Bybee

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hentet fra en annen tråd.................
Snickers-is
Hifi-Freak

Re: Babee produkter
« Svar #6 Legg inn: 05/21/06 klokken 05:28:28 »  

"Jeg har lest hjemmesiden og forklaringene virker for meg sterkt i strid med den fysikken som gjelder forøvrig i verden. Er det noen som har gjort målinger på disse noen gang? Skulle vært gøy å kjørt en HF-måling med spektrumanalysator på disse sammen med en rekke ulike kabelstumper."

Jeg kan gjerne gjøre noen målinger på disse produktene. Ta kontakt, så blir vi enige om hva som vil være interessant å måle.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.681
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Babee

Hei!

For det første kan vi jo begynne å kalle de for Bybee.

Snicker - fikk du ikke målt noe på de du lånte av meg...?

Mvh
OMF

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Enig at det bør kalles ved rett navn. Jeg bare kopierte. Nå er det rettet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Re: Babee

Hei!

For det første kan vi jo begynne å kalle de for Bybee.

Snicker - fikk du ikke målt noe på de du lånte av meg...?

Mvh
OMF
Jo det gjorde jeg, men systemet mitt måler i hovedsak i audioområdet. Innenfor audioområdet var det like lite forskjell å måle som det var å høre. Det var ingen forskjeller på vannfallsdiagrammer, ingen på frekvenskurver, ingen på puls eller energirespons, ingen på harmonisk forvrengning selv ikke med fullstendig overdreven oppløsning. Derfor er jeg nysjerrig på om det kan måles på et instrument som klarer høyere frekvenser.

Jeg regner med at en spektrum analysator på 50GHz og en firkantpuls på 1GHz med litt effekt (100W?) vil avsløre de forskjellene som er der, dog med fare for at telefonnettet i samme kommune bryter sammen under målingene.

N

nb

Gjest
Men i det frekvensområdet der kan man vel måle ganske store forskjeller på audiokabler også, kan man ikke?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Jo, det kan man. Man må da selvsagt sammenlikne med en rekke ulike kabler og metallpinner for å finne ut hvilke egenskaper disse bybee-ene har og hva de likner mest av ulike kabler.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Kan noen forklare hva et Bybee-filter gjør (eller skal gjøre)? Hva er prinsippet og fysikken bak dette filteret?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
713
Torget vurderinger
1
Nei det er ingen som kan det!

Og produsenten ser ut til å ville ha det slik.

R

Ronny_D

Gjest
Kan noen forklare hva et Bybee-filter gjør (eller skal gjøre)? Hva er prinsippet og fysikken bak dette filteret?
Kjøp en og sag den over så får du (også) se 8)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Produsenten beskriver det som en tredelt greie:

Elektronene passerer noe som minner om et trafikklys inne i bybeefilteret. Dette får dem, i følge produsenten, til å passere på en langt ryddigere og mer effektiv måte.

Inne i filteret lærer de, i følge produsenten, å oppføre seg pent, altså å ikke knuffe borti ledermolekylene og lage støy.

Filtrene omsetter kvantestøy (en effekt som i følge produsenten eksisterer og har store konsekvenser for lyden) til varme. Dette klarer de, i følge produsenten, å gjøre både med elektroner som har passert filteret uten at de mister effekten, men også med elektroner som ikke har passert filteret, men som en gang i fremtiden kommer til å gjøre det.

Mine innskytelser "i følge produsenten" er ikke sarkastisk ment, men det refererer til at det er påstander på produsentens hjemmeside (sett at jeg ikke har misforstått noe vesentlig) og ikke mine personlige utsagn.

T

theStig

Gjest
Og konklusjonen er produktet ikke gjør noe som helst, men at det har en hørbar effekt?

T

theStig

Gjest
Hvem sin konklusjon er dette?
Ikke min, og ikke din.... jeg siktet vel til de som lukker igjen øya for fakta, og likevel lurer seg selv til å TRO at ingenting likevel er noe.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det er bare å lese innlegg her på HFS det, så finner man mange....
Ellers finnes det faktisk mennesker som har utført blindtester på dette, men konklusjonene bryter jo med deres overlegne viten og vil forkastes uansett dokumentasjon (perler for svin?)

N

nb

Gjest
Har du lyst å dele noe av denne dokumentasjonen med massene? Du referer jo til stadighet til slike tester, men kan ikke huske å ha sett noe dokumentasjon. Men du har et poeng, det finnes faktisk enkelte krav til at slik dokumentasjon skal bli tatt alvorlig, særlig når hele konseptet i utgangspunktet ser ut til å være temmelig far-fetched.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.403
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Produsenten beskriver det som en tredelt greie:
Inne i filteret lærer de, i følge produsenten, å oppføre seg pent, altså å ikke knuffe borti ledermolekylene og lage støy.
Minner om slikt lurium som skal redusere bensinforbruket. Kobles på bensinslangen og kan gi opp til 15% redusert forbruk. Nettopp..... mellom 0% og 15%. De fleste opplever det første. Om de ikke legger om kjørestilen. Omtrent det samme med lurium i HiFi bransjen. Har du kjøpt noe slikt, MÅ det bare virke. En blir da aldri lurt? Min overbevisning er at enhver komponent (god eller dårlig) og enhver forbindelse reduserer kvaliteten. Et eller annet sted i frekvensområdet. Ikke sikkert slikt er hørbart. Helt sikkert at det ikke er en forbedring. Bare en endring.

S

slowmotion

Gjest
Har jobbet i bilbransjen i hele mitt liv og kan i hvert fall
bekrefte at bensin-spare-produktene i hvert fall er lureri....

Disse bye-bye produktene er jo noe av det samme.....
Har sett et bilde en gang av en som var saget over.

;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Ellers finnes det faktisk mennesker som har utført blindtester på dette, men konklusjonene bryter jo med deres overlegne viten og vil forkastes uansett dokumentasjon (perler for svin?)
Da foreslår jeg at du utfører en blindtest på dette, for du er jo troverdigheten par exellance. Da vil vi få et svar en gang for alle som står som en påle i hifi-historien...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
For det første har du uttalt en rekke ganger at blindtester ikke er pålitelige på noen måte, ei heller brukende til noe.

For det andre vil jeg (og sikkert andre) gjerne vite mer om disse blindtestene. Jeg har selv utført blindtester med en rekke tilhørere uten at noen av disse klarte å bestemme om bybees var innkoblet eller ei.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Ikke min, og ikke din.... jeg siktet vel til de som lukker igjen øya for fakta, og likevel lurer seg selv til å TRO at ingenting likevel er noe.
Det som er mer interessant enn fakta, er sannheten... ;)

Ellers så er vel Bybee i samme klasse som kabler. Hører man ikke forskjell på kabler gjør man det heller ikke på Bybee filter.

;D

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
221
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Man kan si at tror man bybee filtre virker så hører man det.Men man kan også si at tror man det ikke så hører man det ikke.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Ja det er det, men som jeg har vært inne på en million ganger før (men som ingen av en eller annen grunn har oppfattet) det er ikke alt utstyr det har noen som helst effekt på, og det er ikke slik at den samme kabelen er optimal til to ulike produkter. Og videre, de tingene som gjør en kabel bra koster så lite penger at det er bare tull å betale en liten formue for slikt. Sist men ikke minst, forskjellene er svært små. Så små at man kan diskutere hvorvidt de er vært penger i det heletatt i mange tilfeller.

Grunnen til at jeg er så bastant om disse tingene er at jeg har brukt mye tid på dette (også) og som vanlig byttet kabler mens musikken går for å isolere effekten av akustisk hukommelse.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg driver også å måler. Med en komparator-trafo strekker jeg to forskjellige kabler fra samme utgang på en forsterker til hver sin høyttaler av samme merke. Derfra kobler jeg til komparatortrafoen som for øvrig har en såpass høy inngangsimpedans at den ikke i stor grad påvirker de elektriske egenskapene for høyttaleren.

Når det er forskjell på kablene blir det musikksignal/differensialsignal ut fra sekundærviklingen. Når det ikke er forskjell, f.eks når begge primærviklingene får samme signal, er det absolutt ikke noe signal ut fra sekundærviklingen.

Da får jeg eventuellt ut en lyd som representerer forskjellen mellom kablene. Det bør jo være den mest pålitelige og verifiserende målemetoden.

Vidar

T

theStig

Gjest
Et vanlig argument er jo at ting likevel kan høres, selv om det ikke er noen kvantifiserbar forskjell...... :p

R

Ronny_D

Gjest
Kabler er det jo målbare forskjeller på.
Nettkabler også? ;)
Et vanlig argument er jo at ting likevel kan høres, selv om det ikke er noen kvantifiserbar forskjell...... :p
Det hjelper jo lite å kalle det ikke kvantisebar. Det må da være bedre å si at dersom det var 1 Ohm i nettkabelen hva ville skje da ? si forsterkeren vanligvis trakk 440watt ca
det er 2 amp som endrer inngangen til trafo med ca 2 volt like under 1 %.
Det er litt for lite til å ha betydning, men dersom strømpulsene skulle være på 20 amp men passe mellomrom blir snittet.... omtrent 10 %
ser man bort fra trafo og forsyningens egenskaper gjenstår bare forholdet mellom spenningene på nett og forsterker.
OT: en typisk IC til småsignal undertrykker lett rippel på sin forsyning med 90-120dB, og denne er jo glattet og ofte regulert i tillegg.
Til ett typisk effekt-trinn som bruker litt guffe:
kan en enkelt konstruert forsterker ha så lite som 20dB undertrykkelse av endringene på forsyningen. hvor mye er da disse endringene i nettkabel forhold til den opprinnelige ?
tar man for seg en mono forsyning med 2*20 000uF vil det være omtrent (toleransene for elektrolykkondensatorer er typisk +/-10%) 20 000uF pr halvperiode og antatt 5 A ut og verste tilfelle med bare den ene halvperiode belastet.
mellom oppladepulsene er det 10 ms. som gir omtrent 50mas/20 000uF= variasjonen til forsyningen pga opp og utlading av kondesatorene. i mitt hode gir det omtrent 2.5volt variasjon. for en 50 volt forsyning er dette ca 5 % endring.

Så etter litt enkel hoderegning er bidragene til variasjon på forsyningen OMTRENT like store som årsak av 20 000uF pr halve under full belastning som forskjellen til en nettledning med 0.5 Ohm. det uten å ta hensyn til at trafoens utgangsresistans og inngangsresistans er 3- 0.3 Ohm. Trafoen gjør bare at forskjellen mellom nettledningene blir enda mindre for moderate forsterkere, under killowatten skulle jeg mene.

men hvem bryr seg om det ?
med bare 20 dB ( 10 ganger ) undertrykkelse skulle det gi omtrent 0.2 volt. dersom det var opprinnelig 40 volt ut skulle disse bitene ligge på omtrent - 46dB. ( 20 log (0.2/40)).

-46dB er sammenliknbart med flere høytaler-elementers egenforvrenging.

Og da er det ikke så rart mange sliter med oppløsningen.

bybee for farsken det er saker
;)

Topp Bunn