Forsterkere Bra førstegangs rørforsterker?

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hei!
Har i dag Spendor SA 1 høyttalere, og Primare elektronikk med mer (se signatur). Merker godt nå som høstmørket er her for fullt, og mens man koser seg med en pils, og spiller vinyl at rør hadde vært kult. Trives godt med lyden jeg har i dag, men har i flere år hatt lyst til å teste en god integrert rør-forsterker. Da blir jo Primare-settet solgt, men det er ikke verre enn å kjøpe igjen dersom rør ikke er min greie.

Hva er gode rørforsterkere der ute (gjerne pent brukt), som er ypperlig for en førstegangs rør-interessert? Krav er sub-utgang. Gjerne litt moderne med USB/DAC hvis det i det hele tatt finnes. Ønsker typisk varm rørlyd, uten at det blir for slapt, og kjedelig.

Musical Angel KT88 en grei start, eller er det andre bedre kjøp på brukten som gir mer valuta? Tenker da high-end modeller med noen år på baken. Max pris ny/brukt; helst rundt 10 000,- pluss/minus. Ikke mer enn 12 000,-.

Har en stor mistanke om at det er mye kvalitet som er på linje med f. eks Mcintosh sine, men som holder bruktprisen sin ekstremt mye dårligere, og at det derfor er noen skjulte perler der ute som ikke koster skjorta. Stemmer dette?

På forhånd takk for "input", og ha en flott søndag videre :)

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Mulig at Primare PRE30 + en god, ren rør-effekt kunne blitt en killer? Vis gjerne til linker/bruksannonser etc, for dette rør/analog-området blir hos meg oppfattet som en jungel uten like....

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.448
Sted
Sølvbyen
Mulig at Primare PRE30 + en god, ren rør-effekt kunne blitt en killer? Vis gjerne til linker/bruksannonser etc, for dette rør/analog-området blir hos meg oppfattet som en jungel uten like....
Det er vanligere å gjøre det motsatt vei. Altså en god rør pre på en transistor effektforsterker.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er en PrimaLuna til salgs for 6000,- der ute.
Hvis rørene er ok finner du neppe noe bedre til den prisen.
Men DAC og USB i en klassisk rørforsterker henger ikke helt på greip.
Er redd du ender opp med noe billig-billig da.
Kan ta feil selvfølgelig mht det siste.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Den PrimareLuna'n ser jo interessant ut nok den, men er vel mest interessert i integrert = færre bokser. Andre tips/forslag?
MA KT88 noe tess? Ser jo den med at man bør legge litt mer med en gang, og heller slippe oppgradering-jaget etter kort tid ;-)

Takk for svar sålangt.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Audio Note kit1?
Er dette ett trygt kjøp for en nybegynner?

Sist redigert av en moderator:

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Den Unison Research Simply Italy var nice! Lekker, men lurer på en av "minusene" på testen til whathifi om at man skal være forsiktig med høyttalermatch. Betyr dette at den har en litt analytisk klang, og kan blir skarp og vond? Nå er jo spendor'ne mine noen små, meget strømtørste bokser! Fjernkontroll, og lite vedlikehold/fix er ett stort pluss også!

Audio Note sine ser ikke dumme ut de, men vil gjerne se røra når man først vil teste det (barnslig? Ja, kanskje litt). :-D

LM Audio 16IA har fanget min interesse nå. Håper på en liten hjemmetest (farlig, for det blir fort impulskjøp).

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Lydmessig er uhyre mange av dagens rørforsterkere lyse i lyden ift slik rørlyd var i utgangspunktet,min påstand:)
Prøv å få lytta på noko skikkelig gammal Mcintosh/Quad så finn du lett ut din retning.

Trafoene og innmat ellers på gamle rørforst er heilt noko anna enn dagens greier,på godt og vondt.
Mest musikalske eg har hatt var ein gammal Harman kardon frå 1959 med el84(push pull)skikkelig rørlyd som får deg til å bli sittende timer i strekk,og du lurer verkeleg på ka som er riktig av den lyden og typisk dagens moderne lyd.det er dag og natt for å sei det enkelt.

Basskontroll er den einaste haken på slikt gammalt,så matching bør kanskje vere med høgtalere frå samme tidsperiode,med store membraner og høg følsomhet.
Altså motsatt av dagens høgtalerutviklung.

Trur du treng Push Pull 20watt+ på dine spendor,feks frå El34 rør.

Mvh.

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Skal du røre det helt til nå Novus ? :p

Spennende retning du tar, følger med på denne tråden !

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Skal du røre det helt til nå Novus ? :p

Spennende retning du tar, følger med på denne tråden !
Er nok mest på tenkestadiet, men hadde vært toppers med litt "lys, og varme" nå i vinter! Sendt pm ;-)

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Sist redigert av en moderator:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.117
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hei ville gått for en unison , de er high end italy klasse A singel ended . Kjenner s2k som den minste , en perle av gjengiver , 18 watt pr kanal , men høres ut som 50 w i drift . Ikke kjøp for gammelt mer enn 5 år , med mindre det er en NOS ,( som det har vært på markedet av i allefall for unison sin del )Sjekk og gang tid på rør og hva dem koster nye .

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det tilhører kanskje sjeldenhetene å finne en brukt VTL IT 85 innenfor budsjettet ditt. Gjør du det, eller har tolmodighet til å spare litt til, så har du den rør-kraften og magien som du søker. Jeg synes personlig at både Music Angel og LM Audio blir for snaut på Spendor.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med høyttalere med en følsomhet på lave 83dB og noen litt vanskelige fasevinkler, så ville jeg ha styrt unna røreffekt. Jeg ville da ha prøvd en rør forforsterker sammen med et kraftig transistor sluttrinn.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Med høyttalere med en følsomhet på lave 83dB og noen litt vanskelige fasevinkler, så ville jeg ha styrt unna røreffekt. Jeg ville da ha prøvd en rør forforsterker sammen med et kraftig transistor sluttrinn.
Prøv rør du.
Proac Respons 1 er enda mindre følsom, og mange foretrekker denne med rør. Balnt annet Cary saker skal låte magisk på Proac Respons 1. De spiller ikke grisehøyt, men det er for mange på grensen til magi.

Håvard

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Proac Response 1 har 1 dB høyere følsomhet enn Spendorene til opplysning.
Men for all del, mye som fungerer. Selv foretrekker jeg mye effekt til høyttalere med lav følsomhet. Det vekker de mer til liv, spesielt på lavere volum.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Stereophile skriver 85db i sin test.
Danske high fidelity avslørte en gang at det var mer riktig å si at proac var 82db enne 84db. Uanset er ikke noen av høyttalerne spesielt følsomme.
Og jeg er i grunn enig med deg, det er bare det at jeg har hørt proac med 300b, og det er noe som er riktig. Til og med på lavt volum

Håvard

Proac Response 1 har 1 dB høyere følsomhet enn Spendorene til opplysning.
Men for all del, mye som fungerer. Selv foretrekker jeg mye effekt til høyttalere med lav følsomhet. Det vekker de mer til liv, spesielt på lavere volum.

• Liker
Reaksjoner: HCS

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Her må jeg si meg på linje med orso. Kanskje for første gang i historien, men likevel. Er høyttalerne tunge å dra, kommer du ikke unna uten litt å øse på med. Jeg ville kikket i retning av Rogue selv. Låter som en kule, holder styr på vanskelige laster, overraskende rimelige i forhold til den udiskutable kvaliteten og en veldig serviceinnstilt norsk representant. Happy days!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Orso, stemmer. Synd jeg ikke kan linke til testen i high fidelity.

Auuu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2012
Antall liker
42
Hei.Enig med Haavard.Får du tak på en Cary rørforsterker til dine Spendor så slå til.Spiller himmelsk bra på Proac Responce 1sc og 2.Har hørt Cary integrert mest på Noen eldre Dynaudio stativh.kjøpt hos Akers Mic i Bergen på 90 med ca 85db følsomhet.Skulle tro at det skulle gå fint også på Spendor.Nyere Marantz forsterkere spiller også varmt og meget flott.Jeg er klar over at Cary er dyrt men faren for at du blir fornøyd er svært stor.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.511
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
chronus.jpg

Rogue Audio Chronus er vel kåret til en av de billigste rørforsterkere som gir et innsyn i high-end verdenen..
Litt over 20k ny, av og til å se på brukten.

M

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
<om du vil prøve rør og hvordan det låter på såpass tungdrivne høyttalere, så er jeg enig med de over. Rørpre og transistor effekt. Evnt en hybrid. Pathos har en del slike. Ellers så kan jeg annbefale Unison som jeg selv bruker.

Men liker du å spille litt over pratestemme nivå, så bør du ha noe krefter. 84db er ikke spes lettdrivet... Og headroom er det vanskelig å få formye av

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk for tips om forsterkere over her. Ser at mange er skeptiske til rør som eneste strøm til mine små tørste Spendor. Nå skal det sies at jeg sjelden spiller høyt, og rommet er ca 12 kvadrat. Blir nok ikke noe stort lytterom på noen år slik livssituasjonen er. Har i hvertfall skrevet meg opp på venteliste på LM Audio 216IA hos Mala Audio, så får vi se om 22W i Triode, eller 38W i Ultralinear gir nok pulver for mitt bruk. Finner i ihvertfall ut om rør er noe for meg. Gleder meg! Skulle man havne på rør-kjøret, og inntektene blir bedre, kan det heller vurderes noe fra Rogue, eller Cary m. fler i fremtiden. Målet er tross alt ikke å tømme lommeboka, men få mest mulig lytteglede.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.141
Sted
Nøtterøy
Husk at mange rørforsterkere absolutt ikke låter "varmt" som mange tror. Har hatt flere bra rørforsterkere i huset som ikke har hatt den samme varmen som flere av mine rene transistror forsterkere.

Hvis du er ny på rørfronten så er jeg enig med anbefalingene om å prøve en rørpre, gjerne med utgang til sub, og en transistor effekt. Du må gjerne opp i pris og watt skal du ha en røreffekt som også trykker til i bassen.

Sist redigert:

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har fått en henvendelse om en Almarro A318B for 11 laken. Er dette noe å satse på? Står mellom denne, og LM 216IA foreløpig. Angående basstrykk er det jo det en har subwoofer til? :) Rommet er lite, så nekter å tro at man trenger så mye strømreserver som blir antydet her. Ikke spiller jeg ofte høyt heller.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Du kan lese denne og se om det bifaller det du leter etter?
6moons audio reviews: Almarro A318B
Takk, men har lest denne. Virker interessant den, men kjekt med auto-bias for en nybegynner, slik det er på for eksempel LM'n. Fjernkontroll er også kjekt for en lat ungdom. Noen som har erfaring med nevnte Almarro? Kvalitet? 11K brukt en kurant pris? Noen som har vært forhandler av dette merket i Norge?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Almarro lager gode forsterkere som er i stand til å drive langt mer enn man skulle tro, dessuten bruker denne 6C33C-trioder, de har baller så det holder og koster ikke en formue å bytte ut når det engang trengs. Fin forsterker til veldig hyggelig pris, skulle jeg mene. Miles her inne importerte Almarro til landet før, om han ikke fremdeles gjør det. Tror forresten RoDa testet denne for Fidelity i sin tid, med veldig godt resultat.

Sist redigert:

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Almarro lager gode forsterkere som er i stand til å drive langt mer enn man skulle tro, dessuten bruker denne 6C33C-trioder, de har baller så det holder og koster ikke en formue å bytte ut mår de engang trengs. Fin forsterker til veldig hyggelig pris, skulle jeg mene. Miles her inne importerte Almarro til landet før, om han ikke fremdeles gjør det. Tror forresten RoDa testet denne for Fidelity i sin tid, med veldig godt resultat.
Takk! Så dette er med andre ord ett trygt kjøp. Fikk også tilbud om en Audio Research VSi55. Litt usikker på om jeg liker utseende på sistnevnte, men dette går vel for å være bra saker? Hvem av disse tror du er best dersom man ønsker en fyldig, åpen og behagelig lyd, uten lyttetretthet i lag med mine små Spendor?

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg ville gått for Almarro, men det er meg. Det er det tre grunner til, og de er høyst subjektive. Almarro er mer "håndtverk", bruker rør jeg har god erfaring med, og får svært gode tester. Audio Research har jeg personlig aldri funnet grunn til å ta bølgen for, når vi ser bort ifra endel legendariske forforsterkere.Men bevares, det er jo ikke jeg som skal ha den. Men siden du spør, så......8)

Sist redigert:

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.141
Sted
Nøtterøy
Smak og behag. Ville nå heller gått for ett ARC produkt. VSi55 er vel ikke akkurat vakker den heller men har jo fått veldig god omtale.

Almarro forsterkeren kjenner jeg ikke til men ser ut som noe som har blitt laget på sløyden?

ARC produkter har jeg hatt flere av og kan absolutt anbefale. Ganske nøytrale i lyden de jeg kjenner til.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
VSi55 er vel ikke akkurat vakker den heller men har jo fått veldig god omtale.
Og det har ikke Almarro'en? ;-) Ikke mye negativt å finne om denne saken på nett for å si det slik.

Dig_it_all

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.09.2007
Antall liker
15
Hei.
Tenkte å gjøre oppmerksom på at en Audio Note Kit One i oppgradert versjon har vært annonsert til salgs både her på på Hifisentralen samt på Finn. Forsterker er ennå ikke solgt så vidt jeg vet Salgspris Kr. 12000,-

Dig_it_all.

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Antall liker
188
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hei.
Tenkte å gjøre oppmerksom på at en Audio Note Kit One i oppgradert versjon har vært annonsert til salgs både her på på Hifisentralen samt på Finn. Forsterker er ennå ikke solgt så vidt jeg vet Salgspris Kr. 12000,-

Dig_it_all.
Hvis du går tilbake til side 1, vil du se at jeg har linket til den annonsen, og spørt etter meninger. Denne blir nok alt for "slapp" strømmessing, dessverre. Flott forsterker! Men takk ;-)

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
902
Torget vurderinger
35
Almarro A318B - har eid denne og likte lyden svært godt. (Ikke sub-utgang hvis det et krav)

ARS Sonum Filarmonia - dukker en gang i blant opp på bruktbørsen for 10-13K
Låt meget bra bla. på Merlin høyttalere

mvh

Topp Bunn