Bulkete vinylplater

stixi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2003
Antall liker
9
Noen som har noen triks på å rette ut veldig bulkete plater?

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
 Det samme spurte jeg også om for en stund siden på et konkurerende fora.. Legge de i press var svaret jeg fikk.
 Kjøpte Smashing Pumpkins Siamese Dream fra Elusive Disc og de var veldig bulkete. Faktisk så bulkete at PU nesten er nedi plata i bakkant med det resultat at det blir en statisk utladning på hver runde med støy som resultat. Veldig irriterende!
 De platene er farget også(orange),jeg synes det er dårligere kvalitet på farget vinyl. Dessuten ser man ikke støv og dritt så lett..

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Du kan prøve å legge den i press. Hvis du har mange plater og en masse penger, er det best å investere i en platepresse. Den varmer forsiktig opp vinylen for deretter sakte å avkjøle platen slik at bulkene blir jevnet ut.

Isokkelesten

Medlem
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
0
En bra platestrammer folder ut plata slik at den blir liggende paddeflate mot platetallerkenen. Det er nesten bare feilproduserte lp'er som ikke blir "perfekte" da.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
En bra platestrammer folder ut plata slik at den blir liggende paddeflate mot platetallerkenen.  Det er nesten bare feilproduserte lp'er som ikke blir "perfekte" da.
Ikke hvis du har en Linn LP12 eller en annen spiller med drivverket opphengt i fjærer...

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.435
Torget vurderinger
28
Ikke hvis du har en Linn LP12 eller en annen spiller med drivverket opphengt i fjærer...
Nå har nok både Isokkelesten og jeg spillere med flytende oppheng og det fungerer faktisk utmerket med disse platestrammerne (som hever senter av platen og dermed flater mer ut enn ved bare å presse ned).

Platekrans er kanskje en annen sak.

Når det gjelder det å rette ut plater har jeg ikke forsøkt det selv, men jeg har tidligere gitt en oppskrift jeg leste ett sted hvor man plasserer plata mellom to glassplater, tilsetter trykk og deretter baker kaka i ovnen en stund.

Søk på sentralen så finner du nok tråden.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.435
Torget vurderinger
28
Så morsomt å høre at det funker da Juster. Du skriver i denne tråden om sideveis forskyvning på rillene. Hvordan har dette gått på ikke fullt så skjeve skiver?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Noen som har noen triks på å rette ut veldig bulkete plater?
Jeg hadde noe svært ujevne plater som jeg la under et lass med bøker noen uker, det hjalp betraktlig.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg hadde noe svært ujevne plater som jeg la under et lass med bøker noen uker, det hjalp betraktlig.
Og kanskje å legge dem på et rom med varme i gulvet vil gjøre det enda bedre?

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Så morsomt å høre at det funker da Juster. Du skriver i denne tråden om sideveis forskyvning på rillene. Hvordan har dette gått på ikke fullt så skjeve skiver?
Det er KUN på en plate jeg fik denne sideveis forskyving eller et kast i platen, denne platen var extrem skeiv og med en skarp bulk. De andre platene jeg har rettet, en 4-5 stykker, er alle blit helt rette og spiller uten problemer, og heller ikke noe kast! Det er et tidskrevende arbeide, men jeg syntes det er verdt det, bare husk at både vinyl og glasplater må være rene og tørre.

Mvh Tom-Erik

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
10.479
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.Har lest hele tråden,har nå lagd en strammer noe lik Clearaudio sin til min micro seiki BL 51.Dette var en møysomelig jobb med få hundredelers toleranse.Lagde den i 316 (syrefast)Den ble veldig bra og nesten gratis.Vekt 640 gr. Gratis pga tilgang på maskiner og en snill venn med vannskjerer.

Topp Bunn