Strøm relatert Brannfare med støpsel i?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.182
Sted
Nøtterøy
Hei! Tar dere ut støpslene til stereoanlegget på natten? Bare i ferier kanskje? Hva med mobil-ladere, brødrister og vannkoker?
Hva er safe når en tenker på brannfare?
Hva gjør dere?

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Kun i ferier, selv om jeg ikke tror det har noen betydning.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.548
Sted
.
Torget vurderinger
25
Hei! Tar dere ut støpslene til stereoanlegget på natten? Bare i ferier kanskje? Hva med mobil-ladere, brødrister og vannkoker?
Hva gjør dere?
Tar det ut når jeg reiser på ferie. Mest med tanke på lyn og torden. Har en 100v trafo til kassettspiller kjøpt på eBay, den er kun tilkoblet strøm når kassettspiller er i bruk. (Monterte en bryter på en kort skjøteledning) Utenom dette er anlegget tilkoblet 24/7. Mobillader er tilkoblet når jeg lader telefon/nettbrett og det skjer om natten.
Desto eldre vi blir desto mer bekymret blir vi for brann og alt mulig annet. Jeg ser ingen grunn til å ta ut støpselet på det andre du nevner.
Mange drar i ledningen når de tar ut støpselet fra stikk-kontakten, skjer dette daglig utgjør det en mye større risiko for kortslutning med ev. påfølgende brann enn om støpselet er koblet til hele tiden.
Jeg er imidlertid nøye med en ting, produkter som drar mer enn la oss si 500-600w plugger jeg alltid i vegg-kontakten, slike ting har ingenting i en skjøteledning med padde fra Clas Ohlson å gjøre. Jeg har gjort et forsøk med en normal skjøteledning fra Clas, ingen padde.
Kontakten ble varm med 800w belastning. Reduserte jeg belastningen til 600w holdt alt seg kaldt. Og disse skjøteledningene er oppgitt til å tåle 10A(2300w) eller er det 16A(3600w)?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.849
Vanlige skjøteledninger er 1.5 kvadrat og da 10a. Det er også forskjell på "varmt" og "farlig temperatur".

Før elektrikeren kom kjørte jeg varmtvannsbereder på skjøteledning et par dager. 3000w i timesvis uten at den ble særlig varm (lå på betonggulv), men akkurat den tok jeg ut om natten og når vi ikke var hjemme.

Tenk bare på hvor mange datamaskiner osv som står koblet til og påslått i årevis på en stor arbeidsplass... jeg har jobbet i 15 år og har aldri noensinne slått av dataen på jobben utover ifm utskifting, oppgradering osv

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
7.182
Sted
Nøtterøy
Det er vel som du skriver Terje at jo eldre en blir desto mer redd er mann for brann og slike ting. Tar ut støpselet til vannkoker og brødrister hver dag. Merker at kontakten har blitt litt mer "slærkete" etterhvert. Er jo ikke bra det heller.
Ja weld, tenk på alle datamaskiner som står oppkoblet døgnet rundt. :eek:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.942
Torget vurderinger
8
Hva gjør dere?
Drar ut sånne ting når:

Torden
Bortreist

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hva gjør dere?
Drar ut sånne ting når:

Torden
Bortreist
Her også.... dvs... Når det er fare for torden, og når bortreist.

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Strømkontakter

Tar ut kontakter når det er eller blir tordenvær. Særlig når jeg skal bort. Lader ikke om natten.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.845
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Står i 24/7/365. Kanskje ikke det smarteste, men "bankibordet" det har gått bra i alle år - tordenvær til tross.

Topp Bunn