har jobbet med bilstereo tidligere så jeg vet hvor vanskelig det kan være med enkelte bassere

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
er det nokon andre merker inebygings subforsterkere til en billi penge som kan passe bra der da?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
her har du info i massevis...

ohm 4
fs 25
vas 4,28
qes 0,44
qms 4,99
qts 0,410
re 3,6
xmax 0,32
vc 2"
rms 350
spl 94
Er vas i kubikk-fot tro og slaglengde i tommer?

I tilfelle passer elementet i en bassrefleks på omlag 150 liter med tuning ved ca 28Hz.

Vidar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er vas i kubikk-fot tro og slaglengde i tommer?

I tilfelle passer elementet i en bassrefleks på omlag 150 liter med tuning ved ca 28Hz.

Vidar
Det var hva jeg stusset litt på også; fikk det ikke helt til å bli lineært med mindre volumer.. blir svær kasse dette!
Kunne jo ha brukt to i isobarisk kopling da... spart mye volum.

Mvh Vidar P

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Nevøen min har bygget sub med 10" bilbass. 200W forsterker. Husker ikke merke på dette, men det låter ikke bra. Tror kassa er bra (22 mm mdf med mye avstiving). Det virker som det er fryktelig tungdrevent.

Mvh

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
fikk det ikke helt til å bli lineært med mindre volumer
Jeg vet ikke hva du mener med lineært, men en avrulning i takt med romforsterkning kan jo vise seg å være hensiktsmessig. En forsterker med eq kan jo også lønne seg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke hva du mener med lineært, men en avrulning i takt med romforsterkning kan jo vise seg å være hensiktsmessig. En forsterker med eq kan jo også lønne seg.
Problemet med for lite Vb er en nivåøkning nedover til omlag 1 oktav over Vas, ihvertfall på min CAAD.
Dette vil jo i tillegg forsterkes av rommet, så bli dobbelt så ugunstig. Derfor må han da evt senke nivået på sub'en og heller finne seg i mangel på subbass, og med lavt nivå stiller neppe elementet noe veldig krav til forsterkeri.

Jeg vil mene at det å bygge en velfungerende sub til hifi ikke er enkelt, man må ha full kontroll på elementets og kabinettets parametre. Mye bedre å enten sette seg grundig inn i saken, kjøpe egnete elementer og bygge passende kabinetter til de; eller kjøpe et ferdig design eller produkt.

Å prøve å lage en sub (eller annen høyttaler) "i blinde" blir som å prøve å sette fingeren på London på en globus mens man har bind for øynene... sjansene for å treffe er svært små.

Mvh Vidar P

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Da henger jeg med. Har ikke lagt inn noen av dataene selv, så det var derfor jeg lurte.

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
men det eg jer med cadence ultra drive er å sele det å so kjøper jeg meg eit peerless 315swr-831857 frå eltek men eg lurrer på om zachry forsterkaren min klarer å drive den..?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
men det eg jer med cadence ultra drive er å sele det å so kjøper jeg meg eit peerless 315swr-831857 frå eltek men eg lurrer på om zachry forsterkaren min klarer å drive den..?
Hvorfor skulle den ikke det...? Det er jo et følsomt element med 8ohms impedans..

Men det har litt høy Vas (210L), blir det ikke litt gærnt med en 40-liters kasse..? Hvilket regnesystem bruker du?

Mvh Vidar P

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
nei eg såg litt feil i katalogen ...eg rotet litt der..men kor stor kasse burde eg ha da??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
nei eg  såg litt feil i katalogen ...eg rotet litt der..men kor stor kasse burde eg ha da??
Du får skaffe deg et CAAD-program og leke litt med det.. det er både moro og lærerikt.
Så kan du velge og vrake i elementer som har akkurat de TS-parametre du er ute etter i akkurat din konstruksjon..

Mvh Vidar P

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Cadence elementet ditt kan brukes i lukket kasse på 50-75 liter. 63 liter med ganske mye dempemateriale i kassen gir et -3db punkt på ca 35hz.

Som andre nevner er det mye som tyder på at elementet er rimelig tungdrevet, og skal du lage en sub som spiller dypt må du i alle fall bruke en forsterker som gir muligheter for litt gain ved de laveste frekvensene.

Bassrefleks gir et kabinett på ca 120 liter (QB3) Størrelsen på kabinettet alene vil neppe gi ytelse som står i forhold til pris/omfang.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.599
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Peerless 315 SWR kan du sette i en transmisjonslinje og få veldig god resultater, men kassen blir gigantisk... (Jeg har et par med slike stående. Kassene er 100x63x47cm....) De går rimelig lineært - i min stue ned til 16Hz og har veldig slakk avrulling nedover.

Praktisk sett, så er ikke 315SWR et godt element for å lage en liten sub - det har rett og slett gale parametre for dette.

Uansett hvordan du skal snu og vende på det, og uansett hvordan du vrir det til, så greier du ikke finne et element som gir god og dyp bass i en veldig liten kasse uten å samtidig å kreve rikelig med kvalitetswatt. Hvis du samtidig krever at elementet du skal ha er rimelig, så har du et problem...

Noen av de beste elementene for å gi god bass i en liten kasse er Peerless sine XLS og XXLS-elementer. Disse kan du sette i veldig små kasser, og få et bra resultat.

Hvis du skal bruke det Peerless SWR-elementet, så bør du velge transmisjonslinje eller bassrefleks. Det kan gi god lyd i en lukket løsning, med her er det viktig å være forsiktig med lydtrykket, og være forsiktig med evnt equalisering - du risikerer at elementet bunner.

Tast inn parametrene til elementet på kalkulatoren til Ljudia - da ser du hvilken kassestørrelse som elementet trenger før du kjøper det.

Kalkulatoren tll ljudia er gratis tilgjengelig her: http://www.ljudia.se/isdno/common.html

Husk bare på at du må gå ned på kassestørrelsen litt når du legger inn dempemateriale i kassen.

PS: du kan (nesten) halvere kassestørrelsen ved å benytte en isobarik-løsning, men dette drar opp kostnaden selvfølgelig.

mvh

Johan-Kr

Even_Sundgot

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Antall liker
0
fann eit anna element frå peerless  det heiter sls-315,830669 dei har det på ljudia for ca 800kr her står bassrefleks 55-75l er dette eit element eg kan bruke som er bra og så?? :)

Topp Bunn