Brasses digitale romjustering (versjon tidlig tidlig alfa).

V

vredensgnag

Gjest
Har kikket på specs til Amarra, og kan ikke forstå annet enn at Konnekt 24D må være et minst like godt kjøp, til USD 400, sammenlignet med Amarras audiofile pris på USD 8.000 for en enhet der toslink og coax s/pdif ikke en gang er støttet, mens Konnekt 24D støtter disse, inkl. ADAT åtte-kanals fulloppløst toslink. (Mulig jeg har misforstått, men det er ihvertfall hva som står i Amarras spec's).

Ellers har Konnekt 24D flere klokkevalg, og full proffkvalitet på alle tilkoblinger.

Jeg kjører musikken ut av min musikk-computer via FireWire, gjennom Konnekt, og derfra til anlegget.

Amarra:

Innmaten på Konnekt 24D.

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Slike produkter vil vi se en del av, men jeg kan i ekstrem grad anbefale Konnekt 24D, som gjør det meste av dette, men til en helt annen pris. Naturligvis altfor billig til å kunne tas seriøst. ;D

Her er en pro-review av den. Enheten er tenkt brukt i musikkproduksjon, men det er intet i veien for å bruke den som avspillingslydkort, med klokke, upsamplingstyring, interface til VST, osv. En suveren pre-amp/DAC.

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1437808

Analoge og digitale utganger, inkl. balanserte. Jeg bruker den som pass-through, men den styrer Audio MIDI Setup panelet, og dermed får jeg automatisk varsel om klokkehastighet ikke korresponderer med musikkfilens oppløsning. Very nice.

Og sammenlignet med Amarras dyrere løsning, så er Konnekt faktisk 32-bit/16-kanals, uten at man skal legge allverdens i det. Meget interessant å lese pro-review'en.
For dem som har tenkt å gå denne veien er det nok lurt å sondere terrenget selv, man gjør vel sine valg basert på magefølelse og budsjett og hva det nå måtte være. For min del, så slipper jeg problemstillingen siden jeg enkelt og greit skal ha en 2kanals USB-DAC, men det er uansett interessant lesestoff. Dog, tråden på Harmony-Central var dessverre på 77 sider, så den får jeg skumme siden.

Egentlig var hovedpoenget mitt at det tydewligvis er et marked for å lansere en iTunes plugin som forbedrer avspillingen, og det for hele 1500usd. Minner meg om Bobcat-pluginen til WMP, som har vært omtalt her tidligere. Hovedforskjellen er at Bobcat prosesserte lyddatene, rett og det slett det man vil kalle for audiomanipulasjon. Det skal visstnok ikke være tilfelle med Amarra, den skal være bitperfect og kun gi lyddataene best mulige betingelser.

Btw, på nettsiden skriver de at iTunes attenuerer 2.5db selv når volum er på max. Jeg trodde iTunes på OSX var bitperfect jeg.

Amarra er ikke så interessant å teste ut før alt er pastell hos meg, men hvis det er noen andre som er interessert i å teste dette og gi en tilbakemelding, så tror jeg at trial-utgaven fungerer i 30min av gangen.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har såvidt prøvd Konnekt 24D i anlegget. Meget bra sak , men den er jo ikke akkurat nøytral. Har en solid porsjon med varme. En kamerat av meg bruker den til musikk redigering, og han sa nettopp at mange i musikk miljøet kjøpte den så de slapp å bruke Eq.

V

vredensgnag

Gjest
Avhenger vel av hvordan man bruker Konnekt 24D. Leser du pro-review'en jeg linket til, og det er det verdt siden man der også lærer om hva man ev. skal se etter på andre enheter, så karakteriseres den som meget nøytral, når den er riktig satt opp for å være nøytral.

Jeg bruker s/pdif utgangen, altså ikke de analoge, og kan ikke si om jeg hørte at de analoge er varmere. Men jeg bruker ikke Fabrik R eller C effektene, naturligvis. Ellers er jo poenget med Konnekt 24D at man skal ha muligheter til å påvirke lyden, men da slik man vil. Passthrough er fullt mulig, og da skal man ikke høre annen effekt enn det som oppstår pga synkroniseringen. Enkelte beskriver jo nettopp effekten av en klokke i signalkjeden som varmere, fordi det er mindre skingring.
I seneste Stereophile så er det et innlegg fra Cambridge, i forbindelse med anmeldelsen av DacMagic, der Cambridge viser til at strømforsyningen til en Mac kan ha mye å si på jitter. Der jeg er sterkt avvisende til anmeldelser som den i Absolute Sound der man mente å høre forskjell på 7 picosekunder jitter, så er det grunn til å stusse når målt jitter kommer opp i noen tusen picosekunder (fortsatt er et picosekund et millarddels sekund, så man har litt å gå på).
Cambridge har målt at Mac laptop'er har opp til 3000 picosekund jitter når de bruker strømforsyningen, mens jitter er neglisjérbar når samme laptop kjøres fra batteri ...

Litt i tvil om hva jeg skal mene om Amarras beskrivelse av iTunes. Det er et musikkorganiseringsprogram, all lydbehandling skjer gjennom QuickTime og CoreAudio ... søker man på "itunes attenuation 2.5db" vha Google, er det Amarras referanser som kommer opp.

Det kan man lese som man vil.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Vrdensgnag: Det er meningen at man bruker de analoge utgangene, og ikke "meningen" å bruke digitalutgangene på Amarra, slik du gjør med Konnekten. Det kan jo ikke sammenlignes overhode.
(og hvem bryr seg om manglende coax og toslink utganger, når man istedet har 8 balanserte digitalutganger)
Og for de er into aktiv deling så virker det som Amarra har en hardware minimumsfase EQ/XO (unngår pre-ringing), som kan være nyttig. En slik funksjon i hardware er meget nyttig når man skal sette det hele opp vil jeg tro.
Har ellers ingen interesse i Amarra, men rett skal være rett :)

V

vredensgnag

Gjest
Man skrev:
Vrdensgnag: Det er meningen at man bruker de analoge utgangene, og ikke "meningen" å bruke digitalutgangene på Amarra, slik du gjør med Konnekten. Det kan jo ikke sammenlignes overhode.
(og hvem bryr seg om manglende coax og toslink utganger, når man istedet har 8 balanserte digitalutganger)
Og for de er into aktiv deling så virker det som Amarra har en hardware minimumsfase EQ/XO (unngår pre-ringing), som kan være nyttig. En slik funksjon i hardware er meget nyttig når man skal sette det hele opp vil jeg tro.
Har ellers ingen interesse i Amarra, men rett skal være rett :)
Og naturligvis ingen ting i veien for å bruke de analoge utgangene på Konnekt, heller. Det som ville gjort Amarra interessant for meg, er ev. muligheten til å kunne kjøre et multikanalsoppsett gjennom én enhet, og da kan det være at man til slutt finner at det lønner seg. Konnekt enheter kan slaves for hver kanal, men det blir litt av en serie bokser til slutt ...

Ev. effekter (romkorreksjonsfilter, for eksempel) som man styrer vha Konnekt/VST, vil også kunne kjøres ut av de digitale utgangene på Konnekt 24D, og det kan være en fordel.

Jeg syns det Amarra gjør er meget positivt, og liten tvil om at vi er på vei dit med avspilling -- tillater meg bare å kommentere at prisen er ganske stiv i forhold til andre enheter, og der er Konnekt 24D slett ikke alene blant bokser å velge mellom.

V

vredensgnag

Gjest
Her er siden fra Stereophile - det er ved bruk av USB-tilkobling at problemet oppstår.

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Og naturligvis ingen ting i veien for å bruke de analoge utgangene på Konnekt, heller. Det som ville gjort Amarra interessant for meg, er ev. muligheten til å kunne kjøre et multikanalsoppsett gjennom én enhet, og da kan det være at man til slutt finner at det lønner seg. Konnekt enheter kan slaves for hver kanal, men det blir litt av en serie bokser til slutt ...

Ev. effekter (romkorreksjonsfilter, for eksempel) som man styrer vha Konnekt/VST, vil også kunne kjøres ut av de digitale utgangene på Konnekt 24D, og det kan være en fordel.

Jeg syns det Amarra gjør er meget positivt, og liten tvil om at vi er på vei dit med avspilling -- tillater meg bare å kommentere at prisen er ganske stiv i forhold til andre enheter, og der er Konnekt 24D slett ikke alene blant bokser å velge mellom.
Du får spørre deg om du har behov for multikanals. (Enten i form av film eller kun musikk)
De færreste her inne bryr seg nok svært lite i multikanal, inkludert deg selv? :)

Hadde jeg vært videofil hadde jeg uansett ikke orket å dille med PC´en. Jeg hadde kjøpt en god processor/receiver med HDMI, ferdig med saken. Bare så det likevel er sagt: Amarra har faktisk 8 kanaler, har du ikke behov for aktiv XO, holder dette til 7.1-lyd.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Her er siden fra Stereophile - det er ved bruk av USB-tilkobling at problemet oppstår.
Det der er tull og tøys. Problemet oppstår fordi 99.9% av alle verdens USB-Dac´er bruker en TI PCM27xx/PCM29xx USB-Receiverchip. Disse er elendige. De støtter max 16/48 og har mye jitter i seg fordi USB-saken må hele tiden, sånn cirkus 1000 ganger i sekundet, adaptere seg til det innkommende klokkesignalet (som fra før av er full av jitter).

Det _ER_ mulig å unngå denne PPL-metoden ved å la PC´en slave til DAC´en istedet, og på den måten oppnå <10 ps jitter ved å ha en svært nøyaktig klokke tett innpå selve dac-chipen. Dette kalles asynkron USB, og et fåtall produsenter tilbyr dette (men selve de andre tekniske løsningene, og evt klokkeløsninger/jitter vil fremdeles være ulikt)

Topp Bunn