Brokobling vs ikke. Kraft og kontroll.

T

timc

Gjest
Det. KP-Audio skriver er feil.

Det stemmer at forsterkeren ser halve lasten, men den har også dobbel spenning på utgangene. Dette betyr at ideelt skulle effekten firedobbles. Når så effekten bare dobbles, betyr det vanligvis at det er begrensninger i strømmengden. Dette er ikke en god ting.

Det Cobra2 skriver om dempingsfaktor er korrekt, men ganske lite relevant. Det er fordi at utgangsimpedansen uansett er forsvinnende liten, i forhold til resistive komponenter i høyttaleren.

I praksis får forsterekeren mye vanskeligere arbeidsforhold, og resultatet blir normalt sett dårligere. Eneste forstereker jeg synes låter bedre brokoblet er EC AW-2x120M/3x120M (som blir akkurat det samme.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:

Det stemmer at forsterkeren ser halve lasten, men den har også dobbel spenning på utgangene. Dette betyr at ideelt skulle effekten firedobbles. Når så effekten bare dobbles, betyr det vanligvis at det er begrensninger i strømmengden. Dette er ikke en god ting.

Det Cobra2 skriver om dempingsfaktor er korrekt, men ganske lite relevant. Det er fordi at utgangsimpedansen uansett er forsvinnende liten, i forhold til resistive komponenter i høyttaleren.

I praksis får forsterekeren mye vanskeligere arbeidsforhold, og resultatet blir normalt sett dårligere. Eneste forstereker jeg synes låter bedre brokoblet er EC AW-2x120M/3x120M (som blir akkurat det samme.
Vel, da er det jo bare å prøve, da. Jeg tillater meg å gjette på at Abrahamsen V4.0 er konstruert ganske, likt som AW120 o.l, så håper det blir bra. Låter det dårlig(ere) nok, er det jo bare å biampe i stedet. ;) (Eller selge V4-ene og fortsette jakten på en AW250)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
timc skrev:
Dempingsfaktor, ja... Vil det si det samme som at brokoblet mister forsterkeren litt kontroll på samme måte som om man skulle gå far en 8Ohm til en 4Ohm høyttaler på en ikke-brokoblet forsterker.

Det er altså ikke så mye å bryn seg om?

...Men jeg antar at jeg bør ligge unna høyttalere med nominell impedans på 4 Ohm og deromkring hvis jeg kjører brokoblet?

T

timc

Gjest
Dazed skrev:
timc skrev:
1: Vil det si det samme som at brokoblet mister forsterkeren litt kontroll på samme måte som om man skulle gå far en 8Ohm til en 4Ohm høyttaler på en ikke-brokoblet forsterker.

2: Men jeg antar at jeg bør ligge unna høyttalere med nominell impedans på 4 Ohm og deromkring hvis jeg kjører brokoblet?
1: Jepp
2: I de fleste tilfeller så ja. Her må du bare se på hva forsterkerne er oppgitt til å takle.

Jeg ville ikke veddet på at abrahamsen er lik AW 2x120M. Den er ganske ulik den tradisjonelle AW120, etter hva jeg har forstått.

KP-AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2010
Antall liker
0
timc skrev:

Kan du forklare hva som er feil....?
Jeg skrev vel en dobbling som jeg rettet til 4x med halvering av forvregning... og at den ser bare halve lasten..

mvh
Kp-Audio

T

timc

Gjest
Jeg så bare at det stod dobbling fordi impedansen halvveres.

Impedansen halvveres ikke, men spenningen dobbles.

Effekten ut er gitt av (U^2)/R
Strømmen gjennom lasten er gitt av U/R

I tillfellet brokobling så vil en ideel konstruksjon doble verdien av U. R(impedans) er uforandret. Grunnen til av vi sier at forsterkeren ser halve laste, er fordi at når spenningen dobles, så dobles også kravet til strømleveranse, og da opplever forsterkeren det som om lasten er halvvert. Noe den ikke er.

-Tim

KP-AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2010
Antall liker
0
timc skrev:
Jeg så bare at det stod dobbling fordi impedansen halvveres.

Impedansen halvveres ikke, men spenningen dobbles.

Effekten ut er gitt av (U^2)/R
Strømmen gjennom lasten er gitt av U/R

I tillfellet brokobling så vil en ideel konstruksjon doble verdien av U. R(impedans) er uforandret. Grunnen til av vi sier at forsterkeren ser halve laste, er fordi at når spenningen dobles, så dobles også kravet til strømleveranse, og da opplever forsterkeren det som om lasten er halvvert. Noe den ikke er.

-Tim
Da er vi enige.. :) derfor er det viktig med godt dimensjonerte strømforsyninger for at det skal fungere som annonsert..

mvh
Kp-Audio

T

timc

Gjest
Vil bare legge til at stor nok strømforsyning ikke er nok. Utgangstrinnet må også være dimensjonert for å takle de større strømmene som skal gå, og alle kretsbaner, kabler, og komponenter som blir påvirket, må være dimensjonert for jobben.

Topp Bunn