Brokobling - Ulik gain fra hver forsterker

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Når man kjøper monoblokker vil jeg anta at disse består av komponenter som er målt til å passe sammen, og at hver monoblokk gir lik gain (innen en viss margin).

Har brokoblet et par 2-kanals effektforsterere (V4.0), og bruker en brokoblet effekt pr. høyttaler.

Lydbildet er forskjøvet til de ene siden. Bytter jeg forsterkerne om, forskyves lydbildet ditto.

Hvor lett er det egentlig å justere gain på V4.0? Må Abrahamsen gjøre dette, eller er det en "skrue" en eller annen plass oppi V4.0 man kan justere selv?

Den ene av disse to V4.0 må justeres slik at lydbildet blir "sentrert".

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dette var litt urovekkende, for Abrahamsen garanterte meg at toleransene på V4 var så snevre at to brokoblede skulle være _helt_ like, og matching var unødvendig

Antar at det stemmer også, i den forstand at motstandene som regulerer forsterkningsgraden (Du må altså få byttet et par motstander pr. kanal for å justere gain) har samme verdier. Jeg skulle jo tro at de hadde gode nok toleranser på dette til at to forsterkere spilte like høyt.

Hadde det vært mine, haddejeg vært på telefonen til Abrahamsen asap, og forventet at de skulle fikse det.

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Jeg må nok det. HAr gode erfaringer med serviceinnstillingen deres. Ulempen er jo at jeg MÅ sende av gårde begge V4.0 for å være sikret 100% balanse. Slik det er nå så gidder jeg ikke bruke det oppsettet. Det er muligens ulempen med 100% symetrisk rom og akustiske tiltak. Nesten litt elektrostat-sweetspot av det, så ubalanse høres umiddelbart. Og (desverre) er det kun ved V4.0 x 2 den ubalansen er der. :'(

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg hadde ikke tvilt et sekund, men sendt det avgårde tvert. Jeg klarer ikke å glede meg over ting jeg vet/tror det er noe galt med. Forhåpentligvis kan jo du være annerledes. ;)

Topp Bunn