Bremnes - hvilke CD'er anbefales spesielt?

Rune3440

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Antall liker
0
Kjøpte heromdagen "11 ubesvarte anrop" med Kari Bremnes.

Har jo liksom vært litt i ytterkant av min interesse, men ble til at jeg kjøpte en CD med bakgrunn i kommentarer i Aktos bildetråd osv.

Nåvel for å gjøre en lang historie kort, så var dette over forventning - har litt sansen for tekster av denne typen... Så hva anbefaler dere som "Topp 3" CD'er som jeg bør kjøpe dernest?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Kjøpte heromdagen "11 ubesvarte anrop" med Kari Bremnes.

Har jo liksom vært litt i ytterkant av min interesse, men ble til at jeg kjøpte en CD med bakgrunn i kommentarer i Aktos bildetråd osv.

Nåvel for å gjøre en lang historie kort, så var dette over forventning - har litt sansen for tekster av denne typen... Så hva anbefaler dere som "Topp 3" CD'er som jeg bør kjøpe dernest?
Den eneste CD-en til "ho Kari" som jeg kan anbefale uten forbehold er "Løsrivelse", med tekster av Edward Munch og glitrende gitarspill av Marius Müller.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Den eneste CD-en til "ho Kari" som jeg kan anbefale uten forbehold er "Løsrivelse", med tekster av Edward Munch og glitrende gitarspill av Marius Müller.
Mange mener (inkl meg) at dette er noe av det beste Muller noensinne gjorde. Han var vel stort sett best med andre (sikkert endel som er uenig i det).

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.994
Rune, anbefaler at din neste blir "gåte ved gåte", meget bra tekster og musikk, og glimrende lyd!

Rune3440

Medlem
Ble medlem
08.04.2006
Antall liker
0
Bra! Da har jeg ihvertfall et par å begynne med...

Neste blir å finne en butikk som har CD'ene. Nesten komisk hvor lite utvalg enkelte butikker har... :eek: men får vel skylde på nettbutikkene der. Billigere men ikke så praktiske når man vil kjøpe noe på en lørdag...

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Jeg synes den siste, Over en by, er veldig bra. Svarta Bjørn er også av høy klasse. Forestillinga som sangene der er fra må ha vært en opplevelse å overvære.

R

Rojoh

Gjest
Den eneste platen jeg orker å spille en sjelden gang: Spor

Mvh. Johan

O

om.s

Gjest
Jeg synes den siste, Over en by, er veldig bra. Svarta Bjørn er også av høy klasse. Forestillinga som sangene der er fra må ha vært en opplevelse å overvære.
Og legger man til "lösrivelse" så har man imo, de tre man bör ha, og ja! det var en opplevelse å overväre Svarta Björn live i Sandefjord konserthus, en gang på slutten av 90 tallet, tror jeg ;) ...

mvh

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Man trenger;
Over en by
Gåte ved Gåte
Svarta Bjørn
Løsrivelse

Platen Soløye med fam.Bremnes vil jeg også anbefale i samme åndedrag.

T

tjn

Gjest
ENIG!! Ikke bare Marius som glittrer her, har du med deg A laget så blir det bra. Dette var vel forresten i utgangspunktet heller ikke en KB plate men det ble det etterhvert. Resten av KB utgivelsene blir for pompøse og kjedelige.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
497
Sted
Bergen
Enig med "Løsrivelse!. Den er bankers. "Over en by" har jeg ikke ennå fått helt sansen for. Jeg er normalt ikke så opptatt av tekster men her er det faktisk de litt platte tekstene som er litt ødeleggende. Dessuten er arrangementet så typisk Bremnes det går an, jeg får vel banne litt i kirken å si at jeg synes den siste platen er nokså kjedelig.

A

Aubi

Gjest
Mine topp 3 av bremnes er: Gåte ved gåte, Spor og Over en by.
Nå må jeg presisere at Bremnes er en av mine favoritter, siden du også har fått anbefalinger fra folk som åpenbart ikke deler min begeistring ???.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
jeg må tilføye, musikken er av Ketil Bjørnstad. Æres den som æres bør.

K

kiwi

Gjest
Er en stor fan av Kari Bremnes, og min favoritt er helt klart Gåte ved Gåte, synes også den siste over en by er kjempe plate
mvh: Espen

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.907
Torget vurderinger
4
Enig med alle de som her nevner "Løsrivelse" og trekker frem Marius Müller. Gitaren til Marius er nettopp hva damen trengte....litt mer sting enn det studiomusikerflinktkorrektkunsterneraktig som jeg synes preger de fleste skivene hennes. Litt røffere, litt mer skeivt, litt mer edge...som gir dama et et velfortjent og nødvendig spark midt i den kulturelle selvhøytideligheten ;-)

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Og legger man til "lösrivelse" så har man imo, de tre man bör ha, og ja! det var en opplevelse å overväre Svarta Björn live i Sandefjord konserthus, en gang på slutten av 90 tallet, tror jeg  ;) ...

mvh
Hehe, jeg og om.s er på bølgelengde... Fantastisk! :)

O

om.s

Gjest
Og vil man ta en "Short Cuts" og bare ha ett album av damens gjennomsnitt, er "Erindring" ett utmerket samle album.....

mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Lydmessig er vel Gåte ved Gåte den beste. Musikalsk er kanskje Svata Bjørn best. Denne er for øvrig HDCD kodet noe som ikke alle er like begeistret for. Har selv sans for Blå Krukke også.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Og vil man ta en "Short Cuts" og bare ha ett album av damens gjennomsnitt, er "Erindring" ett utmerket samle album.....

mvh
Absolutt, en Cd med nesten bare godbiter! Og god lyd :)

Ellers er også den gamle "Ord fra en fjord" (1992) med Kari, Ola og Lars verdt å merke seg. Mer visepreget enn de nyere, og med bl.a. klassikere som "Grågåsa" og "Folk i husan".
Og "Desemberbarn" fra 2001 med svenske Rikard Wolff (mest kjent som Zack i "Ãnglagård"?) en stemningsfylt og litt utradisjonell juleplate: Spilt inn rett etter terrorangrepene 11. september, og er preget av dét.
Kari skrev en tekst den 12. september som heter "Finn veien engel".
"Finn veien engel. Her e ingen å spør. Her e ingen som veitom vi veit ka vi gjør. Men det e vi som gjør det og d'e så mange som dør. Finn veien engel. Du har funnet den før."
En fantastisk sang, enn direkte personlig refleksjon i en tid der ingen visste hva som skulle hende.
Og RW har en fantastisk flott stemme som kler de sangene han har valgt ut på en ypperlig måte.
Anbefales!!

Mvh OP

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
rico: Du kødder...

For øvrig sliter jeg litt musikalsk med "Løsrivelse". Tror den er en sånn plate man må lære seg å like, akkurat som lutefisk. Skal gjøre et ærlig forsøk til helgen igjen.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4

For øvrig sliter jeg litt musikalsk med "Løsrivelse". Tror den er en sånn plate man må lære seg å like, akkurat som lutefisk. Skal gjøre et ærlig forsøk til helgen igjen.
Ja, han kødder, definitivt!!  ;)   ;)

T

tjn

Gjest

For øvrig sliter jeg litt musikalsk med "Løsrivelse".  Tror den er en sånn plate man må lære seg å like, akkurat som lutefisk.  Skal gjøre et ærlig forsøk til helgen igjen.
Man kødder ikke med slike tunge filosofiske tekster som dette......og da tenker jeg ikke på Løsrivelse, de tekstene var det en annen som skrev..

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9

For øvrig sliter jeg litt musikalsk med "Løsrivelse".  Tror den er en sånn plate man må lære seg å like, akkurat som lutefisk.  Skal gjøre et ærlig forsøk til helgen igjen.
Les den siste biografien om Munch, Roffe. Det hjelper for å i alle fall prøve å forstå tekstene til Munch. Han skrev som han malte. Forøvrig elsker jeg stemningen på den platen.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
breuer: Har ikke noe problem med tekstene, men jeg har så langt ikke funnet at de passer så godt til musikk. Jeg er åpen for å endre mening, akkurat som jeg gjorde en gang i tenårene om tomater. Det må likevel være lov å være uenig med generell oppfatning om at "Løsrivelse" er den beste Kari Bremnes-platen.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
For all del roffe. Misforstod deg litt:). Løsrivelse er spesiell. Musiken er der mer for å skape en stemning for tekstene enn for nødvendigvis å skape en musikalsk helhet.

Tomater har eg forøvrig ingen mening om :)

A

Aubi

Gjest
Nå har vel aldri tekstene vært KB sin sterke side...
Jeg mener hun er den artisten jeg vet om som har de beste tekstene. De fleste holder mål uten musikk.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Jeg mener hun er den artisten jeg vet om som har de beste tekstene. De fleste holder mål uten musikk.
Kanskje hun kan få dele plassen med Anne Grethe Preuss........ ;)

Topp Bunn