Brum

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
Har tidligere hatt mest å gjøre med pickuper med noe mer gain (0,8 mv). Argoen har mindre gain og behøver volumet skrudd høyere. Dessuten har jeg testet et par nye riaa-trinn den siste tiden (Densen og Tube-box).

Forleden opplevde jeg noe rart. Idet jeg skrudde av motoren på platespilleren kom det en svak viftelignende lyd fra høyttalerene (måtte ha volumet veldig høyt for å høre det). Dette kommer ikke fra noe mekanisk støy, for så lenge motoren er påslått er dette fraværende. Dersom strikken til motoren frikobles når tallerkenen går rund, er det der heller ikke. Ei heller om powersupplyen til motoren er avslått når tallerkenen går rundt.

Eneste mulige forklaring jeg kom frem til var at om tallerkenen går rundt og motoren er avslått (men powersupply på) vil powersupplyet (som styrer motorhastigheten) sende støy ut på nettet som så igjen plukkes opp av riaa. Det er jo ingen annen mulig signalvei mellom disse (kun et gummistrikk i og med frittstående motor). Har aldri merket dette med andre riaa-trinn tidligere.

Ellers la jeg merke til at om jeg skrur volumet høyt opp så påvirkes susing i høyttaler av om jeg tar på armen eller ei, noen som har en formening om dette er av hensyn til manglende jording? Jeg jorder armen i riaa/pre, men ingen komponenter går til jordet stikk.

Det skal nevnes at jeg snakker om at volumkontrollen står på 3-4 på volumrattet (j... høyt med andre ord). Men, det har ikke med Hovlanden å gjøre, for den er ganske tyst når jeg setter den til annen inngang.

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Har hatt samme erfaring på min tidligere Gyro SE. Er motoren i gang, ingen støy. Er motoren av, støy. Flyttet powersupplyen så langt unna pick-up og riaa som mulig, og støyen ble mindre. På en eller annen måte fanger riaa evnt. pick-up opp dette. Hadde spilleren på en vegghylle med ett trekantet feste av metall under. La powersupplyen inne i trekanten, og støyen ble marginal. Vet ikke om Orben har samme powersupply, men på SE versjonen vurderte jeg det dit hen at boksen (plast) ikke er godt nok skjermet. Du kan jo prøve å sette noe i metall over powersupplyen din. PS min powersupply var koblet til Ladac 100 skilletrafo, men det kan jo hende den greier å sende noe tilbake på nettet allikevel.

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.362
Torget vurderinger
28
Takker for svar KAS.

Dette høres ikke usannsynlig ut. (Powersupplyet som er med min Orbe er vel det samme som kan kjøpes som oppgradering til Gyro). Powersupplyet står helt riktig ved siden av den nylig lånte Tubeboxen (har aldri merket dette med andre riaa tidligere).

Og, siden det finnes en form for kommunikasjon mellom motor og powersupply sender denne sikkert ut større/mer signaler/støy når den registrerer at tallerkenen går rundt  mens den egentlig skulle stått stille (motoren er jo avslått).

Dette har ingen praktisk betydning da tallerkenen stopper ganske fort og lyden bare er svakt hørbart med volumkontrollen nærmere middagstid.

Med så stor forsterkning er det kanskje ikke annet å vente enn at man hører forskjell i sus/brum når man tar på armen? Igjen, jeg har ikke opplevd dette tidligere da jeg ikke har benyttet samme grad av forsterkning.

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
Har av og til merka eit bitte lite knett i høgtalaren idet eg har tatt på bryteren på kabinettet til mi straumforsyning til DC-motor (Som når ein tar på armen og det er dårleg jording). Trafoen ligg på golvet og trafoen betyr vel at det ikkje er galvanisk forbindelse til RIAA-trinn og anna forsterkeri i det heile tatt, ikkje via nett ein gong. Ved nærare ettertanke er aksen til på-bryter av plast. Har lurt på kva det knettet er. Straumforsyninga står ganske nær PU. Kan det vere årsaka?

mvh
Sigurd

Topp Bunn