Brokoblede forsterkere

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har fått forståelsen av at det ikke er særlig gunstig med brokoblede forsterkere (monoblokker) til HT. som dipper ned i underkant av 4 ohm og særlig lengre ned.
Jeg vet jo at strømforsyningen halveres og at effekten i watt går mye opp (4X?), men hvor stor betydning har det i forhold til dippene i en ht, impedans.

Her er målingen fra Stereophile sin test av mine Kef 207.2.

Hvordan ville f.eks. Bryston sine monoblokker 28B SS2T kunne fungere?
Leste vel et sted at det var en fordel med impedanser som helst burde være mellom 6 og 8 ohm for disse (en eller annen test)

Det virker for meg som at det fort dreier seg om nettopp brokoblede (stereoforsterkere) når det lages større monoblokker.

Fordelen imo.med monoblokker særlig når de blir store, er jo plass og håndtering, ved siden av de fordelene det til en viss grad er med adskilte kabinetter (crossover o.l.)

Hvilke merker transistor monoforsterkere ikke brokobblede men likevel med store strømforsyninger finnes det (rundt 1500/2000va) og bipolare transistorer i hvert fall på utganstrinnet, finnes?

Mvh.KW

Vedlegg

U

utgatt19288

Gjest
"The amplifier is superbly linear at all frequencies into 8 and 4 ohms, but is clearly less comfortable driving 2 ohms" - Utdrag fra kommentar til målingene i Stereophile for Bryston 28-SST.

Det ligger i brokoplingensnatur at den leverer spenning istedet for strøm. Med andre ord ypperlig til HT med lav spenningsfølsomhet på bekostning av strøm ved lave impedanser under 3 ohm.

Den impedanskurven du viser til representerer dog ikke noe problem for en Bryston 28-SST - man må huske på at det er vesentlig forskell på 4 vs. 2 ohm. Den største dippen under 4 ohm for KEF HT er ikke i det energi-krevende område.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Takker for svar og da vet jeg det angående mine HT.
Neste eventuelle problem for varmeømfintlige KW (det var 4 grader på soverommet i morges ;D) er da hvor varme disse 20B blir, og ikke minst hva som er normalt vedrørende å ha de på eller slå av utenom bruk.
Min Karan står på 24/7 og skal i følge konstruktør Milan gjøre det, og jeg har merket meg at de bruker en tid før de spiller optimalt ved f.eks. et døgns hvile.
Det blir vel kanskje litt som med Bryston at det blir snakk om optimalt som ikke betyr at en ikke kan lytte rett etter påslag.
Jeg tror Bryston har mer klasse (watt) A før AB og dermed blir varmere ved tomgang.
Jeg kunne (og gjør kanskje) stillt dette spørsmålet i Brystonvennetråden, men er det noen i nærheten av Oslo som har (de nye) 28 B sst2?
Mvh.KW

A

Audio Optimum

Gjest
KW skrev:
Jeg har fått forståelsen av at det ikke er særlig gunstig med brokoblede forsterkere (monoblokker) til HT. som dipper ned i underkant av 4 ohm og særlig lengre ned.
Jeg vet jo at strømforsyningen halveres og at effekten i watt går mye opp (4X?), men hvor stor betydning har det i forhold til dippene i en ht, impedans.

Her er målingen fra Stereophile sin test av mine Kef 207.2.

Hvordan ville f.eks. Bryston sine monoblokker 28B SS2T kunne fungere?
Leste vel et sted at det var en fordel med impedanser som helst burde være mellom 6 og 8 ohm for disse (en eller annen test)

Det virker for meg som at det fort dreier seg om nettopp brokoblede (stereoforsterkere) når det lages større monoblokker.

Fordelen imo.med monoblokker særlig når de blir store, er jo plass og håndtering, ved siden av de fordelene det til en viss grad er med adskilte kabinetter (crossover o.l.)

Hvilke merker transistor monoforsterkere ikke brokobblede men likevel med store strømforsyninger finnes det (rundt 1500/2000va) og bipolare transistorer i hvert fall på utganstrinnet, finnes?

Mvh.KW
Det kan meget mulig være slik som du henviser til.... men f.eks... Ec sine aw400 og Nemo er jo brokoblede forsterkere fra henholdsvis 120 wattern og 180 wattern disse er jo ettersigende stabil ned mot 0,5 ohm...

Dette er kun eksempler... men stiller likevel en annen side av startinnlegget..

mvh
:)

A

Audio Optimum

Gjest
Glemte et annet moment... forvregningen halveres...

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Audio Optimum skrev:

mvh
Det vet jeg, i hvert fall at det blir mindre ;)
Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
Jeg vurderte i sin tid å kjøpe et par nummer to av ML No.33H og brokoble de. Ved forspørsel til Harman International fikk jeg til svar at det ikke var mulig. Alle monoblokker som er balanserte fra input til output er i sin natur allerede brokoblet fikk jeg til svar tilbake.

ML No.33 og No.33H er altså brokoblede forsterkere og de driver fint laster helt ned til 1 Ohm. Mine Krell MRA er også balansert fra input til output (altså brokoblet i henhold til Harman) og de driver laster ned til 0.5 Ohm.

Mvh
Roysen

A

Audio Optimum

Gjest
Går ut fra at dagens forsterkere med denne muligheten ikke har problemer med impedanser under 4 ohm.. Tror en forsterker i denne klassen som det henvises til fint bør greie ned mot 1 ohm..

hvis ikke burde brokoblingsmuligheten vært fjernet...

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.794
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Audio Optimum skrev:

mvh
Mvh.KW
Gitt at forsterkeriene er «identiske» mht forvregning og forsterking, så gir brokobling en undertrykking av forvregning av lik orden, mens forvregning av ulik orden forblir uendret. Det er kun forvregningen som oppstår i forsterkeriet som oppfører seg slik (med mindre de drives av en balansert/differensiell kilde, uten konvertering til/fra differensielt signal underveis). Forvregningsnivået og -strukturen for en brokoblet forsterker i 8 ohm, er ellers grovt sett lik de samme forsterkeriene uten brokobling i 4 ohm - dette er i stor grad bakgrunnen for at «vi» sier at hver av halvdelene i en broblet forsterker «ser» den halve impedansen av lasten.

mvh
KJ

A

Audio Optimum

Gjest
KJ skrev:
KW skrev:
Audio Optimum skrev:

mvh
Mvh.KW
Gitt at forsterkeriene er «identiske» mht forvregning og forsterking, så gir brokobling en undertrykking av forvregning av lik orden, mens forvregning av ulik orden forblir uendret. Det er kun forvregningen som oppstår i forsterkeriet som oppfører seg slik (med mindre de drives av en balansert/differensiell kilde, uten konvertering til/fra differensielt signal underveis). Forvregningsnivået og -strukturen for en brokoblet forsterker i 8 ohm, er ellers grovt sett lik de samme forsterkeriene uten brokobling i 4 ohm - dette er i stor grad bakgrunnen for at «vi» sier at hver av halvdelene i en broblet forsterker «ser» den halve impedansen av lasten.

mvh
KJ
Og da sitter vi igjen med at en godt "skrudd" forsterker med mulighet til brokobling ikke SKAL ha noen problemer med impedanser godt under 4 ohm... Og gjerne under 2 ohm før beskyttelse-kretsen gjør sin entre..

mvh

U

utgatt19288

Gjest
Audio Optimum skrev:
Og da sitter vi igjen med at en godt "skrudd" forsterker med mulighet til brokobling ikke SKAL ha noen problemer med impedanser godt under 4 ohm... Og gjerne under 2 ohm før beskyttelse-kretsen gjør sin entre..

mvh
Vet ikke helt hva vi prater om lengre, alt for mange generelle vendinger tatt ut av luften uten at det henvises til dokumentasjon/kilde. Vet ikke om det er 2 eller flere måter å implementere brokopling på, men for "the Bryston-way" så gjøres det klingende klart at deres forsterkere ikke skal knyttes til HT med last lavere enn 4 Ohm. Det gjelder også for 28B-SST

Se side 5 i manualen, her står det med fet font
NB The minimum recommended loudspeaker load is 4 ohm

http://bryston.com/BrystonSite05/07manuals/28Bsst_MANUAL_20061201.pdf

A

Audio Optimum

Gjest
Jeg uttalte meg i generelle vendinger, og jeg tok det vel for god fisk at også Bryston kunne håndtere laster under 4 ohm i brokoblingsmodus..

Fint at du korrigerte..

Har i dag forsterkere med brokoblingsoption og mulighet for klasse-a og a/b.. disse har nedre grense der beskyttelsekretsen slår inn.. Og det er under 2 ohm...

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Her fra Stereophiles test av 28B sst2.

Bryston publishes only the 28B-SST's maximum power output into 8 ohms; no ratings are offered for loads of 4 or 2 ohms. However, run into 4 ohm loads, with the rear-panel circuit breaker bypassed, the amplifier won't clip until it's continuously delivering 1800W. The resulting current flow will trip the 15-amp breakers in most homes after 10–20 seconds of continuous power. Chris Russell explained that, because regulatory agencies test an amplifier at its rated power under home conditions, for the 28B-SST Bryston chose a power rating into 8 ohms that would not trip the average home's circuit breaker.

Summing up
At $16,000/pair, the Bryston 28B-SST is a serious investment for any audiophile. But for those with large listening rooms and speakers of low voltage sensitivity and 6–8 ohms impedance, the Bryston's price and 1000W power rating compare well with those of other high-end, solid-state monoblocks. It combines the top-end delicacy and sweetness of my Mark Levinson ML-2 class-A solid-state amplifier with the raw bassmaster capabilities of a Bryston 4B-SST or 14B-SST. In many ways—high power output, monoblock flexibility, basically wireless construction, reliability, stability, and 20-year warranty—the 28B-SST is one of the most outstanding amplifiers at any price. Come to think of it, the 28B-SST is just the right amplifier to capture the raw power, passion, sonorities, and subtle inner details of Golijov's Azul, should a recording of the work ever be released. I can't wait.

Så langt jeg skjønner og som Baard har forklart høyere opp, så vil de ikke medføre problem på 207.2............ av noen art?

Hva med utgangsimpedanse på kun 0,5 ohm fra min Linestage, det skal vel ikke være noe problem vil jeg mene........?

Mvh.KW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.794
Torget vurderinger
1
Jeg tipper at Kef 207/2 og Bryston 28B-SST kan være en sjernekombinasjon. Du skal ha snille naboer for å få utsrakt bruk for makseffekten ... ca 117dB/SPL peak.

Utgangsimpedansen fra linjetrinnet er ikke noe å bry seg om

mvh
KJ

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Roysen skrev:
Jeg vurderte i sin tid å kjøpe et par nummer to av ML No.33H og brokoble de. Ved forspørsel til Harman International fikk jeg til svar at det ikke var mulig. Alle monoblokker som er balanserte fra input til output er i sin natur allerede brokoblet fikk jeg til svar tilbake.

ML No.33 og No.33H er altså brokoblede forsterkere og de driver fint laster helt ned til 1 Ohm. Mine Krell MRA er også balansert fra input til output (altså brokoblet i henhold til Harman) og de driver laster ned til 0.5 Ohm.

Mvh
Roysen

Skal ikke være veldig bastant nå, MEN dette ble diskutert med en forhandler en gang(som prater alt for mye) ;). Jeg ringte derfor til Krell USA og spurte en teknikker om akkurat dette, han sa at Krell monoblokkene mine(den gang 750MCX) IKKE er brokoblet men ren MONO.... ;)

Takk for det gamle og godt nytt år!
Mvh.
SAL

Topp Bunn