Brødoppskrifter

N

norumno25

Gjest
God formiddag folkens :)
Er sykmeldt om dagen og har mye tid og slå ihjel, mye av tiden går såklart til musikk, men har fått interessen for å bake egne brød også :D
Noen som har oppskrifter på noen gode varianter?
Mvh
Morten

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Jeg har alltid forskjellige kornslag og mye frø stående, og klæsjer sammen det jeg føler for. Pleier dog å lage dette en del:

3 deler siktet hvetemel
3 deler siktet rugmel
3 deler sammalt rug
1 del hel hvete
1 del solsikkekjerner
1 del linfrø
1 del sesamfrø
mer salt enn man tror
1ts sukker
3ss olje
gjær

Bør heves og knas to ganger før det formes. Dette blir man mett av.

Det beste jeg vet er skikkelig surdeigsbrød, men det tar tid. Lag surdeigen av hvetemel, med rug blir brødet vel syrlig.

1 del siktet hvetemel
1 del siktet rugmel
litt olje
godt med salt
surdeig

Hev først deigen i et par timer, så kna lenge. Form til brød og hev til det ser bra ut, tar rundt 6 timer avhengig av temperatur. Men ikke la det stå for lenge, blir veldig surt. Brødet hever kraftig i ovnen etter at det er satt inn. Ha en langpanne med vann i bunn av ovnen mens man steker, gir fin skorpe.

N

norumno25

Gjest
Det hørtes ut som ett skikkelig godt og mettende brød, men kan ikke hjelpe for å tenke at det må mangle noe væske der, 3SS olje må jo bli litt snaut til alt det tørre?

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
norumno25 skrev:
Det hørtes ut som ett skikkelig godt og mettende brød, men kan ikke hjelpe for å tenke at det må mangle noe væske der, 3SS olje må jo bli litt snaut til alt det tørre?
lol, man trenger vel ikke spesifisere at man må ha i væske ;)

Vann gir seigere og mer holdbart brød, melk gjør brødet mindre holdbart men luftigere og "ferskere". Kan jo kombineres. Ikke ha melk i surdeigsbrød.

N

norumno25

Gjest
lol, man trenger vel ikke spesifisere at man må ha i væske ;)

[/quote]

Hehe nei skjønte at det skulle i væske,men usikker på om det var melk eller vann du brukte, jeg bruker selv melk når jeg baker loff og lyse brød/rundstykker, men aldri godt å vite hva en oppskrift inneholder.
Takker for oppklaringen :D

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.661
Yoghurt blandet med litt melk er bra væske.

N

norumno25

Gjest
takk for tips, har ikke prøvd yogurt før, morsomt med noe nytt

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Ingenting er som litt surdeig i grovbrødet.

Ta litt sammalt rug og vann. Bland det slik at det får løs konsistens. La det stå på kjøkkenbenken noen dager til det begyner å boble litt. Da lukter det litt syrlig. Bland i mer mel og vann og la det stå et par tre dager til. Rør litt i den hver dag. Kan fryses i porsjoner, og du kan bruke en porsjon slik at du har litt å starte med når du skal lage mer surdeig.

Surdeigen blander du i deigen, og den funker litt som gjær, så du kan knipe litt på gjæren om du vil. Jeg bruker ca 10% surdeig av total vekt på deigen. Bruk litt maltsirup/vanlig sirup for å balansere det syrlige.

Surdeig gjør at brødet smaker mer og bedre, det holder seg lenger, det smuler mindre og næringsstoffene gjøres lettere tilgjengelig for organismen (deg, altså). Oh glede.

N

norumno25

Gjest
Har akkurat tatt ett brød ut av ovnen nå, brukte Fidelios oppskrift og 50/50 vann og melk, ser veldig bra ut så langt :D
Ligger mye glede i godt bakverk :D

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
norumno25 skrev:
Har akkurat tatt ett brød ut av ovnen nå, brukte Fidelios oppskrift og 50/50 vann og melk, ser veldig bra ut så langt :D
Ligger mye glede i godt bakverk :D
Kult! Brødet heter for øvrig "Siste Slipp" uten at man trenger gå noe mer inn på det.

N

norumno25

Gjest
Kan melde om at brødet ble knallgodt, blir nok en klar frokostfavoritt her i huset.
Samboeren likte det og selv hennes sønn på 7 syns det var godt og den gutten spiser normalt bare loff ( mulig det var fordi han var med å hjalp til i bakingen ) ;)

Topp Bunn