Bybee

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Høres ut som du prøver å beskrive Johnson-Nyquist-støy. Beskrivelsen er imidlertid ikke helt korrekt, støy generert av en motstand er ikke avhengig av mengden strøm som går gjennom den.
OK, da kan jeg med god samvittighet vri hode av læreren som fortalte meg dette på elektro grunnkurs ;D

Skal lese gjennom linken, og bli litt klokere. Takker for rettelsen.

Nå står det riktig nok i linken at støyen er uavhengig av påtrykket spenning....(?)

Mvh.

Vidar

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det fremgår ganske tydlig av formlene hva den avhenger av...termisk støy generert i en motstand er gitt av vn2=4kTR.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hmmmm...hvis T er et ledd som er med på å bestemme vn2, vil også strøm være en av de avgjørende faktorene for hvor stor verdien av T er. Høyere strøm gir større varmeutvikling, vil det ikke?

Vidar

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvis det er så stor strøm at varmeutviklingen blir vesentlig, ja. I effekttransistorer, effektmotstander etc en presumptivt betydelig effekt, men neppe i kabler eller Bybee-klumper. I aktive komponenter for audiobruk er flickerstøy også betydelig. her er en innføring i fysiske støykilder i elektriske kretser, her en guide til støyanalyse i opamper.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Det var i grunn motstander jeg siktet til.

Kabler av normalt tverrsnitt vil ikke den relative temperaturendringen kunne være stor nok til å utgjøre noen praktisk forskjell. Er man uhelding, kan vel temperaturen stige med 10 grader - det er ca. 3,4% økning fra 20OC... . Da vil vn øke med ca. 1,7% etter at kvadratroten er inkludert i regnestykket.

Hvordan kan man forklare at et Bybee-filter "roer ned`" elektronene. Hva mener produsenten med å "roe ned" i den sammenhengen tro?

Vidar

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Temperatur i Kelvin, ved økning fra 20-30oC vil det si 303K istedet for 293K.

Å fjerne eller nulle ut termisk støy lar seg ikke gjøre, den er helt stokastisk.

Edit: Det blir 3.4% ja, beklager forvirringen.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Da har jeg mottatt et par Bybee filtere. Så langt har jeg funnet ut at tilkoblingspinnene er magnetiske, men ikke den klumpen i midten. Jeg merker også en viss uregelmessighet i de magnetiske egenskapene ved å streife en sterk neonymmagnet rett over den.

Den induserer ingen spenning ved å streife magneter over den, så en eventuell induktans er i såfall veldig liten.

Forsøkene fortsetter... :)

Mvh.

Vidar

P

Parelius

Gjest
Hvis du greier å måle forskjeller, så vil jeg anbefale deg å holde det for deg selv en liten stund, bare så du får kontaktet produsenten Jack. Tror sikkert han er villig til å betale stort for målinger som kan bekrefte hans teorier. (For det er vel teorier - her brukt som forklaringer - uten empirisk belegg - dvs. det som skal forklares eksisterer ikke som fenomen tilgjengelig for forklaringen - vi snakker om, altså alt fra gode gjetninger til salgsfremmede æventyr).

Til tidligere i tråden, ad den store bruk rundt omkring: At de er brukt til modding av utstyr sier vel seg selv? Det tilhører vel moddingens egenreklame å bekjentgjøre eliksiren som er på flasken.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hvis du greier å måle forskjeller, så vil jeg anbefale deg å holde det for deg selv en liten stund, bare så du får kontaktet produsenten Jack. Tror sikkert han er villig til å betale stort for målinger som kan bekrefte hans teorier. (For det er vel teorier - her brukt som forklaringer - uten empirisk belegg - dvs. det som skal forklares eksisterer ikke som fenomen tilgjengelig for forklaringen - vi snakker om, altså alt fra gode gjetninger til salgsfremmede æventyr).

Til tidligere i tråden, ad den store bruk rundt omkring: At de er brukt til modding av utstyr sier vel seg selv? Det tilhører vel moddingens egenreklame å bekjentgjøre eliksiren som er på flasken.
Holde for meg selv ja ::) ehh. OK da. Det tar nok en liten stund til før jeg kan publisere måleresultatene uansett. Først og fremst bør målingene inneholde en viss mengde sikkerhet før jeg kan si noe som helst. Det blir nok en del gjentatte forsøk for å fjerne eventuelle usikkerheter rundt målingene - selv om målingene går inn å plukker forskjellene på direkten uten usikkerhetsskapende omveier og lurifikseri.

Vi får nå se. Resultater vil bli lagt ut som teknisk info under Tech hjørnet.

Jeg syns det er rett og rimelig at folk får vite hva dette filteret gjør. Hva det inneholder er for meg knekkende likegyldig - og nei, jeg skal ikke operere dem ;D

Mvh.

Vidar

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Antall liker
1
Er det prisen som gjør at ingen har partert dem ?

Celius støpte inn en karbon-kvalitet i epoxy rundt stikkontaktene i en tre-eske såvidt jeg husker.

Leste en tråd hvor en fyr hadde åpnet de flotte boksene på en grisedyr kabel, og som forventet var dette et meget enkelt LP filter med høy deling tilpasset kabelens impedans.

Ikke noe stas med de gamle Moskva-filtre lengre...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.807
Sted
Østfold
Det ville vel medført at man følte man gjorde dårlige kjøp om man målte materialprisen på en dyr hifikomponent.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Hva koster forresten delene til en Ferrari?

mvh
Denne bilen er delvis håndlagd. Tenk hvor mange pizzaer disse italienerne fortærer i løpet av en produksjon. Ikke rart ferarri er dyrt. I tillegg legger den norske staten på ca 100% i avgifter. Da blir det dyrt...

Materialkostnadene er jo i bunn og grunn gratis, men etter foredling, forming, sammensetting etc., så baller det på seg folk som vil ha betalt for det de gjør. Et Bybee filter har nok ikke samme produksjonskostnadene, men hvis det tar én time å lage én stk. blir prisen fort opp i 4 - 500 kroner. Og så skal man ta seg betalt for idé, og vips koster denne 100 - 120 dollar stykket.

Vidar

Topp Bunn