Bygdedyret våkner

S

Slubbert

Gjest
Mobben hylles uhemmet på VGD og masse andre fora, det drøyeste jeg leste var kanskje denne, før admin rensket opp og fjernet det utall med innlegg som direkte oppfordret til vold mot og lynsjing av "svartinger".

Det vi ser nå er nok bare en liten forsmak, flertallstyranniet seiler i medvind. Selv fra politisk hold, og uansett "side", går det bare i samfunnsutilitarisk pjatt. Individuelle rettighetsprinsipper går dårlige kår i møte, spesielt hvis man er "ytlending". Spådom: Sånt vil vi se mer av i tiden som kommer, og det vil ramme mer og mer tilfeldig ettersom det brer om seg.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.609
Torget vurderinger
1
Nu vel, muligens fikk de som fortjent Pressen har tydeligvis ikke lært etter ambulanse saken, de skriker opp om rasisme med en gang. Hva med å finne litt fakta før overskriftene med RASISME lyser mot oss med en størrelse verdig 3
verdenskrig.

Innvandrerungdommen som ble banket opp, gikk først løs på folk med planke og slosshanske, sier en av de voksne personene som kom til stedet i løp av bråket til VG
Etter midnatt fikk politiet i Bø melding om at noen utlendinger skulle «ta» en av bygdas ungdommer.
- Disse innvandrerne har terrorisert bygda i lange tider og det har vært mye konflikt med dem tidligere, sier mannen som ikke ønsker navn eller bilde på nett.

Mangen av de nyankomne er jo vant til å jobbe i flokk http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/article2663396.ece

Så at det kommer noen motreaksjoner er vel ingen bombe

Nå forsvarer ikke jeg bruk av vold, men når man ikke tar grep fra myndighetenes side så kan jeg si meg enig i at dette kommer man til å se mer av. Dette burde ikke være en ønsket utvikling, men med et samfunn der dialog og forståelse er nærmest noe hellig så går det rett til helvete.

Personlig frihet stopper der det går ut over andre og vil man ikke følge spillereglene så må det få konsekvenser.

Og ja, fordommer og stigmatisering hem råner, bondetamper, sosialklienter, slaur, harrytasser, white trash, idioter uten utdanning…….. detter er fritt fem i media så å tegne et negativt bilde av en av partene er jo helt legitimt

Mvh Roald

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Var ikke der selv, men har vel en ( berettiget ) følelse av at Roald er inne på noe vesentlig her. Forskjellen på "bygda" og byen er blant annet ( på godt og vondt ) at folk bryr seg mer om hverandre jo mindre stedet er. Kan krangle og intrigere mot hverandre som fan, men i det øyeblikk noen virkelig er i deep shit eller det kommer noen utafra som finner på dævelskap sluttes rekkene til problemet er løst, og så er det tilbake til business as usual.

I Oslo konstateres at det blir foretatt flere ran av en "bande" av afrikansk opprinnelse, folk gir fra seg pengene og springer til Politiet. Det slås så opp i VG & DB uten at det med "bande" eller "Afrikanere" vektlegges særlig. Ran har jo blitt så vanlig i Hovedstaden.

På bygda derimot vil folk fortsatt strømme til og hjelpe den som utsettes for ran, om nødvendig drar man hjem henter traktor og hagle for å "løse" problemet selv, folket har jo vent seg til at Sheriffen er i nabobyda og kun i kontortiden! Man løser dette selv.

Et interessant fenomen her er det at hvis 10 afrikanere raner 1 nordmann har det intet med rasisme å gjøre, det er bare misforstått oppførsel som lett forklares med krigstraumer. Hvis derimot 20 kamreater hjelper 1 nordmann som skal "tas" av 4 "ytelendinger", DA er det rasisme,- spesiellt om de norske kommer fra "ei bakstreversk bygd" og ikke fra den urbane hovedstaden?? Skjer det i Hovedstaden vil det jo straks være 50 innvandrere og 30-40 norske og da skriver avisene om "gjengoppgjør". Pussig.

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
På bygda derimot vil folk fortsatt strømme til og hjelpe den som utsettes for ran, om nødvendig drar man hjem henter traktor og hagle for å "løse" problemet selv, folket har jo vent seg til at Sheriffen er i nabobyda og kun i kontortiden! Man løser dette selv.
En romantisering av lovløse tiders lynsjemobber. Det var like stygt den gangen som det er i dag, selv om cowboyfilmer eller sørstatsfilmer fra 50-årene kanskje tegner et mer actionpreget bilde av det hele.

Og du synest jeg har antikvariske holdninger til vold og personrelasjoner... ::)

S

Slubbert

Gjest
Spiralis skrev:
Forskjellen på "bygda" og byen er blant annet ( på godt og vondt ) at folk bryr seg mer om hverandre jo mindre stedet er.
En annen forskjell er at om du er litt annerledes, har andre interesser, andre ambisjoner eller bare kommer fra nabobygda, ja da skal du "tas". Jeg kan ikke med min beste evne fatte at noen innvandrere frivillig vil bli boende i bygde-Norge, å skille seg så mye ut som en neger eller asiat der uunngåelig vil gjøre må være et mareritt, med mindre man er usedvanlig utadvendt og sånn "kompis med alle"-type. Konformitetspresset på bygda som manifestert i bygdedyret er ikke noe man kødder med. Miljøet kan også variere mye fra én bygd til en annen; noen er myke og runde i kantene, - type gladkristen vestlandsbygd, mens andre kan være knallharde, - feks. bygder som er sentrert rundt ett større industrianlegg med røft arbeidsmiljø.

På bygda derimot vil folk fortsatt strømme til og hjelpe den som utsettes for ran...
Det kommer nok i stor grad an på hvem det er som utsettes for ranet.

Et interessant fenomen her er det at hvis 10 afrikanere raner 1 nordmann har det intet med rasisme å gjøre, det er bare misforstått oppførsel som lett forklares med krigstraumer.
Når gjenger i byer raner folk så er det stort sett tilfeldige eller lette mål, det er pur faen som sjelden har noe med etnisitet å gjøre. Rasisme er når folk mishandles på grunn av etnisk eller kulturelt opphav, ikke når en person ranes fordi han er pinglete, går alene og har dyre klær. At gjenger driver med faenskap berettiger ikke å banke opp tilfeldige utlendinger, da tar man folk bare fordi de er annerledes og bygdedyret er i fri utfoldelse. Nå er jo Norge som sådan bare en stor bygd, så det er jo ikke så rart det som skjer. Når man snakker om "norske byer" kan jeg ikke la være å flire; Norge har ingen byer. Vel kanskje delvis én, men hovedstaden også har kun begynt å ligne på en ordentlig by de siste ti årene. Det gjør tydeligvis "bønda i fra nord" ganske forskremte.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Og du synest jeg har antikvariske holdninger til vold og personrelasjoner... ::)
Nå var det vel mere en observasjon av ståa enn et utrykk for mine personlige holdninger, men du står selvsagt fritt til å feiltolke som du selv ønsker! :p

Min personlige holdning er at et land så rikt som Norge burde ha råd til å ha et døgnåpent "Sheriffkontor" i alle komuner og alle tettsteder over en gitt størrelse! men det er da akk så kjedelig for det kunne jo tenkes å ha en forebyggende effekt. :-\

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.927
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sist vi banka nokon her av etniske årsakar (?), var på 60-talet, då folk frå ei av øyene heromkring kom på dans, gjekk i flokk, og skulle "ta" folk på purt fanskap. Ein gjekk då manngard frå danselokalet til hamna og kasta så "pakket" på sjøen (eller ombord i båtane)
Øya er så å seie fråflytta no.
Folketalet i kommunen er også fallande, bortsett frå i sentrum.

V

vredensgnag

Gjest
Morsomt hvordan "bygda" blir et fellesbegrep. Er vel like stor forskjell på bygder som det er på strøk i en by, eller naboer i en gård.
På Øvrebø har det vært tradisjon for å ha en gjeng, det går nærmest i arv.
Da jeg gikk på landsgymnaset i Bø lå denne gjengen i strid med en mindre gjeng fra Gvarv, og en langt større gjeng fra Rjukan.
Klok som jeg var presterte jeg å vise litt mye oppmerksomhet til dama til "Maskinski" en gang det var dans i Seljord. "Maskinski" var sjefen for Øvrebøgjengen dengang og hans år ved roret kan sikkert sjekkes hos bygdehistorikere.

Mine tre år på Bø var fine. Likte plassen og dem jeg kom i kontakt med. Lensmannen hadde sitt å gjøre med gjengen fra Øvrebø, og i årene etter var det som regel forskjellig sprell disse fant på, samt drag-racing på "stripa" midt i bygda som fant veien til avisene, og som lot meg "følge med" på hva som skjedde i Bø.

Fordi integrasjon virkelig er et fremmedord for norske myndigheter, og fordi man forsøker å løse avfolking og arbeidsløshet i bygdene ved å legge asylsentra dit, så har vi flere udetonerte bomber på gang rundt omkring i Norge. Denne saken har helt sikkert to sider - men når Øvrebøgjengen først er tirret, så kommer den i flokk, og såvidt jeg forstår så var det spesielt utrivelig i Bø sist helg, da mobben tok loven i egne hender og skulle rydde opp.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.927
Sted
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Morsomt hvordan "bygda" blir et fellesbegrep. Er vel like stor forskjell på bygder som det er på strøk i en by, eller naboer i en gård.
Bygdedyr-haldarane er like sterkt gripne av flyttetrongen som alle andre. Dei flyttar til byen, og held sine skikkar og verdiar i hevd der...

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.609
Torget vurderinger
1
slubbert det er alltid like moro å se slike selverklært tolerange personer utvise slike fordommer

At gjenger driver med faenskap berettiger ikke å banke opp tilfeldige utlendinger, da tar man folk bare fordi de er annerledes og bygdedyret er i fri utfoldelse.
Er det noen som har forsvart dette her?

Er saken opp og avgjort og det er bevist englebarna fra Irak har ikke gjort en flue fortred eller er det mulig at saken kan ha med noe annet å gjøre enn Rasisme

De siste 10årene har Oslo blitt mer og mer forsøplet på alle mulige måter, så om det er slik du foretrekker å leve vil jeg helst ikke bo på samme sted som deg

Mvh Roald

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
Spiralis skrev:
Forskjellen på "bygda" og byen er blant annet ( på godt og vondt ) at folk bryr seg mer om hverandre jo mindre stedet er.
En annen forskjell er at om du er litt annerledes, har andre interesser, andre ambisjoner eller bare kommer fra nabobygda, ja da skal du "tas". Jeg kan ikke med min beste evne fatte at noen innvandrere frivillig vil bli boende i bygde-Norge, å skille seg så mye ut som en neger eller asiat der uunngåelig vil gjøre må være et mareritt, med mindre man er usedvanlig utadvendt og sånn "kompis med alle"-type. Konformitetspresset på bygda som manifestert i bygdedyret er ikke noe man kødder med. Miljøet kan også variere mye fra én bygd til en annen; noen er myke og runde i kantene, - type gladkristen vestlandsbygd, mens andre kan være knallharde, - feks. bygder som er sentrert rundt ett større industrianlegg med røft arbeidsmiljø.

Har ikke sagt at allt er fryd og gamen på bygda, les det som skrives! Det er da slett ikke uten grunn at unge homofile flytter fra mindre steder til større bysentra. Framskrittet er ikke det som slår til i bygda før i byen for å si det forsiktig, dog med et mulig unntak for Framskrittspartiet. Når det gjelder din tro på det "myke runde" i de gladkristne vestlandsbygdene tillater jeg jeg meg å anta at du aldri har bodd i en slik? Forskjellen til den "harde tøffe" industribygda er nok mye mindre enn det du tror! Det er jo heller ikke noe nytt at konformitetspresset øker omvendt proposjonalt med størrelsen på bygda.

Slubbert skrev:
Spiralis skrev:
På bygda derimot vil folk fortsatt strømme til og hjelpe den som utsettes for ran...
Det kommer nok i stor grad an på hvem det er som utsettes for ranet.

Mange skvises i så små miljø, det er ikke det. Men noe så enkelt som at det er færre personer gjør at man har noe bedre oversikt, og selv om du er bygdas tuling, hippie, HVPU klient, homo, take your pick, og til daglig er utsatt for bydas sladder og hån vil de andre reagere hvis noen utenfra kommer for å "ta deg". England er den "største bygda i så måte. Ingen er mere brutale med sitt kongehus enn engelskmenn, men prøv bare å komme der som utlending å si noe stygt om Dronningen. Da har du hatt dine stekte poteter!

Slubbert skrev:
Spiralis skrev:
Et interessant fenomen her er det at hvis 10 afrikanere raner 1 nordmann har det intet med rasisme å gjøre, det er bare misforstått oppførsel som lett forklares med krigstraumer.
Når gjenger i byer raner folk så er det stort sett tilfeldige eller lette mål, det er pur faen som sjelden har noe med etnisitet å gjøre. Rasisme er når folk mishandles på grunn av etnisk eller kulturelt opphav, ikke når en person ranes fordi han er pinglete, går alene og har dyre klær. At gjenger driver med faenskap berettiger ikke å banke opp tilfeldige utlendinger, da tar man folk bare fordi de er annerledes og bygdedyret er i fri utfoldelse. Nå er jo Norge som sådan bare en stor bygd, så det er jo ikke så rart det som skjer. Når man snakker om "norske byer" kan jeg ikke la være å flire; Norge har ingen byer. Vel kanskje delvis én, men hovedstaden også har kun begynt å ligne på en ordentlig by de siste ti årene. Det gjør tydeligvis "bønda i fra nord" ganske forskremte.

Er ikke så veldig uenig med deg her, men mener at dette også gjelder det som skjedde i denne saken. Det hadde fint lite med rasisme å gjøre, det var "noen" utenfra som skulle ta en av "våre". Spiller ingen rolle om de "andre" var fra Iran, nabobygda eller Bærum for å si det slik. Hele episoden var som trådstarter begynte med Bygdedyret som våknet, ikke en rasistisk refleks for ta noen med annen hudfarge. "Fremmede" lager bråk hos "oss" og da slutter vi rekkene!

Jeg sier ikke ( Håper du kan forstå det en dag Deph! ) at dette er gunstig eller riktig, jeg kun konstaterer at det er slik.

S

Slubbert

Gjest
Roald skrev:
slubbert det er alltid like moro å se slike selverklært tolerange personer utvise slike fordommer
Selverklært tolerant? Jeg har ikke erklært noe som helst i så måte, men jeg er av den sterke oppfatning at hvorvidt du er hviting, bruning, svarting, guling, råner, bondetamp, hippie, muslim, blodkristen, okkultist, nazist, punker, goth, emo, anarkist, Bandidos-medlem, Vigrid-medlem, Blitz-medlem, homofil, bifil, zoofil, dendrofil, monogam, ploygam, stoner, tripper, junkie eller bare en helt vanlig person, så er det noe ingen andre - og aller minst staten - har noe med og kan gi eff i å stikke nesa si inn i. Laissez-faire betyr "la det være", eller om du foretrekker; ligg unna. Det er ikke statens eller det fordømte "fellesskapets" rolle å blande seg inn i hvordan folk er; såfremt du ikke utøver skadeverk mot andre mennesker eller deres eiendom så har ingen andre noen moralsk rett til å overkjøre dine valg.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Slubbert skrev:
Roald skrev:
Selverklært tolerant? Jeg har ikke erklært noe som helst i så måte, men jeg er av den sterke oppfatning at hvorvidt du er hviting, bruning, svarting, guling, råner, bondetamp, hippie, muslim, blodkristen, okkultist, nazist, punker, goth, emo, anarkist, Bandidos-medlem, Vigrid-medlem, Blitz-medlem, homofil, bifil, zoofil, dendrofil, monogam, ploygam, stoner, tripper, junkie eller bare en helt vanlig person, så er det noe ingen andre - og aller minst staten - har noe med og kan gi eff i å stikke nesa si inn i. Laissez-faire betyr "la det være", eller om du foretrekker; ligg unna. Det er ikke statens eller det fordømte "fellesskapets" rolle å blande seg inn i hvordan folk er; såfremt du ikke utøver skadeverk mot andre mennesker eller deres eiendom så har ingen andre noen moralsk rett til å overkjøre dine valg.
Amen.
Men jeg forbeholder meg retten til å argumentere rundt hvorvidt alle mulige valg er smarte. For det er sånn jeg er! :)

Honkey

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Så du er mest interessert i å krangle mao?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
LydMekk skrev:
Så du er mest interessert i å krangle mao?
Det er jo derfor vi er her alle sammen, er det ikke?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.081
Spiralis skrev:
Er ikke så veldig uenig med deg her, men mener at dette også gjelder det som skjedde i denne saken. Det hadde fint lite med rasisme å gjøre, det var "noen" utenfra som skulle ta en av "våre". Spiller ingen rolle om de "andre" var fra Iran, nabobygda eller Bærum for å si det slik. Hele episoden var som trådstarter begynte med Bygdedyret som våknet, ikke en rasistisk refleks for ta noen med annen hudfarge. "Fremmede" lager bråk hos "oss" og da slutter vi rekkene!
Det store spørsmålet er kanskje hvordan man skal definere rasisme. Er det rasisme å se ned på en Iraner, mens det ikke er rasisme å ha de samme holdningene ovenfor folk fra nabobygda?
Jeg kjenner godt til bygdene der denne episoden utspilte seg og de har en nedlatende holdning til omtrent alt utenfor egen bygd, farget som hvit. Det værste de vet er byfolk, og byfolk er de som kommer fra steder med minimum gatelys og gatenavn. Hvis da bygutten itilegg har utdannelse utover VK1 så ligger han tynt an.
Det som faktisk er litt pussig er at når disse barske guttene skal finne seg ei kjærring og de sliter litt med å få tak i en så er de ikke sene om å reise til Thailand for å hente seg en. Stakkars damer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.927
Sted
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
1. Det store spørsmålet er kanskje hvordan man skal definere rasisme. Er det rasisme å se ned på en Iraner, mens det ikke er rasisme å ha de samme holdningene ovenfor folk fra nabobygda?

2. Jeg kjenner godt til bygdene der denne episoden utspilte seg og de har en nedlatende holdning til omtrent alt utenfor egen bygd, farget som hvit. Det værste de vet er byfolk, og byfolk er de som kommer fra steder med minimum gatelys og gatenavn. Hvis da bygutten itilegg har utdannelse utover VK1 så ligger han tynt an.

3. Det som faktisk er litt pussig er at når disse barske guttene skal finne seg ei kjærring og de sliter litt med å få tak i en så er de ikke sene om å reise til Thailand for å hente seg en. Stakkars damer.
1. Å sjå stort på det som er annleis, er nok ein kvalitet som slett ikkje alle lokalsamfunn har. Det gjeld etter mitt syn over alt. Bygdene utmerkar seg ikkje i denne samanheng. Du finn like mange "dyr" i byen. Gå på ein gjennomsnittsfotballkamp, så får du ein porsjon. Eller prøv å bruke din dialekt på feil stad (nokre stadar vert ein endåtil mobba for å bruke nynorsk. Tenkje seg til!)
Desse mekanismene vernar menneske til ein viss grad. Men slik streng regulering av kven ein skal vere, er ikkje nødvendige i eit samfunn som i utgangspunktet ikkje treng å verne seg mot ytre fiendar. Det vert som digre lager av atomvåpen ein ikkje kan bruke til noko fornuftig..

2. Orda nerd og geek er nye, importerte. Det einaste synonymet eg har vore bort i frå gammalt av, var "flogvit", og var ikkje spesielt nedlatande. Men det å rakke ned på annleis er ein kjend taktikk når ein møter noko annleis. For ikkje å snakke om nokon som har meir kunnskap enn ein sjølv om noko.
Eg har lite kjennskap til Telemark, men meiner det skal vere ein høgskule der? Eg tok sjølv utdanning på ein liknande stad, i Volda ca 1980. Integreringa mellom studentar og bygdefolk var der, sjølv om ho kunne vore betre. Men eg merka lite til at studentane vart uglesett i særleg grad.
Telemark skal etter det eg veit vere svært kulturelt medvite etter gammalt, så om du meiner at det held på å utvikle seg tvilsame haldningar der, er det urovekkjande.
Her eg bur, vert vakse folk med kompetanse på ulike felt i dei aller fleste tilhøve tatt godt vare på. Det er faktisk fleire erklærte homoseksuelle, folk med annleis hudfarge, og dei fleste politiske grupperingar, og alle får vere den dei ynskjer å vere. Får dei kritikk, går det som regel på sak. Men eg kjenner til at ungdomar som er rimeleg "sunne" her i heimbygda, oppfører seg rabiat når dei er på helgaturar til andre bygder, eller om dei er på bytur. Kanskje det lokale bygdedyr (slekt, vener m.m.) er såpass skummelt at ein ikkje ynskjer å drite seg ut, men det er i så fall ikkje berre negativt...

3. Eg tykkjer ikkje det nødvendigvis er noko negativt i slikt. Folk som søkjer ein å vere saman med, burde stort sett vere lukkelege med slike opplegg. Eg kjenner til EIN einaste "tulling" her i distriktet som har vore dameforbrukar (fyrst av norske, seinare via utlandet), men han har ei diagnose, og damene burde fått beskjed om dette på førehand.
Dei fleste utanlandske damer som har slått seg ned saman med ein nordmann her i kommunen, er rimeleg fornøgde. Kallane jobbar dessutan meir, skulehusa fyllest av ungar, og svigermødrene kan gå i grava med visse om at arvingane er på plass i barnebarnsgenerasjonen.. Nesten berre velstand. Iallfall ikkje med fleire unntak enn det du elles finn rundtomkring. Då er det verre konsekvensar av at 50% av gjennomsnittseksteskapa går over styr. Uansett etnisitet eller politisk ståstad - slikt vert det stort sett ulukkelege ektefeller for ikkje å snakke om ungar av.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Denne episoden med rånere (og en god del vanlig ungdom) og innvandrere har fått en dose mediavridning etter den vanlige kreative VG-metoden, der kildekritikk er en uting. Dette handler ikke om rasisme i det hele tatt, men om gammet nag melom to gjenger.

Den frie løssalgspressen forsøker desperat å lage oppslag som selger, og da tøyer man i sannheten. Så følger de andre mediene opp, og saken blir stående i folks bevissthet som noe annet enn den er. Bø i Telemark er en bygd med kulturelt mangfold, rikt kulturliv og stort innslag av innflyttere med ulik etnisk bakgrunn. Lite problemer med rasisme, men den finnes i Bø også, som ellers i landet.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.282
Torget vurderinger
1
Mange små steder er helt feil sted å opptre på i flokk dersom du er utenfra, da opplever man gjerne at de lokale opptrer i flokk. Det er noe med "hjemmevernet"...

Topp Bunn