"Budsjett"

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Bare av nyskjerrighet: Når ble egentlig ordet "budsjett" begynt brukt i betydningen "billig"/"økonomisk" på norsk? Etter det jeg antar er påvirkning fra engelsk, ser vi stadig uttrykk som "budsjettklassen", "budsjettforsterker" etc. Men vi har da vitterlig alltid hatt denne konstruksjonen på norsk, men da med ordet "økonomi"; "Økonomiklassen", "økonomiforsterker" etc funker da fortsatt fint. Trenger vi å la dårlige oversettelser i Lyd & Bilde besudle det norske språket?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.433
Torget vurderinger
1
Bare av nyskjerrighet: Når ble egentlig ordet "budsjett" begynt brukt i betydningen "billig"/"økonomisk" på norsk? Etter det jeg antar er påvirkning fra engelsk, ser vi stadig uttrykk som "budsjettklassen", "budsjettforsterker" etc. Men vi har da vitterlig alltid hatt denne konstruksjonen på norsk, men da med ordet "økonomi"; "Økonomiklassen", "økonomiforsterker" etc funker da fortsatt fint. Trenger vi å la dårlige oversettelser i Lyd & Bilde besudle det norske språket?
Uttryket er vel like bra eller dårlig både på norsk og på framand norsk. «Budsjettklasse» er jo i sin opprinnelse volsomt upresist - hvilket budsjett? Det brukes forøvrig på mange andre områder enn haifai, eks. bil, møbler, vin/brennevin, data og øvrig elektronikk etc. Den vanlige forståelsen av «økonomiklasse» tor jeg er bedre forankret, selv om ordet i seg selv er like upresist. Likevel er foretrekker jeg litt mer presise ord som f.eks. «prisklasse».

mvh
KJ

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.799
Torget vurderinger
0
Re: "Budsjett"

Mest ærlig er vel SAS der rabbaterte billetter, økonomiklasse, het "M" klasse, og konsekvent ble (internt) omtalt som "Mokey class", dvs apeklassen.

Topp Bunn