Bruker erfaringer med platevaskere

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Er på tide å skaffe seg en platevasker.
Så nettopp gjennom Michael Fremer's DVD om bla. platerens, og la merke til at han ikke brukte børsten som var tilgjengelig på enkelte av maskinene. Disse hadde også tanker med renseveske, men også dette ble påført manuelt.
Foretrekker dere å gjøre dette helt manuelt, eller er disse maskinene med børste og pumpe like bra?
Hva er deres praktiske erfaring? Har ikke så mye vinyl enda, men det øker. (500+)
Takker for svar.

-Minutten

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Prøver med et spørmål til.
Stemmer det at forskjellen på VPI 16.5 og 17 er at 17 har børste og tank for veske,vifte og lavere støynivå? Er det noe jeg ikke har fått med meg, da prisforskjellen virker vel høy. (5000 vs 12000)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Minutten skrev:
Prøver med et spørmål til.
Stemmer det at forskjellen på VPI 16.5 og 17 er at 17 har børste og tank for veske,vifte og lavere støynivå? Er det noe jeg ikke har fått med meg, da prisforskjellen virker vel høy. (5000 vs 12000)
16.5 er den jeg foretrekker siden en har mye mer kontroll med mengde væske fra spruteflaske. Jeg hadde kjøpt den om den var den dyreste og.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det stemmer Minutten, unntatt dette med støynivå kanskje. Iallefall klarer ikke jeg å høre at 17 er noe stillere.

16.5 har tank for brukt (oppsugd) væske. Men her må man påføre ren væske selv (ketchupflaske, væskeprodusentens flaske, flasker man tømmer fra konas arsenal e.l.) og holde børsta selv. 17 har tank for ren væske og en børsteholder.

Resultatet blir nok det samme for platenes del, kanskje faktisk med en liten fordel for 16.5 (imo) hvor man har anledning til å bruke lavere børstetrykk. Fordelen med 17 er imo vifta som tillater at man kan ta noen få plater mer i slengen før spindelen blir varm. Ulempen er mindre kontroll og større boks. Og dyrere pris da.

EDIT; helt enig med Skink, jeg foretrekker også 16.5 etter å ha brukt begge.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Virker jo veldig greit med men "halvautomatisk".
Men med over dobbel pris, samt at det virker som om dem som har vasket en del plater fortrekker den manuelle så jeg bør kanskje gå for en manuell? Har også sett litt på denne, men litt over hva jeg hadde tenk å betale selv på kampanjepris. (10K)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så ut som samme greia som VPI bare i et penere kabinett. Det skal iallefall sies om VPI, at kabinettfinish, craftmanship og stilisme er ikke deres sterkeste side.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Samme som denne med en annen logo.http://store.acousticsounds.com/d/35540/AcousTech-AcousTech_Limited_Record_Cleaning_Machine_Black-Record_Cleaning_Machine

Blir laget av Hannl:http://www.hannl-vinylcleaner.com/en/?page=limited

Fra acousticsounds:

With these record cleaning machines, we’re talking about a completely revolutionary design. They’re German engineered for precise excellence and are without question the most elegant and best-performing machines we’ve ever come across at Acoustic Sounds. Not to mention the quietest...

Record cleaning doesn’t have to be so noisy. With any other machine on the market, you wouldn’t want to clean a record while listening to another. It’s no different than vacuuming your carpet while you listen to records. The high level of build quality on this product sets new standards of performance without calling attention to itself. These machines are so quiet and elegant that they deserve to be in a class by themselves.

Until now, there’s really never been anything elegant about the design of a record cleaning machine, certainly not an affordable record cleaning machine. But these machines are honestly like a work of art. Cumbersome? Not anymore. Just look at the footprint of these models! Fluid application? It’s automatic and simple with the push of a button.

Each unit exudes luxury. The front panels are classy and elegant with blue LEDs that are discretely attractive. The only drawback we can think of is that if you wear a tie while cleaning your records with either of these machines, you run the risk of choking yourself. If your tie, or most anything else, were to get stuck in the machine while it was running, the motor would keep that platter turning. Seriously: It’s that strong. Are you serious about cleaning your records? Then get a serious machine.

• Two suction levels: 70% and 100%
• Single speed platter
• Low level of noise
• Small foot print: 15” x 15”
• Made of PVC
• Available in black only
• 3 year warranty

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Jeg foretrekker å påføre væske manuelt, og L'art du Son, som jeg bruker, advarer mot å bruke den interne tanken som ofte kan være forurenset.

Double Smart Matrix fra Clearadio rengjør begge sider samtidig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
quad_lars skrev:
Jeg foretrekker å påføre væske manuelt, og L'art du Son, som jeg bruker, advarer mot å bruke den interne tanken som ofte kan være forurenset.
Og i tillegg kan det være at noen av oss bruker flere væsker; en for forvask, en for hovedvask og en for skyll (f.eks rent vann)… og da skal man ikke mye med en intern tank.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Vidar P skrev:
quad_lars skrev:
Og i tillegg kan det være at noen av oss bruker flere væsker; en for forvask, en for hovedvask og en for skyll (f.eks rent vann)… og da skal man ikke mye med en intern tank.
Så sant, så sant.
Er det noen som bruker LAST Record Preservative?

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Er en slik Okki Nokki like grei da?
VPI er ikke på lager hos distributør, Okki Nokki har lokal forhandler og er rimeligere men mangler lokk.
Noen som har vasket en del med den nye versjonen, JB2?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser bra ut den der. Så lenge man får kjøpt slitedeler (sugerør etc). Hva skal man med lokk annet enn til lagring; det er jo bare i veien. Og den er jo mindre enn VPI også. Så jeg synes den ser bra ut jeg; dersom den suger som den skal så hvorfor ikke.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Minutten skrev:
Er en slik Okki Nokki like grei da?
VPI er ikke på lager hos distributør, Okki Nokki har lokal forhandler og er rimeligere men mangler lokk.
Noen som har vasket en del med den nye versjonen, JB2?
Big Dipper demonstrerer den for deg, og lokk kan du kjøpe i tillegg. (Burde ha vært inkludert!)

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
quad_lars skrev:
Big Dipper demonstrerer den for deg, og lokk kan du kjøpe i tillegg. (Burde ha vært inkludert!)
Det er faktisk ikke alle i Norge som bor i Oslo :)

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Minutten skrev:
quad_lars skrev:
Det er faktisk ikke alle i Norge som bor i Oslo :)
Det visste jeg ikke :D. Sorry!

Jeg har den gamle modellen som gjør det den skal: Suger og bråker. Ryktene sier at den nye skal være stillere og bedre.

Topp Bunn