Digitale avspillere Bricasti M1 dac - lytteinntrykk.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.530
Har hatt denne på hjemlån i en uke - resten av familien på høstferie, mye tid til lytting!

Har hittil brukt Marantz na11s1 som kilde og dac. Nå brukte jeg den som kilde inn i Bricastien. Jeg kjørte Bricasti både direkte inn i poweramp og gjennom min preamp. Musikken kom fra Wimp HiFi, egen spesiallaget musikk-nas og Spotify I!)

Bakgrunnen for min prøvelytt var, at jeg ønsket meg litt mer oppløst topp og mellomtone og litt mer dybde og definisjon i bassen.

Og det fikk jeg - i bøtter og spann!

Det interessante med å bytte en komponent er at du får et helt nytt syn på resten av komponentene i anlegget. Jeg har trodd at mine Mc 2kw hadde den "litt varme" signaturklangen til McIntosh., noe jeg i og for seg ikke har så mye i mot. Jeg trodde også at mine diapason høyttalere forsterket denne "varmen". Men, der tok jeg feil gitt.

Med Bricastien rett inn i Macene var lyden oppløst over hele frekvensområdet, i en grad jeg aldri har opplevd, hverken i heimen, i butikker eller på messer.

Og de gode nyhetene er at oppløsningen ikke gikk ut over musikaliteten (jeg er ikke tilhenger av "nøytral lyd", i betydningen klinisk, analytisk). Den lyden jeg sitter og hører på nå, er så deilig, medrivende og entusiasmeskapende, at det nesten ikke er til å tro. Samtidig kan jeg høre hver eneste mikrodetalj i lydbildet, fra knirking i pianokrakk og pedaler til bassdetaljer i store orkesterverk - eller i fete rockeriffs.

På gode klassisk-inspillinger ble plassering av instrumenter og solister definert helt perfekt, her er det kun kvaliteten på innspillingen som teller.

Når jeg kjørte Bricastien gjennom Mc-preampen, beholdes gjennomsiktigheten, mens det tilføres (bitte)litt rørvarme. Ny respekt for Mc1000T !

Denne gjennomsiktigheten, samt det lille ekstra jeg får i frekvensområdet, gjør at jeg kan spille en hel del lavere enn jeg pleier, uten å gå glipp av hverken detaljer eller "trøkk".

Volumkontrollen fungerte også imponerende bra. Har prøvd ganske mange dacer/cd-spillere med volum og de aller fleste går på trynet. Men Bricastien kunne jeg trygt ha sløyfet preampen.

Som dere skjønner - jeg likte denne dacen veldig godt! Ikke noe negativt? Tja, jeg kunne veldig gjerne ha ønsket meg en analog inngang til riaa. En litt utradisjonell fjernkontroll krever også litt tilvenning, men da funker den fint.

Og så prisen da - sukk! 75.000 er mye penger, så hver og en får jo vurdere om den er "verdt" prisen. Med i regnestykket må det også tas at man får en state of the art preamp inkludert.

For ordens skyld:jeg har ingen egeninteresse i dette og har ingen forbindelse med hverken Bricasti eller Endpoint Audio, den norske importøren.

Da er det bare å begynne å putte penger på sparegrisen :

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har ingen erfaring med Bricasti - men det du skriver, stemmer godt med mine erfaringer. En god DAC kan gjøre underverker med lyden. Mens du sparer, kan du jo alltids leve i håpet om at det dukker opp en brukt godtbit - eventuelt en demomodell.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.530
Underverker er faktisk ikke en overdrivelse i denne forbindelse. Jeg spiller aldri Spotify over hovedanlegget, kun til bakgrunnsmusikk. Og til all den musikken jeg ikke finner på Wimp - faktisk litt irriterende mye! Men hittil har det hørtes flatt og uinspirert ut. Men Bricastien klarte å suge ut all den informasjon som lå i de 320 bitsene-

Men ved en tilfeldighet prøvde jeg nå, og nå var det plutselig både hørbart og involverende. Sitter og hører på Lyle Lovett nå (som av en eller annen grunn ikke finnes på Wimp) og det låter helt kurant!

Moro.

Sist redigert:
N

Næss

Gjest
Artig lesing, er forsåvidt ikke overrasket over at den er bra :)
Denne skal vel være helt i klassen med både dCS og MSB, har du hatt mulighet til og sammenligne? Her fikk desverre ikke Bricastien en mulighet til og vise hva den var god for pga. en inngang for lite (husker ikke hvilken nå), men den har vel blitt oppgradert med flere innganger i forhold til for ca 6 mnd siden eller?
Prisen er kke noe og si på hvis den er i klasse med de to andre (selv om det er mye pæng) da både dCS og MSB er dyrere :)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.530
Nei, jeg har ikke sammenlignet med de to du nevner, men mener jeg har sett en test der det ble gjort?

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.712
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Morsomt dette. Kilden har jo utrolig mye å si når anlegget ellers er på høyt nivå. Dårlig kilde kan få en til å, på helt feil grunnlag, bytte ut topp forsterkere eller høyttalere. Det er dyrt det8)

Prisen er dog frisk. Kan ikke helt forsone meg med dagens prisnivå på topp DAC'ER.

Final

Sist redigert:

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Fra testen i Stereophile sier John Atkinson bl. a. dette ved sammenlikning med dCS Debussy:

"But after much listening, and swapping the digital connections to the two processors halfway through the comparisons to minimize the effect of that variable, I felt the Bricasti sounded both very slightly warmer and offered a slightly more transparent view of the soundstage. With many classical recordings this warmth was a good thing, but with Vytautas Sriubikis's performance of J.S. Bach's Flute Sonata in E Minor (24/96 ALAC file, downloaded from Lessloss Music), the continuo bassoon sounded a little too tubby; through the Debussy, it sounded more natural."

Testen er her : Bricasti Design M1 D/A converter | Stereophile.com

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Tror heller ikke at Dacene til Chord -Wadia til halve prisen spiller noe dårligere enn Bricasti , kanskje dog enda bedre . :cool:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.530
Skjønner hva Atkinson mener. Imidlertid har Bricastien en hel rekke filtre, med ulike profiler, som kan hjelpe til med å justere inn lyden ift resten av ustyret og rommet.

Har ikke fått lekt meg nok med disse - har vært for opptatt av å spille musikk :)

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Har selv en Chord Qute HD Dac og den spiller bedre enn andre Dacer jeg har testet til kr.40-50.000 . Chord Dacen koster kr.15.000 ny. Men husk at det står Tror og kanskje i mitt innlegg. Chord har kommet med en vesentlig oppgradering med Chord Hugo Dacen -den skal spille en god del bedre en min Chord Dac .Chord Hugo koster kr.15.000 altså det samme som min kostet ny. Kr.75.000 for Bricasti er mye og da bør den spille fletta av Chord -noe jeg ikke tror den gjør.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.530
Dette er ment som en tråd som omhandler lytteinntrykk av Bricasti M1, eventuellt direkte sammenligninger for de som har foretatt slikt, eller link til tester osv. "Tror og kanskje" blir litt på siden i denne sammenhengen. Det finnes andre tråder på Sentralen, som diskuterer forholdet mellom pris og kvalitet på dacer.

Topp Bunn