Bugs i programvaren på CD/SACD spillere, hvorfor ?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.423
Dette er en merkverdig ting.

Jeg har i løpet av de senere år til stadighet lest om at digitalspillere må inn til programvareoppdateringer for å virke orntlig. Akkurat som en mobiltelefon. Spesielt SACD spillere. Det kan være alt fra at skuffen ikke alltid åpner seg, at spilleren nekter å spille enkelte discer, at spilleren stopper opp under spilling etc.

Jeg linker til et kar på audioasylum som kjøpte seg en ny NAD M5 spiller, CD/SACD. Og hans spiller har diverse problemer. Les her hva som skjer under CD spilling, høyst merkverdig :eek: :

" The player was built in 2006 (bought "new" in 2008), and I am sure the other "newly created" players perhaps don't behave like this: After a cd is played all the way through, I can't play it through again, only the first track plays. Also SACD stops producing analogue out after being in standby after a couple of days"

Spesielt dette fenomenet når han skal spille samme CD to ganger.. ::)

Så da er spørsmålet mitt til tech-folket: hvordan i huleste klarte dem å få en CD spiller til å virke helt prikkfritt i 1985?, ja sågar en en portabel CD spiller spilte jo alle CD'er uten probblemer. Disse programvareproblemene er jo noe som har tiltatt i de senere år, på noe helt teknologisk enkelt som at en laser skal avspille noen CD'er..
Hvorfor gjøres det så vanskelig når det kan gjøres enkelt ? Vennligst forklar meg! ;D

http://www.audioasylum.com/cgi/vt.mpl?f=hirez&m=245715

N

nb

Gjest
Programvaren har sikkert blitt mye mer komplisert og med økende kompleksitet, så øker jo antall mulige feil. Absolutt all programvare inneholder feil, men det er ikke sikkert brukeren merker noe av det untatt i veldig spesielle settinger eller aldri i det hele tatt.

Litt malapropos: Om jeg husker riktig fra en forelsing i systemutvikling, så ble Microsoft Word 95 sluppet med 7000 KJENTE bugs.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.423
Men da er mitt soleklare spørsmål: Hva hindrer dem i å gjøre det mindre komplisert? hva hindrer dem i å gjøre det slik det ble gjort i 1988 ( for CD spillere sin del) ?

N

nb

Gjest
Espen R skrev:
Men da er mitt soleklare spørsmål: Hva hindrer dem i å gjøre det mindre komplisert? hva hindrer dem i å gjøre det slik det ble gjort i 1988 ( for CD spillere sin del) ?
Nå synser jeg bare, men en moderne multikanalspiller gjør jo veldig mye mer enn en simpel CD-spiller gjorde. Og konseptet "CD-spiller" var ganske konstant i mange år og således gode muligheter til å rette opp feil etter hvert som de ble oppdaget.

Det er jo alltid en tradeoff mellom mengde muligheter, antall feil og tid/penger brukt på utvikling og testing.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.423
nb skrev:
Espen R skrev:
Det er jo alltid en tradeoff mellom mengde muligheter, antall feil og tid/penger brukt på utvikling og testing.
Min søster jobber i Sony/Ericsson og driver å tester ut kommende mobiltelefoner for bugs. Og hun sier de ikke har sjangs å luke bort alle feilene før telefonene slippes. De skal finne de største feilene, resten tar programvareoppdateringer seg av.

Mobiltelefoner utvikles jo i hurtigtogsfart med mange nye funksjoner. Men SACD spillere har jo vært på markedet i 9 år, og de gjør jo akkurat det samme i dag som for 9 år siden. Derfor stiller jeg meg litt undrende til disse programvareproblemene-

Topp Bunn