- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.883
Det er nok hobbypsykologer her på hfs til at man trygt kan bruke grunkene på twaks og oppgraderinger framfor professjonell psykolog.
Ja... Hifi er bra for sinnet... Bra Arve!Audiophile-Arve skrev:For å svare på spørsmålet:
Nei, eg synes ikkje det er bruk for diagnostisering. Det er vekkasta ressursar. Hifi er mentalhygiene. I all kompleksiteten som er i vår sivilisasjon, med sin postmodernistiske relativisme og stress, er det viktig at vi menneska har eit personleg mikrokosmos der ting er enkle og forståelege. Somme har ein moped eller eit bilvrak dei skrur på. Andre sit på hytta eller i båten, puslar i hagen eller driv med kaninoppdrett. Dette er nettopp slike mikrokosmos der alt alt er straumlinjeforma, og alle paradoks lettfattelege.
For oss hifi-entusiastar er det slik også. Vårt mikrokosmos går på lydreproduksjon. Så mykje i pakt med vår personlege smak, eller vår subjektive forståing av kva objektiv lydattgjeving er som vi maktar betale for. Minst like greitt som å sjå eit engelsk fotballag vinne eller tape ein kamp, spør du meg.
Dette hissar vi oss ikkje opp over......
Til ettertanke, m.a. for oss med anlegg:Imperial skrev:Ja... Hifi er bra for sinnet... Bra Arve!Audiophile-Arve skrev:For å svare på spørsmålet:
Dette hissar vi oss ikkje opp over......
Og til Jan-Helge:
Ingen av oss er som alle andre, ei heller i vår snevre utsyn/innsyn med tanke på hvordan andre oppfatter verden og eller hifi.
Vi lever i vår egen lille boble...
Og da hører det jo med at ingen kan egentlig se en annens bolbe innenfra som den personen ser den...
Ei heller en psykolog, for den saks skyld.
Men det en psykolog gjør er jo å vise boblens eier at verden er verd å utforske, ikke bare ens egens bobles verden.
Det att du inviterer oss til å få innblikk i din bolbe tror jeg faktisk er noe vi alle egentlig også burde gjøre mer av.
Alt har en grense dog, en norm som de sier av hvor mye man bør dele av info om ens egen bolbe...
Det hører med å vise interesse (og respektere.. ikke minst) for andres bolber og! Det er også bra for ens egen boble...
Dog, det er tid og sted for alt, og alt behøver man jo ikke å si...
LMC skrev:skjønner godt at kona di liker å spille (S)crabble med deg som motstander ;D
mvh
Leif
Nå skjønner jeg hvorfor jeg taper hver gang ;D Det er hyggelig da, kona blir lykkelig (god vinner), rødvin er godt og Van Morrisson er, ja nettopp.....nervemedisin 8)LMC skrev:skjønner godt at kona di liker å spille (S)crabble med deg som motstander ;D
mvh
Leif
Nok et karrieretips: Ikke vurdér korrekturleser.Nikko03 skrev:@ Jan Helge
Nei det er så absolutt ikke nødvendig med hjelp fra psykolog selv om man er perfeksjonist når det kommer til stereo anlegget. men jeg finner spørsmålet pussig fra en som synes psykologer er ubrukelige.
Vil heller foreslå et karriere valg for deg. Politiker for du er iallefall flink til å kverulere rundt, ikke eksisterende problemstillinger.
Den var ikke til deg Nikko - den var til Jan Helge. Der er lesbarheten mer tvilsom - i hvert fall for meg.Nikko03 skrev:Kunne ikke falt meg inn. Men lesbart er vel det jeg skriver. Selv om det ikke er gramatisk korrekt skrevet til enhver tid.BigSwifty skrev:Nok et karrieretips: Ikke vurdér korrekturleser.Nikko03 skrev:@ Jan Helge
Nei det er så absolutt ikke nødvendig med hjelp fra psykolog selv om man er perfeksjonist når det kommer til stereo anlegget. men jeg finner spørsmålet pussig fra en som synes psykologer er ubrukelige.
Vil heller foreslå et karriere valg for deg. Politiker for du er iallefall flink til å kverulere rundt, ikke eksisterende problemstillinger.
Den er grei BigSwifty var nok litt vel på hogget der selv ogsåBigSwifty skrev:Den var ikke til deg Nikko - den var til Jan Helge. Der er lesbarheten mer tvilsom - i hvert fall for meg.Nikko03 skrev:Kunne ikke falt meg inn. Men lesbart er vel det jeg skriver. Selv om det ikke er gramatisk korrekt skrevet til enhver tid.BigSwifty skrev:Nok et karrieretips: Ikke vurdér korrekturleser.Nikko03 skrev:@ Jan Helge
Beklager utydelig adresse![]()
De er virkelig rape gale, jeg ble nesten saksøkt for å be om meninger fra andre enn selgere. "That´s libelous!", "You can´t say that!". Så prøvde jeg å forklare hvordan det ikke var noe personlig med det, men det amerikanske begrepet for habilitet "conflict of interest" gjorde dem bare enda mer forbanna. Så etter den tiraden, og å ha opplevd at selgere kaprer alle relevante tråder, ditcha jeg hele forumet.vredensgnag skrev:
Når en kjøper en sofa til flere titalls tusen som vare i 10 år, er ikke det mer galskap?Jan-Helge skrev:Det er sant Arve, men tidvis (og dette gjelder ikke bare hifi-interesserte) så dukker spørsmålet opp; "Er det jeg driver med galskap?" gjerne med et oppfølgingsspørsmål som "Hvor langt unna galskap er dette?"
Alle som bruker mye ressurser, eller tid for den saks skyld - vil på en eller annen måte rasjonalisere overfor seg selv, det dem måtte ofre for sin hobby. Ta dem som kjøper seg hytte til 2,3 millioner, som bruker denne maks 5 uker til sammen hvert år - blir vannvittig døgnpris på slikt, selv om man eier hytta i mange år.
Hvor går grensen egentlig, og trår noen over denne grensen?
Derfor jeg linket til mentale sykdommer, for det er gjerne hva folk kan peile litt inn mot når dem spør seg selv om det var galskap av dem å gjøre som dem gjorde....
---
Helt enig med deg, i at alle har vi behov for mentalhygiene - å drive noe på grensen til hva som kan sees som nær galt mye (overdrevet). Kan være trening også det, som kan ta slik plass i noens liv at det nødvendigvis må rasjonaliseres da det går på bekostning av annet.
Og det er det jeg ville peke på - "er jeg helt gal!"-tanken vi alle kan få der vi spør oss om det har vippet over for oss i en eller annen grunn. Skreiv som jeg gjorde om det for å ha en litt spenstig fremstilling til temaet, som i alle fall måtte skape noen tanker og kanskje provosere litt.
Mulig jeg har fått senskader etter å ha blidt nødt til å se alt for mange episoder av "Sex and the City" sammens med kona, men er ikke deler av denne monologen veldig likt noe Carrie Bradshaw kunne ha liret av seg i begynnelsen av en episode?Jan-Helge skrev:Det er sant Arve, men tidvis (og dette gjelder ikke bare hifi-interesserte) så dukker spørsmålet opp; "Er det jeg driver med galskap?" gjerne med et oppfølgingsspørsmål som "Hvor langt unna galskap er dette?"
Alle som bruker mye ressurser, eller tid for den saks skyld - vil på en eller annen måte rasjonalisere overfor seg selv, det dem måtte ofre for sin hobby. Ta dem som kjøper seg hytte til 2,3 millioner, som bruker denne maks 5 uker til sammen hvert år - blir vannvittig døgnpris på slikt, selv om man eier hytta i mange år.
Hvor går grensen egentlig, og trår noen over denne grensen?
Derfor jeg linket til mentale sykdommer, for det er gjerne hva folk kan peile litt inn mot når dem spør seg selv om det var galskap av dem å gjøre som dem gjorde....
---
Helt enig med deg, i at alle har vi behov for mentalhygiene - å drive noe på grensen til hva som kan sees som nær galt mye (overdrevet). Kan være trening også det, som kan ta slik plass i noens liv at det nødvendigvis må rasjonaliseres da det går på bekostning av annet.
Og det er det jeg ville peke på - "er jeg helt gal!"-tanken vi alle kan få der vi spør oss om det har vippet over for oss i en eller annen grunn. Skreiv som jeg gjorde om det for å ha en litt spenstig fremstilling til temaet, som i alle fall måtte skape noen tanker og kanskje provosere litt.
De har sin sære måte å samtale på kan man si. Det er fulllt mulig å snakke med dem på "like terms" faktisk, men det er jo en slags kunst det da.FatmanFlump skrev:De er virkelig rape gale, jeg ble nesten saksøkt for å be om meninger fra andre enn selgere. "That´s libelous!", "You can´t say that!". Så prøvde jeg å forklare hvordan det ikke var noe personlig med det, men det amerikanske begrepet for habilitet "conflict of interest" gjorde dem bare enda mer forbanna. Så etter den tiraden, og å ha opplevd at selgere kaprer alle relevante tråder, ditcha jeg hele forumet.vredensgnag skrev:
Du er et bedre menneske enn meg. Det er jo bare tåpelig av voksne mennesker å holde på som dem gjør. Etter en stund begynte jeg å bli enig med republikanerne, USA trenger ikke helsevesen. La dem råtne på rot!Imperial skrev:De har sin sære måte å samtale på kan man si. Det er fulllt mulig å snakke med dem på "like terms" faktisk, men det er jo en slags kunst det da.FatmanFlump skrev:De er virkelig rape gale, jeg ble nesten saksøkt for å be om meninger fra andre enn selgere. "That´s libelous!", "You can´t say that!". Så prøvde jeg å forklare hvordan det ikke var noe personlig med det, men det amerikanske begrepet for habilitet "conflict of interest" gjorde dem bare enda mer forbanna. Så etter den tiraden, og å ha opplevd at selgere kaprer alle relevante tråder, ditcha jeg hele forumet.vredensgnag skrev:
Det er jo derfor når jeg linker til utenlandske personer man kan spørre om diverse, at jeg prøver å legge til info om HVORDAN man bør stille spørsmåla..
Ja, det er jo sært at man skal måtte si litt om codex (eller hvordan man formulerer seg...) men på AA er det alfa og omega, ellers blir det rabalder... sant nok sant nok.. :
Danske, norske, svenske, nederlandske, engelske, tyske, russiske, kinesiske, koreanske, amerikanske og kanadiske forum har sin helt egen særegne måte at ting blir utvekslet på, sånn hvordan og hvem spør og hvordan og hvem svarer og i hvilken rekkefølge...
Grunnen er jo at visse personer forsvarer sine guru-statuser med nebb og klør. Ære er voldsomt viktig i noen land.
Bl.a på AA..
mvh