Bygge en høyttaler med flere små fulltoneelementer

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
0
Lurer på hva resultatet blir hvis en setter sammen flere gode (nesten) fulltoneelementer. . .

Da får en jo et stort bevegelig areal og liten masse. . .

Det må jo være fantastisk å ha en "mellomtone" som dekker området fra f.eks. 80 Hz  til 12 kHz, og hvor en kan holde delefilter/deling unna området hvor stemmen og de fleste instrumenter har sine toner!

Har sett på elementer som f.eks. Jordan, TB (W3-315S el. W4-657), Peerless (TG9FD), HiVi (B3N) m. fl.  

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Re: Bygge en høyttaler med flere små fulltoneeleme

Den konstruksjonen der vil ha en utrolig smal spredning i diskanten. Den vil kun ha maksimal lyd nøyaktig mellom elementene, og lydbildet vil bli mørkt med mindre man lytter i nærfelt. Ved sammenkobling av flere elementer vil frekvensgangen synke fra ca 1KHz og oppover pga utfasinger.

4 stk 3" elementer plassert så tett som overhodet mulig.
Det er en stund siden jeg gjorde denne simuleringen, men jeg tror avstanden fra høyttaler til lytteposisjon var 4m. Jo nærmere du kommer høyttaleren jo dårligere summerer elementene.

Her er en simulering av 18 stk Vifa fulltoner av den størrelsen som brukes i Imagic. Her er spredningen gjevnere, med utfasningene begynner på et lavere nivå, og hele det øvre frekvensområdet er relativt mye dempet. Fredriksen bruker elementer som har en naturlig heving i mellomtonen. I tillegg bruker han en egen diskantenhet over 10KHz.

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Antall liker
5

Problemet er at små høytalerelementer naturlignok har høy egenresonans, dvs. tidlig avrulling ned mot de lavere frekvenser, typisk 60-80 Hz, nettopp pga. av lav membranvekt. Uansett hvor mange elementer du setter sammen vil de være avhenging av større elementer i tillegg for å få brukbar bassgjenngivelse. I tillegg får vi gjennsidig strålingsdempning ved bruk av mange elementer. Fordelene er jo som nevnes høy følsomhet, liten membran bevegelse og god kopling til lytterrommet. - Du vil også være avhengig av en diskanthøytaler. Ingen heltoneenhet gir fullgod gjenngivelse over 10 kHz. blant annet pga. for høy masse i menbranen. Det hele er et kompromiss !!

up

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517

Jeg husker foresten en fyr i statene som bygde linesource med 2" elementer. Han brukte en Behringer digital eq for å rette opp for dempingen som kommer mot de høye frekvensene. Mulig at det kan ha noe for seg, selv om det neppe er optimalt. Videre vil man jo ved bruk av feks 3" fulltoner kunne guffe opp de laveste frekvensene ganske mye da belastbarheten jo blir ganske høy når man kobler feks 12 slike sammen.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1

Noen som vet hvordan internkablingen til en Bose 800 er? Er åtte firetommere og det er en svær motstand av ukjent verdi inne i kassen.

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
0

hmm.... er blanding av parallell og serie.

BOSE 901 har 3 og 3 i parallell og disse i serie.

Hvis en skal bruke flere fulltoneelemnter, hva er best av å sette de på linje eller som BOSE ?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517

Jeg vil tro at Boses løsning gir begrenset spredning både horisontalt og vertikalt. En linjekilde med buet form, slik at alle elementene får lik avstand til lytteren er muligens det beste valget.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342

Skal du bruke mange fulltoner er jo en bueformet høyttaler en bedre løsning enn en helt rett. Du kan lage buen som en del av en sirkel med radius lik ønsket lytteavstand. Lyttere litt foran eller litt bak deg vil med stor sansynlighet få en god lydopplevelse de også. Har ikke prøvd, men det hadde vært mosromt å prøve. Det er jo et rikelig utvalg fulltoneelementer i 3" størrelse om enn litt begrenset antall produsenter. De aller billigste har sansynligvis litt store eksemplaravvik noe som er uheldig når du kobler så mange fulltoner samtidig.

Her er et bilde jeg fikk på mail for en stund siden - den er jo rett da, med et par diskanter i midten. Et gatelys på toppen så kunne man brukt den som lyktestolpe med lyd:

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Antall liker
0

Nå har det vært mange gode innspill her :)
Har også funnet mye interessant om å bygge med ett fulltoneelement på andre tråder/forum.

Blir sittende igjen med følgende spørsmål:
Hvis en velger å bygge med mer enn ett fulltoneelement....

1) Hvilket element er best (uansett pris). Noen mener Jordan sine sprer dårlig jo lenger opp i frekvens en kommer. Er Vifa, TB eller... bedre totalt sett ?

2) Hvordan skal elemeneten plasseres innbyrdes. På linje eller.....?

3) Hensikten med flere elementer er vel først og fremst å få lavere forvrengning/høyere effekt. Hvor mange elementer er mest hensiktmessig. Konstruksjonen på bildet ovenfor virker litt voldsom.  

Det forutsettes at det benyttes sub og noe elektronikk for EQ. Kanskje noe >10-12 kHz også.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517

Nå har det vært mange gode innspill her :)
Har også funnet mye interessant om å bygge med ett fulltoneelement på andre tråder/forum.

Blir sittende igjen med følgende spørsmål:
Hvis en velger å bygge med mer enn ett fulltoneelement....

1) Hvilket element er best (uansett pris). Noen mener Jordan sine sprer dårlig jo lenger opp i frekvens en kommer. Er Vifa, TB eller... bedre totalt sett ?

2) Hvordan skal elemeneten plasseres innbyrdes. På linje eller.....?

3) Hensikten med flere elementer er vel først og fremst å få lavere forvrengning/høyere effekt. Hvor mange elementer er mest hensiktmessig. Konstruksjonen på bildet ovenfor virker litt voldsom.  

Det forutsettes at det benyttes sub og noe elektronikk for EQ. Kanskje noe >10-12 kHz også.
En relativt velprøvd løsning er jo Jordans minilinjekilde med jx52s. Dette elementet er nå erstattet med JXr6. Denne konstruksjonen, som benytter 4stk 2" elementer kommer med et anbefalt filter som øker diskantmengden en god del. Dette er en nødvendighet med linjekilder, som jeg viser ovenfor. http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=116

En annen løsning er jo å kopiere Geir fredriksens linjekilder, eller å lage en mindre kopi av disse.
I hans Imagic brukes Vifa TG-9fd-10-04. Denne har en heving i sine øverste frekvenser, og passer dermed fint i en linjekilde hvor nettopp disse frekvensene blir noe dempet. Over 10Khz blir likevel utfasingen for stor, så her bruker GF en egen diskantenhet.

Personlig har jeg mest sansen for Jordans løsning hvor den øverste diskanten gis et løft via et filter, fremfor en todelt løsning som GF benytter. Imagic blir jo en toveis høyttaler med en litt høy delefrekvens, mens Jordans er en ekte fulltone, ihvertfall i mellomtone og diskant. Begge trenger hjelp i bassen fra en egen bassmodul.

Hva med en linjekonstruksjon med de Vifaene jeg linket til ovenfor, 8stk i en linje og et filter som korrigerer for dempingen forårsaket av linjeprinsippet?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342

Problemet er at små høytalerelementer naturlignok har høy egenresonans, dvs. tidlig avrulling ned mot de lavere frekvenser, typisk 60-80 Hz, nettopp pga. av lav membranvekt. Uansett hvor mange elementer du setter sammen vil de være avhenging av større elementer i tillegg for å få brukbar bassgjenngivelse. I tillegg får vi gjennsidig strålingsdempning ved bruk av mange elementer. Fordelene er jo som nevnes høy følsomhet, liten membran bevegelse og god  kopling til lytterrommet. - Du vil også være avhengig av en diskanthøytaler. Ingen heltoneenhet gir fullgod gjenngivelse over 10 kHz. blant annet pga. for høy masse i menbranen. Det hele er et kompromiss !!

up
Dette med bassgjengivelse begrenser seg til elementets avrulling, det er riktig. Det finnes fulltoner på markedet med membranmaterialer som ikke bryter opp før 18 - 20kHz - selv på en 4". Når vi snakker om overtoner, som gir et instrument sin karakteristiske klang, for grunnfrekvenser over 7 - 8khz er de omtrent ikke hørbare. Det holder i prinsippet at elementet har en fin frekvensgang opp til 16 - 18khz for normale ører.
Det finnes 4" fulltoner med ren titanmembran. Dette materialet har et fenomenalt vekt/styrke forhold, og har en meget kontrollert oppbrytningsmønster ved høye frekvenser, og dertil god diskantgjengivelse.

En ulempe er spredningen som på elementer særlig større enn 4" begynner å bli dårlig. Har selv målt på spredning for 4" elementer, og de har gjerne en 30' off aksis respons som ikke er mye dårligere enn tradisjonelle diskanter. Normalt lytter man (I alle fall jeg) gjerne innenfor maks +/- 15' offaxis.

Ellers har jeg bygget d'Appolito med to 4" og en diskant, der bassgjengivelsen er upåklagelig med faktisk brukbar punch, men kjellerdypt går det ikke. Får man en linjekilde med f.eks. 12 elementer i hver, blir det trøkk i massevis som uten problem kan trigge frekvenser langt under det teoretisk laveste arbeidsområdet.

Vidar

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517

Vel, jeg har syslet så lenge med tanken om en liten linjekilde, så nå er det bestilt 16 stk Vifa fulltoner av samme type som brukes i Imagic...

Byggetråd kommer utover sommeren.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342

Noen her som vet hvor stor følsomhet jeg kan forvente ut av 8 stk slike i en linjekilde? Følsomheten pr element er 85,5dB. Impedans 4 ohm

Kan 9 dB økning stemme?

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=116
Skulle bli 9dB økt følsomhet med 1W tilført effekt, men med samme tilført spenning, og hele konstruksjonen er på totalt 8 ohm, ender du opp med en spenningsfølsomhet på 88,5dB. Altså 3dB høyere lydtrykk enn ved bruk av bare ett element når forsterkerens volumkontroll står på det samme.

Samtidig vil du fordele effekten på flere elementer. Dette vil gi en stor fordel med dynamikken. I praksis betyr det at du kan tilføre 8 ganger mer effekt enn på ett element uten at lydbildet faller gjennom.

Du kan jo da spille 12dB høyere enn med ett element, hvis jeg ikke tar helt feil.

Vidar

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517

Samtidig vil du fordele effekten på flere elementer. Dette vil gi en stor fordel med dynamikken. I praksis betyr det at du kan tilføre 8 ganger mer effekt enn på ett element uten at lydbildet faller gjennom.

Du kan jo da spille 12dB høyere enn med ett element, hvis jeg ikke tar helt feil.

Vidar
Ja, det er faktisk dette, sammen med fulltoneprinsippet som gjør denne konstruksjonen aktuell for meg. Jeg må nok ha en diskant helt i toppen av frekvensområdet, men kombinasjonen av elementer som spiller et bredt område samtidig som dem tåler en del effekt er svært spennende. Linjekildeprinsippet er jeg egentlig mindre fan av. Tror det er mest brukbart innen et snevrere frekvensområde enn hva jeg har som mål.

Som nok også du har erfart, så kan noen av disse små fulltonene låte ganske så bra på lave lydnivåer. Håpet er å kunne få den samme lyden, men på høyere lydnivåer.

B

BjornE

Gjest

Bose 901 har ett 4.5" element forover og 8 stk. 4.5" bakover.
De er alle koblet i serie, ca. 1 ohm pr. stk.

Det er en tunet eq med i pakken som retter opp til 20 - 20k til +/- 1db som i tillegg kan romkorrigeres.

Lyden er avsindig bra med gåsehud faktor i alt fra klassisk til transe. Trenger massiv forsterker, jeg bruker ICE 1000ASP og får et lydbilde som er formidabelt. Antar det kan være romavhengig siden verden er delt i to mhp. Bose 901. ca 50% mener det er skikkelig skikkelig dritt, 50% best uavhengig av pris. For meg er de iallefall toppers. Intet delefilter, all fulltone og grei eq/romkorreksjon på lavspentnivå

Topp Bunn