Bruktkjøp pickup: Kan en nyere MM danke ut en litt eldre MC?

Stenna

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
9
Kunne tenkt meg å oppgradere på platespillerfronten, og da jeg ikke har funnet den "perfekte" neste platespiller vurderer jeg å oppgradere pickup på min Project RPM4 (med standard Grado-element P-J K4).
I dag låter det litt daft/kjedelig, spesielt sammen med Projects Phonobox SE RIAA, litt bedre med RIAA'en fra LC Audio, men savner fortsatt litt liv. Litt mindre rillestøy hadde og vært bra.

På dba-dk fant jeg noen MC-pickup'er som kan være interessant:
- Dynavector 10X (ikke den nye 10X5)
- Ortofon MC20 mk2 og MC30

Her på sentralen ligger det i dag bl.a. 2 nyere MM-pickup'er:
- Ortofon 2M Bronze
- Ortofon 2M Black

Vil en god MM av nyere årgang være et bedre kjøp enn en litt eldre MC, forutsatt at begge er pent brukt og har mange timer igjen?

Stenna

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det stiller et spørsmål som helst må belyses med en lengre diskusjon for at du skal komme nærmere hva du ønsker deg.

Det kommer an på hva du foretrekker og hva resten av systemet ditt er. Hvis du er på et lavt budsjett, er det nok lettere å komme i mål med en MM. Hvis du kommer opp i pris er det IMO ikke noe som slår en god MC, og det gjør ikke noe om den er noen år gammel.

Vet du hvor tung armen din er? Kan Phonotrinna dine ta en LO MC pick up?

N

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.545
Torget vurderinger
1
o.t.
Bruktkjøp av PU er nærmest lottotrekking - det er i de aller fleste tilfeller helt umulig å kunne gi noen gode «forsikringer» for hvor mange timer en PU har på baken og om den har vært pent behandlet. Inspeksjon (mikroskop) og prøvelytting før kjøp er nermest obligatorisk dersom du skal betale noe særlig mer en «skrap pris» (dvs 25% for Ortofon MCPUer). Noen få PUer kan oppføre seg som «evighetsmaskiner» med relativt svakt fallende ytelse vs spilletid, mens andre har en raskt fallende ytelse ift spilletid. Hvodepoenget er dog at du nesten ikke har muligheter for å forsikre deg selv om hva det er du kjøper og betaler for mht gjennstående brukstid

mvh
KJ

Stenna

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
9
Nightpuma skrev:

N
Vet ikke vekten på armen, prøvde å google litt i mangel på bruksanvisningen uten hell. Tror den er forholdsvis lett, ser ut som at det er et alu-rør (ikke kullfiber som på RPM5). Skal søke litt mer, kanskje jeg finner en manual for nedlasting.

Project RIAA'en tar MC med lav utgangssignal, der har jeg også mulighet til å variere inngangsimpedansen med dip-switcher. Mener den fikk god anmeldelse av MC-delen i Fidelity.
RIAA'en fra LCAudio er en selvbygg-sak som er beregnet for MM og MC med utgangssignal >1mV.

Stenna

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
9
KJ skrev:
o.t.
Bruktkjøp av PU er nærmest lottotrekking - det er i de aller fleste tilfeller helt umulig å kunne gi noen gode «forsikringer» for hvor mange timer en PU har på baken og om den har vært pent behandlet. Inspeksjon (mikroskop) og prøvelytting før kjøp er nermest obligatorisk dersom du skal betale noe særlig mer en «skrap pris» (dvs 25% for Ortofon MCPUer). Noen få PUer kan oppføre seg som «evighetsmaskiner» med relativt svakt fallende ytelse vs spilletid, mens andre har en raskt fallende ytelse ift spilletid. Hvodepoenget er dog at du nesten ikke har muligheter for å forsikre deg selv om hva det er du kjøper og betaler for mht gjennstående brukstid

mvh
KJ
Ser den, skulle jeg gitt timeantall for mine egne spillere så blir det ikke enkelt å gi et sikkert tall.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.028
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Stenna skrev:
Nightpuma skrev:
N
Vet ikke vekten på armen, prøvde å google litt i mangel på bruksanvisningen uten hell. Tror den er forholdsvis lett, ser ut som at det er et alu-rør (ikke kullfiber som på RPM5). Skal søke litt mer, kanskje jeg finner en manual for nedlasting.
RPM4 kom vanligvis med Project 9 arm. 11g effektiv masse
http://www.project-audio.com/inhalt/en/manual/manual_9cc.pdf
Skal ikke garantere at 9 er din, men det virker sannsynlig.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
ottone skrev:
Stenna skrev:
Nightpuma skrev:
N
Så skal du ha litt av hvert å velge i. Sjekk hhttp://www.gcaudio.com/resources/howtos/tonearmcartridge.html for å finne en PU med passende stivhet (compliance).

Hvis du skal prøve deg på en billig MC er IMO Denon DL-103 ikke til å komme utenom.

N

Stenna

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
9
ottone skrev:
Stenna skrev:
Nightpuma skrev:
N
Det kan nok stemme at armen heter Project 9. Takk for linken :)

Stenna

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
9
Nightpuma skrev:
ottone skrev:
Stenna skrev:
Nightpuma skrev:
N
Så skal du ha litt av hvert å velge i. Sjekk hhttp://www.gcaudio.com/resources/howtos/tonearmcartridge.html for å finne en PU med passende stivhet (compliance).

Hvis du skal prøve deg på en billig MC er IMO Denon DL-103 ikke til å komme utenom.

N
Denon DL-103 har jeg hatt på blokken lenge, husker at Ken Kessler i Hifi News beskrev den som et av de største røverkjøpene innen hifi. Imidlertid så jeg for meg at den på grunn av stivheten trengte en tyngre arm for å yte optimalt, men jeg skal sette meg litt mer inn i compliance-problematikken.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Denon DL-103 er en fantastisk god pickup og et røverkjøp uten like.
Desverre er dette en konstruksjon som er uforandret siden 60-tallet
og derfor tilpasset datidens blytunge armer. Passer nok særdeles
dårlig i ProJect-armen din. Jeg ville også styrt klar av Ortofon MC-20/30
og andre tilsvarende stive MCer på grunn av armens vekt, lagerkvalitet
og armmateriale (om du har en karbonfiberarm; 9c eller 9cc).

Ønsker du deg en MC-pickup i denne armen ville jeg tittet på Denon DL-304,
Dynavector 10X(-,2, 3, 4) eller van den Hul (som fort blir dyrt).

Mine fremste anbefalinger for din arm (og RIAA) ville være nettopp
Ortofon 2M Bronce eller aller helst 2M Black som du selv nevner.
En slik pickup bør gi deg alt det du savner i dag.

Som KJ nevner innebærer kjøp av brukt pickup en viss risiko. Kjøper man
en MM har man i hvert fall muligheten til å bytte stift.

mvh
Gunnar Brekke

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er også meget skeptisk til kjøp av brukt pickup. Greit nok at man kan bytte stift på de fleste MM-variantene, men det koster (ca. 2.500,- for en 2M Black, om jeg ikke husker helt feil). Man kan forsåvidt ta sjansen om prisen er god. En mulighet er f.eks. en 2M Bronze som du nevner. Den har visstnok samme huset som Black, og nålbytte er billigere/en mindre del av totalprisen. Samtidig har du muligheten til å kjøpe Black-stift og få en 'som ny' Black.

Jeg ville ikke kjøpt brukt PU av folk jeg ikke kjenner og stoler på, i hvert fall ikke MC.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg forstår ikke helt "skrekken" med brukte MC-pickup'er.
Riktig nok har en bare "en sjanse", og, mulighet til å bytte stift er en grei fordel til MM.

MEN, har noen tenkt på hva det koster???

Eksempel 1 - MC: brukt DL-103 til ~1000,- -den blir ødelagt ved et ulykkes-tilfelle = 1000,- ut vinduet, og en kan/må kjøpe en "ny"/brukt til ~1000,-
(eller helt ny for ~1500,-)

Eksempel 2 - MM: brukt Ortofon 2M bronse til ~1500,- -samme ulykke skjer, og en kjøper "bare" ny stift; til.... 1900,- koster den visst på "klubben".

Eksempel 3 - gjelder at uansett pris / type; pickup må passe sånn noenlunde til arm...og RIAA bør takle den...
(Denon 304 krever en støyfri riaa med MYE gain)

Eneste som forsvarer pris-forskjell er kvalitet og sliping av diamant/nålespiss. (Og her vinner Ortofon 3-0 over Denon)
Blandt stor-merkene, (Denon/Ortofon/AudioTechnica/..) er stifte-kvalitet/diamant-kvalitet v.s. pris, nesten siste "ærlige" mål på hva en får for pengene!

Arne K

p.s; En ny stift til Grado'en vil også være et alternativ: type 8MZ skal være bedre enn dagens "Gold", og rimeligere!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skrekken er ganske enkelt at en PU for det første er en slitedel, og for det andre den desidert mest tandre og lett ødelagte gjenstanden som finnes i et stereoanlegg. Mulig jeg er for skeptisk til andre mennesker, men jeg stoler ikke blindt på at andre snakker sant om alder og driftstid, og heller ikke at de har behandlet sakene sine med den nødvendige forsiktighet.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg vet ikke helt det der med at DL-103 er for stiv for en mellomvektsarm. Jeg har brukt den på Graham Phantom (12g) og det fungerte helt fint.

Hvis du ser her http://www.theanalogdept.com/denon_dl-103r.htm
så forklarer herren at stivheten på 5 er målt ved 100hz og regna om til 10-11hz er den på 11.

Ellers så har jeg selv kjøpt flere dyre MC'er brukt. Kun en gang har det vært en som var slitt vesentlig mer enn det selger sa.

N

Stenna

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
9
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Denon DL-103 er en fantastisk god pickup og et røverkjøp uten like.
Desverre er dette en konstruksjon som er uforandret siden 60-tallet
og derfor tilpasset datidens blytunge armer. Passer nok særdeles
dårlig i ProJect-armen din. Jeg ville også styrt klar av Ortofon MC-20/30
og andre tilsvarende stive MCer på grunn av armens vekt, lagerkvalitet
og armmateriale (om du har en karbonfiberarm; 9c eller 9cc).

Ønsker du deg en MC-pickup i denne armen ville jeg tittet på Denon DL-304,
Dynavector 10X(-,2, 3, 4) eller van den Hul (som fort blir dyrt).

Mine fremste anbefalinger for din arm (og RIAA) ville være nettopp
Ortofon 2M Bronce eller aller helst 2M Black som du selv nevner.
En slik pickup bør gi deg alt det du savner i dag.

Som KJ nevner innebærer kjøp av brukt pickup en viss risiko. Kjøper man
en MM har man i hvert fall muligheten til å bytte stift.

mvh
Gunnar Brekke
Armen jeg har er en 9'er i aluminium, men ditt syn på DL103 stemmer med det jeg har hørt av andre, så jeg tror jeg venter med DL103 til jeg anskaffer en litt bedre spiller.

Dynavector 10X (den "gamle grunnmodellen uten tall bak X) hadde jeg planer om å kjøpe brukt i København, men med litt knapt med tid og litt usikker på kvaliteten til en 10X kjøpt for 8 år siden, ble det ikke noe kjøp.

2M Black som var på bruktbørsen ble vel solgt samme dag jeg startet tråden.

2M Bronze var solgt når jeg kom tilbake fra København.

Sånn går det når man ikke rir samme dagen en saler....
Nå blir det ikke mye lytting den nærmeste måneden, men det er jo snart jul, kanskje finner jeg en ny 2M Bronze fra Klubben under juletreet i år :)

L

Lars.N

Gjest
Har en Ortofon MC-200 å den spiller langt bedre en M2 black så nytt trenger ikke være bedre.
Men dette er kun min erfaring.

Mvh

Lars

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Jeg kjenner ikke RIAAen fra LC Audio, men den Pro-Ject RIAAen har jeg selv, kjøpte den som mellomløsning mens jeg ventet på å få Transrotor i posten, og det var milevid forskjell i lyd.
Da jeg byttet RIAA hørtes det ut som om høyttalerne hadde stått inni esken og spilt fram til da, og nå ble de pakket ut.
Mulig du bør prøve en annen RIAA før du bytter stift...

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Som nevnt; RIAA betyr MYE, og skal en sjekke stifter, må en ha godt redskap.
Jeg bruker microscop (og enkelte test-plater, om nødvendig).

Arne K

Vedlegg

Topp Bunn